Nekromanti Ännu en mattråd! Tips på vardagskäk!

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Några snabba recept som går ofta hos oss:
Bamsebiff:
400g färs
4 dl matlagningsgrädde
1.5 msk potatismjöl
Touch of taste kalvfond

Blanda färs, 1 dl grädde och potatismjöl, krydda med salt och peppar. Blanda till en lagom kladdig boll. Hetta upp en stekpanna, pressa ut "degen" och stek 3-4 min per sida. Dela i fyra när du vänder. När den är färdigstekt, häll på resten av grädden och smaksätt med fonden. Puttra tills grädden har såsat ihop sig lite. Servera med potatis, lingon och grönsak som barnen äter. Ännu lite godare med pressad potatis.

Pasta vad-det-nu-heter
Spagetti
2 paket bacon
2 ägg

Koka upp spagettin. Klipp bacon i småbitar och stek dem. När spaghettin är klar, slå i bacon och knäck ned äggen i den. Rör om och ät.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ram said:
Pasta vad-det-nu-heter
Spagetti
2 paket bacon
2 ägg

Koka upp spagettin. Klipp bacon i småbitar och stek dem. När spaghettin är klar, slå i bacon och knäck ned äggen i den. Rör om och ät.
Carbonara är nog rätten du letar efter, men dendär varianten var lite väl simpel. Istället kan man:

Blanda ägg (inklusive vita) med en skvätt mjölk och riven ost (helst inte färdigriven »ost«. Köp på rea, riv själv och frys in istället). Peppra efter smak. Värm en aning i mikron så att röran inte kyler pastan för mycket.

Häll på på pasta. Addera stekt bacon eller skuren skinka.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Du kar ris som tillbehör

Stekt ris
Snabbt, snällt, lättatt variera och barnvänligt. (ta kryddor barnet tycker är okej)

Ingredienser

4 portioner kokt kallt ris
1 dl strimlad purjolök
1 dl fint tärnad paprika i olika färger
2 tsk fint riven färsk ingefära
2 tsk finhackad vitlök
1/2 tsk kinesisk soja
(Vilket slags bitar av quarn, räkar, kyckling, biff, fläsk eller vad som helst)
salt och malen vitpeppar
(2 ägg)

Gör så här

1. Ansa, skölj och strimla purjon. Tärna paprikan fint och finhacka vitlöken. Skala ingefäran och riv den fint.
2. Fräs purjo, paprika, vitlök och ingefära. Tillsätt riset och stek tills det är genomvarmt men grönsakerna fortfarande är spröda.
3. (Vispa ner äggen) Krydda med soja, salt och peppar.

Gränsakerna kan variera på en massa sätt. 'Osthyvla' morot tunt är en favorit. Sen kan man
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Möller said:
Carbonara är nog rätten du letar efter, men dendär varianten var lite väl simpel. Istället kan man:

Blanda ägg (inklusive vita) med en skvätt mjölk och riven ost (helst inte färdigriven »ost«. Köp på rea, riv själv och frys in istället). Peppra efter smak. Värm en aning i mikron så att röran inte kyler pastan för mycket.

Häll på på pasta. Addera stekt bacon eller skuren skinka.
En annan variant är att efter att man kokat pastan ställa tillbaks den på plattan, ha på köttet (måste inte vara bacon - bogfläsk är det traditionella IIRC men vilken sorts gris som helst går bra) och häll över äggen/mjölken/osten (2 matskedar mjölk per ägg blir bra - precis som omelett). Se till och rör om intensivt, annars stelnar äggröran och blir omelett. Tag av efter några minuter och krydda med svartpeppar (kvävs ingen är det för lite svartpeppar).

Vill man lyxa till det kan man köra med grädde istället för mjölk, då blir det svårare för såsen att stelna, och den blir dessutom krämigare.

Übereil
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Möller said:
Ram said:
Pasta vad-det-nu-heter
Spagetti
2 paket bacon
2 ägg

Koka upp spagettin. Klipp bacon i småbitar och stek dem. När spaghettin är klar, slå i bacon och knäck ned äggen i den. Rör om och ät.
Carbonara är nog rätten du letar efter, men dendär varianten var lite väl simpel. Istället kan man:

Blanda ägg (inklusive vita) med en skvätt mjölk och riven ost (helst inte färdigriven »ost«. Köp på rea, riv själv och frys in istället). Peppra efter smak. Värm en aning i mikron så att röran inte kyler pastan för mycket.

