Nekromanti Ålderdomshemmet - Runda 1

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Det var svårt att få plats med rullatorerna när pensionärerna på Mysiga Trötthetens Ålderdomshem samlades runt akvariet med bekymrade miner. Vattnet var en enda röd massa med klumpar av hår, som om någon best stoppat ner huvudet och slitit sönder de små liven med sina bara tänder.

"Typiskt tecken på varulv," sa en av de mer erfarna pensionärerna. "Vi fick en i min hemby när jag var liten. Många oskyldiga dog innan vi fick tag i rackaren och hängde den."

Pensionärerna stirrade på varandra. Var inte han där aningen hårig? Och hade inte han där borta betett sig konstigt igår kväll? Och stämde ryktena om att det fanns mer än varulven att oroa asig för?


ALLMÄNA REGLER:
§0: Spelet består av tre lag: Pensionärerna (bybor), Varulven och Ligisten. Varulven vinner när hälften eller mer av spelarna är varulvar. Byborna vinner när varulven är ute ur spel.

§0a: Ligisten har innan spel valt två spelare. Om dessa två är ute vid spelets slut, och Ligisten fortfarande är vid liv, vinner Ligisten. Denna vinst är tillsammans med Varulvens eller Byns vinst. Om Ligistens två mål inte är ute vid spelets slut har Ligisten förlorat.

§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: Varje runda har ett inläggstak på 15 inlägg/spelare.

§3: En spelare kommer att röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas. Använd en tydlig formatering:

RÖST: LJSLarsson

§3a: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

§3c: Inlägg som enbart består av en röst (alltså "RÖST: LJSLarsson") räknas inte mot inläggstaket.


ROLLER:
PENSIONÄR (BYBO) - Du är en oskyldig liten pensionär. Du vinner tillsammans med resten av byborna när det ej finns några varulvar kvar i spel

VARULV - Du är en hungrig varulv som vill äta upp de stackars pensionärerna. Varje natt väljer du en spelare som skall dödas. Skicka ditt val till mig innan deadline. Du vinner när det bara finns en annan spelare, utöver dig själv, kvar i spel.

SIARE - Du är siare. Varje natt kan du sia om en person är varulv eller ej. Skicka ditt val till mig innan deadline. Du får enbart reda på om personen är varulv eller ej. Du vinner tillsammans med byborna.

LIGIST - Du är ligist, ute efter att förstöra det fina ålderdomshemmet. Innan spelstart väljer du ut två andra spelare och skickar ett meddelande till mig om detta. Om dessa är ute ur spel vid spelets slut delar du segern med det vinnande laget, annars förlorar du oavsett vilka som vinner.


ANMÄLDA:
Khan
Vimes
Sodivra
113
?Björn den gode
xyas


Rundan slutar torsdag 11 jan, 22:00.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Först! Eftersom det är en grej. Max 15 poster blir annorlunda för åtminstone mig men ska bli spännande. Å nån måste ju starta.

Ligisten borde gå klura ut iaf, men svår roll att spela om jag tolkar det rätt.

Tolkar oxå texten som att det bara finns en ulv, vilket i så här litet spel verkar logiskt.

Tips: om ni röstar under spelets gång så håll koll på antalet poster ni gjort så man kan byta röst om någon i slutet av rundan börjar yla mot månen eller så, själv tänker jag markera mina egna poster med en siffra.

Röst: björn den gode

1.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
1/15 (<- gör gärna såhär för er egen skull)

Kul med varulvsspel hörrni!

Jag hade laddat för att diskutera hur spelupplägget ser ut men eftersom vi har ett öppet upplägg (=all spelmekanik presenteras i startinlägget) verkar det inte behövas. Det är bra. Jag gillar öppna upplägg. Nu kan vi gå pang på rödbetan istället.

5 bybor och 1 nattmördande varulv. Spelet kommer alltså att vara en till två rundor långt. (R1: 5 - 1, R2: 3 - 1, R3: 1 - 1 game over). Med tanke på ligist-fraktionen har varulven ganska goda möjligheter att ta hem spelet om hen inte slumplynchas i R1. För byfraktionen gäller det dock att fokusera på att hitta ulven, ligisten är snarare ett brus i vår kollektiva think-tank.

