Nekromanti Ålderdomshemmet - Runda 1

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tricket är att inte förhandla med terrorister. Med andra ord, den som sniprar dör. Sen gäller det köra med det några gånger oavsett om man förlorar så vet alla sen att man inte vågar :)

Och eftersom ligisten dör så får den inte styra ut den sista och har större risk att förlora. Plus att om den prickat av ulven så förlorar den ändå när byn förlorat.

Ni är bara för dåliga på italienska standoffs. ;)

Men ok vi borde kunna vinna det här i vilket fall, ligist eller inte.

Xyas, du har 3 av 6 röster på dig och livet ser mörkt ut men du har inte tagit tag i det, varför?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
3/15
Lite lösa tankar. Att rösta på mig är, historiskt sett, hyfsat okontroversiellt här på wrnu. Och fair enough får jag väl säga, jag är inte superaktiv och uppfattas väl ganska ofta som ohjälpsam när det drevas. Det som gör det extra svårt här är ju att det går inte att utläsa något ur reaktionera på drevet mot mig, då det inte finns någon ulv-kompis som vill försvara mig (möjligen något om ligisten, men denna har troligen valt mig som namn). Det är bara mina egna reaktioner som kan användas för att utläsa något.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
LJSLarsson;n269418 said:
PÅMINNELSE!

RUNDAN SLUTAR 22.00 IDAG!

EFTER DET BLIR DET FIKA I BINGOHALLEN.
I Skellefteå?


Iaf, på sätt och vis håller jag med xyas, det är ganska troligt att alla ligister utom möjligtvis khan skulle välja xyas som ett mål eftersom xyas antagligen alltid kommer bli utröstad.

Den stora frågan just nu är om Björn är ligisten som röstar först på denne, eller om det är vimes som lite lurigt och tyst bara hakar på.. Eller kanske nån annan?

Å andra sidan känns björn genast lite mindre
ulv-risk eftersom ulven lätt kunnat bara väntat på no lynch och skrattat åt ligisten och byn istället för att påpeka det.

4.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Xyas;n269382 said:
3/15
Lite lösa tankar. Att rösta på mig är, historiskt sett, hyfsat okontroversiellt här på wrnu. Och fair enough får jag väl säga, jag är inte superaktiv och uppfattas väl ganska ofta som ohjälpsam när det drevas. Det som gör det extra svårt här är ju att det går inte att utläsa något ur reaktionera på drevet mot mig, då det inte finns någon ulv-kompis som vill försvara mig (möjligen något om ligisten, men denna har troligen valt mig som namn). Det är bara mina egna reaktioner som kan användas för att utläsa något.
Fast det här är samtidigt lite av historieförfalskning, för grejen är ju att du i slutändan aldrig blir utröstad runda 1, och jag tycker ditt försvar osar att du känner dig rätt safe (oavsett vilket lag du nu spelar på). Samtidigt så tillför du ju ingenting när du bara sitter lugn i båten. Inte ens försöker dreva någon annan.

För att vara öppet upplägg med rätt få inlägg så tycker jag ändå att det finns ovanligt mycket att analysera.
Vad tänker du om att .113 verkar ha så svårt att förstå hur ligisten fungerar, är det spelat?
Tycker du det är ok att Sodivra röstar utan att ange sin motivering (men hinta om att det finns en) för att sen försvinna?
Att Khan hämndröstar är det ett tecken på att Khan är ulv eller tvärtom?

Ni andra kan ju också svara på andra frågor. Alltså så här, just nu så tycker jag fortfarande personligen att Xyas är den bästa rösten, jag tycker inte att hans reaktion på något sätt grönar honom, MEN jag skulle också tycka det var en superdålig dag för oss om vi inte ens får ett motdrev eller några substantiella reaktioner och omröstningen slutar 3-1-1-0 eller nåt sånt meningslöst. Kom igen nu byn, ta ställning! Gör något!

4/15
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag känner att jag personligen inte fått något grepp om någon av er gällande spelstil och faller då lätt tillbaka i hur jag spelat andra, liknande brädspel (Avalon, Battlestar Galactica, etc). Det är ofta den som pratar mest som har något att dölja i min erfarenhet, men det kan ju lika gärna bero på forumet som format. Jag säger inget om det egentligen, även om jag har höjt ögonbrynen mot BDG just nu.

Angående No Lynch - jag är klart mot. Risken för snajping när vi är så få är alldeles för stor trots konsekvenserna. Om ulven snajpar och dessutom dräper en till under natten ligger vi ärliga bingolotto-pensionärer pyrt till.

Min röst på Vimes var en enkel ryggmärgsreaktion, varken mer eller mindre. Övertyga mig gärna om att jag bör ändra mig, för hittills har jag nog inte fått en tydligare "riskbedömning" mot Xyas än mot Vimes.