Häll på på pasta. Addera stekt bacon eller skuren skinka.
Eller så här, svennar:

Koka upp spagetti till al dente.
Häll i rökt fläsk i tärningsform och olivolja. Fläsket ska vara stekt. Guanciale är originalet, men pancetta eller tjockt bacon funkar.
Rör runt och tillsätt permesan (finhyvlad)
Peppra efter smak (svartpeppar).
Servera med en äggula per portion. Som man rör i innan man äter på resp tallrik.

Thats it. Och ingen jävla grädde! :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vill man ha grädde/mjölk blir det nån variant på Fettuccine alla Panna. Men Carbonara blir det inte. :gremwink:

Panna betyder med mjölk/grädde om vi snackar pasta. Som tortellini panna e prosciutto (tortellini med grädde och skinka) t.ex.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Har lite av samma problem då bror min bor hos mig och han äter i princip bara pasta tillsammans med något som gjorts i en stekpanna (typ korv, köttbullar, hamburgare osv..). Så ungefär 90% av mina måltider består av pasta med något stekt till. Resterande måltider är typ då jag bryter ihop och bestämmer mig för att äta något annat innan jag blir galen och dödar något som inte borde dödas.

Detta är det jag oftast brukar göra när jag känner behov att äta något annat än den annars kulinariskt torftiga kost som jag lever på. Eftersom att jag inte är någon mästerkock så är det mesta jag gör antingen lätt att tillaga eller så är det mycket lätt.

Gräddstuvad pyttipanna
Väldigt enkelt då jag köper fryst pyttipanna som bara är att steka upp. Antingen Findus pyttipanna eller någon vanlig pyttipanna och så häller jag på matlagningsgrädde och lite kryddor.

Äter det tillsammans med ett stekt ägg, inlagda rödbetor och en spisbrödsmörgås

Pasta bolognese
Jättesimpelt då jag kör med fryst bolognese. Det enda jag gör med den är att jag rör ned 2-3 ägg i bolognesen då jag steker den för att få den lite mer fast. Och för att jag gillar ägg förstås.

Äter det helst med mjukt bröd som tillbehör. Typ en baguette eller något liknande.

Korvstroganoff
Stek upp korv och lök (brukar använda rödlök de gånger jag har med lök överhuvudtaget). Rör ned krossade tomater och låt det puttra en stund och häll sedan på matlagningsgrädde och tillsätt tomatpuré, salt och peppar (vit och svart typ). Koka upp och låt det sedan puttra ett par minuter.

Äter det helst med ris. Potatis eller pasta fungerar också men föredrar som sagt ris.

Kokt potatis och laxfilé
Stek laxfiléer och tillsätt salt, lite peppar samt citronextrakt (gul citronformad plastflaska). Koka potatis och mosa sedan med smör, svartpeppar och citronextrakt. Bred skagenröra eller liknande över filéerna. Sedan är det bara att äta.

Köttfärssås
Stek köttfärs. Smula sedan ned köttbuljong och några skedar tomatpuré. Häll på krossade tomater (mycket krossade tomater!) och krydda med krossade vitlökskryddor, svartpeppar, chilisås, sambal olek. Låt det puttra i typ 5 -10 minuter.

Föredrar spagetti men annan pasta eller ris fungerar också. Har gärna rostad franska som komplement.

Kycklinggryta/stuvning/wok/whatever...
Skär upp kycklingfiléer i lagom stora bitar och stek dem. Tillsätt frysta wokgrönsaker och häll efter en liten stund i en burk Uncle Bens Thai Curry (eller liknande efter smak). Stek på medelvärme till grönsakerna är färdiga (dvs inte frysta längre).

Äter det tillsammans med ris och gärna med en baguette som tillbehör. Antar att pasta också fungerar.

Bacon i stekpanna tillsammans med stuff
Skär upp baconet i lagom storlek och stek det. Tillsätt hackad rödlök och svamp (föreslår champinjoner eller kantareller). Häll i matlagningsgrädde och några klickar crème fraiche. Låt det puttra i pannan till det hela tagit ihop lite.

Äter det tillsammans med ris eller pasta.


Det är fortfarande rätt enkla maträtter men det är åtminstone inte makaroner och korv.

/Jaggernaut - kulinariskt missanpassad
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Übereil said:
(måste inte vara bacon - bogfläsk är det traditionella IIRC men vilken sorts gris som helst går bra)
Spagetti carbonara är ju enligt traditionen ett resultat av amerikanska soldater som under andra världskriget var stationerade i Italien. De tog med sig sin favvorätt bacon och ägg och den mötte italienarnas favorit "pasta med sås" och presto! var carbonaran född.

