Nekromanti Är det bara jag som blir lite orolig av...

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Skulle det helt enkelt inte kunna vara så att PK-åsikter är som dom är för att det är så folk tycker, och inte tvärt om (att folk tycker så för att det är så PK-åsikterna är)? För tro det eller ej så är människor fruktansvärt lika, även om de knappast tror det själva och även om det inte alltid märks. Även om man inte kan "dra alla över en kam" så kan man i ett par-tre grupper sammanfatta rätt stor del av svenskarna.
Jag kan dra ett exempel för att påvisa det hela. Jag var under föregående vecka på en kortare semester i Västervik med min familj. Vi satt på stranden där det även fanns en glasskiosk, med rätt kort kö. När vi väl bestämde oss för "nu vill vi ha glass", blev kön plötsligt väldigt lång. Skulle det inte då kunna vara så att många av människorna på stranden kände samma sug efter glass ungefär samtidigt för att vi är rätt lika och i rätt lika situationer?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Petter42 said:
Skulle det helt enkelt inte kunna vara så att PK-åsikter är som dom är för att det är så folk tycker, och inte tvärt om (att folk tycker så för att det är så PK-åsikterna är)? För tro det eller ej så är människor fruktansvärt lika, även om de knappast tror det själva och även om det inte alltid märks. Även om man inte kan "dra alla över en kam" så kan man i ett par-tre grupper sammanfatta rätt stor del av svenskarna.
Jag är tämligen övertygad om att vi baserar våra åsikter på vad "andra tycker". Att media till stor del skapar våra värderingar är jag helt säker på, men jag har inget bevis för det (och tänker inte leta efter några källor), så du får ta det jag säger för vad det är - spekulationer.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tony.M.Meijer said:
Att det har diskutterats och diskutterats och diskutterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
Vi lever i en våldskultur. Vi för krig mot andra länder, vi slåss med folk på gator och krogar, vi slåss i filmer och böcker och redan vid barnsben får man lära sig vilka som ska slåss och mot vilka och vilka man inte får slå.
Rollspel handlar om konflikter och rollgestaltning och den simplaste formen av konfliktlösning är att bonka den andra parten tills denne inte vill konflikta längre. Det blir svårt att undvika själva våldet, men det är inte våldet i sig som är det farliga (precis som att våldtäkter, rån, mord, mobbing etc. i ett rollspel inte är några problem) utan hur det framställs. Våldsbilden i rollspel passar oftast utmärkt i vår kultur, så den ifrågasätts inte (än), eftersom den kulturella uppfattningen är att våld sker på individuell nivå, till skillnad från förtrycket av kvinnor som nyligen identifierats som ett kollektivt problem. Det är en effekt av vår kultur. När allmänheten inser att detsamma gäller våldet kommer det kanske hända nåt där.
Anledningen till att våld är så utbrett i rollspel är nog mest för att det är den simplaste formen av konflikt och används nästan alltid inom all media. Svaret är alltså att det är populärt, det så "man ska göra" och att det är så mycket lättare än att göra ett rollspel utan strider.
EDIT: Nu glömde jag ju ett stycke här! Varför folk utför våldsdåd. Oftast kan man härleda det hela till ett maktförhållande. Man slår neråt i rangkedjan för att bibehålla och stärka sin dominans. Det är därför män slår kvinnor och inte tvärtom (män har en överordnad roll och kan därför slå kvinnor). Man kan även dra samma parallell i krogslagsmål och liknande. Det blir helt klart en kulturell grej, eftersom att det handlar om status och makt - och status och makt fördelas helt klart genom ett samhälles kultur(här kan man även räkna in de gånger en person intalar sig själv att han(eller hon) har "rätt"("Det var rätt att skjuta judarna." "Det var rätt att spöa den där blatten." "Min fru förtjänar att jag slår henne."). Det baseras ju då på grundpremissen att förövaren anser sig bättre än offret.).
Kan man inte det kan man antagligen härleda det till en (mycket) pressad situation. Personen som utför våldsdådet är i sådan situation att den kan intala sig att det är det enda valet(se soldater som tvingats till tjänstgöring, rånare, självförsvar etc.).
Det finns även några minoritetsanledningar, som att "förövaren" är psykiskt sjuk.

(det finns många vetenskapliga undersökningar som stöder min analys ovan, men slutsatsen nedan är min egen.)

