DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Även jag har följt tråden och det jag reagerat på är hur oense folk är om vad drakar och demoner är och betyder för dem. Det finns ingen riktigt enad bild och mycket verkar bygga på föreställningen om vad det var för dem och inte vad drakar och demoner var enligt skrivna regler. Har dykt upp ett par exempel där en person säger att så här var det inte för att sedan bli motbevisad att så var det visst enligt edition X.

Klurigheten verkar mer ligga i hur vaga ramar drakar och demoner har, det finns ingen riktigt tydlighet om vad drakar och demoner är, endast en hel rad personliga upplevelser utifrån vad folk själva gjorde med spelet i sina stugor snarare än vad böckerna presenterade.
Jag håller med om premissen här, att DoD är och var olika saker för olika spelare, men tror att det handlar om mer än bara det subjektiva. Bara ÄS gav ut fem regelversioner, delvis olika: 82; 84+; EDD/GDD, 91, Chronopia. Och man fick från ingen värld till Ereb till Chronopia. Man gav ut funhouse dungeons, sandlådor, linjära berättelser. Spretigheten finns hos spelet också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det är väl Erik Granströms uppdelning i skapelsevidriga och skapelsetrogna makter som ligger någonstans i grunden för det här, skulle jag tro.
Precis. Vet inte @Brior hade för avsikt att Drakar och Demoner skulle vara bärande koncept men vi har ju iaf båda med i viktiga roller i Konfluxsviten.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Drakar och Demoner har ju varit väldigt olika saker under tiden som varumärket funnits.

Först var det standardfantasy utan setting med många ”down to earth”-äventyr, mer utforska grottsystem och lös lokala problem.

Sen blev det den rätt galna men kul lapptäckesvärlden Ereb Altor där mycket fokus låg på storpolitik, rivaliserande handelshus och rädda världen-kampanjer.

Sen kom Chronopia, som var en fullkomligt vansinnig men kul enorm stad där typ allt kunde hända och alla var antingen onda, galna eller giriga svin.

Sen kom Riotminds Drakar och Demoner som började som en småmysig ”down to earth” sagovärld med små lokala äventyr men sen morphade till fornnördisk gritty lerig vikingagantasy.

Så jag tycker nog inte att Drakar och Demoner har en lång tradition av bara en grej.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Jag håller med om premissen här, att DoD är och var olika saker för olika spelare, men tror att det handlar om mer än bara det subjektiva. Bara ÄS gav ut fem regelversioner, delvis olika: 82; 84+; EDD/GDD, 91, Chronopia. Och man fick från ingen värld till Ereb till Chronopia. Man gav ut funhouse dungeons, sandlådor, linjära berättelser. Spretigheten finns hos spelet också.
Ja det blir lite av, försöker undvika begreppet, ett tillfälle för folk att ge uttryck för vilken edition de anser är bäst vilket indirekt ger sken av ett editionskrig likt det som förekommer mellan editioner i D&D.

Edit: Skillnaden här är väl att det ibland upplevas komma med en föreställning om att DoD alltid varit en specifik grej då det egentligen varit flera olika saker över åren.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Måste det vara europeisk medeltidsfantasy med olika ”raser” som på Tolkien-manér strider mot varandra? Jag tycker att det är en riktigt trött trop och ser gärna att det finns verktyg och helst även supplement för helt andra sorters fantasy. Exempelvis sino-fantasy, arabisk fantasy eller afro-fantasy. Förmodligen skulle det också kunna bredda spelets publik. Mellankrigstidens ofta rasistiska föreställningsvärld, som Tolkien var en del av, är inte en självklar utgångspunkt. Jag ser gärna att 2020-talets Drakar och Demoner uttryckligen (alltså inte bara slappt och indirekt) hanterar detta. Det skulle göra mig mer pepp.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Ja det blir lite av, försöker undvika begreppet, ett tillfälle för folk att ge uttryck för vilken edition de anser är bäst vilket indirekt ger sken av ett editionskrig likt det som förekommer mellan editioner i D&D.

Edit: Skillnaden här är väl att det ibland upplevas komma med en föreställning om att DoD alltid varit en specifik grej då det egentligen varit flera olika saker över åren.
Det finns ju en skillnad i det att alla editioner av DnD (utom editionen som ej får omnämnas) är bra, medan alla editioner av DoD är dåliga. Så vi orkar väl inte bråka om vilken som var minst dålig …
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Måste det vara europeisk medeltidsfantasy med olika ”raser” som på Tolkien-manér strider mot varandra?
Ja det måste det. Annars är det inte drakar och demoner utan bara appropriering av namnet.

Sen hade man gärna kunnat ”bredda” det genom att utveckla regioner av Ereb Altor såsom Soluna, men nu får vi nog inget Ereb alls till att börja med.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Drakar och Demoner har ju varit väldigt olika saker under tiden som varumärket funnits.

