Nekromanti Är vi verkligen så dåliga?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Fiktionslek said:
1. Man har som vanlig spelmakare med forum här (eller för den delen vanlig användare) inget inflytande eller insyn i de förändringar som sker här eller i de beslut som fattas.
Jorå det har man. Man har inget direkt inflytande, det kan jag hålla med om, men rollspel.nu ÄR ju sina användare, så att man inte har NÅTT inflytande är fel.

Jag säger så här: om en användare är missnöjd och uttrycker det, har den användaren proportionerligt STÖRRE inflytande än de som är nöjda, eftersom "kåren" lyssnar, lyssnar och lyssnar, ibland in absurdum, på alla synpunkter och försöker modda forumet så att det passar så många som möjligt. Och de som är missnöjda tenderar att framför sina synpunkter vid upprepade tillfällen, vilket gör att deras synpunkter diskuteras oftare och därmed får större genomslag än vad de i strikt proportionerlig mening ska ha.

2. Detta är en väldigt dålig idé för en spelmakare som på lång sikt vill bygga en community runt sitt spel.
Om man vill ha kontroll över sin community, och i förlängningen ser den som en värdefull tillgång, ska man inte lägga sitt officiella forum på rollspel.nu, eller på nått annat forum heller för den delen.

Det har inget med hur rollspel.nu sköts att göra, det är alltid en sämre idé att inordna sig under en annan sajt, om man vill ha total kontroll själv.

Det rollspel.nu måste göra är att öka värdet för spelmakare att faktiskt lägga sina forum här, genom olika funktioner som stödjer spelmakare och deras spel och som är svårare för en spelmakare att sätta upp själv.

Med andra ord, erbjuda spelmakare en sajt med tjänster de inte kan bygga själva.

/M

/M
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Du har i sak rätt. Att inte ha inflytande över sin community som spelmakare kan definitivt vara en dealbreaker. Det är ganska uppenbart.

Men jag tycker du verkar dra in betydligt mer i diskussionen än detta - du säger att du lagt tidigare saker bakom dig men ältar dem ändå. Troberg har faktiskt väldigt lite med det här att göra. Och det är ganska uppenbart att du har personligt groll med WRNUs redaktion.

Jag tycker det är intressant att diskutera vad man kan göra bättra för svenska spelmakare, må det vara nya funktioner på WRNU eller en helt ny site, men vi måste hålla diskussionen konstruktiv.
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Ackerfors said:
"1. Man har som vanlig spelmakare med forum här (eller för den delen vanlig användare) inget inflytande eller insyn i de förändringar som sker här eller i de beslut som fattas.
2. Detta är en väldigt dålig idé för en spelmakare som på lång sikt vill bygga en community runt sitt spel."


1. Jag trivs bra med att inte ha någon insyn (jag tackade till och med nej till att bli hedersmoderator) och att slippa bry mig om saker som att servrar fungerar, forum modereras och liknande, så att jag kan koncentrera mig på det roliga: bygga och diskutera min spel.
2. Det är en bra idé så att jag kan lägga energi på att ge communityn runt mina spel något att diskutera.
Menar du verkligen allvar!? Mycket hemska saker kan hända i den riktiga världen om man har den inställningen.

Men, med tanke på ditt stiliga Bertrand Russell-citat du har i signaturen så måste du nog skämta...

//e
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
"Menar du verkligen allvar!?"

För Rollspel.nu? Ja, givet. För resten av världen? Nej, verkligen inte. Det är svårt att tro, men varken rollspel eller Rollspel.nu är särskilt stor del av världen och jag lägger hellre min energi på de delarna jag tycker om eller bryr mig om. Administrerande och konfigurerande av forum tillhör inte den kategorin.

Väljer du att försöka gissa min generella inställning till livet och världen efter mitt inlägg kommer du förmodligen få stora problem.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Winterquist said:
Menar du verkligen allvar!? Mycket hemska saker kan hända i den riktiga världen om man har den inställningen.
Det finns mycket i den riktiga världen som vi faktiskt har den inställningen till. Kolla till exempel förhållanden i valfri kinesisk iPod-monteringsfabrik - och jo, det händer hemska saker på den.

Vare därmed hur som helst. En av de största orsakerna till att jag har rollspel.nu som diskussionsplats för mina spel är att de är små. Det finns inte en suck i Hälsingland att jag skulle kunna bygga en community alls om jag hade försökt dra igång det från scratch på eget forum.

