Nekromanti Är det bara jag som blir lite orolig av...

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Vitulv said:
Nej, det säger jag inte.
...Fast det gör du, oavsett om du menar det eller inte.


Jag tycker också att det vore bra om folk reflekterade lite mer. Och inte bara stämplade PK på saker som inte följer de allmänna fördomarna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Vitulv said:
Jag vill inte minnas att jag pratat om dig alls. Jag har pratat om politisk korrekthet, kollektiv moral, kanon och andra fenomen som jag uppfattar som intressanta.

Jag har försökt så gott jag kunnat att inte rikta mig mot någon specifik person. Om jag trots allt har gjort det så har jag misslyckats. Det vore olyckligt.
I det här fallet framfördes nonsensargumentet "för att det är pk" som förklaring till varför vi - bland annat jag - gillar att diskutera genus. Och i det sammanhanget säger du sedan att vi som "är PK", dvs vi som gillar att diskutera genus, saknar förmågan eller viljan att analysera och gå motvinds.

Vilket jag tycker dels är förolämpande mot oss, och dels är rent förbaskat nonsens på sandlådenivå. "PK" är inte en förklaringsmodell, för den förklarar ingenting. Det är bara en nedvärderande förolämpning. Jag kan liksom inte riktigt föreställa mig varför man fortsätter envisas med att använda den. Dels för att den saknar förklaringsvärde, dels för att man VET - eller borde fatta - att den är nedvärderande och förolämpande och uppfattas som sådan av de man använder den mot.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Tony.M.Meijer said:
Att det har diskutterats och diskutterats och diskutterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
Nej, och jag tyckte att jag förklarade min syn ganska bra nyss i den andra tråden: "Jag tycker att man bör skilja på vad som vi tar intryck av i spel/kultur och tar med oss in i vårt eget beteende. Jag tror de flesta människor förstår att det är fel att döda folk och stapla deras lik, men jag tror att ganska många har problem med hur de ser på, och därav behandlar, kvinnor i sin omgivning."

Däremot gillar jag skarpt andra sätt än våld för att lösa konflikter i rollspel - det gäller bara att göra dem lika spännande som en strid, och det är inte alltid det lyckas.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
En irriterande upptäckt jag nyligen gjort är att jag på senare tid allt oftare blir medvetet eller omedvetet missförstådd. Jag finner det högst troligt att det är mitt eget fel. Kanske är det för att jag försöker använda ett mer avancerat språk än vad jag egentligen behärskar - jag saknar ju den akademiska spets som flera av er andra på forumet har slipat under åren på högskola/universitet. Kanske är det för att jag helt enkelt är lat och uttrycker mig slarvigt. Hur som helst ser jag att problemet ligger hos mig, och inte hos betraktaren. Jag ska därmed försöka att uttrycka mig tydligare, och kanske förenkla mitt språk något.

Politisk korrekthet, förkortat PK, är egentligen en samling etiska och moraliska ställningstaganden som utgör den värdegrund vanligt uttryckt av de som styr det offentliga samtalet. De som styr det offentliga samtalet är i huvudsak medierna, politiska debattörer, akademiker och i viss mån politikerna.

Som i många fall när det gäller mjuka värden finns det få absoluta gränser, vilket gör att man inte kan lista exakt vad som är PK; min uppfattning (som jag tror överensstämmer med den allmänna) är att t.ex. feminism (eller andra varianter av jämställdhetsdiskussion), rätten till fri kultur, intellektualism och HBTQ-liberalism är åsikter och frågor som innefattas av PK.

Vad är det då för fel på de åsikterna då?

Ingenting alls, egentligen. Problematiken ligger i att när det finns ett paket med färdiga, godkända åsiktslösningar tenderar folk att antingen köpa paketet rakt av eller att anpassa sina egna värderingar till att rymmas inom PK-mallen. Det innebär att folk slänger sig med uppfattningar som de inte nödvändigtvis tänkt igenom eftersom det är socialt accepterat och enkelt.

