Nekromanti Är vi verkligen så dåliga?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Snubblande nära personangrepp …

Jag var mest rädd att min redogörelse av hur jag tolkar problemet skulle se osakligt och spekulativt ut om jag inte förankrade det i faktiska exempel. Det stämmer dock att det var vanskligt av flera olika anledningar. Jag beklagar om någon tog illa vid sig.

Min viktigaste poäng var dock: Jag tycker definitivt att vi skall lyssna på Tsianphiel (eftersom hon i mina ögon blev illa bemött på forumet) samtidigt som vi också skall försöka förstå vad det är hon har gemensamt med många andra som stötts ut av forumet - jag borde dock inte ha nämnt dem vid namn.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Snubblande nära personangrepp …

Jag tror att en gemensam grej hos många nykomlingar som blivit sura på wrnu är att de anser sig ha massiva förkunskaper inom något ämne de vill diskutera, och att de känner sig väldigt kvalificerade inom detta område och därför förväntar sig att bli tagna på stort allvar och respekterade.

Men inte en jävel på internetforum bryr sig ett vitten om vem i en debatt som är den mest insatta på området, så länge den insatte inte kan ge prov på sin kompetens genom att bevisa att andra har fel.(Såsom jag gjorde med Maleficior i debatten om asiatiska stridskonster, tex).

Men, och här är den springande punkten, när jag diskuterar tex asiatisk eller arabisk historia så utgår jag inte ifrån att någon ska bry sig ett jävla skit om att jag har femtielva högskolepoäng i det. Det känns som att många typiska nykomlingar som orsakat stora forumgräl, däremot, har utgått från att folk på något sätt ska bemöta deras påståenden med särskilt stor respekt.

- Ymir, spekulerar
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Re: Snubblande nära personangrepp …

Jag håller med.

Sakliga argument, såväl som påstådd erfarenhet har aldrig bitit särskilt hårt på mig, eftersom jag föredrar att utgå från egna, subjektiva känslor än objektiva fakta när jag diskuterar.

Det gör det oerhört att få ut en vettig diskussion med mig, om man inte är beredd att själv utgå från känslor istället för att komma drällandes med (för mig) irrelevant fakta.

Det här retar säkert gallfeber på folk, men det skiter ju jag i - det här är internet. Jag diskuterar på egna premisser, och den som är dum nog att ge sig in i en strid de inte kan vinna får skylla sig själv. Om det är till någon tröst är jag säkert lika förbannad på dig, som du är på mig.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Snubblande nära personangrepp …

Om man inte respekterar folks kunskap utan bara är subjektiv finns ingen anledning att diskutera något öht. Jag tycker, tvärtemot vad Ymir säger, att högskolepoäng ger mer tyngd i argument än om någon bara hittar på.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Re: Snubblande nära personangrepp …

Vandraren said:
Om man inte respekterar folks kunskap utan bara är subjektiv finns ingen anledning att diskutera något öht. Jag tycker, tvärtemot vad Ymir säger, att högskolepoäng ger mer tyngd i argument än om någon bara hittar på.
Nja … ett dåligt argument är fortfarande dåligt även om jag har en miljard poäng i ämnet.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Snubblande nära personangrepp …

Fast kan det inte ibland vara det omvända? Vad är det som säger att Sveriges alla rollspelsexperter sitter just på det här forumet? Snarare tycker jag att man alldeles för ofta ser små forumit groupisar som snällt ställer sig på led bakom en av dom ledande forumiternas dogma så fort nya åsikter dras in i forumet. Jag tycker att det många gånger finns små tattifnattar som hänger på ett ämne bara för att ikonerna på WRNU har en viss åsikt, utan att veta vad dom pratar om. Jag var själv likadan när jag började va aktiv här för 2-3år sedan.

Jag har träffat oerhört duktiga spelledare/spelkonstruktörer/rollspelare som inte är medlem/aktiva på WRNU. Personer med ofta varierande kunskaper och åsikter som inte alltid passar in i WRNU's "grupper". Vad är det som säger att vi forumiter är självutnämnda bäst på allt och alla som kommer hit ska bevisa något, annars är dom automatiskt kassa?