Svaret på grundfrågan är alltså att jag är oroad, men att frågorna kring våldet är så dåligt upplysta att det är svårt att diskutera det hela... eller så är det bara jag som haft svårt att hitta information och studier om problemet.
Kollar man sedan på min analys skulle nästan allt våld kunna undvikas i ett mera jämställt samhälle. Männen skulle inte slå kvinnorna om vi var jämställda, för det skulle inte finnas någon maktbalans att upprätthålla. Dessutom skulle det inte finnas lika många pressade situationer i ett jämställt samhälle. Rånaren skulle inte behöva råna om han redan hade tillräckligt med pengar för att överleva.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Tony.M.Meijer said:
Att det har diskutterats och diskutterats och diskutterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
För att våld är suverän.
Alla andra sätt att hantera konflikter bygger på att det någonstans bakom finns en förmåga till våld som kan upprätthålla och möjliggöra andra lösningar. Så i rollspelsäventyr som inte opererar inom ramarna för ett starkt våldsmonopol så är våld från spelarna sida det enda sätt de kan tvinga t.ex. den onde trollkarlen till något.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag förstår din poäng, men det finns alltid en annan väg än våld (eller har funnits, men man kanske missade det tåget), såvida man inte förutsätter att någon är ond*, men om man följer min definition av ondska så har jag aldrig träffat eller ens hört om någon som träffat en ond person. Att dom finns i filmer och spel funkar ju dock, men om vi förutsätter att det inte finns onda personer så finns det alltid ett sätt att kringgå våldet.

*Ondska är när någon gör något som aktören (den som gör det) tycker är ondskefullt/fel. Det betyder att en ond person måste bryta sina egna moraliska regler utan att hitta på/finna ursäkter. En ond person är alltså medveten av sin ondska.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Petter42 said:
Jag förstår din poäng, men det finns alltid en annan väg än våld (eller har funnits, men man kanske missade det tåget)
Delvis, men inte riktigt samma sak. Man behöver inte nödvändigtvis använda våld, men en förmåga till användning av våldsmakt behöver finnas som en sköld för övriga metoder. T.ex. att muta en person funkar bara om det inte finns någon anledning till att hon inte slår en yxa i ditt bakhuvud och tar mutan från ditt lik.
Rollpersoner opererar väldigt ofta autonomt utan att kunna förlita sig på någon annans förmåga till våld för beskydd, därför blir våld en betydligt mer vanlig konfliklösningsmetod.
Man kan jämföre med hur det är i kriminella kretsar, där du har betydligt högre benägenhet att använda våld, av precis det skälet.

Det finns andra sätt att lösa konflikter, men de kräver alltid någon grad av samtyckte från den man har konflikt med.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
ond bråd död said:
Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden. Rollspel.nu är överlag ytterst känslig för vad som är rätt och fel att tycka. Resultatet blir fåniga diskussioner som just diskussionen om omslaget. Nu verkar dock de flesta tycka att det gick lite för långt i ivern att vara emot rätt saker just i den tråden/arna. Visst, det var kanske lite onödigt att hon bara hade trosor, men riktigt så allvarligt var det inte och för mig är det något som hör till genren.

Om du vill kan vi lobba för att lyfta fram hur hemsk våldskulturen i rollspel är, så kanske det kan bli det nya rosa. :gremsmile:

Fast egentligen berör våldskulturen mig precis lika lite som den "sexualiserande kvinnosynen" i rollspel.
+1
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
ond bråd död said:
Resultatet blir fåniga diskussioner som just diskussionen om omslaget.
Rolig feministisk dryckeslek: Ta en drink varje gång någon säger att genusdiskussionen är onödig eller fånig...
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
krank said:
ond bråd död said:
Resultatet blir fåniga diskussioner som just diskussionen om omslaget.
Rolig feministisk dryckeslek: Ta en drink varje gång någon säger att genusdiskussionen är onödig eller fånig...
Alkolism here I come!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
krank said:
ond bråd död said:
Resultatet blir fåniga diskussioner som just diskussionen om omslaget.
Rolig feministisk dryckeslek: Ta en drink varje gång någon säger att genusdiskussionen är onödig eller fånig...
Rolig dryckeslek på rollspel.nu: ta en sup varje gång moralpanik utbryter i samband med nakenhet i rollspelsillustrationer.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Något för ALLA att tänka på

Vitulv said:
Rolig dryckeslek på rollspel.nu: ta en sup varje gång moralpanik utbryter i samband med nakenhet i rollspelsillustrationer. [min fetmarkering]
Varför finner så många nöje i att använda förminskande och nedvärderande uttryck om sina meningsmotståndares åsikter?

Det där känns likvärdigt med att någon från diskussionens »andra sida« klumpade ihop sina meningsmotståndares åsikter under rubriken »mansgriseri«.

Hur som helst: Låt gärna bli.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag säger inte att genusdiskussionen är onödig. Jag säger att pk rörande vissa ämnen resulterar i onödiga diskussioner och överreaktioner. Dessutom tycks vissa känna att det är ok att vara extra ful i diskussionen om de tycker sig stå på den rättrådiga pk-sidan. Men det kanske beror mer på de enskilda användarna iofs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
ond bråd död said:
onödiga diskussioner och överreaktioner
Du kanske tycker att de är "onödiga" eller "överreaktioner". Andra av oss tycker att de är nyttiga och... tja, reaktioner rätt och slätt.

Och vid det här laget tror jag inte att jag behöver skriva vad jag tycker om jolliga "pk"-argument.
 
Top