Nekromanti Är vi verkligen så dåliga?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Re: Snubblande nära personangrepp …

Genesis said:
Dessutom luktar de statusmarkörer. Likaledes "toppskribenter" och registreringsdatum.
Må så vara, men de är också drivkrafter som gör att folk stannar på ett forum, och att de aktiverar sig. Det har med status att göra, vissst, men det finns få saker som driver folk att bidra till ett online-community som att få ökad status, medvetet eller omedvetet.

Människan vill lämna avtryck. Och att ta bort de konkreta avtrycken skulle motverka detta. Så jag tycker att man istället ska införa FLERA olika markörer för att låta folk göra avtryck och utmärka sig.

Annars ser jag en risk att communityt blir en grå massa av folk som inte sticker ut, och där allas åsikter är lika lite värda.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Snubblande nära personangrepp …

lite ot... men kan inte hålla med dig mer... det heter AKVARIUM för bövelen! :gremgrin:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Re: Snubblande nära personangrepp …

Folk inom akvariekretsar kallar faktiskt sina akvarium för tankar, så just fisktank är inte fel alltså.

Men å andra sidan, ni är ju rollspelsnördar, inte akvarienördar :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Snubblande nära personangrepp …

Må så vara, men de är också drivkrafter som gör att folk stannar på ett forum, och att de aktiverar sig.
Fast de hypotetiska användare som aktiverar sig bara för att få XP och därigenom inbillad Status, de tror jag faktiskt förstör för forumet mer än de bidrar. Det resulterar ju bara i en massa blajiga småposter.

För egen del kan jag säga att det är en mycket större egokick att bli omnämnd, omskämtad, citerad och refererad till än att få ett högt inläggsantal. Det man vill är ju att göra ett intryck och bli bekräftad. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var kul när folk började prata om mig och tala om "Krille/Rising"-diskussioner. Det var mycket viktigare än att komma in på förstasidan över användarna med flest inlägg.

Jag tycker det är bäst om folk får utmärka sig genom att bjuda på sig själva, vara intressanta och roliga, samt genom att lyfta fram sin åsikt och vad med dem som gör dem unika. Storuggla och Krank tycker jag är två bra exempel på några som på varsina sätt snabbt skaffade sig "omtaladhet" genom sina inlägg. De blev högstatusforumiter i denna bemärkelse långt innan de hunnit skriva särskilt många inlägg.

Jag tycker inte att man ska locka med några abstrakta högstatussymboler. Om de mot förmodan skulle fungera så skulle det ju resultera i att folk stannade för helt fel anledningar.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Snubblande nära personangrepp …

Vi kanske kunde blanda upp det med ostatus, som dumstrutar eller så? Eller betygsättning av användare, som vi hade för trådar? Tummen ned för användare man inte tycker om, osv.

:gremwink:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Snubblande nära personangrepp …

Ge XP för att bli omnämnd i andras inlägg? :gremsmile: Eller ge XP för att ha startat stora trådar? Eller för att få höga betyg på sina trådar?

Jag bara spånar. Jag tycker inte det här har så mycekt med status och XP att göra egentligen - som läsare av ett forum letar jag efter information, och jag vill ha en lämplig delmängd av den informationen. Vem som skrivit ett inlägg ger en ett hum om kvaliteten på inlägget och om det är värt att klicka på det, helt enkelt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tomtepoäng

Eksem said:
Vi kanske kunde blanda upp det med ostatus, som dumstrutar eller så? Eller betygsättning av användare, som vi hade för trådar? Tummen ned för användare man inte tycker om, osv.

:gremwink:
Det finns forum där man kan dela ut nån sorts tomtepoäng, men bara om man själv fått tomtepoäng, eller hur det nu var... :gremtongue: (HERO-games har ett sådant, vill jag minnas.)

Jag är inte helt säker på att det är en bra idé, dock.

Själv måste jag verkligen anstränga hjärnan för att fatta att man inte vågar svara på ett inlägg av någon som har 20000+ inlägg, eller att man ignorerar en snubbe för att han har 2 inlägg. Visst har jag varit en n00b på andra forum, men jag har aldrig brytt mig om postcount när jag väl vågat öppna käften.