2/15
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Khan;n269424 said:
Jag känner att jag personligen inte fått något grepp om någon av er gällande spelstil och faller då lätt tillbaka i hur jag spelat andra, liknande brädspel (Avalon, Battlestar Galactica, etc). Det är ofta den som pratar mest som har något att dölja i min erfarenhet, men det kan ju lika gärna bero på forumet som format. Jag säger inget om det egentligen, även om jag har höjt ögonbrynen mot BDG just nu.

Angående No Lynch - jag är klart mot. Risken för snajping när vi är så få är alldeles för stor trots konsekvenserna. Om ulven snajpar och dessutom dräper en till under natten ligger vi ärliga bingolotto-pensionärer pyrt till.

Min röst på Vimes var en enkel ryggmärgsreaktion, varken mer eller mindre. Övertyga mig gärna om att jag bör ändra mig, för hittills har jag nog inte fått en tydligare "riskbedömning" mot Xyas än mot Vimes.

2/15
Rent tekniskt sett så har jag gjort mer poster än bdg så hela den här posten skriker ligist som valt bdg ;)

Sen förstår jag egentligen inte hur vi kan vara mer körda än om vi hänger en bybo plus ett nattmord. Menar 2 dör i vilket fall
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n269439 said:
Rent tekniskt sett så har jag gjort mer poster än bdg så hela den här posten skriker ligist som valt bdg ;)

Sen förstår jag egentligen inte hur vi kan vara mer körda än om vi hänger en bybo plus ett nattmord. Menar 2 dör i vilket fall
För övrigt var ryggmärgsreaktionen tidigare bara typ hämnd och självförsvar, låter som att du misstänker honom betydligt mer nu än tidigare. Kan du utveckla?

7.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
.113;n269439 said:
Rent tekniskt sett så har jag gjort mer poster än bdg så hela den här posten skriker ligist som valt bdg ;)

Sen förstår jag egentligen inte hur vi kan vara mer körda än om vi hänger en bybo plus ett nattmord. Menar 2 dör i vilket fall
Därför att vi inte vet det i förväg, till skillnad från ulven. Oddsen att ulven har ihjäl "fel" personer är lika med noll.

3/15
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
4/15

Jag ska förstås försöka motivera min röst på xyas.

Precis som BDG är inne på så är lynch av xyas inte alls så vanligt som han vill påskina. Och xyas har mig veterligen aldrig blivit utröstad i R1.

Jag tycker att det här spelet är svårt och köper inte no-lynch-stratten. Den kommer med största sannolikhet förlora oss spelet om inte siaren prickar rätt eller om ligisten snajpar ulven i R1.

Eftersom det bara finns en ulv och varken BDG eller .113 gett ifrån sig några tells, och övriga har skrivit för lite (Sodriva, xyas) eller för grönt (Khan) finns det inte jättemycket att gå på. Att hänga xyas direkt eliminerar risken att han kommer kunna glida igenom spelet som ulv och vinna.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Khan;n269442 said:
Därför att vi inte vet det i förväg, till skillnad från ulven. Oddsen att ulven har ihjäl "fel" personer är lika med noll.

3/15
Först och främst så missade du min första del av posten.. :)

Iaf så är risken att ulven snipar = 0 om den inte klurat ut ligisten och kan nattmörda den eftersom ligisten sen vet vem ulven är (ingen bybo skulle snipa) och då har ulven avslöjat sig. Om ligisten lyckats pricka ulven med 1 av sina 2 namn, ca 40% eller så, så har ulven just förlorat då ligisten bara erkänner den är ligist och byn har en confirmed ulv och vinner..

Ulven måste nattmörda ligisten och ta dess roll för att snipande kan funka från ulven perspektiv.

För ligisten är det mer fritt fram även om jag inte riktigt håller med om att det vore mer än lockande men ändå inte helt i dess intresse.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Snart ny dag, vore ju bra om ni bybor slösar lite poster så jag slipper dö under natten. Och bra om vi kan klura ut det här, det funkar inte om ingen skriver.

Det är alltså en timme kvar sen har vi nya poster.. Då har ni slösat bort alla oanvända poster plus flera dagar. Komigen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Anledningen till att jag misstänker Vimes är enligt principer från tidigare spel - det är i extremerna som folk gömmer sig. Antingen pratar man för mycket (som jag sade tidigare) eller så pratar man knappt alls. Vimes har egentligen bara gjort ett enda uttalande den här gången, utöver "nu startar vi spelet"-snacket i början.

Så tänker jag. Så det som var en simpel hämndaktion kanske blivit något annat.