Även om man köper argumentet att det är dumt att avsäga sig kontroll - och det är jag inte så läbbans säker på att jag håller med om, bland annat för att som Ackerfors säger att det är praktiskt att outsourca sina problem - så kan jag iskallt konstatera att jag inte skulle haft en community alls utan rollspel.nu, insyn eller ej.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Så som jag ser det: Om man gillar att producera rollspel, bygga en fanbase och vill lägga jobb på marknadsföring och att få sitt rollspel stort och populärt, så är rollspel.nu en dålig plats att förlägga sitt community på. Om man skriver rollspel för att man gillar att skriva rollspel och vill dela med sig, men inte satsar på att bli nästa DoD, så är rollspel.nu en ypperlig plats att förlägga forumet på, då man slipper en massa jobb som man istället kan lägga på att skriva (och spela) rollspel.

Jag tycker dock att trådens ämne verkar vara borta med vinden.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Fiktionslek said:
1. Man har som vanlig spelmakare med forum här (eller för den delen vanlig användare) inget inflytande eller insyn i de förändringar som sker här eller i de beslut som fattas.
Jag har fått för mig att folk till forumen brukar få information i förväg innan ändringar genomförs. Fast du kanske menade något annat än förändringar för sitt forum i just det jag gjorde fetstilt? Hade länkat till något relevant inlägg som du gjort men blandade ihop det hela med detta företag.

Sedan tycker jag det är jävligt dåligt av alla som svarar mot Fiktionslek att inte låta en person föra talandet, helst då någon moderator. Det här flockbeteendet är inte direkt till heder för forumet.

/Han som gärna hade sett mer diskussion kring samlandet av information kring svenska indiespel
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Sedan tycker jag det är jävligt dåligt av alla som svarar mot Fiktionslek att inte låta en person föra talandet,

När han för argumentation i "och jag tror att många i communityn håller med mig"-stil så finns det faktiskt ett värde i att demonstrera att det är flera röster (utanför själva redaktionen/moderatorkåren) som har avvikande åsikter.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
I fallet Kaleidoskop har vi en egen sida där allt det andra sker. Alltså kan vi jämföra att ha ett forum som man måste sköta själv som har under 10 användare eller ett forum man slipper sköta själv som har 8000 användare.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Han said:
Sedan tycker jag det är jävligt dåligt av alla som svarar mot Fiktionslek att inte låta en person föra talandet, helst då någon moderator. Det här flockbeteendet är inte direkt till heder för forumet.
Jag förstår att du inte menar att varenda kotte som inte tycker som Fiktionslek skulle föra fram sina synpunkter genom ett enda språkrör; utan att du tänker på oss redaktörer och moderatorer.

Vad moderatorerna har med frågan att göra förstår jag inte. Det här är ju en redaktionsfråga. Och hur jag än räknar har jag svårt att få mig och Bearnie till en »flock«.

Dessutom tycker jag att han och jag bemöter helt olika saker, så jag antar att det jag försöker säga är: Var kom det där ifrån och vad menar du egentligen?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Sedan tycker jag det är jävligt dåligt av alla som svarar mot Fiktionslek att inte låta en person föra talandet, helst då någon moderator. Det här flockbeteendet är inte direkt till heder för forumet."

Om du upplever att det förekommer brott mot forumreglerna så tycker jag att du ska kontakta moderatorerna. Är det så illa att du inte litar på oss eller vårt omdöme så får du gå vidare direkt till redaktionen.

Att kontroversiella påståenden får mothugg tycker inte jag är särskilt märkligt. Särskilt inte när enskilda personer säger sig tala för andra. Detta är fortfarande ett diskussionsforum och i alla typer av diskussioner och debatter uppstår det situationer där flera personer diskuterar med enskilda deltagare eller försvarar sig mot deras upplevda angrepp. Så länge detta är en öppen och offentlig diskussion som rör sig inom regelverkets ramar så är det svårt för enskilda användare att kräva förändringar i upplägget enbart baserat på personliga preferenser.

Sedan kan jag hålla med om att denna tråd har avvikit ifrån ursprungsämnet och börjat ta upp ämnen och frågor som egentligen bäst hör hemma någon annanstans. Vi får alla hjälpas åt att antingen avsluta den eller leda diskussionen på rätt spår igen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Dante said:
Han said:
Sedan tycker jag det är jävligt dåligt av alla som svarar mot Fiktionslek att inte låta en person föra talandet, helst då någon moderator. Det här flockbeteendet är inte direkt till heder för forumet.
Vad moderatorerna har med frågan att göra förstår jag inte. Det här är ju en redaktionsfråga. Och hur jag än räknar har jag svårt att få mig och Bearnie till en »flock«.
Jag menar faktiskt alla, men tack för att du försöker tolka mig på ett snällt sätt. Jag har fört fram den här åsikten förut där endast en moderator bör posta på detta forum när kritik förs fram mot forumet. Jag tycker också att vanliga användare, även om de vill väl, ska hålla sig borta från sådana diskussioner.