Men jag kan inte tänka mig att de som säger att de känner så ljuger, direkt, och jag ser ingen fördel med att veta folks postcount. Så det är väl bara att sprätta bort den? Om det gör att folk känner sig mer välkomna eller så? Allt som kan gynna det är bra, och eftersom jag av bitter erfarenhet vägrar att tro på att "oooh, vi måste alla bli SNÄLLARE och undvika beteende X" någonsin funkat någonstans (de som verkligen ägnar sig åt beteende X brukar antingen inte fatta det eller rättfärdiga det för sig själva) välkomnar jag alla konkreta och faktiska förändringar som inte bara innebär menlösa programförklaringar.

Erik
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Re: Tomtepoäng

Nightowl said:
(...) och eftersom jag av bitter erfarenhet vägrar att tro på att "oooh, vi måste alla bli SNÄLLARE och undvika beteende X" någonsin funkat någonstans (de som verkligen ägnar sig åt beteende X brukar antingen inte fatta det eller rättfärdiga det för sig själva) välkomnar jag alla konkreta och faktiska förändringar som inte bara innebär menlösa programförklaringar.
Precis. Det räcker inte med att vi slänger in en massa stämningstexter som visar på hurdan atmosfär vi tänker oss, vi måste ha ett regelsystem i grunden som stöder det faktiska spelsättet vi vill uppmuntra. Vi är ju fan skitbra på sån't här, allihop! Det måste ju vara enkelt för oss att komma fram till ett sätt att stödja den vision av rollspel.nu vi har. Men vi borde först kanske ha en vision. Ett uttalat designmål. Finns det ett sådant?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Tomtepoäng

Jag menar inget illa, men jag kan inte undgå att lägga märke till hur snabbt några av forumets tyngsta namn (både när det gäller antal inlägg och status) både börjat diskutera och i praktiken "löst" de snåriga problemen kring wrnu:s image. Nästan utan någon inblandning ifrån någon av de faktiska nykomlingar som skrämts bort härifrån eller som undviker sajten på grund av vårt rykte. Dessutom hör man i vanlig ordning väldigt lite ifrån de personer som faktiskt har kunskapen och möjligheten att göra verklighet av sådana här förslag.

Det är jättehärligt att wrnu rymmer en sådan entusiasm och förmåga till reflektion, vare sig det handlar om nybörjarrollspel, attityder, hobbyns framtid eller något annat. Men kan samma personer som är en del av problemet verkligen lösa det? Vet vi egentligen tillräckligt mycket om situationen för att kunna uttala oss så tvärsäkert? Vad tycker Gardener och vilka av förslagen kan han tänka sig att realisera?

Vi är bättre på att spekulera och reflektera än att faktiskt skapa lösningar och även våra spekulationer och reflektioner är till största delen interna affärer. Vilka är det egentligen som har deltagit i den här tråden och som överhuvudtaget deltar i sådana här diskussioner på det här forumet?

Vi hade nyligen en tråd där olika typer av spelsatsningar diskuterades och olika former av tvärsäkra uttalanden (som hörts många gånger förr) bollades runt. Jag ställde själv frågan om någon var beredd att satsa några hundratusen på gissningar och nostalgi. Samma situation har uppstått i den här tråden: ska vi reformera hela forumet baserat på vår tolkning av en handfull ganska vaga och varierade uttalanden? Ska denna reformation ske utan någon större inblandning av vare sig de som ska lockas hit på grund av den eller de som är ansvariga för den?

Jag efterlyser ett mer systematiskt tillvägagångssätt.

1. De ansvariga (Gardener och redaktionen i första hand) bör fråga sig a) om de är missnöjda med situationen, b) vilka som är wrnu:s primära målgrupp: diskussionslystna rollspelare eller spelmakare i behov av support och forum c) om de har någon tid eller energi att lösa eventuella problem.

