Äventyr/rollspel där ni tycker tvärtemot alla andra?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Det finns många rollspel och äventyr som är otroligt beryktade, antingen för att de är väldigt bra eller för att de är riktigt dåliga. Ibland har man ju dock en helt annan åsikt om verken än majoriteten. Detta kan ju bero på spelledaren, spelgrupp en, eller att man helt enkelt har en avvikande åsikt. Likväl är det riktigt spännande tycker jag! Här är de rollspel och äventyr där jag verkar tycka helt tvärt emot majoriteten:

Sagan om ringen rollspelet - Detta rollspel har ett ganska ska filat rykte. Koncensus brukar vara att reglerna är krångliga och inte alls passar stämningen som bokförlagan ger. Själv älskar jag reglerna, tycker de är föredömligt enkla och passar alldeles utmärkt ihop med Tolkiens Midgård (bortsett från vissa besvärjelser)

Kristalltjuren - Del tre i Erik Granströms hyllade konfluxeops har jag inga goda erfarenheter av. Det beror nog mest på spelledaren som inte var den bästa, men jag minns bara en enda lång räls där man mot sin vilja blev inkastad i än den ena och än den andra knasiga händelsen.

Handelsfursten och Tempelherren - Detta är nog efter Den Nidländska Reningen de mest hatade äventyren till gamla Drakar och Demoner! Till och med författaren har tagit avstånd från dem! Lustigt nog var dessa två äventyr bland de bästa spelupplevelser jag har haft! Den beryktade rälsningen märkte jag inte av alls. Vi hade en gudabegåvad spelledare till kampanjen, så det kan ha hjälpt. Tredje delen i kampanjen, Demonprinsen, var dock inget att ha.

Kult - Har bara spelat detta spel och inte spellett, men har inte sett en tillstymmelse av spelets omtalade mystik och djup. Våra äventyr blev bara rena splatterfester.

Vildhjärta - Även de som avskyr Riotminds brukar säga att åtminstone Vildhjärta är ett bra äventyr. Det var för sin tid originellt och i teorin är det bra och intressant! Men har jag aldrig fått det att funka så som det är tänkt, spelarna irrar bara fram och tillbaka mellan platserna och att lista ut skogens hemligheter tar så lång tid att vi alltid hunnit tröttna innan vi slutfört äventyret.

Så, vilka äventyr och rollspel tycker ni helt tvärtom mot den allmänna uppfattningen?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Håller med dig förutom Kult som jag tycker om men den här tråden kommer ju bli flameware city på tre sekunder!

Jag började skriva en lista över dom sju gånger sjuttio saker som jag tycker tvärt om mot dom flesta men ja jo …
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
Jag har ju spelat så få köpe-grejer så även om det kanske finns de som upplever mig som en person med generellt starka åsikter så har jag inte jättemycket att bidra med här. Jag skulle kunna skriva att jag tycker att Masks of Nyarlathotep verkar vara en kampanj som inte alls faller mig i smaken, men det säker ju väldigt lite om kampanjens egentliga kvaliteter. Plus att jag varken läst, spelat eller spellett…

Men, det finns ett spel där jag åtminstone tror att många fortfarande har motsatt åsikt mot mig, och det är Mutant Chronicles. Även om jag upplever att det fått lite upprättelse de senaste åren. Jag har hört mycket om att det skulle vara en "Warhammar 40k-kopia", att det bara skulle vara ett machospel med stora vapen och axelskydd, att det skulle vara ytligt och grunt och enbart gjort för att sälja figurspelet Warzone…

Nå, det finns såklart visst fog för delar av det där. Axelskydden och vapnen, till exempel. Och Bonners muskulösa machomän. Och jag tvekar inte om att en del av motivationen bakom att göra MC handlade om att sälja in Warzone.

Men… Tack vare kompetenta skribenter och kreatörer så blev det faktiskt rätt mycket mer. En ganska komplex spelvärld med många lager, intressanta konflikter, och platser som bjuder in till hela spektrat från skjuta-horder-av-odöda-action till Kultig skräck till noir-detektivberättelser på Luna City. Det finns många aktörer med olika drivkrafter och överlag en väldigt rik mytologi och världsbeskrivning som än idag inspirerar mig.

Och det här med 40k… Det är ju i princip bara delar av estetiken. I själva spelvärlden är det inte alls samma sak. 40k är något slags taffligt försök att vara "rolig", men som mest faller plats. Rymdorker, rymdalver, etc. MCs värld har, vill jag mena, fler nyanser och är inte riktigt lika konsekvent übersvulstigt.

