Nekromanti [Ödesväktarna] Ett försök till omslag och baksidestext

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Vi har pratat en del om hisspitchar på sistone, och åtminstone för mig hör det ihop litegrann med det här med baksidestexter. En hisspitch ska man hinna dra på ett par minuter som mest, gärna under trettio sekunder, och detsamma tycker jag gäller en bra baksidestext – jag har en känsla av att man inte har så mycket mer tid än så att fånga en funderande köpare nämligen. Ett lagom passande namn och en bokrygg som säger något så att folk drar ut boken ur hyllan, en snygg framsida som lockar folk att vända på boken, och så en kort, snärtig text som gör att man vill öppna boken och läsa vidare. Kanske ett gäng snygga illustrationer att snabbt bläddra förbi medan man funderar.

Så. Jag ska ge ut Ödesväktarna nu i påsk. Jag har gjort ett första försök till omslag, som jag inte blev helt missnöjd med:




Den grå ramen kan ni bortse från.

Baksidestexten lyder:

Ordningen i den stora staden Elemin är hotad. På ytan är allt fortfarande lugnt, men under gatorna samlas mystiska sekter och övernaturliga väsen. Allt fler vittnar om till synes omöjliga, “magiska” fenomen. Det är en förändringens tid, och risken är att allt som byggts upp av Vävargillet och Maharadjan raseras.

I rollen som Ödesväktare är det du och de andra spelarna som arbetar för att skydda staden från de nya hoten. Som det akademiska och byråkratiska Vävargillets utredare reser ni runt i staden och dess omnejd och löser brott och mysterier med anstrykning av det mystiska och det ockulta. Det är på era axlar civilisationens framtid vilar.
Det är ett ganska tidigt utkast. Jag vet också att grundböcker traditionellt sett brukar ha något slags punktlista med vad boken innehåller, men jag har inte riktigt bestämt mig för ifall jag ska följa den traditionen eller inte.


Hur som haver; ni är ju i princip min huvudsakliga målgrupp här. Eller åtminstone hyfsade representanter för den. Så jag vill gärna höra vad ni tycker.
 

Attachments

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Skit i traditionen med punktlista. Men rätta gärna ”fantasrollspel” ????

Jag gillar baksidestexten, och hur den faktiskt kontrasterar spelet mot generiska fantasyrollspel som handlar om ”vad som helst”.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n313747 said:
Men rätta gärna ”fantasrollspel” ????
Välfångat, tack =) Sånt man lätt blir blind för själv, framför allt när man skriver snabbt...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag skulle vilja ha med någon mening som säger något om världen där Elemin ligger, även om det kanske är sekundärt. Jag tycker också att en "teaser" på det mystiska skulle kunna passa in.

Annars blir jag väldigt nyfiken på vilken sorts äventyr som kommer "sälja" spelet, men det är ju en annan fråga.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag upplever att både bilden och titeln på framsidan är placerade för högt upp. Tycker att det skulle vara snyggare om avståndet mellan bild och titel vore samma som nu, men att titeln gick mer mot underkant på boken (men inte ända ner mot kanten).

Jag reagerar också på citationstecknen kring ordet magiska. Om folk upplever fenomenen som magiska, varför inte bara skriva magiska?

I övrigt tycker jag att helheten är snygg på ett väldigt prydligt sätt, och texten gör mig nyfiken. Så, bra jobbat!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
luddwig;n313759 said:
Jag upplever att både bilden och titeln på framsidan är placerade för högt upp. Tycker att det skulle vara snyggare om avståndet mellan bild och titel vore samma som nu, men att titeln gick mer mot underkant på boken (men inte ända ner mot kanten).
Jag tror att bilden kommer att ligga kvar ungefär där den är nu, kanske marginellt längre ner. Tanken är att cirkeln nere i hålet ska ligga i sidans mitt =)

Däremot har jag funderat på att flytta ner titeln närmare sidans underkant. Vi får se. Risken är ju då att det blir för långt mellanrum mellan bild och text...

luddwig;n313759 said:
Jag reagerar också på citationstecknen kring ordet magiska. Om folk upplever fenomenen som magiska, varför inte bara skriva magiska?
Jag tror att tanken jag hade där var att ytterligare understryka att "magi" inte är en normal del av den Eleminska världsbilden – det är en rätt ordentligt sekulär och rationell stadsstat, där religion och liknande för en ganska tynande tillvaro. Men det jobbet kanske redan görs av att det står "omöjliga" precis innan?

