DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
11684 Backare varav 3848 i Sverige.

Grattis till en lyckad kampanj!
Sjukt imponerande internationella antal, med tanke på att säljargumentet rätt mycket är "Vi är Fria Ligan, lita på oss, OK?"

Vilket är vad jag sett många säga på sociala medier - "I will buy Free League games unseen", typ.

Tecken på ett galet starkt (och förtjänat) firmamärke!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Så FDoD, 3 848 svenska backare. DoDR, 1 435 backare totalt. Det säger en hel del om Ligans respektive Riotminds räckvidd och renommé.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Så FDoD, 3 848 svenska backare. DoDR, 1 435 backare totalt. Det säger en hel del om Ligans respektive Riotminds räckvidd och renommé.
Jag tror att det säger mer om hur rollspelshobbyn och marknaden och för den delen Kickstarter utvecklats sedan 2016. Det är en helt annan scen nu än när DoD2016 släpptes.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Det är därmed den enskilda crowdfunder för ett svenskt rollspel som samlat flest backare från Sverige. Med stor marginal.
Det är även den svenska crowdfunder för ett rollspel som gått bäst ekonomiskt efter ToR och Blade Runner. Även 3a i antal backare totalt.

Siffran 3849 blir även en indikator på att spelet faktiskt nått ny publik, eftersom den är så mycket högre än DDRs 1319 (som hade 1435 totalt varav 1319 med adress i Sverige), nästan tre gånger fler. Det är bara en gissning men det borde betyda att det inte bara är en massa rollspelare som annars ändå köper spel som gått med här, utan även kanske folk som inte brukar köpa rollspel? Kickstarter har siffror för nya backare, alltså folk som inte deltagit i någon kickstarter förr, vilket kan vara någon slags indikator.

Några jämförelsespel:
The One Ring 1669 av 16596 / 10%
Blade Runner 793 av 15323 / 5,1%
Drakar och Demoner 1090 av 11684 / 9,3%
Mythic Britain 228 av 7995 / 2,8%
Twillight 2000 651 av 8073 / 8,1%

DoD har alltså näst högst siffra av Ligans topp-5. Vad det nu säger.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Det är bara en gissning men det borde betyda att det inte bara är en massa rollspelare som annars ändå köper spel som gått med här, utan även kanske folk som inte brukar köpa rollspel?
Från sociala medier har jag fått uppfattningen att FDoD utöver den vanliga kundkretsen lyckats locka 1) folk som spelade under den första guldåldern och sedan inte rört en tärning, samt 2) spelare ur 5E-generationen som är nyfikna på Sveriges svar på DnD.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag tror även att FL fått med sig en större del av de inbitna rollspelarna än vad Riotminds fick. Jag vet flera som inte backade då för att de inte hade förtroende för Riotminds att leverera något vettigt, men som backat DoD23. Själv backade jag enbart DoD2016 pga Johan Egerkrans bilder.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Ja, jag backade inte DoD2016, eftersom jag inte är intresserad nog av Drakar och Demoner, har ingen nostalgi och inte hade tillräckligt förtroende för Riotminds produkter. Risken var för överhängande att det bara blev en

Nu när FL lanserade sin så är jag fortfarande inte säker på om jag verkligen kommer att köra det. Men dels känns det som en produkt som man som rollspelare "borde ha", den verkar snygg och kommer förmodligen ha bra produktionskvalitet, jag ville vara en del av hypen och en förhoppningsvis ny våg av rollspelande i Sverige, jag vill inte stå utanför alla diskussioner och liknelser mot DoD som jag förmodar kommer att dyka upp i framtiden, jag är nyfiken på hur FL tänkt lösa på det eviga problemet med att blanda förfrågningarna på både nostalgi och ny funktionalitet, jag vill kunna promota det till nybörjare (om det skulle vara passande för det) och såklart hoppas man ju ändå att spelet ska vara så bra att man vill spela det.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
266
Siffran 3849 blir även en indikator på att spelet faktiskt nått ny publik, eftersom den är så mycket högre än DDRs 1319 (som hade 1435 totalt varav 1319 med adress i Sverige), nästan tre gånger fler. Det är bara en gissning men det borde betyda att det inte bara är en massa rollspelare som annars ändå köper spel som gått med här, utan även kanske folk som inte brukar köpa rollspel?
Utan att ha något egentligt belägg för det tolkade jag spontant sifforna som att en massa nostalgiker köpt spelet. Finns det någon data om vad det är för folk som köper på Kickstarter mot i butik?
Vad krävs för att få köpa via Kickstarter, räcker det med ett eget bankkonto eller måste man vara 18?
En annan tanke som dök upp av sifforna är att de kändes ganska låga för Sverige på flera spel, är det släppta några siffror om hur många som sedan sålts efter de olika Kickstarters i Sverige? Skulle vara spännande att veta hur stor del av försäljningen av ett rollspel går genom Kickstarten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
En annan tanke som dök upp av sifforna är att de kändes ganska låga för Sverige på flera spel, är det släppta några siffror om hur många som sedan sålts efter de olika Kickstarters i Sverige? Skulle vara spännande att veta hur stor del av försäljningen av ett rollspel går genom Kickstarten.
Det är nog svårt att få grepp om. Förlagen har väl sina siffror som de väl håller på, men sen går ju en försvarlig del vidare till butik och de söker ju till kund över en lång period etc.

Men det är därför jag gillar kickstartersiffror eftersom de blir som en opinionsmätning. De säger inte så mycket om den faktiska spridningen av ett spel men den säger något om spridningen av spelet i relation till andra o.s.v. (Under antagandet att kickstarter speglar det allmänna intresset - och det tror jag i och för sig att det gör. Det vore underligt om ett spel går väldigt bra på kickstarter och sedan inte säljs alls, även om det säkert finns några undantag.)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
KS har tagit ovanligt lång tid på sig att dra pengarna från mitt kort den här gången. Tror jag varit med om 2 dagar förut, men det här slår det rekordet...
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
242
Samma för mig skulle kolla hur mycket pengar jag hade kvar innan lön och såg att det inte dragits och inget mail om det.
 
Top