Så, om du är feminist (för att ta ett exempel) så är just den åsikten politiskt korrekt (det betyder inte att du är det, du kan ju samtidigt vara rasist). Det betyder inte att just du har köpt åsikterna rakt av, utan att tänka efter. Du kan mycket väl ha kommit fram till din uppfattning helt på egen hand. Jag trodde att jag hade varit tydlig med det här i tråden, men jag hade uppenbarligen fel. My bad.

När man använder sig av politiskt korrekta argument eller vädrar politiskt korrekta åsikter i en diskussion så får man något av en tjuvstart. Man kan räkna med att få färre mothugg, och man kommer i mindre utsträckning att bli ifrågasatt. Man får helt enkelt "higher moral ground". I många fall så kommer man inte att tvingas förklara eller stå för varför man tycker som man gör, eftersom det redan är fastställt att det är rätt sätt att tycka.

PK är alltså en form av "kåranda" i det offentliga samtalet. Så länge det du uttrycker ryms inom PK-mallen så riskerar du inte i lika hög grad att bli ifrågasatt. Om du däremot uttrycker dig avvikande så kommer du att få rätt tuffa, och framförallt många mothugg - både av folk som vet vad fan de snackar om, och tyvärr av väldigt många som inte gör det.

Det är egentligen inte så konstigt. Gemensam värdegrund finns inom alla olika grupperingar; på arbetsplatser, inom religiösa grupper eller i politiska organisationer. PK är bara en förklaring av vad som utgör den politiska, kulturella och akademiska elitens värdegrund.

Jag gillar att utmana kåranda, värdegrunder och fastställda normer, eftersom jag tycker att det vidgar min intellektuella förmåga och eftersom det hjälper mig att utforska min egen moral. Därför tycker jag att det är olyckligt när folk köper PK-paketet bara för att det gör saker enklare. Det är också därför jag muttrar när PK-maffian uppvisar mobbeteende och kastar sig över någon som uttrycker avvikande åsikter.

Så, för att avsluta; var gärna politiskt korrekt, det är inget fel på åsikterna, men se för fan till att du* vet (eller åtminstone tror) varför du tycker som du gör, och var inte PK bara för att det är bekvämt.

* Nej, inte riktat till någon specifik person. Med "du" menar jag hela världen.






tl;dr blablabla, Vitulvsvammel
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Vitulv said:
Politisk korrekthet, förkortat PK, är egentligen en samling etiska och moraliska ställningstaganden som utgör den värdegrund vanligt uttryckt av de som styr det offentliga samtalet. De som styr det offentliga samtalet är i huvudsak medierna, politiska debattörer, akademiker och i viss mån politikerna.

Som i många fall när det gäller mjuka värden finns det få absoluta gränser, vilket gör att man inte kan lista exakt vad som är PK; min uppfattning (som jag tror överensstämmer med den allmänna) är att t.ex. feminism (eller andra varianter av jämställdhetsdiskussion), rätten till fri kultur, intellektualism och HBTQ-liberalism är åsikter och frågor som innefattas av PK.
Betrakta dig som - antagligen - begripen. Även om jag inte riktigt håller med om din analys; och väl snarare menar att det är de som medvetet sätter sig utanför "PK" som generellt tycks ovilliga eller inkapabla att analysera det egna åsiktspaketet. SD:are till exempel lever ju ganska gott på att kunna hänvisa till PK varje gång någon av deras dåligt underbyggda argument kritiseras.

Jag tycker helt enkelt att PK är ett ganska dåligt ord för det du beskriver, av ungefär samma anledning som "nigger" är ett dåligt ord för att beskriva mörkhyade. Man kanske menar konkret och beskrivande, men ordet har använts av andra, på helt andra sätt och av helt andra anledningar. Och skapar därför onödiga mängder negativ energi i diskussioner.