Om de tycker att det finns problem och de tycker att de har tid och intresse av att lösa dem, först då kan de gå vidare till övriga punkter. Men någonstans så vore det nog bra för oss om vi kunde bestämma oss själva för om det här en kul oas dit vi beger för att träffa våra vänner, en tummelplats för spelskapande eller en tjänst riktad mot svenska rollspelsutgivare. Varje alternativ innebär något annorlunda åtaganden.

2. Vad är folk missnöjda med? Här skulle jag rekommendera ett prestigelöst och privat samtal med Fiktionslek, Åsa Roos med flera, samt någon form av enklare webbundersökning som vi får fylla i. För en gångs skull tycker jag att vi ska agera utifrån ett större underlag än enskilda personers tolkning av andras högljudda åsikter. Folk som redan är avstängda är inte längre en del av gemenskapen och deras åsikter är därför av mindre intresse.

3. Redaktionen summerar resultatet och funderar på vad som är önskvärt och vad som är möjligt att genomföra. Beroende på hur undersökningen har utformats så kan de redovisa hela eller delar av resultatet samt planerade åtgärder för resten av forumet. Därefter måste de genomföra allting som de åtagit sig. De får även acceptera att det finns någon lösning som tillfredsställer alla inblandade parter och att deras beslut sannolikt även kommer att innebära ett vägval.

Det allra sämsta vore om inget hände tills de här problemen "återupptäcktes" (likt frågan om bloggarna) om ett år igen och samma människor harvade runt samma åsikter några varv till. Förutsatt att det verkligen är problem stora nog att hota sajten och värda att lösa.

Återigen: ni kommer med många bra förslag och analyser, men jag tycker mig ha hört mycket förr och framförallt så är de här problemen inget som vi bara kan prata bort. Någon måste faktiskt göra något för att lösa dem.



Tillägg: Medan jag skrev det här inlägget så har det tydligen publicerats flera snarlika och säkert bättre formulerade inlagor. Nåja, nåja, så fungerar det här på wrnu. De flesta idéer, goda såväl som dåliga, får ofta sällskap. :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Tomtepoäng

vi måste ha ett regelsystem i grunden som stöder det faktiska spelsättet vi vill uppmuntra
Vill man göra något för nybörjarna så är det bara att delta i något av de forumsrollspel som startats på senaste tiden av nykomlingar. De brukar alltid vara så entusiastiska när de först kommer hit, men sedan konstaterar de snabbt att aktiviteten är för låg och att ingen verkar bry sig om dem, och så sticker de.

Jag tycker det här är en rätt tydlig illustration av problemet; vi vill hellre implementera framjäktade, hysteriska tekniska lösningar än att välkomna och delta i de trådar som nybörjarna faktiskt startar och som de vill att vi ska delta i.

Snacka om att missa problemet, liksom.

---

Vet ni vad jag tycker? Skit i dumskallarna. Vi har genom åren hört ett gäng olika personer påstå att vi enbart skulle lyssna på högstatusforumiter och bla bla; och handen på hjärtat - mer än hälften av dem har varit rena troll eller dryga pundhuvuden. Varför göra sig till för dem?

Men titta på forumsrollspelsavdelningen och checka användare som Halvtand, Corre, Embergem, Naztor, dverg-hest, Zebulon, waterlily, m.m. Där har vi forumiter som jag verkligen vill anstränga mig för, som jag vill lära känna och som jag skulle tycka det vore tråkigt att mista från forumet.

Så ligg lågt med de tekniska lösningarna som enbart de fittiga användarna efterfrågat, och fokusera hellre på att behaga de forumiter som verkar trevliga och schyssta.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Tomtepoäng

Återigen: ni kommer med många bra förslag och analyser, men jag tycker mig ha hört mycket förr och framförallt så är de här problemen inget som vi bara kan prata bort. Någon måste faktiskt göra något för att lösa dem.
...vilket är lite svårt för oss som inte är officiella typer. :gremelak:

Så vad du menar är att vi skulle hållit käften? Bra. Jag vet att du inte är en mod längre, men det är bra. Jag drog mig faktiskt för att säga något som inte var åtminstone avlägset konstruktivt, och tyckte att jag kanske hade något att tillföra, men skit detsamma. I'm outta this, och alla andra diskussioner på det här forumet i framtiden. För eftersom jag föreslår något är det fullständigt jävla uppenbart att jag är en självförhärligande småpåve, som inte vill se de officiella nissarna komma med en officiell lösning utan tror att mitt inlägg i diskussionen ska lösa allt, och det är uppenbart att folk som är små rädda nykomlingar inte vågar säga något för de är rädda för min stora hemska post count.

