Nekromanti Mattråd: Vegetariskt

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Matdjur står i trånga spiltor och kastreras utan bedövning samtidigt som de förstör vår planet genom att fisa. Det här har fått mig att ifrågasätta min omfattande köttkonsumtion. Problemet är att om jag tar bort kött från min matrepertoir så får jag kvar Ratatoulle och nudlar med wokgrönsaker. För att kunna dra ner måste jag med andra ord bredda mitt vegetariska register.

Så det här med vegetarisk mat... vad är er favoriträtt, vilka ingredienser är bra att använda, vet ni någon bra sida/guide etc. Now knock yourself out.

Übereil
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Daal. Här finns faktiskt mitt favoritrecept på den. Annars är det väl en indisk böngryta recept finns i provinsialpressen som klockar in på en god andraplats. Generellt är det indiska köket en guldgruva för vegetarisk kost. Om du bestämmer dig för att fisk är acceptabelt att äta så blir det dessutom inga problem alls att hålla sig med god mat månad efter månad.


Storuggla, vad säger birre på lac
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Min kost består av bland annat följande:

Falafel
Tacos med sojafärs
Rostade trekantsmackor med senap och svamp stekt med vitlök
Grillad haloumi
Ungsrostade rotfrukter
Tofukorv med surkål
Sallad med fetaost
Tzay, stekt eller på spett
Pasta med lätt stekta tomater, vitlök och mozzarella
Pasta med svampsås
Pasta med sojafärssås
Tomatsoppa
Thailändsk rödcurrygryta med broccoli, tofu, etc
Indisk spenatgryta
Kinesisk gryta med sechuanpeppar
Hamburgare med vegetariska burgare
Potatisgratäng
Vegetarisk lasagne
Filmjölk och ostsmörgås
Kokt kronärtskocka
Vegetarisk pizza
Texasinspirerad böngryta eller "chili"
Kinesiska dumplings
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Av vad jag tolkar av Eksems inlägg så behöver du inte kämpa eller konstla till det så förbenat. Visst kan du köra en del rekommenderade vegetariska rätter men jag tror på det som utgör mycket av Eksems lista; "vanliga" rätter i vegetarisk tappning. Därmed att du kan äta grytor, köttfärssås, korv- och biff-stroganoff, korv i bröd, tacos, köttfärsgratänger osv. Saken är dock den att just byta ut köttet mot alternativ som corn, soja, tofu och liknande. Att köra med svamp och grönt istället låter också gott.

... Så, jag är tyvärr inte så hemma på sådant, men så hade i alla fall jag gjort. =)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har varit vegetarian i 12 år nu, och redan i slutet av 90-talet var det ganska gott om bra restaurangalternativ, ersättningsprodukter och receptböcker och webbplatser; och det har faktiskt bara blivit bättre med tiden. Det kanske var lite konstigt och knepigt för 20-30 år sedan, men så länge jag kan minnas har det varit superenkelt att vara lakto-ovo-vegetarian, man behöver knappt tänka efter ens.

Helvegetarisk kost (eller "vegan" om man så vill) är knepigare dock. Det kräver faktiskt en del av en. Har testat av och till, och man blir definitivt mer begränsad.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eksem said:
Jag har varit vegetarian i 12 år nu, och redan i slutet av 90-talet var det ganska gott om bra restaurangalternativ, ersättningsprodukter och receptböcker och webbplatser; och det har faktiskt bara blivit bättre med tiden. Det kanske var lite konstigt och knepigt för 20-30 år sedan, men så länge jag kan minnas har det varit superenkelt att vara lakto-ovo-vegetarian, man behöver knappt tänka efter ens.

Helvegetarisk kost (eller "vegan" om man så vill) är knepigare dock. Det kräver faktiskt en del av en. Har testat av och till, och man blir definitivt mer begränsad.
Okej soft. Visste inte att det faktiskt varit så framgångsrikt så länge, eller ja, lättillgängligt menar jag. Det låter ju positivt och trevligt. Det gnälls för mycket på vegetarianer tycker jag, som själv är Kötterigo-Jan.

Kan förövrigt nicka instämmande vad gäller vegankäk. Hade två bekanta när jag läste på folkis. Den ena var vegetarian och den andra vegan. Hon som var vegan hade det helt klart krångligare med tillgänglighet vad gällde varor och erbjudanden. Därav skulle jag helt klart kunna tänka mig att bli vegetarian - av den typen som vi nu diskuterar - och skippa kött. Vegan vore dock väldigt svårt, speciellt eftersom jag gillar mejeriprodukter.

Edit: Förövrigt får tråden mig att tänka på en av brorsans polare som gillar Kristet-humor (liksom jag), och som gärna provocerar för nöjets skull - inte för att han överhuvudtaget nödvändigtvis tycker det han säger. Han myntade en slogan (värmländska): "PÔRR Â GÔTT - ÂT KÔTT!". :gremwink:
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag har varit lakto-ovo-vegetarian i 17 år
och det är inga konstigheter alls nästan nuförtiden. Alla restauranger nästan har nått på menyn (men indiskt och thai har mest), det är aldrig nått problem med att få mat på fest eller liknande, man är aldrig den enda vegetarianen.

Och man behöver inte anstränga sig för att få i sig det man behöver (om man inte är vegan).

Köp en vegetarisk kokbok (mer inspirerande än hemsidor tycker jag) och kör igång bara.