Just eftersom det bara finns en ulv och inget fluff är det kanske lite svårt att sparka igång diskussionen här. Att be spelare ta ställning till andra spelare hit och dit kommer inte säga något längs bybo-varulvslinjen. Det här spelet kan vi vinna på två sätt: vi har tur och lynchar ulven på slump, siaren har tur och siar ulven i R1, ulven resonerar så konstigt ("icke-byboigt") att hen avslöjar sig. That's it.

Jag tror vi får spela den här första rundan på detta sätt:
1. Alla resonerar lite kort om spelet.
2. Vi bygger drev och ser hur spelarna resonerar under press.
3. Vi röstar ut den som är mest misstänkt i slutet och hoppas att vi haft tur.
(4. Vi hoppas att siaren haft tur)

Jag tänker, ofint nog, lägga min första röst på spelets enda nybörjare.

RÖST: Khan

Hur tycker du vi ska spela det här spelet? Vad tänker du om spelupplägget? Vad ska vi göra för att vinna?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Lite märkligt att LJSLarsson pratade om längd på rundorna när vi, som Vimes skrev, vet att det kommer bli två rundor. Men det kanske var med potentiellt fler deltagare i åtanke som det skrevs. Detta känns ju också lite stressande, att vi bara har två chanser på oss att träffa rätt.

Sen är ju ligisten en lite märklig roll här. Det går ju tex bara för hen att vinna med varulven om hen är ensam kvar med den spelaren i slutet, annars måste vinsten vara med byn.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Vimes;n268977 said:
Jag tänker, ofint nog, lägga min första röst på spelets enda nybörjare.

RÖST: Khan
Det är väl bara att acceptera, antar jag. Som nykomling är man alltid lättmisstänkt. Även om jag självklart bara är en helt vanlig senildement ålderdomshemsbo.

Regelfråga - Är det okej att ändra sig i röstningen? Om jag nu skriver "RÖST: Franz Kafka", men två inlägg neråt säger "Jag ändrar mig! RÖST: Hjalmar Söderberg"? Jag avger ogärna min redan nu om jag inte har chans att korrigera den.

1/15
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Khan;n268995 said:
Regelfråga - Är det okej att ändra sig i röstningen? Om jag nu skriver "RÖST: Franz Kafka", men två inlägg neråt säger "Jag ändrar mig! RÖST: Hjalmar Söderberg"? Jag avger ogärna min redan nu om jag inte har chans att korrigera den.

1/15
Man får rösta hur många gånger man vill, och det är bara sista rösten som räknas.

Poster som enbart består av en röst räknas dessutom inte mot inläggstaket.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
2/15?

Jaha. BDG och Sodivra, har ni märkt att spelet börjat?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Har fått en regelfråga som jag klargör.

Om alla röstar "Röst: Ingen" blir det ingen hängning.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag tror jag gör avlägger en röst jag med. Vi kör på den enkla hämndens logik. Vimes röstade på mig, så jag säger RÖST: VIMES.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
1/15

Hej hej allihopa! Jag är en snäll pensionär, bara lite långsam och dement. Min tanke just nu är att luften har gått ut ur varulvsspelen på rollspel.nu, vilket gjorde att mördarna vann på walk-over i mitt andra Deception-parti. Det är därför vi inte har så många deltagare i det här partiet, och inte så många inlägg. Jag hänger inte på rollspel.nu längre, så jag fick släpa min röv över hit för att svara i någorlunda tid, beklagar det.

Ok, jag ska prova att utan delge min motivering rösta på .113

RÖST: .113
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tror faktiskt att några också tänker att de inte vill slösa sina 15 inlägg på att skriva typ "ok, va gör vi" :) Samtidigt har vi en ulv ibland oss som tänker att den vill ligga extra lågt, speciellt nu när man har världens ursäkt att göra det, plus en ligist som antagligen undrar hur fasen den ska kunna vinna.

Om ligisten har plockat ulven som 1 av de 2 som inte får åka ut, så kan denne inte vinna om jag inte tänker fel..