Så bacon borde ju vara det traditionella. Om nu inte legenden ljuger (man kan ju tro att det borde ha något med arbetare i kolgruvor att göra, till exempel).

När jag fortfarande lagade egen mat brukade jag göra min carbonara genom att koka pasta och steka bacon, blanda dem tillsammans med riven ost och ett rått ägg eller två. Plus svartpeppar. Det blir ju inte så såsigt, och det är inte det traditionella receptet, men väldigt gott.

EDIT: Enligt Wikipedia är det ingen mjölk eller grädde i det traditionella italienska receptet, men väl någon annan typ av fett (typ olja).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fläskpannkaka? Lätt & enkelt att göra till vardags.

Stek ihop lite svamp, lök, paprika, vitlök, bacon & sådant + en chreme fraich + t. ex ris eller pasta & ni har en enkel & god måltid.

Varma mackor, funkar ju nästan alltid... Valfritt fluff på + ost & rosta dem i ett mackgärn eller i ugnen..

/ Johan K, som bliv hungrig med tanke på denna trådstart.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Genesis said:
Übereil said:
(måste inte vara bacon - bogfläsk är det traditionella IIRC men vilken sorts gris som helst går bra)
Spagetti carbonara är ju enligt traditionen ett resultat av amerikanska soldater som under andra världskriget var stationerade i Italien. De tog med sig sin favvorätt bacon och ägg och den mötte italienarnas favorit "pasta med sås" och presto! var carbonaran född.

Så bacon borde ju vara det traditionella. Om nu inte legenden ljuger (man kan ju tro att det borde ha något med arbetare i kolgruvor att göra, till exempel).

När jag fortfarande lagade egen mat brukade jag göra min carbonara genom att koka pasta och steka bacon, blanda dem tillsammans med riven ost och ett rått ägg eller två. Plus svartpeppar. Det blir ju inte så såsigt, och det är inte det traditionella receptet, men väldigt gott.

EDIT: Enligt Wikipedia är det ingen mjölk eller grädde i det traditionella italienska receptet, men väl någon annan typ av fett (typ olja).
Jup, det är det klassiska receptet, som jag skrev lite längre upp i tråden. Det enkla är dessutom det bästa, speciellt om det gäller italiensk mat.

Det ska inte bli så såsigt. Överhuvudtaget är italiensk pasta inte kladdig för det mesta, om man inte kör det jag beskrev ovan eller Fettuccine Alfredo (iofs gott)... Alla dessa gräddsåser är snarare en anpassning till nordeuropeisk smak. Vi gillar kladd.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Pilaffris är en bra grund för en rätt, och det brukar bli riktigt bra. Man gör såhär:

Stek lök i en kastrull. Den ska bara mjukna lite, så stek inte så den får färg. Ha sedan i ris och rör runt så riset blir glaserat med fett. Sedan har man i vatten samt en buljongtärning, och låter koka upp (rör om så buljongtärningen sprider sig). När det kokat upp drar man ner till 1:an (om spisen går till 6) och låter puttra under lock i 20-25 minuter. Sen är det klart. När jag gör till mig och min bror brukar jag ta 1 lök, 3 dl ris och 6 dl vatten.

Till det här bör man ha tillbehör också (pilaffris är som sagt en bra grund). Att blanda i champinjoner (om dom är färska, vilket rekomenderas, bör du se till att steka dom med rikligt med smör) och bacon blir riktigt bra, jag har även gjort med kyckling och bambuskott. Har folk fler förslag, månne (vegetariska förslag mottages med glädje)?

Übereil
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Übereil said:
Har folk fler förslag, månne (vegetariska förslag mottages med glädje)?
Kyckling är i princip alltid utbytbart mot tofu (se till att den får ordentlig stekyta bara) eller quorn.

Annars skulle jag nog köra med brytbönor och gröna linser, och krydda med lite vitlök. Kikärter, bambuskott och cashewnötter tror jag skulle landa rätt i sammanhanget också.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Tja jag käkade idag Pumpasoppa, Trattkantarellspaj och nybkakt bröd. Nu kanske man inte stäler sig och gör alltihop på en kväll men både pajen och brödet kan med födel göras under veckan så går det lite fortare =)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag kör ofta en variant med frysta grönsaker när jag gör ris. En påse "ärtor, majs och paprika" är enkelt att ha öppnad i fyrsen och dra i så mycket som passar när riset är i princip färdigt. Grönsakerna värms på eftervärmen från riset.

Det är inget som räddar det dagliga intaget av grönsaker precis, men det gör riset godare och ger dessutom lite färg åt rätten.