luddwig;n31375 said:
I övrigt tycker jag att helheten är snygg på ett väldigt prydligt sätt, och texten gör mig nyfiken. Så, bra jobbat!
Tack! =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Bifur;n313754 said:
Jag skulle vilja ha med någon mening som säger något om världen där Elemin ligger, även om det kanske är sekundärt.
Vad för slags information vill du ha om världen? Jag funderade på att nämna typ babylon eller mesopotamien för att ge rätt tanke dvs inte europeisk medeltidsfantasy. Men så kom jag inte riktigt på någon bra formulering för det, och tänkte att arkitekturen man ser i kartan och omslagsbildens stil, med kläderna på Ödesväktaren som syns etc, skulle ge lite rätt tanke där.

Jag tycker också att en "teaser" på det mystiska skulle kunna passa in.
Vilken sorts teaser tänker du dig, typ?

Bifur;n313754 said:
Annars blir jag väldigt nyfiken på vilken sorts äventyr som kommer "sälja" spelet, men det är ju en annan fråga.
Syftar du till produkter? Just nu har vi inga äventyr i pipelinen, men det kan ju ändras. Men rollspelet innehåller bland annat en hyfsat gedigen äventyrsgenerator för att skapa deckar-utredningsäventyr i Eleminsk miljö, så förhoppningsvis ska det inte vara alltför klurigt för spelledare att skapa egna äventyr =)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag tycker det ser snyggt ut. Det enda som förvirrar mig är "magiska" istället för bara magiska. Är dessa händelser ej övernaturliga då alltså, eller?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
krank;n313761 said:
Tanken är att cirkeln nere i hålet ska ligga i sidans mitt =)
Finns det någon särskild poäng med det?

krank;n313761 said:
Jag tror att tanken jag hade där var att ytterligare understryka att "magi" inte är en normal del av den Eleminska världsbilden – det är en rätt ordentligt sekulär och rationell stadsstat, där religion och liknande för en ganska tynande tillvaro. Men det jobbet kanske redan görs av att det står "omöjliga" precis innan?
Jag upplever "magiska" som lätt förvirrande. Jag vet i nuläget inte hur, men jag skulle föredra en annan formulering. Vid en andra genomläsning började jag även fundera på meningen innan: "...under gatorna samlas mystiska sekter och övernaturliga väsen." Vet rollpersonerna detta från start eller är det något de kan få reda på under spelets gång? Om det är det senare bör texten vara luddigare. Kanske tala om rykten om uråldriga sekters återkomst och sådant.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Jag gillar citatstecknen runt "magiska". Det får det att kännas som att de flesta invånarna tycker sånt är stolligt, som några få tokstollar babblar om, oftast medan de blir bortsläpade av stadsvakten för störande av ordning.

Vad gäller bilden så gillar jag den förvisso, men jag tycker den skär sig lite mot det i övrigt vita omslaget. Jag tror att, i alla fall i min smak, det skulle se snyggare ut om golvstenarna på det övre golvet (det som rasat in) var helt i svartvitt, och det bara är det man ser nere i hålet som är i färg.

Det skulle även vara en lite småcool symbolik, att ytan är ren och vit men så fort man skrapar lite hittar man allt möjligt.

Sen gillar jag förvisso punktlistor, men tycker de är helt poänglösa i baksidestexten. Jag gillar det bättre när det är så här, mer som en vanlig roman.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Skoj! Ser fram emot tryck!

Jag förstår att det är ett tidigt utkast och jag tycker att det finns många trevliga och intressanta designval. Men eftersom jag inte vet hur mycket du planerar att ändra framöver slänger jag ur mig alla tankar jag har utifrån hur det ser ut just nu.