Så ja, trots att både det nya och det gamla regelsystemet är skit så tänker jag nog att min väldigt positiva åsikt om Mutant Chronicles säkert fortfarande upplevs som märklig. Framför allt av de som började spela rollspel innan mig och som minns de äldre Mutantprodukterna och blev besvikna på Mutant RYMD och MC…


(För övrigt tycker jag att Chronopia verkar riktigt häftigt)
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
D&D 4e - Jag tycker det är den bästa utgåvan av D&D. Det är (milt sagt) inte en populär åsikt.

Shadowrun 5e - Jag är ett stort fan av Shadowrun, inklusive spelsystemet. Jag tycker det ger ett skitbra djup i karaktärsutveckling samtidigt som strider är hektiska och spännande med tusen olika saker som händer på massa olika tidsskalor hela tiden. Inte heller en speciellt vanlig syn på just det spelsystemet :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Åh vad skönt att det kom en massa "jag är den enda som tycker att [urkrångligt system X] är jättelätt och jag har inga problem att förstå det, till skillnad från er andr…, öh, jag menar…"–inlägg, inlägg som gillar och diggar ratade spel snarare än hackar ner på hyllade spel. Vilket skulle ha legat närmare till hands för min del, finns många omtyckta spel som jag själv inte riktigt kommer överrens med<3
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,452
Mycket av det här hanldar om spelledare, tror jag.

Håller, ganska otippat, med om SRR/MERP. Men så hade vi också en spelledare som kan system ut i fingerspetserna och får det att puttra på under ytan. Men att halta genom Trollskogen på brutna ben och andra allvariga skador var väldigt stämningsfullt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Thousand Thrones kampanjen till Warhammer Fantasy är helt fantastisk! Ja, speciellt biten i träsket och ja twisten!

Warhammer fantasy 3ed var också bra fastän det var sin egen grej.

Nagarajas är en superkul klan i Vampire!

Requiem har en bättre setting än Masquerade.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag tycker Trudvang (lådan) är topp 1 DoD. I teorin gillar jag 87 bättre, men det händer exakt aldrig att jag är mer sugen på att spela det än Trudvang så empirin talar sitt tydliga språk!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n341380 said:
Requiem har en bättre setting än Masquerade.
Det var så… innan dom där jäkla ugglemonstren kom. Så dumt. Snacka om att missförstå vad ett spel går ut på…
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
DnD. The worldst most popular roleplaying game ööööhhh the worlds most shitiest fuck up of a game snarare .

Indie. Jag har aldrig förstått tjusningen med alla dessa indielir och ser inte rolighetsfsktorn med dom flesta indielir

Gamla 90-tals kult är bättre än den senaste utgåvan. Jag kan verkligen inte se hypen med nya kult och jag avskyr pbta .

Jag är inget fan av fria ligans rollspel .mutant år noll och svärdets sång sög åsnedase och jag är övertygad om att Mutant Hindenburg kommer suga hästdase
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Star Wars.

tydligen har det gjorts en ganska grundlig undersökning (förvisso fokuserad på DnD-kunder, men ändå) som visar att en absolut majoritet vill spela, om de spelar star wars, som Luke och Han och alla de där. Det vill inte jag. Kanske kan nya mandalorien-serien råda bot på detta...

Dessutom verkar nästan alla jag vet som är med på att spela star wars, spela jedikrigare med ljussablar och kraftförmågor och massa flash. Men jag vill ha smugglare och prisjägare på rökiga cantinor i galaxens bakvatten.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag har ingen lust alls att spela serier eller filmer jag gillar som rollspel, så Alien går bort även om det är ett bra spel (de flesta verkar tycka om det).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,452
Voldstagg13;n341392 said:
Jag har ingen lust alls att spela serier eller filmer jag gillar som rollspel, så Alien går bort även om det är ett bra spel (de flesta verkar tycka om det).
Jag förstår hur du tänker, även om jag kanske inte är riktigt lika kategorisk (och är ganska nyfiken på Aliensrollspelet).