Och om tre sekunder kommer walium att posta och poo-poo-pooa om att inte får jag ta det SÅÅÅÅ och jag ÖVERREAGERAR, och HELLEDUDANEDÅ, som han alltid gör. :gremwhistle:

Erik
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Re: Tomtepoäng

Rising said:
Vill man göra något för nybörjarna så är det bara att delta i något av de forumsrollspel som startats på senaste tiden av nykomlingar. De brukar alltid vara så entusiastiska när de först kommer hit, men sedan konstaterar de snabbt att aktiviteten är för låg och att ingen verkar bry sig om dem, och så sticker de.
Fast där är vi igen. Att säga "Vi måste agera på det här viset" löser ingenting. Alla säger "Ja, det måste vi" och sedan fortsätter allt som tidigare. Man har inte tillräcklig självinsikt för sån't. Så medan det är jättebra att du hittat en viktig del av problemet, så räcker det inte med att föreslå annat beteende. Vi behöver något konkretare.

För övrigt deltar jag inte i några forumsspel alls, eftersom jag tycker att det är skittrist.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tomtepoäng

Vad är det för eländig kollektivism? Gemensam vision? Uttalat designmål? För ett community? Plötsligt blir din önskan om smalare forum både mer begriplig och mer främmande för mig.

Fan, minns ni när Rising gjorde serier om kramkalaset WRNU? Är det tillbaka dit vi ska? Det är ju sådana som Genesis, krank och andra med nya agendor som gjort forumet mer splittrat och bråkigt, men det är ju på ett bra sätt. Den där gamla konsensussörjan var ju rena löjan.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Re: Tomtepoäng

Fast en formulering av syftet med Rollspel.nu kan ju aldrig skada.

Har vi inget formulerat mål kan vi aldrig veta om vi jobbar i rätt riktning eller ej.

Först när vi vet »vad?« kan vi börja fundera på »hur?«.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tomtepoäng

Nej, det är inte riktigt samma sak. Att sajten har ett formulerat syfte är en sak, att användarbasen skall komma överrens om en vision är en annan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Re: Tomtepoäng

Eksem said:
Nej, det är inte riktigt samma sak. Att sajten har ett formulerat syfte är en sak, att användarbasen skall komma överrens om en vision är en annan.
Jag är inte säker på skillnaden, annat än rent semantiskt. Vad jag talade om var ett uttalat syfte. Uppenbarligen uttryckte jag mig otydligt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tomtepoäng

Ja alltså, vad jag vänder mig mot är just att alla skall vara med och ta fram målet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tomtepoäng

Då måste jag vara onödigt otydlig. Vag jag vill säga är att du och jag aldrig kommer ha en gemensam vision, och därmed är det omöjligt att användarbasen skall ta fram en vision, vilket är vad jag vänder mig mot. "Vi" kommer aldrig enas om ett mål.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Re: Tomtepoäng

Att »alla« får föra fram sina synpunkter ser jag inget fel i.

Däremot bör inte syftet formuleras utifrån någon sort koncensus, det har du helt rätt i.

Redaktionen bestämmer som vanligt, men vi tar gärna emot idéer och förslag från »alla«.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Re: Tomtepoäng

Faktum är att det enda jag gjorde var att fråga om det redan fanns ett syfte. Jag har inte ens föreslagit att man skall ta fram ett. Men skall man göra det, så bör nog redaktionen hålla i det, ja.

Edit: Och som Dante säger så måste man naturligtvis ta in input från användarna.
 
Top