Lite tips om texten:
  • Se över avstavningarna. Bör vara något i stil med "över-naturligheter" och "Vävar-gillet".
  • Det övre stycket är marginaljusterat, medan det undre stycket är vänstertställt. You must choose!
  • "Som det akademiska och byråkratiska Vävargillets utredare reser ni runt i staden och dess omnejd och löser brott och mysterier med anstrykning av det mystiska och det ockulta." Lång mening med många "och". Skulle må bra av att delas upp i två meningar istället.
Lite subjektivt om texten:
  • Bra innehåll! Sätter tonen och förmedlar vad det handlar om.
  • "Den stora staden Elemin" låter lite... tafatt? "Metropolen Elemin" kanske? Eller något med lite mer oomf?
  • "Det är en förändringens tid, och risken är att allt som byggts upp av Vävargillet och Maharadjan raseras." Jag hade nog skrivit "Det är en förändringens tid – risken är att allt som Vävargillet och Maharadjan har byggt upp kommer att raseras", mest för att undvika att läsa det som att själva Maharadjan raseras.
  • "Det akademiska och byråkratiska Vävargillet" är inte supersexigt. "Det mytomspunna och mäktiga Vävargillets", eller något fränare kanske vore att föredra?
  • "Det är på era axlar civilisationens framtid vilar" känns en smula klumpigt. Kan "Civilisationens framtid vilar på era axlar" eller något liknande kanske flyta bättre?
  • "Ett fantasyspel om kulter och mysterier" tycker jag missar mycket av spelets fokus: brottsutredning. Det låter lite mer Lovecraft än CSI. "CSI i fantasy-Babylon" har jag för mig att du sa någon gång. En lämplig omskrivning av det – som fortfarande fångar den andemeningen – hade jag tyckt varit mer träffsäkert och mer unikt.
Lite tankar om formgivning:
  • Svart text på rena vita ytor blir så väldigt lätt Word-dokument. Utfallande bild hade nog gjort susen.
  • Särskilt när det saknas en stark logga för spelet känner jag att det blir lite mer... avhandling än rollspel. Loggan behöver inte vara superinvecklad, men jag skulle gärna se att den kontrasterade mot undertiteln.
  • Jag tycker nog att högermarginalerna ser väldigt tunna ut – både för baksidestexten och framsidestiteln.
  • Kanske kunde kartan på baksidan få lite mer färg och liv? Starkare kontraster, kanske någon överläggstextur? Mest så att det inte känns lika mycket blyertsteckning på vanligt vitt papper – och så att det harmonierar lite mer med bilden på framsidan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Mundo;n313763 said:
Jag tycker det ser snyggt ut. Det enda som förvirrar mig är "magiska" istället för bara magiska. Är dessa händelser ej övernaturliga då alltså, eller?
Jag tänkte lite som Rymdhamster skriver:

Rymdhamster;n313765 said:
Jag gillar citatstecknen runt "magiska". Det får det att kännas som att de flesta invånarna tycker sånt är stolligt, som några få tokstollar babblar om, oftast medan de blir bortsläpade av stadsvakten för störande av ordning.
Som jag skrev längre upp så är Elemin ju alltså ett ganska "rationellt" och ickereligiöst ställe, där magi inte är något gemene man tror på.

(Sen finns det såklart, och det Vävargillet väver är inte bara struktur och ordning, utan också ödesvävs-magi...)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
krank;n313762 said:
Vad för slags information vill du ha om världen? Jag funderade på att nämna typ babylon eller mesopotamien för att ge rätt tanke dvs inte europeisk medeltidsfantasy. Men så kom jag inte riktigt på någon bra formulering för det, och tänkte att arkitekturen man ser i kartan och omslagsbildens stil, med kläderna på Ödesväktaren som syns etc, skulle ge lite rätt tanke där.
Jo absolut. Anspelningarna på Babylonsk mysterielösning räcker långt. Jag tänkte mer konkret på att det finns en värld utanför staden som man kan spela i (fast i konventioner som man är). Men så är det kanske inte? Det är i så fall möjligen svårare att fånga in i text.

krank;n313762 said:
Vilken sorts teaser tänker du dig, typ?
Jag antar att ni etablerat konstigheter i spelvärldens inre liv som äventyren ska kunna kretsa kring. Typ "porten till Muragons svarta källa i vilken all världens elände samlats, riskerar att öppnas" etc. Alltså en referens till något sådant som spelgruppen kan tänkas använda i framtiden. Men det ska nog ställas i relation till luddwigs kommentar om vad som ska upptäckas i spel och vad spelarna vet från start.