Sen är det alltid svårt i början eftersom man inte har något att gå på, det är först när det finns ett gäng poster att analysera, svar att kolla in osv som man kan börja spela "på riktigt" och här har vi inte så mycket att gå på, lite random röster och knappt nå prat. Att då slösa bort 10 inlägg nu gör att du inte har mycket att tillföra om det skulle gå igång en bra diskussion sen..

Men oroa er inte, jag har redan klurat ut hur vi vinner med största sannolikhet. Återkommer om det ikväll dock.

Lite badass analyser på starten bara så nån får diskutera något sen kanske..

Vimes: Vi skriver nästan samtidigt och han röstar på Khan, helt ok och lite väntat. Vimes är rutinerad och tänker antagligen att det är bra att sätta press på nybörjaren tidigt för att knäcka denne, men hakar sedan på mig mot björn för att dels sätta lite extra press samtidigt som vi visar en enad front. Vimes är tillräckligt bra för att göra sånt även som ulv men jag tror på bybo Vimes.

Khan, nybörjaren: Accepterar misstänksamheten mot nybörjare bra, men framför allt så är det frågan om rösten som gör att jag tänker mig en bybo här. En nybörjar ulv är nog dels mer försiktig i starten men samtidigt mindre brydd om vem dennes röst faktiskt hamnar på. Det hade varit enkelt att haka på mig på björn, speciellt om rösterna sitter fast sen. När "bybobjörn" åker ut kan "ulvkhan" bara "oj, jag visste inte rösterna va låsta". Så, khan är nog bybo med.

Sidnot: jag kommer räkna ligisten som en bybo det är synd om. Jag gissar att det går att räkna ut vem ligisten är lite senare men tänker att det spelar ingen roll.

Xyas: Tänker på upplägget, och gör inte alltför mycket mer ännu, svårt analysera men en helt ok post som varken lutar åt ena eller andra hållet.

Sodivra: inte så mycket att säga här, just nu tänker jag att ulven är mest troligt björn eller sodivra. Sodivra röstar på mig fastän jag röstar på björn. Det hade varit enkelt bara haka på och sätta press, men å andra sidan är det bra med lite motstrivighet i byn.

Ulv, jag menar Björn: Inget sagt ännu, har vi prickat rätt redan? Vore lite kul iaf, får se vad Björn säger sen när han kommer.


Till Alla spelare nu då, analysera gärna denna post, skriv vad ni tänker om mina resonemang. Håller ni med om khan och Vimes är väl det jag undrar framför allt. Nu kör vi.

?2.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Alright! Får först be om ursäkt för att jag är sen hit, jag har haft mycket för mig och tänkte helt enkelt inte på att det hade startat. Det här forumet är ju dessutom så korkat att om en inte klickar på det så ser likes och pm precis likadana ut och eftersom jag gillar att komma ihåg mina likes (så att jag kan hitta tillbaka till tråden) så brukar jag inte rensa inboxen från dom och noterade helt enkelt inte att siffran ökat ett steg.

Men nu är jag här, och jag tänker som vanligt börja med att förklara lite hur en spelar det här. Vissa saker kan tyckas vara självklarheter men eftersom som folk envisas med att göra fel...

1. Ljug inte! Som bybo så är det fruktansvärt dåligt att ljuga. Bara gör det inte.
Q: "Om jag tycker det blir lite roligare så och tycker det är bra att få igång en diskussion, är det då ok att ljuga?"
A: Nej! Alltså det här spelet blir roligare om vi försöker vinna, ja det är ett socialt spel men så många spel så faller det ihop rätt platt om folk inte försöker att vinna. Och att ljuga för att det är skoj hjälper oss definitivt inte att vinna.
Q: "Om jag har en supersmart fälla som garanterat kan fånga ulven men som kräver att jag ljuger nu men förklarar det sen, är det då ok att ljuga?"
A: Nej! Din fälla är aldrig så smart som du tror och oavset hur skum du kan få någon att se ut som gått i din fälla så kommer du som ljög att se skummare ut.

Alright. Så. Det var det den viktigaste punkten. Och om någon blir ertappad med att ljuga så kommer jag rösta på den personen punkt.