Varför ska nykomlingar bedömmas på andra grunder än en etablerad forumit? Jag har sett flera trådar som brackat iväg mot 50-talet inlägg om allt ifrån spelstil till politik mellan etablerade forumiter. Vad är det som skiljer dessa trådar mot en ny tråd av en nykomling? Att dom tror sg veta bäst? Att dom är envisa och inte vill erkänna sig besegrade i ämnet? Visst kan nytt folk var envisa i sina åsikter men det är ju alla andra också. Jag menar debatterna här mellan oss etablerade forumiter brukar knappast vara någon hjärtsång där vi snällt accepterar våra olika åsikter och inlägg. Kom igen, vi är ju inte ett dugg bättre själva när vi debatterar. Jag menar skicka Krank i en rond mot Feliath angående D&D. Eller Krille mot MrG i ett ämne om Friform kontra traditionellt. Eller varför inte ta mig mot Dimfrost/Walium angående kritiken i rollspelbranschen. Vi har alla våra åsikter och värderingar som vi fäktas vilt för. Det är ju bara naturligt att nykomlingar börjar med att posta första posten om vad som står dom närmast och försvarer den åsikten blint. För det gör vi alla andra också, så det så.

Krille bad om några rykten. Jag kan kritera dom som jag själv hört. Värt att poängtera är att jag inte skriver under alltihop, jag trivs bra här på forumet, och jag är inte missnöjd med redaktionen. Däremot anser jag att problemet bör ventileras och problemet ligger inte vid redaktionen utav vid den allmäna användarbasens attityd. Jag känner väldigt många av forumiterna även utanför WRNU, och vet att det är trevliga personer. Just därför har jag en förhoppning om att dom kan se problemet och tänka sig lite för.

Rykten som spekulerar på stan:

* WRNU forumiterna kan aldrig ge posetiv cred till ett svenskt rollspelsprojekt som inte leds av någon etablerad forumit.

* WRNU har blivit en samlingsplats för folk med en viss spelstil i fokus.

* Jag brukar hänga på WRNU men undviker makarforumet för att jag anser att många där verkar lite insnöade

* Det går aldrig att få något bemött objektivt så länge man inte är en forumit.

* WRNU har blivit mer ett kompishangout än en Community

* Om man inte är etablerad i forumet så anses man automatiskt som okunnig.


OBSERVERA att det inte är mina åsikter, bara det jag har hört folk säga med folk som jag har träffat runt om i rollspels Sverige (Göteborg, Karlstad, Visby mestadels men även folk man sprungit på lite varstan i Sverige.)

//Flurtis, hoppas att folk tar åt sig på rätt sätt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Re: Snubblande nära personangrepp …

Steg ett: Plocka bort "Antal inlägg" i lillerutan till vänster. Vad är den bra för? Den gör att man kan bedöma folk efter hur "erfarna" de är, istället för att bedöma deras inlägg. Visst tar det inte bort hela problemet, men jag har ibland påkommit mig själv med att läsa ett inlägg och sedan snegla till vänster för att se huruvida personen är "erfaren" eller inte. Visst känner vi igen storpostarna ändå, men jag tror att det skulle bidra till bättre stämning.

Steg två: Ett officiellt beslut från redax (med input från användarkåren, naturligtvis) om huruvida rollspel.nu bör sträva efter att vara en plats där rollspelsmakare lägger sina officiella forum.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Snubblande nära personangrepp …

Steg ett: Plocka bort "Antal inlägg" i lillerutan till vänster. Vad är den bra för? Den gör att man kan bedöma folk efter hur "erfarna" de är, istället för att bedöma deras inlägg.
Jag tror det är bra att den finns där, för det här med att vi skulle favorisera dem med höga inläggsnummer är ju inget faktiskt problem - utan något som troll säger när folk inte håller med dem. Tar vi bort inläggsräknaren så ersätter vi bara det argumentet med "folk lyssnar bara på dem de känner" och liknande. Tro mig, man kunde höra det argumentet överallt på chatrum redan under tidigt nittiotal, långt innan inläggsräknarna var uppfunna.

Vad som däremot är ett problem är att vi på wrnu ofta är lika hårda mot nykomlingar som mot varandra - eller att vi kapar nykomlingars trådar (vilket ju inte är samma problem för oss som hängt här ett tag). Så det är en stor hjälp för nykomlingarna att vi kan se att de är just nykomlingar. Det är rentutav lätt att peka på trådar av nykomlingar som förmodligen inte hade fått lika många svar om de inte hade kommit från just nykomlingar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Re: Snubblande nära personangrepp …

flurtis said:
Rykten som spekulerar på stan:

* WRNU forumiterna kan aldrig ge posetiv cred till ett svenskt rollspelsprojekt som inte leds av någon etablerad forumit.