Det fungerar också alldeles utmärkt om man sen vänder riskastrullen över stekpannan (och förvandlar pilaffen till stekt ris), gärna med t.ex. skivad chorizo-korv och lite svamp i stekpannan till att börja med.

(Om man bor ensam är det alltid ett aber att planera för "grönsaksförsörjningen" upplever jag. Idén att köra ä/m/p i påse och portionera ut kom från när jag var student och särskilt desperat ville variera nudelsoppan...)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
En schysst chili, för den som har tid.

Ta fram en hysfsat stor gjutjärngryta* med lock.

Bryn små bitar av oxkött (i lämpligt matfett), jag använder oftast högrev. Ju mindre bitar, ju snabbare blir grytan klar.

Efter en stund, släng i hackad gul lök, kan vara lite större bitar.

Krydda med salt, svartpeppar, chilipulver, paprikapulver, vitlök, en jävla massa spiskummin, och kanske nån annan krydda du gillar. Om du har färsk chili hemma kan du slänga i lite av den också.

Häll i krossade tomater och lite (nåja) tomatpuré.

Häll i bönor. Röda kidneybönor är viktigast, men gärna några sorter till, som svarta och vita bönor.

Om du är hardcore, häll i en kopp espresso. Och gärna osockrat kakaopulver, nån matsked.

Rör runt och smaka av. Tillför kryddor vid behov.

Se till att du inte bränner chilin i botten, då har du antagligen för lite krossade tomater. Tillför vätska i så fall.

När grytan kokat upp, sänk värmen till ettan eller tvåan och lägg på locket. Chilin ska sedan puttra tills köttet är klart (dvs kan skäras med en sked, ramla isär av sig själv, det ska bli rejält trådigt). Det tar kanske 2 timmar eller mer. Ju längre dess bättre. Kolla den då och då och rör runt. Om du vill kan du slänga i ytterligare lite bönor på slutet för tuggmotstånd.

Servera med vitt bröd, Corona och kanske lite sallad. Enjoy.


*Har du ingen sådan, köp en genast! Finns ofta billigt på loppis, och du kan ha den resten av livet. Du kommer vara mig evigt tacksam!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
En schysst chili, för den som har tid.

Ta fram en hysfsat stor gjutjärngryta* med lock.

Bryn små bitar av oxkött (i lämpligt matfett), jag använder oftast högrev. Ju mindre bitar, ju snabbare blir grytan klar.

Efter en stund, släng i hackad gul lök, kan vara lite större bitar.

Krydda med salt, svartpeppar, chilipulver, paprikapulver, vitlök, en jävla massa spiskummin, och kanske nån annan krydda du gillar. Om du har färsk chili hemma kan du slänga i lite av den också.

Häll i krossade tomater och lite (nåja) tomatpuré.

Häll i bönor. Röda kidneybönor är viktigast, men gärna några sorter till, som svarta och vita bönor.

Om du är hardcore, häll i en kopp espresso. Och gärna osockrat kakaopulver, nån matsked.

Rör runt och smaka av. Tillför kryddor vid behov.

Se till att du inte bränner chilin i botten, då har du antagligen för lite krossade tomater. Tillför vätska i så fall.

När grytan kokat upp, sänk värmen till ettan eller tvåan och lägg på locket. Chilin ska sedan puttra tills köttet är klart (dvs kan skäras med en sked, ramla isär av sig själv, det ska bli rejält trådigt). Det tar kanske 2 timmar eller mer. Ju längre dess bättre. Kolla den då och då och rör runt. Om du vill kan du slänga i ytterligare lite bönor på slutet för tuggmotstånd.

Servera med vitt bröd, Corona och kanske lite sallad. Enjoy.


*Har du ingen sådan, köp en genast! Finns ofta billigt på loppis, och du kan ha den resten av livet. Du kommer vara mig evigt tacksam!
Från The Big Bang Theory, säsong 4:
http://www.imdb.com/title/tt1632232/quotes?qt=qt1439117
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I Texas kör de köttet för sig och bönorna för sig. Sägs det. Men det kan vara en myt. :gremwink: I Mexico förekommer chili både med kött och bönor, svarta är vanligast har jag hört.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
I Texas kör de köttet för sig och bönorna för sig. Sägs det. Men det kan vara en myt. :gremwink: I Mexico förekommer chili både med kött och bönor, svarta är vanligast har jag hört.
Hehe. Okej. =) Ja, jag har aldrig käkat chili så jag har ingen aning. Jag är kort sagt bara frälst i Big Bang Theory och kunde inte hålla mig.
... Svensson-con carne är nog det närmaste jag kommit hittills. :gremtongue:
 
Top