2. Var aktiv!
Det här är en mer personlig åsikt men om alla är aktiva så blir det mycket lättare att vinna. Jag vet att vi traditionellt brukar låta vissa spelare komma undan med att inte säga nästan något alls första rundan för att det är 'deras stil' och jag gillar det inte. Men i det här spelet som dessutom garanterat är superkort så finns det liksom inga skäl till att inte vara aktiv. (Ja, jag vill bättra mig, sån tur är har vi ju mer än ett dygn kvar).

I att vara aktiv så ingår att faktiskt göra saker också, inte bara skriva sina 15 inlägg, utan det ska vara substans i dom för att det ska vara värt mycket. Men ja, även korta dåliga inlägg ger oss mer än inga inlägg alls.

Alright, det var nog mina pekpinnar, nu till det här spelet mer specifikt. För det första så älskar jag öppna upplägg, mycket enklare att spela på, men dessutom med så här få spelare så hade det blivit ganska märkligt med ett hemligt eftersom det liksom inte finns någon tid att 'lista ut upplägget' på. När det gäller det här upplägget så är det ett par punkter som jag direkt noterar.

Vi kan skita i att leta efter ligisten, i alla fall öppet, och i alla fall inte första dagen. Grejen är ju att eftersom ligisten inte har några extra mord eller liknande så är hen ju helt ofarlig för byn, och framföralt så är ligisten inte varulv. Så om du tror att du listat ut vem som ligisten är så är det bra att inte rösta på den. Men helst så ska du inte diskutera det heller (inte så här första dagen iaf) eftersom om vi lyckas gröna någon så blir det ett självklart mål för varulven och utan läkare så vill vi verkligen inte ge några självklara mål. Spara istället den diskussionen till den kritiska dagen (dag 2).

Ett spel med bara en varulv blir ett väldigt speciellt spel. Vimes har redan varit inne på det här men ett vanligt sätt att hitta varulvar är ju att de har mer information om vem som är vem. Det gör att det går att hitta udda mönster i deras interaktion ("Varför har x inte nämnt y alls, verkar inte det där bråket fejk osv") eller i deras röstningsmönster, där varulvarna är de enda som har en stark anledning att leda bort rösterna från särksilda personer (dvs sina kompisar). Inget av detta gäller i det här spelet. Eller ja varulven vill ju absolut inte bli utröstad själv, men det gäller å andra sidan även för en vettig bybo att alla andra är bättre röster då de iaf har en chans att vara ulven. Så den som eventuellt har en dold agenda i att styra röster är ju ligisten, och den personen vill vi ju som sagt inte rösta ut.

Så vad har vi kvar? Well, varulven vet ju fortfarande mer än oss andra, och har ett annat mål, det gör fortfarande att hen kan spela annorlunda än vanligt, kanske inte är så naturligt "nyfiken" som en bybo, eller kanske till och med kan ertappas med att ha ljugit eftersom det är mycket svårare att komma ihåg vilka lögner en gjort än de 'äkta' resonemang som en bybo presterar. Och så har vi siaren, det blir ju tyvärr lite slumpmässigt men om siaren överlever och pekar på någon som överlever (nästan oavsett om den är maffia eller bybo) så har vi jättebra chanser att lösa det imorgon.

Hm ok, det påminner mig om en tredje punkt i förhållningsregler som har lite att göra med siaren och så vidare. Om du sitter på någon stor och viktig information så vänta inte! med den till slutet av en runda. I princip allt som sägs efter att folks inlägg börjat ta slut kan lika gärna vara humbug eftersom det inte går att säga emot. Å andra sidan så tror jag vi också kan enas om att sikta på högst 14 inlägg var så att vi inte hamnar i den olyckliga situationen att någon ändå muppar sig och går ut med en stor grej sent utan att vi kan reagera.

Alright, nu har jag visserligen sagt att vi inte bör diskutera vem som är ligisten men metadiskussionen är ju ofarlig och jag tycker det är skumt att inte kunna läsa spelreglerna.

