Nekromanti Mattråd: Vegetariskt

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Bunny said:
xyas said:
Bunny said:
Eksem said:
Helvegetarisk kost (eller "vegan" om man så vill) är knepigare dock. Det kräver faktiskt en del av en. Har testat av och till, och man blir definitivt mer begränsad.
Angående det praktiska arrangemanget så har jag valt den pragmatiska vägen att vara (ovo-)vegan i mitt eget hushåll, men tillåta mig lakto-ovo-utsvävningar utanför husets fyra väggar. Det kanske låter lite väl slapphänt, men faktum är att lunchen i regel är den enda måltid jag inte äter hemma och ibland består även den av hemlagad mat. Sedan letar jag inte nödvändigtvis upp massa möjligheter att förtära laktosprodukter - vegan är fortfarande bäst.

Det funkar för mig. :gremsmile:
Men... surstrømming???
Haha! Ah! Det visar sig att jag är än mer pragmatisk än vad jag först utgick från. Tack för påpekandet! Ja, jag gör undantag för pesci ibland också. :gremsmile:

Pesci-lakto-ovo-vegan, således. :gremwhistle:

Förresten, det kanske går att jäsa aubergine eller zuccini istälet? Inlagd sådan är annars väldigt goda alternativ till inlagd sill, så... :gremwink:
Har gjort aubergine-baserade varianter på lök/senaps/whatever-sill man har till alla svenska högtider några gånger. Funkar fint, men det är min professionella åsikt som livsmedelsforskare att jästa grönsaker aldrig kommer kunna tävla med surströmming i smak och upplevelse :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Rotsaks- och kikärtscurry

Jag har länge jobbat på att dra ner på mitt köttätande men har haft svårt att hitta riktigt bra vegetariska rätter som ersättning. Jag tycker fortfarande min repertoir på den fronten är ganska skral men här kommer i alla fall min klara favorit. Den har snabbt seglat högt upp på listan över de rätter jag ofta gör.

Rotsaks- och kikärtscurry 4 portioner

Ingredienser:
1 burk kikärtor
Ca 800 g blandade rotsaker (jag brukar använda potatis, rotselleri, morötter och palsternacka, men man kan blanda lite hur man vill)
1 burk kokosmjölk
1 gul lök
1/2 halv grönsaksbuljongtärning
Curry (2 msk enligt receptet men det är enligt tycke och smak)
Eventuellt färsk koriander och russin

Tillagning:
Skär rotsakerna i 1-2 cm stora bitar och lägg dem i en ugnsfast form med en skvätt olja i botten och skjuts in i ugn på 225 grader i ca 30 minuter (eller tills de är klara). Under tiden så skalar och hackar man löken som man sedan fräser tillsammans med curryn i en rymlig kastrull i ett par minuter. Häll sedan i kokosmjölken tillsammans med 2 dl vatten och buljongtärningen och koka i ca 10 minuter. Häll sedan i de nu, förhoppningsvis, klara rotsakerna tillsammans med kikärtorna. Smaka av med salt och peppar och häll i den eventuella koriandern och russinen. Servera med ris, helst basmati.

/Anders
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Re: Rotsaks- och kikärtscurry

Organ said:
Rotsaks- och kikärtscurry
Det här låter fruktansvärt gott (med betoning på ffffrrrrrrr-).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag som i princip äter hel-vegetariskt (d.v.s. veganskt) säger såhär:

Linser (röda är skitbra, tar en 10 minuter att koka) är bra grejer, koka en grynig gröt av dem och i med tacokrydda så har du tacofärs-ersättning. Ha dem i grytor soppor och whatever.

Bönor, kikärtor, kidneybönor, mungobönor, vita bönor och så vidare, är skitbra. Kikärtor är sjukt goda rostade (hög värme kort stund i panna, tills de börjar "knäppa"). I grytor, sallader, wok och så vidare. Gör hommus på kikärtor! Och kom ihåg att köpa torkade bönor som du kokar upp själv och fryser in, då har du kommit billigare undan än om du köper köttersättning eller kött.

...

Glöm inte bort nötter (om du inte är allergiker, förstås). Bra skit, rosta chasewnötter, mandlar och vad du gillar. Käka jordnötssmör! Det finns utan socker, vilket faktiskt gör det till extremt vettig vegetarisk kost. Och glöm inte bort att det är asgott med solrosfrön och pumpakärnor, i müsli, i sallad, i wok osv.
Även jag som äter kött tycker att det här är saker alla borde äta hela tiden, vilket jag inte gjorde innan jag bodde i kollektiv med folk som käkade på alla möjliga mer eller mindre märkliga sätt. För det är så jävla gott.

