Bunny said:xyas said:Bunny said:Eksem said:Helvegetarisk kost (eller "vegan" om man så vill) är knepigare dock. Det kräver faktiskt en del av en. Har testat av och till, och man blir definitivt mer begränsad.
Angående det praktiska arrangemanget så har jag valt den pragmatiska vägen att vara (ovo-)vegan i mitt eget hushåll, men tillåta mig lakto-ovo-utsvävningar utanför husets fyra väggar. Det kanske låter lite väl slapphänt, men faktum är att lunchen i regel är den enda måltid jag inte äter hemma och ibland består även den av hemlagad mat. Sedan letar jag inte nödvändigtvis upp massa möjligheter att förtära laktosprodukter - vegan är fortfarande bäst.
Det funkar för mig.![]()
Men... surstrømming???
Haha! Ah! Det visar sig att jag är än mer pragmatisk än vad jag först utgick från. Tack för påpekandet! Ja, jag gör undantag för pesci ibland också.
Pesci-lakto-ovo-vegan, således.
Förresten, det kanske går att jäsa aubergine eller zuccini istälet? Inlagd sådan är annars väldigt goda alternativ till inlagd sill, så...![]()
Har gjort aubergine-baserade varianter på lök/senaps/whatever-sill man har till alla svenska högtider några gånger. Funkar fint, men det är min professionella åsikt som livsmedelsforskare att jästa grönsaker aldrig kommer kunna tävla med surströmming i smak och upplevelse