krank;n313762 said:
Syftar du till produkter? Just nu har vi inga äventyr i pipelinen, men det kan ju ändras. Men rollspelet innehåller bland annat en hyfsat gedigen äventyrsgenerator för att skapa deckar-utredningsäventyr i Eleminsk miljö, så förhoppningsvis ska det inte vara alltför klurigt för spelledare att skapa egna äventyr =)
Ja produkter. Som sagt är det ett sidospår för din fråga men eftersom färdiga äventyr i stor utsträckning säljer spel för mig är jag alltid intresserad av vad konstruktören själv väljer att lyfta fram när de skriver ihop något. Inget fel på generatorer men de bygger i slutändan på min kreativa vision och den har jag ju oftast ganska bra koll på :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
ceruleanfive;n313766 said:
Lite tips om texten:
  • Se över avstavningarna. Bör vara något i stil med "över-naturligheter" och "Vävar-gillet".
  • Det övre stycket är marginaljusterat, medan det undre stycket är vänstertställt. You must choose!
  • "Som det akademiska och byråkratiska Vävargillets utredare reser ni runt i staden och dess omnejd och löser brott och mysterier med anstrykning av det mystiska och det ockulta." Lång mening med många "och". Skulle må bra av att delas upp i två meningar istället.
Bra påpekanden, fixar dem med detsamma =)

ceruleanfive;n313766 said:
Lite subjektivt om texten:
  • Bra innehåll! Sätter tonen och förmedlar vad det handlar om.
  • "Den stora staden Elemin" låter lite... tafatt? "Metropolen Elemin" kanske? Eller något med lite mer oomf?
  • "Det är en förändringens tid, och risken är att allt som byggts upp av Vävargillet och Maharadjan raseras." Jag hade nog skrivit "Det är en förändringens tid – risken är att allt som Vävargillet och Maharadjan har byggt upp kommer att raseras", mest för att undvika att läsa det som att själva Maharadjan raseras.
  • "Det akademiska och byråkratiska Vävargillet" är inte supersexigt. "Det mytomspunna och mäktiga Vävargillets", eller något fränare kanske vore att föredra?
  • "Det är på era axlar civilisationens framtid vilar" känns en smula klumpigt. Kan "Civilisationens framtid vilar på era axlar" eller något liknande kanske flyta bättre?
  • "Ett fantasyspel om kulter och mysterier" tycker jag missar mycket av spelets fokus: brottsutredning. Det låter lite mer Lovecraft än CSI. "CSI i fantasy-Babylon" har jag för mig att du sa någon gång. En lämplig omskrivning av det – som fortfarande fångar den andemeningen – hade jag tyckt varit mer träffsäkert och mer unikt.
Jag ska fundera på ordval för den stora staden. Jag valde bort "metropol" eftersom det för mig känns som ett för modernt ord. När jag tänker metropol tänker jag stål och glas, liksom.

Klumpigheten i axel-meningen får jag fundera lite på, tanken var att ha en lite lätt pampig känsla, och det enklaste sättet jag kom på att uppnå det var den lite klumpiga och "högtidliga/akademiska" formuleringen. Jag ogillar själv det på:iga och direkta tilltalet som många sådana här texter använder, även om jag vet att många inte håller med mig där.

Du har en poäng om att brottsutredningsdelen inte framgår supertydligt på framsidan. Jag tar gärna emot förslag, för jag har vridit och vänt på det ett tag utan att komma på något jag blivit helt nöjd med.

Efter lite justeringar är texten nu:

Ordningen i den stora staden Elemin är hotad. På ytan är allt fortfarande lugnt, men under gatorna samlas mystiska sekter och övernaturliga väsen. Allt fler vittnar om till synes omöjliga, »magiska« fenomen. Det är en förändringens tid – risken är att allt som byggts upp av Vävargillet och Maharadjan raseras.

I rollen som Ödesväktare är det du och de andra spelarna som skyddar staden från de nya hoten. Väktarna är det akademiska och byråkratiska Vävargillets utredare av brott och mysterier med anstrykning av det mystiska och det ockulta. Det är på era axlar civilisationens framtid vilar.
ceruleanfive;n313766 said:
Lite tankar om formgivning:
  • Svart text på rena vita ytor blir så väldigt lätt Word-dokument. Utfallande bild hade nog gjort susen.
  • Särskilt när det saknas en stark logga för spelet känner jag att det blir lite mer... avhandling än rollspel. Loggan behöver inte vara superinvecklad, men jag skulle gärna se att den kontrasterade mot undertiteln.
  • Jag tycker nog att högermarginalerna ser väldigt tunna ut – både för baksidestexten och framsidestiteln.
  • Kanske kunde kartan på baksidan få lite mer färg och liv? Starkare kontraster, kanske någon överläggstextur? Mest så att det inte känns lika mycket blyertsteckning på vanligt vitt papper – och så att det harmonierar lite mer med bilden på framsidan.
Jag gillar nog det vita kring bilden; det var en del av designtanken redan från början så det kommer jag nog att vilja ha kvar. Marginalerna håller jag med om och har justerat.

