DoD Är DoD-23 simplare än tidigare versioner?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Under den senaste veckan sett i alla fall en person framföra den ganska förbryllande åsikten att DoD-23 är ett simpelt system i vilket det kommer vara stört omöjligt att spela en lång kampanj, som till till exempel Svavelvinter eller Den svarta solen.

Eftersom dessa kampanjer ursprungligen skrevs till EDD respektive DoD6 får vi anta att de systemen var mer komplexa och klarade av att hantera en längre kampanj, eftersom folk uppenbarligen spelade dem med de regelsystemen.

Ligger det något i detta? Var de tidigare versionerna av Drakar och Demoner mer komplexa, och innehöll de regler som gjorde kampanjspel möjligt på ett annat sätt än DoD-23.

Mitt svar på den frågan är ett tvärt NEJ! Jag har dålig koll på DoD6, men om EDD är mer komplext så ligger den komplexiteten i hur man köper sina färdigheter och besvärjelser, inte i hur man spelar en kampanj. Båda spelen bygger på färdigheter som långsamt blir bättre, och på hjälteförmågor, som i EDD är ganska få och svåra att erhålla, medan de i DoD-23 är ganska många och tillgängliga. Båda spelen har ungefär samma mängd regler för resor (ett par sidor) och downtime (en tabell för vad saker kostar).

Så jag är nyfiken på vad ni andra tycker. Är DoD-23 simplare än tidigare versioner, och om svaret är ja, vad är det då ni jämför med?

Så jag är nyfiken på vad ni andra tycker. Är DoD-23 simplare än tidigare versioner, och om svaret är ja, vad är det då ni jämför med?
Hmmmmm ... listade i komplexitet enligt min uppfattning och inte någon särskild sanning.

Mest simpelt till Minst simpelt
  1. DoD 2 (svarta lådan)
  2. DoD23 (Ligans)
  3. DoD 3 (vete fan varför jag tycker så här för det är ju nästan samma som DoD 2, men så känner jag)
  4. DoD 6
  5. DoD 91
  6. DoD Chronopia (är inte det nästan samma som DoD91?)
  7. DoD Expert (från Äventyrsspel)
  8. DoD2016
  9. ...
  10. ...
  11. DoD med handböckerna :)

Samspelet mellan alla extraregler i handböckerna gjorde det väldigt komplext, tycker jag.

Skillnad på vad som är komplext och vad som bara är komplicerat. Man kan göra ett argument för att DoD-23 är hyggligt komplext men mindre komplicerat, eftersom det är så väl utfört.

2/3 är enklare och Expert svårare.

DoD23 är enklare, det kan jag acceptera. ;-) Men det är verkligen inte simpelt.
De regler jag kan bäst (91/Chronopia) är helt värdelösa för längre kampanjer och "utveckling".

Under den senaste veckan sett i alla fall en person framföra den ganska förbryllande åsikten att DoD-23 är ett simpelt system i vilket det kommer vara stört omöjligt att spela en lång kampanj, som till till exempel Svavelvinter eller Den svarta solen.
Att vissa verkar ha problem med att köra längre kampanjer i godtyckligt definierade "simpla system" är allt annat än allmängiltigt så jag skulle inte säga att det spelar in överhuvudtaget och håller därför med om

Mitt argument handlar inte om komplexitet i DoD-23s fall, utan om att det cappar halvtidigt, varefter karaktärsutvecklingen går i stå (i alla fall de intressanta bitarna). Det är fullt möjligt att man kan hitta någon husregel som löser detta.

I gamla dod började en ju som en useless fucktard som inte kunde göra ens de mest grundläggande sakerna, och sen tog det 50 spelmöten innan karaktären började kännas kompetent. Till skillnad från nya dod där du är kompetent nog direkt.
Är det det folk menar och vill ha när de säger att nya dod inte funkar för längre kampanjer?

I gamla dod började en ju som en useless fucktard som inte kunde göra ens de mest grundläggande sakerna, och sen tog det 50 spelmöten innan karaktären började kännas kompetent. Till skillnad från nya dod där du är kompetent nog direkt.
Är det det folk menar och vill ha när de säger att nya dod inte funkar för längre kampanjer?
Nej.

Du börjar minst lika kompetent i Expert, men det har inte samma rätt lågt satta tak. Ett Expert där FV 18 var max skulle ha precis samma problem.

Jag uppfattar inte DoD23 som mindre komplext, men mer strömlinjeformat, vilket är väldigt positivt.

Däremot kan takten på färdighetsökningarna vara lite för snabb. Slumpen är ju inblandad så det skiljer sig i år från gång till gång. Men man kan maxa viktiga färdigheter ganska fort med lite tur.

Men det är ju enkelt att åtgärda genom att utdela erfarenhetspoäng i långsammare takt. Man kan med fördel istället tilldela hjälteförmågor tidigare, det främjar spelet mer enligt mig.

Jag hade gärna testat att höja färdigheterna med poäng med stigande kostnad istället för att slå de omvända höjningsslagen. Jag tror det hade varit bättre progressionstakt för en längre kampanj. Då ser man dessutom sakta ackumuleringen av poäng för att höja, vilket kan bidra till känslan av utveckling utan att något värde faktiskt höjts.

Back