Jag gillar att utmana kåranda, värdegrunder och fastställda normer, eftersom jag tycker att det vidgar min intellektuella förmåga och eftersom det hjälper mig att utforska min egen moral.
Jag också. Problemet är väl att det du kallar "PK-paketet" är för mig generellt brukar innefatta de åsikter som just utmanar normer och föreställningar. Det är hemskt "PK" att vara feminist; men jag vågar påstå att antifeministiska, sexistiska etc föreställningar är statistiskt sett betydligt vanligare. Det är oerhört svårt att diskutera feminism i många sammanhang, eftersom man får en majoritet av rummet kring sig mot sig. Oavsett om man diskuterar med män eller kvinnor, såklart.

Lite samma sak som det här som SD kallar "multikulti". Det må av många anses vara "PK" att vara för multikulturalism, men gängse norm är att tycka att nån med niqab inte bör få stå i affär eller ta hand om barn. Typ.



Det kan vara så att jag sparkar neråt; må så vara. Men jag tycker att de uppfattningar som aktivt skadar samhället är de ingrodda, traditionalistiska, konservativa etc värderingarna som gror bland "vanligt folk". De du betraktar som folk som "köpt PK-paketet" ser jag som de som tvärtom utmanat och utmanar etablissemanget och de dominerande idéerna.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
krank said:
Betrakta dig som - antagligen - begripen.
Bra, detsamma. Att vi förstår varandra får räcka, tror jag, för vi kommer nog inte enas. Jag förstår dig och jag respekterar din åsikt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
krank said:
ond bråd död said:
Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden.
Måste vara bekvämt att kunna reducera malla argument till "politiskt korrekt", och gå på personer istället för åsikter på det där viset. En bekväm utväg. "Ni tycker bara det där för att det är politiskt korrekt".

Fy farao vilket vidrigt argument, får jag väl på ren svenska säga att jag tycker. Bland de värsta argument jag känner till.
Jag går inte på personer. Inte heller har jag något emot åsikterna i sig, men folks val av vad som är viktigt tycks mig väldigt påverkat av vad som är "inne" för stunden.

Jag tror du läser in för mycket i "argumentet".
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
walium said:
ond bråd död said:
Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden. Rollspel.nu är överlag ytterst känslig för vad som är rätt och fel att tycka. Resultatet blir fåniga diskussioner som just diskussionen om omslaget.
Så det handlar alltså inte om genuina åsikter eller verkliga problem utan bara om poser? En vilja att få högre status på andras bekostnad? Att fejka att man är en god och jämställd människa?
Nej.

Alla vet ju ändå hur det egentligen är och att ingen människa någonsin påverkas omedvetet. Dessutom lever vi redan i den bästa av världar.
Vad är det här om? Jag har aldrig sagt nåt sådant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
ond bråd död said:
vad som är "inne" för stunden.
Alternativt, om man inte hyser enormt förakt för de som diskuterar de här sakerna, är en alternativ förklaring att man väljer att diskutera det man tycker är relevant för stunden. Att påstå att det handlar om "mode" är att reducera oss till nåtslags kappvändare som först kollar vad som är poppis och sedan bestämmer vad vi ska diskutera.

Snarare än så som det funkar; vi reagerar på det vi upplever och finner intressant.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Våldskulturen kring den populärkulturella spelhobbyn diskuteras väl sannerligen varje dag på olika plan. Ta bara det att media ständigt vill påminna oss om att Breivik spelade WoW.

Kort sagt är jag inte orolig varken vad det gäller genusnormer eller våld inom spelhobbyn. Jag finner dem dock som intressanta ämnen och kan gärna diskutera dem. Vad gäller det här med spel och våld är vi dock - vad jag märkt - för det mesta överens. Spelvåld föder inte verkligt våld. Är man inte wacko i huvudet så kan man skilja på det verkliga och virtuella våldet. När det gäller till exempel exponering av kvinnor ligger dock verklighet och det virtuella ofta nära varandra och gränerna suddas ut. Jag att till exempel kroppsideal och syn på kön och genus är känsligt för påverkan. Reklam och det faktum att fenomenet "mode" existerar bevisar trots allt det.