När det gäller kartan... Jag förstår hur du menar, men jag är nog själv ganska förtjust i hur den ser ut redan. Och så är jag väldigt oförtjust i överläggstexturer i onödan; jag är ju i grunden ganska minimalist av mig =) Tanken jag hade där är väl att plottrigheten i kartan och de fina detaljerna ska framgå tydligare om man inte distraheras. Samtidigt som den relativa blekheten gör att baksidan inte (i mina ögon) känns alltför överladdad.

Men jag ska ta med mig dina tankar och reflektera över dem. Vi får ju också se vad provtrycket ger här, tänker jag =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
luddwig;n313764 said:
Finns det någon särskild poäng med det?
Inte mer än att jag vill fästa betraktarens blick där, och att det var ett förslag från illustratören som jag gillade... =)

luddwig;n313764 said:
Vet rollpersonerna detta från start eller är det något de kan få reda på under spelets gång? Om det är det senare bör texten vara luddigare. Kanske tala om rykten om uråldriga sekters återkomst och sådant.
De vet från start att det finns sekter och väsen som hotar, ja. Och att en del av dem finns nere i det labyrintartade kloaksystemet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Bifur;n313768 said:
Jo absolut. Anspelningarna på Babylonsk mysterielösning räcker långt. Jag tänkte mer konkret på att det finns en värld utanför staden som man kan spela i (fast i konventioner som man är). Men så är det kanske inte? Det är i så fall möjligen svårare att fånga in i text.
Jao, tanken är ju att man mest spelar i staden. Det finns en värld utanför, men den är i dagsläget väldigt skissartad. Staden beskrivs mest, inklusive juridiska system, ekonomiska, slaveriet, ödlefolket som lever sida vid sida med människorna etc. Den omedelbara omnejden – den stora kåkstaden, små jordbrukssamhällen – översiktligt. Saker som ligger längre bort, typ andra stadsstater och så, nämns knappt vid namn.

Bifur;n313768 said:
Jag antar att ni etablerat konstigheter i spelvärldens inre liv som äventyren ska kunna kretsa kring. Typ "porten till Muragons svarta källa i vilken all världens elände samlats, riskerar att öppnas" etc. Alltså en referens till något sådant som spelgruppen kan tänkas använda i framtiden. Men det ska nog ställas i relation till luddwigs kommentar om vad som ska upptäckas i spel och vad spelarna vet från start.
Mycket är det ju förhållandevis vardagliga saker – det här är en ganska jordnära värld ändå, med ganska lite "flashig" magi. Det är mer att nån är onaturligt stark, nån kan göra kortvariga illusioner, nån har extra vassa klor, nån börjar bete sig konstigt efter att ha fått tag på en mystisk medaljong... Det finns såklart en mytologi som binder ihop alltsammans, men jag har ännu inte kommit på ett bra sätt att beskriva den på ett sätt som inte bara blir förvirrande. Typ "De varelser och personer som styrs eller påverkas av de tre urkrafterna, som verkar utanför ödesväven, som Vävargillet vill behålla eftersom det är den de manipulerar för att få makt, blir alltmer aktiva i att skapa oreda och trasa sönder väven, men de gör det inte aktivt medvetet för de förstår inte vad väven är. Och det är dåligt, och de måste stoppas". I dunno. Jag ska fundera på saken. Jag vill ju ogärna reducera alltihop till något alltför förenklat och klatchigt som får det att låta mer episkt eller fläskigt än vad det faktiskt är.


