Är världsbygge av någon nytta?

Quadrante

Grisbonde
Det är svårt att veta vilken information som kommer att inspirera en viss SL eller äventyrsförfattare och därför är det svårt att veta vilken information som är "nyttig" och inte.
Kan också tänka att arbetet måste vara olika om man gör en värld som andra (för en själv okända) förväntas förstå, till skillnad från en man gör till sig själv eller egna spelgruppen. … och om man tycker det är viktigt att andra ser/tycker det man själv vill visa.

Zire

Swashbuckler
Kan också tänka att arbetet måste vara olika om man gör en värld som andra (för en själv okända) förväntas förstå, till skillnad från en man gör till sig själv eller egna spelgruppen. … och om man tycker det är viktigt att andra ser/tycker det man själv vill visa.
Ja, det tror jag gör väldigt stor skillnad. Framför allt så tänker jag att själva "världsbyggarprocessen" egentligen blir annorlunda.

Jag tänker att man egentligen kanske bygger minst 3-4 olika världar för att nå fram till en spelare från en publicerad spelvärld.

Först har man spelvärldsförfattaren som föreställer sig, bygger och nedtecknar beskrivningen av en värld som byggs upp i dennes sinne. Vissa delar av det skrivs aldrig ner, andra delar skrivs ner men kommer bara att läsas av författaren(s team), men slutligen så blir vissa delar publicerade. (Jag tror inte att det alltid är så enkelt för en författare att skilja på sin föreställda värld och den delen som är publicerad.)

Sedan har man äventyrsförfattaren som förhoppningsvis läser och utgår från den publicerade spelvärlden men lägger till mer detaljer: platser, personer, föremål, historia, situationer etc. Den föreställer sig en värld utifrån det publicerade materialet och lägger till detaljerna och beskriver vissa delar av detta som i sin tur blir publicerade.

Sedan läser spelledaren äventyret och förmodligen också beskrivningen av spelvärlden och skapar sig sin föreställning. Kanske ändrar på detaljer som den vet gillas/ogillas av spelgruppen (Vi tar bort djurmutanter! Å nej inte en till alkemist, jag gör om det till en häxa istället! Ysetur verkar tråkigt, jag ersätter den med en annan borg.) Spelledaren föreställer sig, planerar och antecknar.

Slutligen så upplever spelaren spelvärlden genom spelet, vilket kan skilja sig ganska mycket från spelledarens planer. Vi kom aldrig till Ysetur så då "finns den" inte i spelaren uppfattning av spelvärlden (spelledaren kan t.ex. ta bort den utan att spelaren vet om att den egentligen fanns där från början). Det kan också vara grejer som att Hamlin verkar vara väldigt skicklig på att jaga vildsvin (vilket egentligen är fel, men han hade sån jäkla tur med tärningarna och hann sedan inte visa hur dålig han var innan han for iväg).

Jag tycker att det ändå är viktigt att inte tänka för statiskt kring vad som egentligen är en spelvärld. Den går liksom inte att fånga (eftersom den inte finns på riktigt, utan bara i människors huvuden). Som författare kan man inte projicera in sina tankar i hjärnan på läsaren, utan måste göra val och avvägningar för hur man väljer att forma texten och sedan beror det på läsaren hur spelvärlden sedan byggs upp i sinnevärlden allt eftersom man läser texten. Så även om texten är statisk och beständig så kommer tolkningarna av den aldrig att vara det. Är spelvärlden tänkt att användas för spel (annars är det väl inte en spelvärld?) så kommer författarens föreställning om världen aldrig kunna påverka läsarens spelmöte direkt, bara indirekt via hur spelledaren läser och presenterar den.

Rangertheman

Myrmidon
Jag tycker att Daggerheart har ett mycket inspirerande sätt att förmedla ett koncept (ett kampanjramverk) som inte fokuserar på de statiska bitarna utan de dynamiska. Vad händer i spelvärlden? Vilka är de stora aktörerna som påverkar det som händer? Och viktigast av allt: hur kan rollpersonerna bli en del av världen? Det är sådant jag tycker är viktigt - vilka biljardklot som studsar mot varandra. Inte hur biljardbordet är utformat, vilken färg duken har eller vilket träslag kön är svarvad av.

Beskrivning av ramverket:

Each campaign frame includes the following elements:
● A pitch to present to players.
● An overview of the campaign's background.
● Suggestions for the campaign's tones and themes, plus cultural touchstones that shaped it.
● Guidance on how certain communities, ancestries, and classes fit into the setting.
● Principles for players and GMs to consider during the campaign.
● Unique setting distinctions.
● An inciting incident to launch the campaign.
● Special mechanics to use during the campaign.
● Questions to consider during session zero.
● A map for the players and GM to fill in together.

Oscar Silferstjerna

Ett moln i byxor
Jag tycker att Daggerheart har ett mycket inspirerande sätt att förmedla ett koncept (ett kampanjramverk) som inte fokuserar på de statiska bitarna utan de dynamiska. Vad händer i spelvärlden? Vilka är de stora aktörerna som påverkar det som händer? Och viktigast av allt: hur kan rollpersonerna bli en del av världen? Det är sådant jag tycker är viktigt - vilka biljardklot som studsar mot varandra. Inte hur biljardbordet är utformat, vilken färg duken har eller vilket träslag kön är svarvad av.

Beskrivning av ramverket:

Each campaign frame includes the following elements:
● A pitch to present to players.
● An overview of the campaign's background.
● Suggestions for the campaign's tones and themes, plus cultural touchstones that shaped it.
● Guidance on how certain communities, ancestries, and classes fit into the setting.
● Principles for players and GMs to consider during the campaign.
● Unique setting distinctions.
● An inciting incident to launch the campaign.
● Special mechanics to use during the campaign.
● Questions to consider during session zero.
● A map for the players and GM to fill in together.
Jag kände inte till Dagherheart tidigare, men upplägget ser riktigt spännande ut! Gillar att det handlar om vad som händer i världen och hur invånarna passar i världen - snarare än bara tala om hur världen är. Upplägget med olika principer och frågor ser också ut att vara genomtänkt och användarvänligt.

Spelet verkar inte (?) ha släppts i Sverige ännu, men verkar vara på väg in till Alphaspel.

Last edited:

Rangertheman

Myrmidon
Jag kände inte till Dagherheart, men upplägget ser riktigt spännande ut! Gillar att det handlar om vad som händer i världen och hur invånarna passar i världen - snarare än bara tala om hur världen är.

Spelet verkar inte (?) ha släppts i Sverige ännu, men verkar vara på väg in till Alphaspel.

Släpps officiellt den 20 maj 🙂 Jag förbokade standardutgåvan direkt från Darrington Press så den bör dyka upp omkring det datumet.