Men jag är mycket mer intresserad av att spela i skitig rymdcyberpunk med replikanter, rymdskräckselement och mördarrobotar än i Bladerunner the RPG, Alien the RPG, Terminator the RPG eller Predator the RPG. Jag har hellre filmer som inspiration än som setting.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
krank;n341367 said:
Men, det finns ett spel där jag åtminstone tror att många fortfarande har motsatt åsikt mot mig, och det är Mutant Chronicles. Även om jag upplever att det fått lite upprättelse de senaste åren. Jag har hört mycket om att det skulle vara en "Warhammar 40k-kopia", att det bara skulle vara ett machospel med stora vapen och axelskydd, att det skulle vara ytligt och grunt och enbart gjort för att sälja figurspelet Warzone…
Det måste varit riktigt jobbigt vissa perioder att vara Mutant Chronicles-diggare, då det spelet blivit så ofantligt hatat. Jag tyckte själv illa om det i flera år utan att ens ha öppnat regelboken, vilket såhär i backspegeln var ofattbart omoget.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,452
Franz;n341395 said:
Det måste varit riktigt jobbigt vissa perioder att vara Mutant Chronicles-diggare, då det spelet blivit så ofantligt hatat. Jag tyckte själv illa om det i flera år utan att ens ha öppnat regelboken, vilket såhär i backspegeln var ofattbart omoget.
Jag spelade en del Mutant RYMD och Mutant Chronicles när det kom, och innan jag började skämmas. Och visst, det är säkert delvis hur gamla vi var när vi började spela och så vidare, men för oss var det verkligen bara Doomtroopers i skyttegravar som mejade ned monster. Helt meningslöst. Svårt att känna någon nostalgi för det, även om jag tror man kunnat göra något coolt av Mutant RYMD om man tagit det i en annan riktining - mer rymdcyberpunk (nu hissar jag rymdcyberpunk två inlägg i rad. Måste vara ett tecken ;) ) och the Thing och mindre stereotypa franchisefraktioner och elittrupper.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Jag har verkligen svårt för Vildhjarta som många listar som det bästa DoD trudvang äventyret. Tycker storyn är tråkig, mekaniken ointressant och lösningen på många av gåtorna pajiga.

Jag tycker fortfarande att Jeepform är rätt så coolt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,452
Jag antar att det för mig är lite sagan om äventyrssspels nedgång och fall (högst subjektivt). Slutet på Experts gyllene ålder, DoD91 kom ut, sedan Mutant RYMD och Mutant Chronciles, och så slutade de släppa Sinkadus.

Det blev 90-tal, helt enkelt :/
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
2097;n341388 said:
Det var så… innan dom där jäkla ugglemonstren kom. Så dumt. Snacka om att missförstå vad ett spel går ut på…
Ja, det här håller jag med om 100%
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Haha kul tråd!

Alltså jag har ju sämsta rollspelssmaken av alla så here comes:

AD&D 1st edition är BRA
Jag älskar den här utgåvan och sväljer utan att tveka weapon speed och högtravande språk utan att blinka. Tycker också att illustrationerna är jättebra!

3.5 är OCKSÅ BRA
Haha, när 101% av alla D&D-fans har rymt till Pathfinder, därefter D&D 5 och nu Pathfinder 2ed så tycker jag FORTFARANDE OM 3,5:an! Jag är ju helt knäpp!

D20 Modern är BÄST
Sjukt föråldrade, otympliga och tråkiga regler som INGEN vill använda är min heliga graal. Det måste bero på att...

Rollspel ska vara speligt helst
Jag gillar när berättelse och simulationism får en blygsam plats i spelet. Jag vill hellre ha mysterier, klara äventyret och "Känna mig smart". Men där krank har en skön stajl vill jag istället se mycket redurshantering och slump. Man ska känna sig smart men spelet ska också vara svårt och oförutsägbart. Jag måste tydligen tycka att...

Det är kul när rp dör
Jag gillar att göra nya rp. Helst ska det gå fort som i mitt favvosystem d20 Modern. Att rp dör till höger och vänster visar att det är svårt att klara äventyret. Det tycker jag är bra! Då vet jag att min level 10 karaktär verkligen är värd sin coola status. Självklart börjar vi spelet på...

Det är jätteroligt att spela låglevelkaraktärer
Bäst är d20 Modern och 3.5:an mellan level 1-5. Sedan blir det för lätt. Sedan är rp för mäktiga. Skittråkigt. Man ska ha *få* resurser att välja mellan juh! Det ska vara som...

Att man upprepar sig hela tiden
Typ motsatsen till nya Neotech där man måste hitta på nya moves varje stridsrunda annars får man negativ modifikation. För mig är strider som en härlig...

SPORT ÄR ROLIGARE ÄN WAR
Match mellan Gyteheg IF och Varnheds BK. Man passar bollen tusen gånger sedan kanske motståndaren snor den och så passar de bollen och så... Repeticum ad nauseum. Eller: sköna ping-pong-matcher där vi sakta räknar ned hit points. Myyyys!

Metaplotten är viktigast
Utan metaplot är spelet inge kul. Gråt gråt. Dags att titta på...

Dark city eller Matrix
Kultfilmer som inspirerar från...

1990-talet var bästa decenniet
Jo det var det!


Haha, haters gonna hate!

/Basenanji, så fel man kan bli
 
Top