Xyas said:
Sen är ju ligisten en lite märklig roll här. Det går ju tex bara för hen att vinna med varulven om hen är ensam kvar med den spelaren i slutet, annars måste vinsten vara med byn.
Det står ju inget om att ligisten måste överleva för att vinna, så ligisten kan ju absolut råka vinna med varulven utan att vara ensam kvar med den, det är ju bara att ha tur att hens offer också åker ut.

.113 said:
Om ligisten har plockat ulven som 1 av de 2 som inte får åka ut, så kan denne inte vinna om jag inte tänker fel..
Ja du tänker fel. Ligisten plockar ju 2 som _ska_ åka ut inte tvärtom. Däremot kan ligisten inte vinna om vi lyckas pricka rätt i första hängningen oavsett om det namnet var med, för då hinner ju bara en spelare åka ut oavsett. Men jag undrar verkligen hur du tänkte här, du läser rollen 'ligist' och tänker att hm, ja det låter ju rimligt att det är en som vill att 2 specifika spelare ska överleva? Hade inte typ 'förälder' eller 'skyddsängel' varit ett bättre namn på en sån roll?

Jag tycker personligen att det är en skum taktik att ha så dålig koll på spelupplägget. Detta eftersom det känns väldigt lätt som ulv att inte ha tänkt igenom det här med ligisten, för ligisten spelar ju ingen roll alls för ulven, för ulven är det ju bara att gå in att köra, men som bybo är det ju rimligt att en försöker lista ut hur det här ska vinnas innan en går in och svamlar.

Sen tänker jag av tradition lägga min röst på Xyas av två anledningar. Dels eftersom han är en jättebra spelare men som vanligt inte säger något i början av spelet, och det här spelet har ju bara början, så kanske kan det få in honom på banan. Men också för att som jag noterat ovan, det lilla han har skrivit, om spelupplägget, dessutom är fel, visst det är inte en superstark tell men nog doftar det mer nervös ulv än akademiker med koll om du frågar mig.

Röst: Xyas

1/15

(Och ja, det blev ett långt inlägg, i vanliga fall hade jag nog delat upp det i några stycken och låtit en av diskussionern gå först men med inläggstak så känns det helt enkelt osmart att göra så och vi får försöka hålla flera bollar igång samtidigt)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
3/15

Tack, BDG. Bra inlägg, såklart. Säger förstås inget om din fraktionstillhörighet, men vettiga saker rakt igenom. När jag läste det slog det mig att ligisten delar segern så länge de två hen vill rösta ut blir utröstade. D.v.s. har ligisten valt två bybor och de blir utröstade vinner hen tillsammans med ulven, har hen valt en bybo och ulven, vinner hen med byn om de röstas ut (förutsatt att bybon åker ut först). Om någon annan än de ligisten valt röstas ut, kan inte ligisten längre vinna. Summa summarum borde ligistens strategi vara följande:

se till att de hen har valt ut blir utröstade.

Rimligtvis borde ligisten satsa på att vinna tillsammans med ulven. Jag tror (men kan inget om matte upptäcker jag, det är något med olikfärgade kulor i en påse) att ligisten mest sannolikt har valt två bybor. Alldeles oavsett vill ligisten rösta ut en bybo i R1. Det torde också vara lockande för ulven att försöka kampera med ligisten - om de (via den här tråden förstås) etablerar en kontakt (med blinkningar och underförstått) kan ulven få en man på bybornas planhalva.

Jag vet att jag inte tyckte vi skulle resonera så mycket om ligist-rollen, men jag tycker det är svårt att resonera om så mycket annat just nu. Eventuellt kan de här förstulna blickarna mellan ligist och ulv märkas, och då har vi något att gå på, eller så har jag i och med detta inlägg gjort det obehagligare för ligisten och ulven att dra nytta av varandra, och ligisten som femtekolonnare är något desarmerad.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Så, nu tänkte jag berätta hur vi ökar chansen att vinna.

No lynch, alltså alla röstar ingen.

Som vimes räknade ut tidigare är vi nu 5 mot 1, nästa runda 3 mot 1 och sedan är det över.

Röstar vi på ingen nu så har vi istället 4 mot 1 nästa runda för att sen hamna i en tredje runda med 2 mot 1.

