Nekromanti Är det bara jag som blir lite orolig av...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Att det har diskutterats och diskutterats och diskutterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden. Rollspel.nu är överlag ytterst känslig för vad som är rätt och fel att tycka. Resultatet blir fåniga diskussioner som just diskussionen om omslaget. Nu verkar dock de flesta tycka att det gick lite för långt i ivern att vara emot rätt saker just i den tråden/arna. Visst, det var kanske lite onödigt att hon bara hade trosor, men riktigt så allvarligt var det inte och för mig är det något som hör till genren.

Om du vill kan vi lobba för att lyfta fram hur hemsk våldskulturen i rollspel är, så kanske det kan bli det nya rosa. :gremsmile:

Fast egentligen berör våldskulturen mig precis lika lite som den "sexualiserande kvinnosynen" i rollspel.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Tony.M.Meijer said:
Att det har diskutterats och diskutterats och diskutterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
Har tänkt på det, men jag blir inte orolig. Rollspel gör en inte våldsam, likaså som att rollspel inte gör en sexistisk. Men klart intressant att det är så.

Det är lite som moralpaniken i USA. GTA San Andreas var ju hemskt. Inte pga våldet, nej det fanns ju ett inbyggt sexspel, Hot Coffee som hade tagits bort innan det släpptes, som man dock kunde komma fram till genom kommando.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Att det har diskuterats och diskuterats och diskuterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
För min del är det nog så att jag helt enkelt tycker att vårt samhälle har mer sexism än våld. Ganska mycket mer. Alltså upplever jag, även om sexism i sig är mindre illa än våld i sig, att jag gärna lägger mer vikt vid sexismen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
ond bråd död said:
Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden.
Måste vara bekvämt att kunna reducera malla argument till "politiskt korrekt", och gå på personer istället för åsikter på det där viset. En bekväm utväg. "Ni tycker bara det där för att det är politiskt korrekt".

Fy farao vilket vidrigt argument, får jag väl på ren svenska säga att jag tycker. Bland de värsta argument jag känner till.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
ond bråd död said:
Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden. Rollspel.nu är överlag ytterst känslig för vad som är rätt och fel att tycka. Resultatet blir fåniga diskussioner som just diskussionen om omslaget.
Så det handlar alltså inte om genuina åsikter eller verkliga problem utan bara om poser? En vilja att få högre status på andras bekostnad? Att fejka att man är en god och jämställd människa?

Alla vet ju ändå hur det egentligen är och att ingen människa någonsin påverkas omedvetet. Dessutom lever vi redan i den bästa av världar.

Men, för att anknyta till den ursprungliga frågan: den här sajten har existerat i mer än ett decennium och rymmer oräkneliga trådar, inlägg och diskussionsämnen. Våld och rasism har diskuterats vid åtskilliga tillfällen (liksom även sexism) och överhuvudtaget finns det många aktörer och mönster som återkommer i dessa diskussioner. Trivalisering, pk-viftande, anekdoter, halmgubbar, personangrepp med mera är legio. Dessa frågor återkommer eftersom de är viktiga, svårhanterade och för att det inte finns någon uppenbar lösning. Jag räknar med att de kommer att finnas kvar så länge forumet gör det. Liksom de regelbundet återkommande klagomålen över dylika diskussioner.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
krank said:
ond bråd död said:
Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden.
Måste vara bekvämt att kunna reducera malla argument till "politiskt korrekt", och gå på personer istället för åsikter på det där viset. En bekväm utväg. "Ni tycker bara det där för att det är politiskt korrekt".
Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tony.M.Meijer said:
Att det har diskutterats och diskutterats och diskutterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
Ja, den är värre. Men det handlar om fantasier, så länge man klarar av att förstå det så är det ok. Annars kan man sluta med att läsa böcker och se film och Tv-serier också.... ja menar True Blood, liksom. Eller Dollhouse. Eller Sopranos. Eller.. osv osv osv
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Vitulv said:
Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.
Jag har inte en "PK-mall".
Det jag tycker tycker jag för att mina upplevelser lett mig till att dra vissa slutsatser. Jag tycker det jag tycker för att jag faktiskt tycker det. Inte för att den onda PK-polisen sparkar in mina knäskålar om jag inte följer en mall.