Först var det standardfantasy utan setting med många ”down to earth”-äventyr, mer utforska grottsystem och lös lokala problem.

Sen blev det den rätt galna men kul lapptäckesvärlden Ereb Altor där mycket fokus låg på storpolitik, rivaliserande handelshus och rädda världen-kampanjer.

Sen kom Chronopia, som var en fullkomligt vansinnig men kul enorm stad där typ allt kunde hända och alla var antingen onda, galna eller giriga svin.

Sen kom Riotminds Drakar och Demoner som började som en småmysig ”down to earth” sagovärld med små lokala äventyr men sen morphade till fornnördisk gritty lerig vikingagantasy.

Så jag tycker nog inte att Drakar och Demoner har en lång tradition av bara en grej.
Då ingen förväntar sig en nyversion av Chronopia eller Trudvang så tycker jag din sammanfattning bara lämnar två kategorier.

1. Klassiskt grottkräl och äventyrande i en icke detaljerad tolkiensk värld.

2. Att man på detta lägger en mer detaljerad värld och lite fler episka kampanjer och äventyr.

Hopps nya D&D följer samma tvåstegsraket men skalar bort de värsta avarterna och buggarna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Jag antar att det här blir ett BRP-spel med standardfantasy som utgångspunkt. Med standardfantasy menar jag främst ett spel med de gamla vanliga ”raserna” (det där ordet igen, ja) orcher, alver, dvärgar, ankor, minotaurer, människor etc. Och så några grottsystem, nekromantiker och drakar på det. Vore det inte roligare med någon helt annan vinkling på det hela? Ärligt talat, är det någon genre som präglas av brist på fantasi, så är det ofta just fantasy... Tolkien har gjort sitt, så varför göra nästan samma sak igen?
Tänkte nämna detta när folk snackade om "generisk fantasy". För mig spelar det ingen roll hur världen är (tolkien-raser med grottröj) utan vad man gör med världen. Hur spelet vinklar hur man ska spela det. Är det "allt är möjligt" skulle jag vara sjukt opepp, men om de har någon sorts vision, vilket de verkar ha med "en värld som växer från en plats" så känns det mer intressant.

Enda som drar ned den sortens pepp är att Fria ligan redan gjort ett sådant spel i något som redan är DoD-inspirerat.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
För att mer svara på trådstarten är det alltid kul med ny utgåva av DoD. Det är en del av mitt rollspels-dna.

MEN jag vill ju se en ny utgåva av Chronopia, Sveriges bästa spelvärld, och inte något Ereb-derivat eller liknande.

Något säger mig att jag inte kommer få det här om nu ingen gör någon tredejeparts-grej 😀

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Måste det vara europeisk medeltidsfantasy med olika ”raser” som på Tolkien-manér strider mot varandra? Jag tycker att det är en riktigt trött trop och ser gärna att det finns verktyg och helst även supplement för helt andra sorters fantasy. Exempelvis sino-fantasy, arabisk fantasy eller afro-fantasy. Förmodligen skulle det också kunna bredda spelets publik. Mellankrigstidens ofta rasistiska föreställningsvärld, som Tolkien var en del av, är inte en självklar utgångspunkt. Jag ser gärna att 2020-talets Drakar och Demoner uttryckligen (alltså inte bara slappt och indirekt) hanterar detta. Det skulle göra mig mer pepp.
Det är i princip detta vi har gjort i Kopparhavets hjältar. Även om det finns något som kan liknas vid Europeisk renässans så ligger fokus på en mer "hellenistisk" värld med starka utomeuropeiska influenser. Barabesker, ottomaner, bysantier etc... Och de europeiska influenserna kommer snarare från andra håll än fransk/engelsk feodalism.

Så ja, det går utmärkt.

Nu är ju KH inte DoD, men väl "typ Ereb Altor".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Nu är ju KH inte DoD, men väl "typ Ereb Altor".
Samtidigt präglas ÄS utgivning - på tal om vad @Oscar Silferstjerna nu sagt två gånger på rad - från dag ett, över Ereb Altor fram till brottet (?) med Chronopia av ett underförstått försanthållande: alla mänskliga SLPs där något annat inte explicit sägs, är en vit man. Och det där gissar jag att ni har gjort upp med på ett genomtänkt sätt?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Exempelvis sino-fantasy, arabisk fantasy eller afro-fantasy. Förmodligen skulle det också kunna bredda spelets publik.
Det är ju detta Wizards steg för steg gör med DnDs arv. Goblins, Hobgoblins och Bugbears har blivit älvafolk. Alla mörkalver är inte längre onda. I DnD2024 kommer orkerna göras om på samma sätt (och högermobben kommer att yla att deras barndom förstörs och att de inte alls är rasister, men ...). Och Wizard håller också på att fasa ut trista gamla FR som standardsetting till ett extremt diversifierat multiversum, där mycket eurocentriskt bagage kommer att få bita i gräset. Och på vägen lyckas de också göra sin fantastik mer fantastisk, mer kreativ. (På samma sätt som Disney har gjort för övrigt, och visat att man kan tjäna grova pengar på det). Det är häftigt att se, det är hög tid, och jag hoppas att FL har med den här dimensionen när de nu faktiskt kan göra precis vad de vill med DoD.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Det är i princip detta vi har gjort i Kopparhavets hjältar. Även om det finns något som kan liknas vid Europeisk renässans så ligger fokus på en mer "hellenistisk" värld med starka utomeuropeiska influenser. Barabesker, ottomaner, bysantier etc... Och de europeiska influenserna kommer snarare från andra håll än fransk/engelsk feodalism.