Det är betydligt bättre odds och den ende som inte gillar det är ulven.

Jag antar oxå att vi inte kör med nattrundor som tar riktiga dagar utan att nattmordet blir inskickat före rundan är slut, så som det brukar ske här på wrnu. Det innebär alltså att siaren, om denne har möjlighet att logga in minuten före dagen tar slut dessutom borde outa sig. Nattmordet hinner inte ändras till siaren i tid och vi har en extra grön bybo inför nästa runda plus att vi minskar risken att ulven fake claimar siaren (eller hur vimes) och kommer undan med det efter ett nattmord på siaren.

Till och med ligisten borde gilla det eftersom det dör lika många.

PS jo jag läste ligisten fel. Klassisk jag :)

3.

Also:

Röst : ingen
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Vimes;n269296 said:
3/15
Om någon annan än de ligisten valt röstas ut, kan inte ligisten längre vinna.
Alright, jag kan ändå inte sova och kommer knappast skriva 14 inlägg imorgon ändå. Vet inte om du medvetet försöker trigga någon eller så, men alltså, folk, kan ni snälla ta och läsa spelreglerna innan ni resonerar om upplägget!

Det står ingenstans att de ligisten valt måste bli utröstade, lika lite som det står att ligisten måste överleva, ligistens targets kan lika gärna dö under natten och ligisten kan då alltså vinna även om någon annan röstas ut. Du har däremot rätt i mycket av ditt övriga resonemang, om vi röstar ut ulven första dagen så kan ligisten inte vinna så det enda vettiga för ligisten är att försöka rösta ut en bybo (och helst ett av sina targets men det är inte helt nödvändigt) alternativt se till att ingen röstas ut så att den inte riskerar direkt förlust och hoppas att ulven nackar ett target på natten (är ju ändå ett på 3). Men alltså ligisten är inte på vårt lag, ligisten har ett eget lag, jag har faktiskt ingen lust att resonera mer om hur ligisten spelar optimalt eftersom det bara känns dåligt att ge tips till fienden.

.113 said:
Så, nu tänkte jag berätta hur vi ökar chansen att vinna.

No lynch, alltså alla röstar ingen.

Som vimes räknade ut tidigare är vi nu 5 mot 1, nästa runda 3 mot 1 och sedan är det över.

Röstar vi på ingen nu så har vi istället 4 mot 1 nästa runda för att sen hamna i en tredje runda med 2 mot 1.

Det är betydligt bättre odds och den ende som inte gillar det är ulven.

Jag antar oxå att vi inte kör med nattrundor som tar riktiga dagar utan att nattmordet blir inskickat före rundan är slut, så som det brukar ske här på wrnu. Det innebär alltså att siaren, om denne har möjlighet att logga in minuten före dagen tar slut dessutom borde outa sig. Nattmordet hinner inte ändras till siaren i tid och vi har en extra grön bybo inför nästa runda plus att vi minskar risken att ulven fake claimar siaren (eller hur vimes) och kommer undan med det efter ett nattmord på siaren.

Till och med ligisten borde gilla det eftersom det dör lika många.

PS jo jag läste ligisten fel. Klassisk jag :)

3.

Also:

Röst : ingen
Du har en poäng, men som vanligt när det här förslaget om att det är bättre att rösta ut ingen kommer på tal så är det fel. Jag tror det bara finns ett enda läge där det är rätt och det är i ett klassiskt upplägg med exakt 4 spelare kvar. Och då snackar jag klassiskt upplägg som 'sitta i ring' maffia, på forum, eller i vart fall inte som vi spelar det på det här forumet så fungerar det inte på grund av sniperproblemet.

Ja, jag vet att jag sa att jag inte skulle resonera mer om hur ligisten spelar optimalt men jag tycker det här är så pass uppenbart. Vad tror du kommer hända sista minuten om alla röstar 'ingen'? Jo ligisten kommer förstås att skicka in en sistaminuten röst på ett av sina offer. Men säger du då kommer det ju vara helt uppenbart vem som är ligist? Jo... men det hjälper ju oss liksom inte. För imorgon kommer vi ändå att sitta 2 bybor, 1 ligist och 1 maffia och det enda vi kan vara säkra på är att om vi röstar ut ligisten så har vi förlorat, så inte bara får ligisten igenom sitt mord genom sniperröst hen får dessutom amnesti för morgondagen.