"PK" är ett sätt att slippa diskutera. Att få diskussionen att handla om den som diskuterar och vederbörandes eventuella motiv, istället för om sakfrågan, om argumenten som framförs.

Varje gång någon säger "politiskt korrekt" om mig eller något jag tycker, så betyder det i mina öron "jag saknar motargument och känner mig förminskad, så nu måste jag anfalla dig som person och diskutera din trovärdighet och ärlighet istället för det vi diskuterade från början".

PK är ett nonsensargument. Det är enbart en förolämpning, ungefär lika sakligt och subtilt som att skrika "bögjävel".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.

Du kan inte sätta ihop en lista över alla åsikter som är politiskt korrekta och sedan förklara varför de är dåliga? Om du gör ett tillräckligt bra jobb så kanske du kan eliminera alla framtida konflikter om värderingsfrågor på hela forumet. Strävan efter att vara politiskt korrekta är ju tydligen den främsta drivkraften bakom alla besvärliga människors inlägg. :gremcrazy:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
krank said:
Vitulv said:
Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.
Jag har inte en "PK-mall".
PK-mallen är kollektiv, inte individuell, det ligger i sakens natur.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
walium said:
Du kan inte sätta ihop en lista över alla åsikter som är politiskt korrekta och sedan förklara varför de är dåliga? Om du gör ett tillräckligt bra jobb så kanske du kan eliminera alla framtida konflikter om värderingsfrågor på hela forumet. Strävan efter att vara politiskt korrekta är ju tydligen den främsta drivkraften bakom alla besvärliga människors inlägg. :gremcrazy:
Dara o' Briain har en bra del grejer att säga om "PC" =)

All those bastards with their...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
walium said:
Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.

Du kan inte sätta ihop en lista över alla åsikter som är politiskt korrekta och sedan förklara varför de är dåliga? Om du gör ett tillräckligt bra jobb så kanske du kan eliminera alla framtida konflikter om värderingsfrågor på hela forumet. Strävan efter att vara politiskt korrekta är ju tydligen den främsta drivkraften bakom alla besvärliga människors inlägg. :gremcrazy:
Jag har aldrig påstått att de politiskt korrekta åsikterna är dåliga, vad får du det ifrån? Jag tycker tvärtom att flera av dem är kanon!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Vitulv said:
PK-mallen är kollektiv, inte individuell, det ligger i sakens natur.
"PK-mallen" är nonsens. Det ligger i dess natur.

"PK-mallen" är en ursäkt för att slippa argumentera. Ett sätt att argumentera mot person istället för sak. Det ligger i dess natur.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
krank said:
Vitulv said:
PK-mallen är kollektiv, inte individuell, det ligger i sakens natur.

"PK-mallen" är en ursäkt för att slippa argumentera.
Hehe, den är absolut en ursäkt för att slippa tänka själv. Det är det jag ogillar med den, inte nödvändigtvis de åsikter den förberett åt användarna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vitulv said:
walium said:
Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.

Du kan inte sätta ihop en lista över alla åsikter som är politiskt korrekta och sedan förklara varför de är dåliga? Om du gör ett tillräckligt bra jobb så kanske du kan eliminera alla framtida konflikter om värderingsfrågor på hela forumet. Strävan efter att vara politiskt korrekta är ju tydligen den främsta drivkraften bakom alla besvärliga människors inlägg. :gremcrazy:
Jag har aldrig påstått att de politiskt korrekta åsikterna är dåliga, vad får du det ifrån? Jag tycker tvärtom att flera av dem är kanon!
Du menar att du ger en komplimang när du säger att någon är politisk korrekt? :gremsmile:

Sedan är det ju så att även motståndarna till det politisk korrekta verkar förhålla sig till samma mall när de argumenterar, men ifrån andra hållet.