När det kommer till våld så vet vi att det är fel att bruka våld. Vi har lagar mot våld. Där finns en allmänuppfattning som ger oss en ganska så klar bild av "rätt och fel". Vad gäller genusnormer och sexism är uppfattningarna grumliga liksom traditionerna kring hur vi rör oss i dessa ämnen. Där är bilden oklar av vad som är bra och inte och i vilken utsträckning - därmed anser jag att det behövs diskuteras.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag visste inte att "politiskt korrekt" var så laddat med känslor. Vi kan säga "relevant för stunden" istället för "inne" om du vill.

Jag vill påpeka att jag inte använde uttrycket mot någons argument, vilket du försöker få det till, utan i ett försök att besvara OPs fråga.

Finns det något bättre begrepp för fenomenet? För nog är det ett fenomen som förekommer, det håller du väl med om?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
ond bråd död said:
För nog är det ett fenomen som förekommer, det håller du väl med om?
S.k. "politisk korrekthet"? Inte nämnvärt. Stöter mest på det som hjärnspöke hos folk jag försöker diskutera mot, ibland. Men det är typ allt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
krank said:
S.k. "politisk korrekthet"? Inte nämnvärt. Stöter mest på det som hjärnspöke hos folk jag försöker diskutera mot, ibland. Men det är typ allt.
Tror du på fenomenet politisk inkorrekthet då? Att förespråka kontroll/avvisning av invandrare, att kvinnor bör hålla sig vid spisen, fördomar om folkgrupper som judar och muslimer etc?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Ram said:
Tror du på fenomenet politisk inkorrekthet då? Att förespråka kontroll/avvisning av invandrare, att kvinnor bör hålla sig vid spisen, fördomar om folkgrupper som judar och muslimer etc?
Jag stöter på begreppet, ofta som försvar och del av ett identitetsbygge hos vissa jag (lönlöst) försöker diskutera med. Används generellt för att signalera att man är en Ensam Sanningssägare, en cool rebell mot Systemet och Etablissemanget.

"Fenomenet" vet jag inte riktigt. Jag tror tillräckligt väl om de jag pratar med för att inte tro att de väljer sina åsikter enbart utifrån vad de uppfattar som "politiskt inkorrekt".


EDIT: Jag ska förresten påpeka att jag absolut tror att man formas av de man umgås med och de subkulturer man är en del av. Jag har i mångt och mycket de åsikter jag har pga de filter jag skapat mig utifrån de upplevelser jag haft. Så det är klart att mina åsikter om till exempel poliser eller moderater i någon mån formats, eller iaf påverkats, av mitt umgänge. Jag tycker dock inte riktigt att det rör sig om "politisk korrekthet" som separat förklarande faktor, lika lite som jag upplever "politisk inkorrekthet" som en förklarande faktor när det gäller vissas åsikter.

Jag tycker helt enkelt inte att politisk in/korrekthet saknar förklaringsvärde. De kan på sin höjd användas för att bristfälligt beskriva en hoper idéer som av en del betraktas som politiskt in/korrekta. Men eftersom jag ogärna legitimerar åsikterna hos just de som hårdast vill att jag ska använda just de uttrycken som om de vore meningsfulla, så ser jag inte riktigt poängen. Jag förstår inte hur begreppen är tänkta att användas konstruktivt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Problemet är i grund och botten detta: Person 1 tror sig säga Sanningen och utmana etablissemangets dolda homofobi, sexism och rasism. Person 2 tror sig säga Sanningen och utmana etablissemangets förljugna tro på multikulturalism och feminism. De båda argumenterar ad nauseam. Därmed inte sagt att de båda har likvärdiga argument, men så mycket av diskussionen är uppbundet i positionering som motståndare till status quo att det blir förbannat svårt att komma någon vart.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Ram said:
Edit: Nae, det får vara. Jag når aldrig in i alla fall...
Du väljer såklart själv. Men om du har några övertygande argument till förmån för att begreppen har ett förklaringsvärde eller en konstruktiv roll att fylla, som du tror att jag inte redan hört, så tar jag gärna emot dem.