4/15
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
.113;n269474 said:
Snart ny dag, vore ju bra om ni bybor slösar lite poster så jag slipper dö under natten. Och bra om vi kan klura ut det här, det funkar inte om ingen skriver.

Det är alltså en timme kvar sen har vi nya poster.. Då har ni slösat bort alla oanvända poster plus flera dagar. Komigen.
"ni bybor"? Så vad skulle du kalla dig själv? Sen fattar jag inte varför du skulle slippa dö under natten bara för att folk skriver mer? Däremot håller jag absolut med om din poäng, det här har varit en rätt dålig dag och just nu känns det som att vi får hoppas på turen (att vi antingen lyckas pricka rätt ganska mycket på tur eller att siaren kan komma till undsättning imorgon). Men jag ska ta och gå igenom övriga och sammanfatta mina åsikter, om inte annat utifall jag skulle dö inatt så kan jag känna att jag i vart fall försökte. Ni andra kanske kan göra det samma? Så har vi i vart fall lite mer att gå på imorgon?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Björn den gode;n269478 said:
"ni bybor"? Så vad skulle du kalla dig själv? Sen fattar jag inte varför du skulle slippa dö under natten bara för att folk skriver mer? Däremot håller jag absolut med om din poäng, det här har varit en rätt dålig dag och just nu känns det som att vi får hoppas på turen (att vi antingen lyckas pricka rätt ganska mycket på tur eller att siaren kan komma till undsättning imorgon). Men jag ska ta och gå igenom övriga och sammanfatta mina åsikter, om inte annat utifall jag skulle dö inatt så kan jag känna att jag i vart fall försökte. Ni andra kanske kan göra det samma? Så har vi i vart fall lite mer att gå på imorgon?
Jag är bybo men vad ulven skriver struntar jag i, men det är 4 andra bybor som inte gjort sitt jobb.
Att skriva sig fria. Jag har skrivit tillräckligt för att fria mig tycker jag vilket gör mig till ett fint nattmord mål. Och om jag är den ende som skriver mycket så vinner ulven mer eller mindre genom att döda mig.

Så.. Thats why
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Sodivra;n269154 said:
1/15

Hej hej allihopa! Jag är en snäll pensionär, bara lite långsam och dement. Min tanke just nu är att luften har gått ut ur varulvsspelen på rollspel.nu, vilket gjorde att mördarna vann på walk-over i mitt andra Deception-parti. Det är därför vi inte har så många deltagare i det här partiet, och inte så många inlägg. Jag hänger inte på rollspel.nu längre, så jag fick släpa min röv över hit för att svara i någorlunda tid, beklagar det.

Ok, jag ska prova att utan delge min motivering rösta på .113

RÖST: .113
Sodivra: Det här är alltså allt som Sodivra har skrivit. Min analys blir att det finns bara två alternativ och eftersom inte RasmusL är med så är det svårt att avgöra vilket. Alltså antingen så har Sodivra helt enkelt inte brytt sig om att komma in här så mycket, på grund av ointresse vilket i sin tur då grundar sig på att hen går in med inställningen att luften gått ur varulvsspelen och att det inte kommer bli spännande. Om det är så, så skulle jag säga att det är ganska grönande, min erfarenhet är att folk blir mer intresserade när de är ulvar. MEN å andra sidan, om jag varit Sodivra och varit ulv, och faktiskt har varit inne och kollat så känns det som en ganska smart strategi att inte skriva något. Ingen har röstat på Sodivra, byn verkar gå lite på tomgång, väldigt få skriver, varför i det läget riskera något genom att gå in och röra om, mycket smartare i så fall att bara sitta tyst och låta dagen ha sin gång. Hade jag varit ulv hade jag ju liksom varit jättenöjd med hur den här dagen hade gått. Ju mer jag tänker på det desto mindre sannolikt tycker jag det verkar att Sodivra på riktigt är så ointresserad av ett varulvsspel hen ändå anmälde sig till att det här skulle vara det enda hen kunde producera på tre dagar.

Äh fasen också, jag vet inte ens om det är tillräckligt många inloggade för att det här ska kunna funka, och får vi inte igång ett drev så kommer jag nog hoppa tillbaka till Xyas för att undvika snipers, men Röst: Sodivra Jag tror att du sitter i kulisserna och lurkar, kom in och försvara dig!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
BDG -> Det var som tusan. Jag missade helt Sodivratill och med när jag satt och gick igenom vår backlog. Jag tror jag ändrar mig. Att inte spela alls är klart misstänktare än att spela som Vimes gjort.

RÖST: Sodivra
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tänker i vilket fall att det är sodivra eller vimes, men ville se mer av xyas eller ut med han. Sen tror jag att kan är ligisten, men vi får väl se. Har en tanke om siaren men den behåller jag själv ;)

10
 
Top