Men jag märker redan hur diskussionen om diskussionen som vanligt blir mycket tråkigare än själva diskussionen. Jag tror därför att jag kliver av här, om ni inte återkommer med något alldeles unikt och lysande resonemang.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Vitulv said:
Hehe, den är absolut en ursäkt för att slippa tänka själv. Det är det jag ogillar med den, inte nödvändigtvis de åsikter den förberett åt användarna.
Du förstår precis vad jag menar. Och tack för att du bevisar min poäng så fint; det du säger är alltså att eftersom jag har vissa åsikter, så bevisar det att jag inte tänker själv. Vilket såklart är en ren förolämpning. En sån där grej som får mig att tänka: "Jahaja, och varför i helvete ska jag någonsin ens försöka ha en diskussion med dig? Du skiter ju i allt jag skriver."

När PK-kortet kommer upp i - säg - en diskussion om feminism, så signalerar det att den som drar kortet i själva verket skiter i diskussionen. Vederbörande vill helst bara kasta bajs på de som tycker annorlunda. Och kommer inte på några motargument, så då går man på personnivå istället.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
krank said:
Vitulv said:
Hehe, den är absolut en ursäkt för att slippa tänka själv. Det är det jag ogillar med den, inte nödvändigtvis de åsikter den förberett åt användarna.
Du förstår precis vad jag menar. Och tack för att du bevisar min poäng så fint; det du säger är alltså att eftersom jag har vissa åsikter, så bevisar det att jag inte tänker själv. Vilket såklart är en ren förolämpning. En sån där grej som får mig att tänka: "Jahaja, och varför i helvete ska jag någonsin ens försöka ha en diskussion med dig? Du skiter ju i allt jag skriver."

När PK-kortet kommer upp i - säg - en diskussion om feminism, så signalerar det att den som drar kortet i själva verket skiter i diskussionen. Vederbörande vill helst bara kasta bajs på de som tycker annorlunda. Och kommer inte på några motargument, så då går man på personnivå istället.
Jag använder ogärna "PK-kortet" som ett argument. PK är snarare en förklaringsmodell när man analyserar det offentliga samtalet, medier eller andra sociala fenomen. Liksom; "varför tycker, eller tror folk att de tycker, som de gör?"

Det handlar egentligen om kanon. Visst, en gemensam moral är bra och praktisk, men det vore bra om folk reflekterade mer över varför de tycker som de gör. Ibland kan det vara intressant att streta emot det allmänt upfattade, bara för att utforska sin egen moral.

Tycker jag, alltså.

Edit:

det du säger är alltså att eftersom jag har vissa åsikter, så bevisar det att jag inte tänker själv.
Nej, det säger jag inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Vitulv said:
Det handlar egentligen om kanon. Visst, en gemensam moral är bra och praktisk, men det vore bra om folk reflekterade mer över varför de tycker som de gör. Ibland kan det vara intressant att streta emot det allmänt upfattade, bara för att utforska sin egen moral.

Tycker jag, alltså.

Det intressanta här är alltså att i mina ögon är det precis vad jag gör. Stretar emot det allmänt uppfattande. Att du påstår att jag inte gör det utan bara följer en "pk-mall" är alltså i praktiken ett underkännande av min förmåga till kritiskt tänkande.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
krank said:
Vitulv said:
Det handlar egentligen om kanon. Visst, en gemensam moral är bra och praktisk, men det vore bra om folk reflekterade mer över varför de tycker som de gör. Ibland kan det vara intressant att streta emot det allmänt upfattade, bara för att utforska sin egen moral.

Tycker jag, alltså.

Det intressanta här är alltså att i mina ögon är det precis vad jag gör. Stretar emot det allmänt uppfattande. Att du påstår att jag inte gör det utan bara följer en "pk-mall" är alltså i praktiken ett underkännande av min förmåga till kritiskt tänkande.
Jag vill inte minnas att jag pratat om dig alls. Jag har pratat om politisk korrekthet, kollektiv moral, kanon och andra fenomen som jag uppfattar som intressanta.

Jag har försökt så gott jag kunnat att inte rikta mig mot någon specifik person. Om jag trots allt har gjort det så har jag misslyckats. Det vore olyckligt.
 
Top