Jag är bara personligen och högst subjektivt lite skeptisk till dem efter att ha fått höra dem lite för ofta, när jag efterfrågat motargument. Och om "du är bara så politiskt korrekt" är ett motargument, så har jag överhuvudtaget inte begripit innebörden i ordet.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
krank said:
Du väljer såklart själv. Men om du har några övertygande argument till förmån för att begreppen har ett förklaringsvärde eller en konstruktiv roll att fylla, som du tror att jag inte redan hört, så tar jag gärna emot dem.
Det finns en poäng med att ha en koll pà vad som är korrekta àsikter i "samhället" (jag gillar Vitulvs definition av PK ovan). De saker som diskuteras (ex. genusfràgor, energifràgor, ekonomi, klimat och miljö, kriminalvàrd etc.) är sà komplicerade att det inte är möjligt för en individ att i alla dessa ämnen besitta de nödvändiga kunskaperna för att själv ha en god förstàelse av ämnet, att själv förstà konsekvenser eller göra egna analyser. Vi är tvunga att lyssna pà andra. Att tänka själv blir snarare att väga olika experters (och demagogers med tyvärr) àsikter motvarandra. Begreppet PK är alltsà inte helt värdelöst. Det ger en hänvisning och vilka àsikter som är ràdande och som samhället försöker ge till de individer som inte aktivit söker mer kunskap i fràgan.

Detta var mer ett utlägg om att begreppet som helhet fyller en funktion. Jag hàller dock med dig om att det använda det om en meningsmotstàndare är att säga "du är dum och tänker inte själv" och alltsà likvärdigt med argumentet "du är dum och fördomsfull" som man kan använda sig av om man istället stöder "samhällets" àsikter.
 

OlleUtanTänder

Veteran
Joined
11 Apr 2011
Messages
41
Location
Stockholm
Re: Politisk Korrekthet

Det fins ytterligare ett sätt att använda politiskt korrekt och det har att göra med språkbruk. För inte så länge sedan lyssnade jag på en intervju med en äldre brittisk författare som påpekade att det på fyrtiotalet inte var tal om politisk korrekthet i språket. Man fick helt enkelt stå ut med ett nedsättande, sexistiskt, rasistiskt och fördomsfullt språkbruk på arbetsplatser, i hem, ja över allt. Hon menade att vi idag inte förstår det fulla värdet av att människor i många sammanhang numera måste överväga hur andra människor kommer att uppfatta vad de säger, och huruvida någon kommer att känna sig kränkt. Jag är villig att hålla med henne.
I mitt arbete kommer jag ofta i kontakt med medelålders män som, för att knyta någon form av kontakt, gärna slänger ur sig något knull-, blatte eller bögskämt sådär mellan två snubbar. För mig att inte protestera skulle innebära att jag passivt bifaller och då har jag inga problem över huvud taget att dra fram politisk korrekthet.
För mig handlar det om att visa en viss hänsyn, både i det privata och det offentliga. Att inte ta för givet att alla vet att jag är en schyst snubbe och kan du inte ta ett hor-skämt så har du fan ingen humor. Språkbruket skapar en verklighet alldeles oavsett våra intentioner och politisk korrekthet är en formsak i en demokrati. Det har inget att göra med att lämna in hjärnan på pantbanken, det har allt att göra med att försätta sig i någon annans situation.

Slutligen vill jag bara tillägga att det här naturligtvis handlar om semantik, men det är så här jag använder ordet.
 
Top