Det är inte kul att framföra kritik om man får en massiv attack från flera stycken som vill skriva "DU HAR FEL på" pannan. Inte ens även om man faktiskt skulle ha fel. Det känns absolut inte som att någon lyssnar på en och försöker begrunda det problem som förs fram, utan folk blir istället irriterade över det man påpekar.

Dessutom tycker jag att han och jag bemöter helt olika saker, så jag antar att det jag försöker säga är: Var kom det där ifrån och vad menar du egentligen?
Jag har sett beteendet flera gånger förut och jag ser det igen nu i tråden. Först Fiktionslek och se bara på hur många inlägg jag fick nu när jag skrev något. Ska jag ens behöva länka till äldre trådar när ni har just detta jag pratar om mitt på skärmen framför er?

/Han som nu hellre ser att folk begrundar vad han försöker föra fram istället för att skriva ett svar
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Han said:
Det är inte kul att framföra kritik om man får en massiv attack från flera stycken som vill skriva "DU HAR FEL på" pannan. Inte ens även om man faktiskt skulle ha fel.
Nä. Det ska inte vara kul heller. Har man fel ska man få lida för det. :gremgrin:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Utbruten deltråd

Denna tråd handlar inte längre om forumet är för brett, däremot bedömer jag dess innehåll som så pass intressant att jag föredrar att bryta ut den före att avsluta den. En saklig debatt om dessa frågor är viktigt för forumet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det inte bättre att man diskuterar via PM om man inte vill att andra ska blanda sig i diskussionen, oavsett ämne?
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Alltså, vad är det ni tjafsar om egentligen?

Fiktionslek är pissed off på gammla redaktionen, vilket jag fullkomligt förstår att han är.

Men den gammla redaktionen är inte längre aktuell och ersatt av Dante och Co som har sagt att dom kommer att förändra och till och med föreslagit blogg metoden, som även Fiktion tyckte var en bra idé.

Och Troberg, ja det ärendet gällde också gammla redaktionen. So Whats the Problem?

Jag menar om du vill lyncha nån, så lyncha den gammla redaktion genom att lyfta fram vilken jäkla förbättring det har blivit!

Så nu passar jag på och lyfter fram den nya Redaktionen med Dante, Krank som främsta exempel på bra förändringar och intiativ! Snyggt jobbat!

//Flurtis, tycker att det är dags och "Cut the Crap".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Traffic said:
You know, when they forced Khruschev out, he sat down and wrote two letters to his successor. He said - "When you get yourself into a situation you can't get out of, open the first letter, and you'll be safe. When you get yourself into another situation you can't get out of, open the second letter". Soon enough, he gets into a tight situation, and he opens the first letter. It says - "Blame it all on me". So he blames it all on the old guy, and it worked like a charm. When he got himself into a second situation, he opened the second letter. It said - "Sit down, and write two letters".
:gremwink:
 
G

Guest

Guest
Dimfrost said:
Jag är stolt. Jag har åstadkommit något: jag har gjort forumet till en bättre plats för diskussioner.
Detta svar hade varit helt ok, om du lagt till någon liten klausul om att det inte gick att lösas på annat sätt eller liknande, någon sådan såg iallafall inte jag.

Men i dess nuvarande form, (det inlägg jag citerar) tycker jag som inte är modwerator eller liknande på något sätt, att du verkar bryta mot regel (jag vet att reglerna har ändrats sen dess, men har ingen kopia av de gamla) 4 för att det verkar inte som du respekterar användarbasen när du är nöjd över att ha minskat bredden av denna, visserligen kanske fanns beklagan över minskningen i användarbasen att finna i andra inlägg (som kanske tillochmed var på samma sida i platt visning), men för mig kändes det inte trevligt att se att en medlem försvunnit och moderator-n/erna var fullkomligt nöjda och tillochmed basunerade ut det, något som jag tycker markerar trolling.

Jag hoppas iallafall ni förstår vad jag har emot Troberg-historien.

Hoppas jag inte skrivit allt för dåligt, det kan nog vara riktigt svårläst :gremsmirk:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
Jag håller med Han. Jag tycker att internetlynchningar är otrevliga och onödiga, och wrnu är ganska duktiga på det.

Det här gäller f.ö alla communitys som jag känner till, men under min tid som moderator på mutant.nu försökte jag aktivt motverka det. Min åsikt är att forumiter är viktigare det viktigaste ett forum har, och det är dem man ska värna om, inte rättigheten att få skrika i kör.

(Efter att ha hoppat av efter 5 år som moderator satt jag inne med så mycket uppdämd vrede att jag lät min ilska regna över forumet under några dagar. Lyckligtvis inträffade det samtidigt som Caligula dök upp... :gremsmile: )

Med det sagt, jag tycker att redaktionen gör ett bra jobb. För det mesta.
 
Top