Så alltså i vanliga fall så går det ju (även om det oftast är dåligt) att komma överens om no-kill, eftersom en sniperröst då kommer från maffian och maffian på så sätt avslöjar sig själva vilket dom inte vill göra, men i det här spelet så är det en superdum idé att ens försöka.

På samma sätt så gillar jag inte att siaren sniperavslöjar sig, för ja i bästa fall så har vi minskat risken att maffian bluffar siare, men ska jag vara helt ärlig så är den risken rätt försvinnande liten när vi nu bara har en maffia. I värsta fall så hinner maffian ändra sitt nattmord och vi har offat siaren helt i onödan. Det räcker ju liksom att maffian också är inne sista minuten, eller att spelledarens klocka går lite annorlunda osv. (Eller ok i allra värsta fall så väntar siaren för länge, forumet muppar sig och siarens post kommer efter stopp-inlägget och då är det lite som om någon visat sitt kort irl, det går liksom inte att spela vidare på något rättvist sätt och det är bara att börja om).

Hur som helst, jag hoppas du är med på mitt resonemang ovan, det är inte så konstigt att inte tänka på ligisten även om jag tycker att fler borde läsa reglerna för det här partiet... igen kanske... du är ju i vart fall en av dom som skriver, kan vi försöka inrikta oss på att hitta varulven nu?

2/15
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Björn den gode;n269319 said:
Alright, jag kan ändå inte sova och kommer knappast skriva 14 inlägg imorgon ändå. Vet inte om du medvetet försöker trigga någon eller så, men alltså, folk, kan ni snälla ta och läsa spelreglerna innan ni resonerar om upplägget!

Det står ingenstans att de ligisten valt måste bli utröstade, lika lite som det står att ligisten måste överleva, ligistens targets kan lika gärna dö under natten och ligisten kan då alltså vinna även om någon annan röstas ut. Du har däremot rätt i mycket av ditt övriga resonemang, om vi röstar ut ulven första dagen så kan ligisten inte vinna så det enda vettiga för ligisten är att försöka rösta ut en bybo (och helst ett av sina targets men det är inte helt nödvändigt) alternativt se till att ingen röstas ut så att den inte riskerar direkt förlust och hoppas att ulven nackar ett target på natten (är ju ändå ett på 3). Men alltså ligisten är inte på vårt lag, ligisten har ett eget lag, jag har faktiskt ingen lust att resonera mer om hur ligisten spelar optimalt eftersom det bara känns dåligt att ge tips till fienden.



Du har en poäng, men som vanligt när det här förslaget om att det är bättre att rösta ut ingen kommer på tal så är det fel. Jag tror det bara finns ett enda läge där det är rätt och det är i ett klassiskt upplägg med exakt 4 spelare kvar. Och då snackar jag klassiskt upplägg som 'sitta i ring' maffia, på forum, eller i vart fall inte som vi spelar det på det här forumet så fungerar det inte på grund av sniperproblemet.

Ja, jag vet att jag sa att jag inte skulle resonera mer om hur ligisten spelar optimalt men jag tycker det här är så pass uppenbart. Vad tror du kommer hända sista minuten om alla röstar 'ingen'? Jo ligisten kommer förstås att skicka in en sistaminuten röst på ett av sina offer. Men säger du då kommer det ju vara helt uppenbart vem som är ligist? Jo... men det hjälper ju oss liksom inte. För imorgon kommer vi ändå att sitta 2 bybor, 1 ligist och 1 maffia och det enda vi kan vara säkra på är att om vi röstar ut ligisten så har vi förlorat, så inte bara får ligisten igenom sitt mord genom sniperröst hen får dessutom amnesti för morgondagen.

Så alltså i vanliga fall så går det ju (även om det oftast är dåligt) att komma överens om no-kill, eftersom en sniperröst då kommer från maffian och maffian på så sätt avslöjar sig själva vilket dom inte vill göra, men i det här spelet så är det en superdum idé att ens försöka.