Så ja, det går utmärkt.

Nu är ju KH inte DoD, men väl "typ Ereb Altor".
Jo, det finns många sätt att variera fantasy på. Ska jag spontant välja en aspekt som kan utvecklas i ett mer breddat Drakar och Demoner, så är det verktyg för stadsbyggande. Städer ser åtminstone delvis olika ut i olika delar av världen. På samma sätt tror jag att man kan tänka kring länder (om det finns några), personer, konflikter, magi, monster etc.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Det är ju detta Wizards steg för steg gör med DnDs arv. Goblins, Hobgoblins och Bugbears har blivit älvafolk. Alla mörkalver är inte längre onda. I DnD2024 kommer orkerna göras om på samma sätt (och högermobben kommer att yla att deras barndom förstörs och att de inte alls är rasister, men ...). Och Wizard håller också på att fasa ut trista gamla FR som standardsetting till ett extremt diversifierat multiversum, där mycket eurocentriskt bagage kommer att få bita i gräset. Och på vägen lyckas det också göra sin fantastik mer fantastisk, mer kreativ. (På samma sätt som Disney har gjort för övrigt, och visat att man kan tjäna grova pengar på det). Det är häftigt att se, det är hög tid, och jag hoppas att FL har med den här dimensionen när de nu faktiskt kan göra precis vad de vill med DoD.
Det tycker jag är bra, men det kan förstås göras på helt olika sätt. I Drakar och Demoner skulle man kunna välja att betona något helt annat. Mångfald är ju inte bara variation av hudfärg eller kön, även om det kan vara det.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Tänkte nämna detta när folk snackade om "generisk fantasy". För mig spelar det ingen roll hur världen är (tolkien-raser med grottröj) utan vad man gör med världen. Hur spelet vinklar hur man ska spela det. Är det "allt är möjligt" skulle jag vara sjukt opepp, men om de har någon sorts vision, vilket de verkar ha med "en värld som växer från en plats" så känns det mer intressant.

Enda som drar ned den sortens pepp är att Fria ligan redan gjort ett sådant spel i något som redan är DoD-inspirerat.
Precis så. Men går det att på ett bra sätt konceptualisera ”en värld som växer från en plats”? Alltså inte nödvändigtvis (?) utgå ifrån en namngiven och beskriven plats (stad antar jag då är det mest troliga).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Samtidigt präglas ÄS utgivning - på tal om vad @Oscar Silferstjerna nu sagt två gånger på rad - från dag ett, över Ereb Altor fram till brottet (?) med Chronopia av ett underförstått försanthållande: alla mänskliga SLPs där något annat inte explicit sägs, är en vit man. Och det där gissar jag att ni har gjort upp med på ett genomtänkt sätt?
Ja, vårt arv är betydligt enklare att vårda och förvalta. Vi tar nästan enbart fasta på Ereb Altor och då i synnerhet i dess tidiga utformning.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Om Chronopia ingår i licensen, så borde en uppdatering och uppfräschning av den settingen vara given. Kanske inte som startsetting (den faller inte alla i smaken), men åtminstone som tredjepartsmaterial. Coolt om det inte bara blir en upprepning av gammalt material. Gör det till en prequel eller, kanske hellre, sequel.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Om Chronopia ingår i licensen, så borde en uppdatering och uppfräschning av den settingen vara given. Kanske inte som startsetting (den faller inte alla i smaken), men åtminstone som tredjepartsmaterial. Coolt om det inte bara blir en upprepning av gammalt material. Gör det till en prequel eller, kanske hellre, sequel.
Tyvärr, Chronopia är en egen/annan licens som ägs av Heroic Signatures (Funcom, f.d Paradox Entertainment).

 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Tyvärr, Chronopia är en egen/annan licens som ägs av Heroic Signatures (Funcom, f.d Paradox Entertainment).

Ok, jag förstår. Vad var egentligen kul med Chronopia? Det går ju att ta fasta på, även om jag förstår att folk helst lär vilja ha både namnet och kartorna.
 
Top