Äventyr/rollspel där ni tycker tvärtemot alla andra?

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK Leon men huvudpoängen var att stor linjär tärning = bra. Och det gäller ju för BRP också.

2097;n341472 said:
men egentligen tycker jag ACKS har det bästa systemet. man ska slå ÖVER. och sen har man ett värde som blir lägre ju bättre man blir (som saving throws i gamla D&D) och så lägger man till fiendens rustning. älskar det för det har allt jag vill:
  1. högt är bra
  2. bara addition ingen subtraktion
  3. göra all matte först och sen instant satisfaction så fort man ser tärningen landa. "ok alla 8 och över är träffar... [rull rull] YES!"
Är det försent att försöka tvinga min spelgrupp till att byta till det systemet…? Vi är två spelmöten in på nya kampanjen… :/
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Två av mina sämsta erfarenheter som spelare någonsin har varit med Kristalltjuren (surrealistisk och frustrerande svår räls) och Shadows over Bögenhafen (parodiskt dåligt deckaräventyr). Den förra har jag läst, och fattar inte hypen (om det nu finns en sån); den andra kanske bara inte passade min dåvarande grupp, vi var rätt elitistiska och började förakta äventyret. SL slängde snart ut det, och skickade hela gruppen tillbaka till Sigmars tid istället. Det var fett!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Mutant Undergångens Arvtagare - Saknar i mitt tycke helt den charm som gamla Mutant hade.

Symbaroum - Bilderna är fina men resten av spelet lämnar mig helt oinspirerad.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Eftersom det blev lite snack om det så var ju grejen med d20 inget ont egentligen om tärningen i sig, utan i kombination med skill systemet som gör att man är så jädra dålig hela tiden, tills man plötsligt är tokbra på något. Det blev typ bättre med 5e.
D20 I strid funkar väl ok.

Sen är det ju kul ändå, jag gillar det ju. Jag bara gillar det inte egentligen, eller? Jag har iaf roligt
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag tycker att DoD-91 och Chronopia är peak-DoD för mig och mina spelgrupper. Jag har aldrig fattat vurmen för de tidigare versionerna av DoD innan 91.

Jag tycker om gamla Ereb Altor och tycker lapptäcksvärlden är ganska charmig.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Det finns några områden/spel där det känns som att jag går mot strömmen:

OSR - Jag förstår inte tjusningen. Det fanns inget större intresse från min sida ens på tiden då det bara var "School".

Symbaroum - Jag tycker inte regelsystemet är det minsta trasigt och spelar det gärna RAW. Har inga invändningar mot balansen i systemet (eller det som de flesta tycker är en obalans).

Actual Play - Även den mest välgjorda pod eller video tråkar ut mig efter maximalt några minuter. Att se eller höra någon annan spela är bara intressant om jag kan lära mig ett nytt system av det.

År Noll-motorn - Det blir för stora tärningspölar och det finns för många delar som skaver. Förutom i Alien RPG där det bara är det förstnämnda jag har vissa invändningar emot. Resten av motorn fungerar bra i det spelet.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rangertheman;n341555 said:
År Noll-motorn - Det blir för stora tärningspölar och det finns för många delar som skaver. Förutom i Alien RPG där det bara är det förstnämnda jag har vissa invändningar emot. Resten av motorn fungerar bra i det spelet.
Är klart bästa versionen
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
2097;n341557 said:
Är klart bästa versionen
Den är bra, fast jag är böjd att säga att originalet i M0 också är helt ok.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Bifur;n341571 said:
Den är bra, fast jag är böjd att säga att originalet i M0 också är helt ok.
Jag har kollat in alla versioner av År Noll motorn, utom just Alien. Jag säger nog att År Noll Vanilj är den enda jag gillar till nästan 100%. Resten är olika grader av sämre, fast Ur Varselklotet är helt okej.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Hmm någonting som jag tycker tvärtemot alla andra...
Jag tycker att fria ligans motor är kass. Den är för enkel, nästan fördummad till ett barns nivå.
Fyra attribut och en handfull färdigheter (där endast en liten del av attribut och färdigheter står för majoriteten av alla tester).

Har en hel novell att skriva om varför och tankarna bakom, men det var nog inte meningen med tråden, så jag låter det vara så =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,593
Location
Rissne
Jag tycker inte heller om År Noll-motorn; utifrån vad jag sett och läst av den så verkar den förutsätta att man använder systemet och slår tärningar och grejer hela tiden. Way too much system för min smak. Jag föredrar system som mer bekvämt kan förpassas till enstaka användningar kanske nån gång per spelmöte, om ens det. Och som framför allt inte syns eller märks så mycket kring spelbordet.

Och så är det för krångligt, och har specialtärningar, och har alldeles för låga chanser att lyckas.