* WRNU har blivit en samlingsplats för folk med en viss spelstil i fokus.

* Jag brukar hänga på WRNU men undviker makarforumet för att jag anser att många där verkar lite insnöade

* Det går aldrig att få något bemött objektivt så länge man inte är en forumit.

* WRNU har blivit mer ett kompishangout än en Community

* Om man inte är etablerad i forumet så anses man automatiskt som okunnig.
Även om det ligger en viss sanning i dessa påståenden så tycker jag inte att det finns så mycket vi kan göra åt det. Vill man inte bidra med sin kunskap för att man anser att man uppfattas som okunnig så kan man antingen stå på sig (och bevisa att man är intressant), eller inse att man är okunnig. Jämför med att stövla in på en fest med folk man aldrig träffat tidigare. Antingen bjuder du på dig själv eller så gör du inte det. Och antingen skiter de i dig eller så uppskattar de din närvaro. Skiter de i dig gör de det för att de är dryga eller för att du inte funkade.

En god värd tar så klart hand om sina gäster, men man har en jäkla massa asnvar själv. Vill du ha roligt? Gör det själv!

Så enkelt är det. Jag tycker inte att vi är snobbiga här men ibland är det ganska akademiskt. Ibland är det ganska infantilt (vrållådan, någon?). Ibland är det ganska old school. Ibland är det ganska nyskapande.

Så, om nu någon vet med sig att de är dryga så får vi hoppas att de lägger av med det. Men jag vet inte vilka det är. Problemet som jag ser det är att icke-forumiter uppfattar ex "det insöade" makarforumet som drygt. Och seriöst, vad ska vi göra åt det?

Precis som Genis säger tycker jag att vi ska skita i antal inlägg. Det är bara fånigt. Genesis föreslog också, i en annan tråd, att man displayar sina riktiga namn på något vis. Jag tror att båda är ungefär är så mycket man kan göra. Bortsett från att sluta vara dryg då, men som sagt, jag uppfattar inte någon som speciellt dryg här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Re: Snubblande nära personangrepp …

Rising said:
Tro mig, man kunde höra det argumentet överallt på chatrum redan under tidigt nittiotal, långt innan inläggsräknarna var uppfunna.
Fast så är det på chat ändå. De har sina egna regler som är betydligt svårare att avkoda än forum.

Jag kan bara jämföra med Story Games, och det är ett av de trevligaste forum jag någonsin besökt. Men visst, SG är inte heller "för brett", vilket antagligen bidrar till det.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Re: Snubblande nära personangrepp …

Rising said:
Steg ett: Plocka bort "Antal inlägg" i lillerutan till vänster. Vad är den bra för? Den gör att man kan bedöma folk efter hur "erfarna" de är, istället för att bedöma deras inlägg.
Jag tror det är bra att den finns där, för det här med att vi skulle favorisera dem med höga inläggsnummer är ju inget faktiskt problem
Problemet ligger enligt min mening i vilket fokus som sätts på förstasidan. Vad är egentligen intressant? Är en topplista över vilka som postat flest inlägg något som välkomnar en ny besökare till forumet? Att den listan över huvud taget finns med på en förstasida tycker jag sätter en stämning och en förväntan kring resten av forumet. Bättre i så fall en mest aktiva under senaste 24 timmarna, vilka tio trådar är det flest poster i under senaste 24 timmarna... etc.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Re: Snubblande nära personangrepp …

"Bättre i så fall en mest aktiva under senaste 24 timmarna, vilka tio trådar är det flest poster i under senaste 24 timmarna... etc."

Bra förslag! Att visa de som är aktivast under 24 timmar tycker jag låter betydligt vettigare än att visa de med mest inlägg totalt. Om man känner för det kan man ju byta ut inläggsräknaren på en profil mot antal inlägg de senaste 24 timmarna eller liknande.

Då ligger fokus på dagens aktiviteter och inte på det som hände för åratal sedan. Varken Rosen eller Vindhand skulle ju vara med på en sådan lista, till exempel...

Det vill jag se genomfört! :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Re: Snubblande nära personangrepp …

Jag tror att en anledning till ryktena om att vi är "insnöade" är för att vi bygger vidare på tidigare diskussioner. Det är givetvis något positivt, men gör det svårt för nyanlända att hänga med. Om man slänger sig med termer som "fisktank" och "plantering och skörd" och liknande, så är det bra för diskussionerna, då man slipper börja från början hela tiden. Men för en utomstående kan det bli ogenomskinligt. Det har föreslagits att vi gör en ordlista, och det kan vara en lösning. Jag ville bara peka på vad jag tror kan vara en anledning till en del av kritiken.