Bifur;n313768 said:
Ja produkter. Som sagt är det ett sidospår för din fråga men eftersom färdiga äventyr i stor utsträckning säljer spel för mig är jag alltid intresserad av vad konstruktören själv väljer att lyfta fram när de skriver ihop något. Inget fel på generatorer men de bygger i slutändan på min kreativa vision och den har jag ju oftast ganska bra koll på :)
Jag brukar tänka att bara dåliga generatorer bygger på spelledarens vision. Jag brukar designa mina med tanken att man ska kunna gå in i generatorn utan minsta lilla inspiration, och komma ut i andra änden med ett spelbart äventyr. Jag vet inte hur väl jag lyckas, men det är iaf ambitionen. =)

När det gäller Ödesväktarna så får vi se. Det är möjligt att vi fixar ett äventyr eller två och skickar till Fenix eller så, men ska jag vara helt ärlig kommer vårt fokus nog inte ligga där alls. Om vi gör moduler till spelet – och det är ju gjort för att kunna köras helt separat – så blir det nog snarare utvecklingar av världen och medföljande kompletteringar av äventyrsgeneratorn mer än nya äventyr. För ärligt talat blir ju de äventyr vi skriver mest bara samma sak som om man använder generatorn ändå... =)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
krank;n313771 said:
Du har en poäng om att brottsutredningsdelen inte framgår supertydligt på framsidan. Jag tar gärna emot förslag, för jag har vridit och vänt på det ett tag utan att komma på något jag blivit helt nöjd med.
Asch, jag som försökte komma undan med att bara kritisera – jag kom själv inte på några bra förslag. ;)

Mina spontana tankar var:
  • Ett fantasyrollspel om ockulta brottsutredningar. Men det är ju främst brotten – inte specifikt utredningarna – som är ockulta...
  • Ett fantasyrollspel om ockulta brott. Men då kan man tänka att man spelar förövare...
  • Ett fantasyrollspel om utredningar av ockulta brott. Ehrm... Nej.
  • Ett fantasyrollspel om utredningar och ockulta brott. Nja, lite torrt.
  • Ett urbant fantasyrollspel om brottsutredningar. Nej, "urban fantasy" är ju något helt annat.
  • Ett kriminaltekniskt fantasyrollspel i stadsmiljö. Kaaaanske?
  • Ett kriminaltekniskt fantasyrollspel. Hmmmm?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Ett experiment med att göra omslagsbilden större...

Liten:


Mellan:


Stor:



Alltså, jag gillar nog alla tre, själv. Jag gillar verkligen den där bilden överlag. Men jag är nog ändå som svagast för den första varianten. Jag gillar allt det där vita...
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
ceruleanfive;n313783 said:
  • Ett kriminaltekniskt fantasyrollspel i stadsmiljö. Kaaaanske?
  • Ett kriminaltekniskt fantasyrollspel. Hmmmm?
Jag är jättetacksam för att du hjälper mig tänka här! Även om inget skulle förändras så får jag ju tillfälle att stöta och blöta, vilket alltid är bra.

"Kriminaltekniskt"... Jag tänker lite kring det så som jag tänker kring "metropol", alltså att jag får lite för modern känsla. I det här fallet hör jag nog också rentav Leif GW Persson hosta och rossla någonstans i bakgrunden... =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag gjorde en variant av texten innan jag gick och lade mig:

»Kroppen hittades med ett halvdussin långa huggsår i ryggen. Alla dörrar in till rummet var låsta – inifrån. Medaljongen kring offrets hals antyder en koppling till den Gyllene Flammans orden. Ett solklart fall för Ödesväktarna…«

Ordningen i den stora staden Elemin är hotad. På ytan är allt fortfarande lugnt, men under gatorna, bakom lyckta dörrar och i fattigkvarterens dunkla gränder samlas mystiska sekter och övernaturliga väsen. Allt fler vittnar om till synes omöjliga, »magiska« fenomen. Urkrafternas tjänare blir allt djärvare. Det är en förändringens tid, och risken är att allt som byggts upp av Vävargillet och Maharadjan raseras.

I rollen som Ödesväktare är det du och de andra spelarna som arbetar för att skydda staden från de nya hoten. Väktarna är det akademiska och byråkratiska Vävargillets utredare av brott och mysterier med anstrykning av det mystiska och det ockulta. Det är på era axlar civilisationens framtid vilar.
+ dramatiskt citat i början
+ det är inte bara under gatorna som mysko saker händer
+ "urkrafternas tjänare"

Inget är spikat ännu, såklart.
 
Top