Men jag vet inte, är det verkligen en sån grej där jag tycker tvärtemot alla andra? Kanske; det verkar vara många som tycker illa om systemet men de verkar tycka illa om det av helt andra anledningar än mig.

Sedan ska jag väl, för fullständig transparens och så att Fria Ligan inte tror att jag liksom vill peka ut dem särskilt, säga att ovanstående kritik är den jag normalt riktar mot typ… alla system. I princip. Jag nämner bara År Noll här för att andra gör det. Och ska jag vara ärlig så är ju den motorn visserligen för krånglig och för mycket system, men den är ju ändå mindre krånglig och mindre systemig än jätte-jätte-jättemånga system.

(Jag tror att den allmänna åsikt jag har där jag är tvärtemot om inte alla andra så ganska många är att jag verkligen, verkligen avskyr regelsystem och tärningar och matte och tabeller, och verkligen inte skriver under på tanken att systemet ska agera "ryggrad" eller "färga upplevelsen" eller liksom vara… "viktigt" kring spelbordet)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Khan;n341602 said:
Jag har kollat in alla versioner av År Noll motorn, utom just Alien. Jag säger nog att År Noll Vanilj är den enda jag gillar till nästan 100%. Resten är olika grader av sämre, fast Ur Varselklotet är helt okej.
We'll, Alien och M0-original är de jag faktiskt provat, de andra har jag bara läst, så vad vet jag egentligen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Här har jag plötsligt en chans att tycka tvärtemot alla andra: Jag tycker att Fria Ligans regelmotor är helt okej! :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
IcarusDream;n341552 said:
Jag tycker att DoD-91 och Chronopia är peak-DoD för mig och mina spelgrupper. Jag har aldrig fattat vurmen för de tidigare versionerna av DoD innan 91.
Jag håller med! Gillar dessutom handböckerna som kom ut denna tid (Krigarens handbok, Tjuvar & Lönnmördare etc.) vilka jag förstått de flesta tycker innebar början till slutet för det DoD de älskade.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
krank;n341608 said:
Jag tycker inte heller om År Noll-motorn; utifrån vad jag sett och läst av den så verkar den förutsätta att man använder systemet och slår tärningar och grejer hela tiden.
Är en nödvändig reaktion på 90s games. Men... skulle vilja se något bästa-av-båda-världar spelande. Systemdrivet, men ett mer diskret system. Ett system som ligger på preppnivå (och bakom skärmen när man väl dragit igång). Oklart huruvida mina gamist spelare skulle gå med på det.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,041
Mutant Cronicles och innan dess Rymd var Äventyrsspel bästa spel. Enda konkurrenten var KULT, men trots en mycket intressant (men ospelbar) mytologi så föll det på sin body horror (som jag bara tycker är tröttsam och fånig, inte ett dugg cool eller skrämmande) – vilket också är anledningen till att nya KULT – Divinity Lost är en stor besvikelse (särskilt bilderna). Utöver att K-DL använder PbtA, som jag aldrig lyckas se charmen med; det bara begränsar (ett system skall inte lägga sig i hur jag gör saker och lista vilka alternativ jag har; låt mig som spelare avgöra sådant själv, sedan ger SL mig en chans för det).

Indievågen: jag ville gilla den, men inget enda indiespel har flutit; reglerna har varit i vägen i vartenda ett, och styrt och begränsat.

Vi började en gång i tiden våra rollspelsliv med DnD 1 och sedan DoD Expert. Men BRP var inte bra då, och inget hack jag spelat har kunnat åtgärda detta. Och DnD – ja, jag har funderat på att ta upp DnD igen, men det är för mycket regler och livet är för kort... Och så var det där med att det inbjöd till powergaming och till timtals regelläsande för att få optade rollpersoner, det som fick oss att överge det till att börja med.

Minimalism: mitt ideal under många år, men nej. Jag drev det längre och längre via uppemot 20-talet olika regelversioner av egen penna, och till sist var det nästan friform. Men det blev inte roligare, tvärtom – särskilt för kampanjspel (för one-shots fungerade det bättre); i längden gav det endimensionella rollpersoner och mindre variation på utmaningar. Så nu är det OSR som gäller, där Whitehack är favoriten; lagom mycket regler och variation, men snabbt att läsa och enkelt att lära. Kanske det perfekta spelet?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
McKatla;n341645 said:
KULT, men trots en mycket intressant (men ospelbar) mytologi
Håller inte med. Dom olika dödsänglarna och arkonterna har faktioner a la Silent Legions eller An Echo Resounding. Bara att släppa lös dom mot varandra och låta spelarna utforska/upptäcka vad som försiggår. Mycket mer spelbart än en tratt mot en "big reveal". Vill fortfarande göra en OSR-style kult där Metropolis, Underjorden osv är xcrawls medan resandet i vår värld är abstraherat. "OK, ni tar en flygtur till Paris. Ni kliver av på Charles de Gaulle och..."