Och vidare, en anledning till att slopa inläggsräknaren (man kan väl identifiera nya användare ändå, till exempel genom att de inte kan byta titel förrän efter 20 inlägg eller nå't) är att nyanlända inte kan se vilka av oss som är gamla veteraner. Jag vet att jag blev tvungen att hänga här ett bra tag innan jag vågade säga emot någon med 1000+ inlägg. Istället tystnade man och sjönk undan om de dök upp i trådarna. Det är skrämmande. Jag tror att det blir lättare för en ny användare att stå på sig om han/hon inte vet att meningsmotståndaren har 5000 inlägg i ryggen.

Dessutom luktar de statusmarkörer. Likaledes "toppskribenter" och registreringsdatum. Bort med alltihop, tycker jag. Men det bör kanske tas i en annan tråd?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Re: Snubblande nära personangrepp …

Och nu tar jag tillbaka mest aktiva användarna senaste 24 timmarna för egentligen, vad är poängen med användarna över huvud taget? Det känns helt ointressant. Det enda jag som ny användare eller jag som användare med runt massa inlägg bryr mig om är väl vad som diskuteras under den senaste tiden jag varit borta, vad är hetast helt enkelt. Så alla listor med användare och deras prestationer tycker jag kan skötas på någon undersida om det prompt måste vara kvar. Det förstasidan borde säga är "det här har diskuterats senaste tiden, ge dig in i diskussionen och säg vad du tycker!"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Re: Snubblande nära personangrepp …

hallogallo said:
Det förstasidan borde säga är "det här har diskuterats senaste tiden, ge dig in i diskussionen och säg vad du tycker!"
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
En nygammal skiss …

En gång för länge sen visade jag en designskiss över hur jag föreställer mig den nya förstasidan.

Den är förvisso inaktuell med tanke på de nya funktioner som tillkommit i och med forumuppgraderingen, men den kan i alla fall ge en vink om vad som komma skall.
 

Attachments

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Snubblande nära personangrepp …

Snabbsvar...

Jag försökte mig på en tråd för länge sen där användare skulle länka till betydelsefulla inlägg för att nya användare snabbt skulle kunna sätta sig in hur långt diskussionen kommit. Ofta återkommer samma frågor, eller missförstånd kring vissa begrepp. Det är en hel del nytt att sätta sig in i när man kommer som ny till forumet, särskilt på skaparforumet.

Kanske var inte min tråd helt perfekt egentligen, men nånting i stil med en ordlista eller sammanfattning av vad som redan avhandlats borde ligga klistrad på forumet. Som ny användare blir man avskräckt från att starta trådar när alla coola idéer visar sig redan vara gamla och uttjatade.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Snubblande nära personangrepp …

Genesis said:
Om man slänger sig med termer som "fisktank" och "plantering och skörd" och liknande, så är det bra för diskussionerna, då man slipper börja från början hela tiden. Men för en utomstående kan det bli ogenomskinligt. Det har föreslagits att vi gör en ordlista, och det kan vara en lösning.
Jag skulle vilja föreslå två saker:

1) en wiki, där sådana termer kan definieras.

2) en sån där kul automatisk ordigenkännare som irriterar mig så enormt i bloggar, lämpligen kopplad till wikin, så att när någon skriver "fisktank" så ser man en sån där söt streckad understrykning som leder till definitionen eller visar den som en popup som blockar halva texten och gör inlägget oläsligt, eh, hjälper nykomlingar att förstå vad som pratas om.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Re: Snubblande nära personangrepp …

När artikelsystemet är upp kan vi enkelt skapa en ordlista.

Sen finns det en listig funktion som låter oss automatiskt byta ut varje förekomst av t.ex. »fisktank« mot en länk till den artikel som förklarar fenomenet »fisktank« (och framför allt varför det borde heta »akvarium« i stället :gremwink: ).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Re: Snubblande nära personangrepp …

Dante said:
Sen finns det en listig funktion som låter oss automatiskt byta ut varje förekomst av t.ex. »fisktank« mot en länk till den artikel som förklarar fenomenet »fisktank«.
Super! En liten fråga: Vad händer om man inkluderar ordet "fisktank" som en del av en länk?
 
Top