På samma sätt så gillar jag inte att siaren sniperavslöjar sig, för ja i bästa fall så har vi minskat risken att maffian bluffar siare, men ska jag vara helt ärlig så är den risken rätt försvinnande liten när vi nu bara har en maffia. I värsta fall så hinner maffian ändra sitt nattmord och vi har offat siaren helt i onödan. Det räcker ju liksom att maffian också är inne sista minuten, eller att spelledarens klocka går lite annorlunda osv. (Eller ok i allra värsta fall så väntar siaren för länge, forumet muppar sig och siarens post kommer efter stopp-inlägget och då är det lite som om någon visat sitt kort irl, det går liksom inte att spela vidare på något rättvist sätt och det är bara att börja om).

Hur som helst, jag hoppas du är med på mitt resonemang ovan, det är inte så konstigt att inte tänka på ligisten även om jag tycker att fler borde läsa reglerna för det här partiet... igen kanske... du är ju i vart fall en av dom som skriver, kan vi försöka inrikta oss på att hitta varulven nu?

2/15
Samtidigt så är det ju så att ligister kan ha prickat av ulven med sin röst, denne vet inte om den gjort det eller inte och no lynch om än frestande att bryta är onödigt eftersom det kommer dö precis lika många i slutändan som om denne röstar ut någon. Frestande men onödigt.

Poängen med no lynch handlar om att hamna i en grupp av sista 3 eftersom man är 2 mot 1 istället för 3 mot 1. För byborna är det 50% chans att pricka rätt istället för 33%.

Så i ligistens fall ökar det chansen att vinna med byn medan det inte nämnvärt minskar chansen att vinna med ulven. För byn ökar det chans att vinna och för ulven

Funkar bara om alla är med på det dock och tyvärr verkar det inte bli så..

Röst: xyas
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
.113;n269339 said:
Samtidigt så är det ju så att ligister kan ha prickat av ulven med sin röst, denne vet inte om den gjort det eller inte och no lynch om än frestande att bryta är onödigt eftersom det kommer dö precis lika många i slutändan som om denne röstar ut någon. Frestande men onödigt.

Poängen med no lynch handlar om att hamna i en grupp av sista 3 eftersom man är 2 mot 1 istället för 3 mot 1. För byborna är det 50% chans att pricka rätt istället för 33%.

Så i ligistens fall ökar det chansen att vinna med byn medan det inte nämnvärt minskar chansen att vinna med ulven. För byn ökar det chans att vinna och för ulven

Funkar bara om alla är med på det dock och tyvärr verkar det inte bli så..

Röst: xyas
Ja alltså jag fattar ju vad poängen är med no lynch, men du verkar inte tänkt klart (eller låtsas inte tänkt klart) angående ligisten. Att det dör precis lika många är ju rätt ointressant för ligisten, poängen med att sniperrösta för hen är ju att hen kan välja själv vem som dör, och alltså ökar sina chanser oerhört att vinna. Dessutom utan några nackdelar, utan snarare med den extra fördelen att den vet att den själv inte kommer bli utröstad dagen därpå.

Samma sak gäller ju angående ditt sista dagen argument, i det här upplägget så är det faktiskt bättre att sista dagen vara 2 vs 1 vs 1 (kom ihåg att ligisten har ett eget lag, många såna roller kan ju bara vinna med byn och då blir det ett helt annat upplägg) för om vi sista dagen är 1 vs 1 vs 1 så är det ju bara att hoppas att ligisten har ulven som sitt namn för den ensamma bybon kommer i vart fall inte kunna påverka varken ligistens eller ulvens röst.

Men nu verkar vi ju dessutom fått igång ett ordentligt drev, jättebra! Är det någon som har något emot att vi hänger Xyas? Xyas själv kanske?

3/15
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
2/15
Alltså no lynch låter ju vettigt vid första anblicken. Men att köra en sniper-chansning som ligist (eller ulv för den delen) är en sån grej jag själv nästan garanterat hade gjort. Så det är ju ganska osannolikt att det blir så.
 
Top