Dvs på xkartan (om det nu är hexes, punkter, rutor, tesserakter eller vad det nu är i Metropolis) så finns det portaler till speciella platser på "vår" värld.

Och sen muta upp båda världarna i resurser a la Silent Legions / An Echo Resounding (dvs själar!) och låt di gamle gå loss totalt på mänskligheten.

McKatla;n341645 said:
så föll det på sin body horror (som jag bara tycker är tröttsam och fånig, inte ett dugg cool eller skrämmande)
Håller med! Jag vill ha... LAGOM mycket Clive Barker.

En bra sak med att det har kommit en ny kult är Döden är bara början–romanen som jag älskade. (Den har urmycket body horror iofs.) Rälsmästarna Gunilla&Micke kommer till sin rätt i romanform.

McKatla;n341645 said:
vilket också är anledningen till att nya KULT – Divinity Lost är en stor besvikelse (särskilt bilderna). Utöver att K-DL använder PbtA, som jag aldrig lyckas se charmen med; det bara begränsar (ett system skall inte lägga sig i hur jag gör saker och lista vilka alternativ jag har; låt mig som spelare avgöra sådant själv, sedan ger SL mig en chans för det).
Har inte hunnit kika nåt på nya Kult än. Gillar Marco iofs.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,041
McKatla;n341645 said:
KULT, men trots en mycket intressant (men ospelbar) mytologi

2097: Håller inte med. Dom olika dödsänglarna och arkonterna har faktioner a la Silent Legions eller An Echo Resounding. Bara att släppa lös dom mot varandra och låta spelarna utforska/upptäcka vad som försiggår. Mycket mer spelbart än en tratt mot en "big reveal". Vill fortfarande göra en OSR-style kult där Metropolis, Underjorden osv är xcrawls medan resandet i vår värld är abstraherat. "OK, ni tar en flygtur till Paris. Ni kliver av på Charles de Gaulle och..."

Dvs på xkartan (om det nu är hexes, punkter, rutor, tesserakter eller vad det nu är i Metropolis) så finns det portaler till speciella platser på "vår" värld.

Och sen muta upp båda världarna i resurser a la Silent Legions / An Echo Resounding (dvs själar!) och låt di gamle gå loss totalt på mänskligheten.
Ok, då får jag tro på dig! Men jag kommer nog ändå inte att ge mig på KULT igen. Smaken förändras över åren, och det jag gillade med den gnostiska världsbilden då när spelet kom intresserar mig inte riktigt idag – vilket jag till min förvåning upptäckte när jag läst om KULT i dess nya version. Lite för svulstigt och alldeles för mörkt – så kändes det mest nu. Been there, done that. Jag läste Bible edition för att slippa bilderna, och även om innehållet alltså inte gav mig så mycket, så gillade jag boken som fysiskt föremål. Vad jag önskar att alla rollspel hade den utformningen; litet format i hårdpärm och utan alla dessa bilder som i mitt tycke nästan aldrig tillför någonting, tvärtom. Men det först släppta äventyret till nya KULT, Oakwood Heights (tror jag det heter) var bra, och flöt väldigt bra vid spel (även om reglerna inte gjorde det).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Har aldrig varit förtjust i BRP i allmänhet och förutom Kult (och Sinkadus) inte gillat nåt Äventyrsspel själva skapat, varken spel, världar eller äventyr. (Med detta sagt så har det funnits saker som var okej, medel, 3/5 helt klart.) Det är väl den stora delen. Hur kan man inte gilla Svavelvinter? Iofs hela min dåvarande spelgrupp (som jag spelade genom de flesta DoD-äventyr med) är nog på min sida.

Jag gillade levels och AD&D när det inte var coolt i rollspelssverige.

Jag är inte en fan av det som idag kallas OSR när det innefattar distansering från rollperson utan det är mer brädspeligt. Överlag är jag inte en fan av speliga inslag, men om de dyker upp i enstaka spel kan det vara nice som omväxling.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
DanielSchenström;n341696 said:
Jag är inte en fan av det som idag kallas OSR när det innefattar distansering från rollperson utan det är mer brädspeligt. Överlag är jag inte en fan av speliga inslag, men om de dyker upp i enstaka spel kan det vara nice som omväxling.
Jag vill ha det bästa av båda världar. SL ska hålla sig till att köra det "som ett spel", medan rollpersonerna ska ha mycket djup och egenskaper och "amateur community theatre acting".

Vill ha fackelräknande och logistik och blorbig prep OCH inlevelse i rollpersonerna.
 
Top