Sen kan jag också tipsa om köttartikeln i Filter nummer 18 där många av de vanliga myterna som både för-och-mot-kött-folk brukar komma med krossas av folk som brytt sig om att kolla fakta.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Jochman said:
Sen kan jag också tipsa om köttartikeln i Filter nummer 18 där många av de vanliga myterna som både för-och-mot-kött-folk brukar komma med krossas av folk som brytt sig om att kolla fakta.
Du får gärna länka.

Übereil
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Kikärtor

w176 said:
Värt att säga "lite dyrt" när det gäller kikärtor är ändå väldigt mycket billigare än att köpa kött.

Jag går i god på att kikätror och bönor på burk eller tetra ofta är väldigt bra.
Jag håller med. Kikärtor är verkligen en fantastisk råvara. Man kan antingen äta dem som de är utblandade med en skvätt olivolja och sina personliga favoriter från kryddhyllan (min personliga i kombination med kikärtor är Santa Marias italienska salladskrydda) eller så kör man dem i en mixer och blandar med riven morot, curry, ett ägg eller två, samt lite majsstärkelse. Smeten formar man sedan till biffar och steker som man sedan äter med en klick mangoshutney och ris. Mums!

Jag har nog gått igenom de flesta burkkikärtor som finns på marknaden och alla är helt ok, förutom Coops eget märke som jag tyckte var nästan helt utan smak.

/Anders
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Re: Rotsaks- och kikärtscurry

Så! Nu var den testad i mitt kök. Jag ger den 3,7 av 5 och ser stor potential för högre betyg vid kommande försök. Min matgäst ger den 7 av 5, och tyckte alltså att det var riktigt riktigt gott.

Alla nöjda alltså!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Rotsaks- och kikärtscurry

Kul att ni gillade den! :gremsmile:

Receptet tål att fipplas med så det finns all möjlighet att hitta en egen version som just du tycker är optimal. Personligen så hoppar jag över koriandern (gillart inte) och russinen (frun gillart inte), samt har en oproprtionerligt stor andel palsternacka (för att det är så jäklarns gott) samtidigt som jag minskar ner på potatisen (för att den i jämförelse med palsternacka är ganska tråkig). Man kan även skruva upp kryddningen lite ifall man vill ha lite mer hårdrock i grytan. Antingen så ökar man mängden curry eller så har man i chili eller nåt. Man skulle säkerligen även byta ut curryn mot garam masala om man är så inclined.

/Anders
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
På Lördag ska jag på knytkalas (för första gången) och funderade på att göra vegetariska piroger. Jag har gjort piroger tidigare (med köttfärs) och förvisso så tar det en jävla tid men det blir också (IMO) väldigt bra. Det ska dock vara vegetarisk mat och jag är därför lite osäker på vad man ska ha i. Jag funderade på någon svamp och spenatfyllning, men har ni förslag på vad man mer kan ha i? Eller har ni kanske förslag på någon annan rätt som kan vara bra att ta med sig någonstans (piroger funkar eftersom de ändå ska svalna ett bra tag efter att man lagat dom)?

Übereil
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Min favorit vego-pirog är spenat och fetaost, vilket get sälta och lite attityd till det hela.

Dessutom tycker jag soltorkade tomater nästan alltid gör sig bra i pajer och piroger.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
w176 said:
Min favorit vego-pirog är spenat och fetaost, vilket get sälta och lite attityd till det hela.
Ska det vara något mer i? Bör man steka till spenaten innan för att göra sig av med en del av vattnet och ska fetaosten i såfall stekas samtidigt?

Übereil
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag skulle helt enkelt googla "Spenat fetaost pirog" och leta upp ett recept jag tycker verkar bra. Snabbsökning visade en hel del intressanta resultat.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
[OT] Hur man ställer frågor på Internet. :-)

Du är ju kapitaldålig på att ställa frågor på forum. :)

"Jag googlade 'spenat fetaost piroger', hittade massor av olika recept och blev villrådig. Vilket brukar du använda?"

* Efter att ha hängt på en del snåriga UNIX-forum har jag fått en ryggmärgsreflex att först hänvisa till vad jag redan kommit fram till. *
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: [OT] Hur man ställer frågor på Internet. :-)

Fast jag googlade inte först. w176 verkar ju veta vad hon parar om, så varför chansa på att jag kan leta fram nån på Google som också gör det?

(Särskilt som det var lätta frågor som behövde typ tre meningars svar. Men det är lugnt, jag kan googla och tänka själv om det är så.)

Übereil
 
Top