För övrigt tycker jag att man ska lägga sig på den nivå som känns bra, man måste inte bli vegan direkt, vill man tex inte avstå från kyckling så kan man ändå må bra av att inte delta i ko/gris-kött-industrin. För mig är det naturligt att inte äta några djur, men mejeriprodukter känns mer ok, vilket är tur eftersom jag typ äter en liter yoghurt om dagen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Jag som i princip äter hel-vegetariskt (d.v.s. veganskt) säger såhär:

Linser (röda är skitbra, tar en 10 minuter att koka) är bra grejer, koka en grynig gröt av dem och i med tacokrydda så har du tacofärs-ersättning. Ha dem i grytor soppor och whatever.

Bönor, kikärtor, kidneybönor, mungobönor, vita bönor och så vidare, är skitbra. Kikärtor är sjukt goda rostade (hög värme kort stund i panna, tills de börjar "knäppa"). I grytor, sallader, wok och så vidare. Gör hommus på kikärtor! Och kom ihåg att köpa torkade bönor som du kokar upp själv och fryser in, då har du kommit billigare undan än om du köper köttersättning eller kött.

Soyafärs är förstås värt att ha hemma. Dock är jag personligen inte så förtjust i vegetariska produkter som härmar kött, men det är ju min preferens.

Glöm inte bort nötter (om du inte är allergiker, förstås). Bra skit, rosta chasewnötter, mandlar och vad du gillar. Käka jordnötssmör! Det finns utan socker, vilket faktiskt gör det till extremt vettig vegetarisk kost. Och glöm inte bort att det är asgott med solrosfrön och pumpakärnor, i müsli, i sallad, i wok osv.

Avocado. Punkt.

Pasta är bra grejer också. Gärna fullkornspasta. Och glöm inte bort att fixa lite schysst matolja, samt olivolja för all sallad du ska äta.

Sedan ett recept:
Grillade grönsaker i ugn. Morötter, potatis, purjolök, kålrot, och vad du gillar. Hacka upp i lagom stora bitar och kasta tillsammans med kikärtor på en plåt med olja. In i ugnen (200-225 grader). Låt det vara tills det blir klart. Under tiden gör du en episkt god vitlökssås med havregrädde, svartpeppar, riven vitlök, salt, och lite pressad citron. Billigt och rätt lyxigt. Drick vin till!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Angående kikärtor: hur gör man? Köper man torkade ärtor så antar jag att man knappast ska köra in dom i ugnen direkt, utan dom måste processeras på något vänster.

Übereil, som tyckt svaren hittils i tråden varit matnyttiga (pun intended)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Übereil said:
Angående kikärtor: hur gör man? Köper man torkade ärtor så antar jag att man knappast ska köra in dom i ugnen direkt, utan dom måste processeras på något vänster.
Well det finns ju en nivå av meck här, om man vill komma billigt undan. Antingen köper man kikärtor på burk, men det är inte lika gott, och rätt dyrt i längden.

Så man köper en säck med torkade kikärtor. Men som du säger, man måste processa dem först. De behöver ligga i blöt typ 12 timmar. Sedan kokas 40 minuter ungefär. Är man smart gör man det här en gång i månaden, och fryser in dem i lagom stora satser (200-300 gram, typ ett paket med philadephiaost). Säcken kikärtor (som du köper på willys eller motsvarande) är löjligt billig, men å andra sidan måste du alltså lägga ner lite arbete på att få det fixat. Men det är helt klart värt det.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
  • Linser. Röda går snabbt att använda och de kan man ha i allt.
  • Bönor. Titta in vad för bönsorter du gillar, och hur du gillar dem. Torra eller i burk eller tetra, stora eller små osv.
  • Rotfrukter. Grymt underskattat. Särskilt sötpotatis.
  • Andra balväxter. Ärtor och haricoverts.
  • Quorn. Quornbitar, quornfärs och quornfiler. Använd som kyckling utan att behöva oroa dig för sarmonella.Går dessutom snabbare att steka.
  • Bra basgrönsaker du gillar. Ganska många så att du kan variera maten.
  • Torkade aprikoser kan du äta några per dag för att få i dig järnet.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Värt att säga "lite dyrt" när det gäller kikärtor är ändå väldigt mycket billigare än att köpa kött.

Jag går i god på att kikätror och bönor på burk eller tetra ofta är väldigt bra.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Eksem said:
Helvegetarisk kost (eller "vegan" om man så vill) är knepigare dock. Det kräver faktiskt en del av en. Har testat av och till, och man blir definitivt mer begränsad.
Angående det praktiska arrangemanget så har jag valt den pragmatiska vägen att vara (ovo-)vegan i mitt eget hushåll, men tillåta mig lakto-ovo-utsvävningar utanför husets fyra väggar. Det kanske låter lite väl slapphänt, men faktum är att lunchen i regel är den enda måltid jag inte äter hemma och ibland består även den av hemlagad mat. Sedan letar jag inte nödvändigtvis upp massa möjligheter att förtära laktosprodukter - vegan är fortfarande bäst.

Det funkar för mig. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Den enda länk för vegetarisk mat du behöver:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CeZlih4DDNg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/CeZlih4DDNg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Bunny said:
Eksem said:
Helvegetarisk kost (eller "vegan" om man så vill) är knepigare dock. Det kräver faktiskt en del av en. Har testat av och till, och man blir definitivt mer begränsad.
Angående det praktiska arrangemanget så har jag valt den pragmatiska vägen att vara (ovo-)vegan i mitt eget hushåll, men tillåta mig lakto-ovo-utsvävningar utanför husets fyra väggar. Det kanske låter lite väl slapphänt, men faktum är att lunchen i regel är den enda måltid jag inte äter hemma och ibland består även den av hemlagad mat. Sedan letar jag inte nödvändigtvis upp massa möjligheter att förtära laktosprodukter - vegan är fortfarande bäst.

Det funkar för mig. :gremsmile:
Men... surstrømming???
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
chrull said:
Den enda länk för vegetarisk mat du behöver:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CeZlih4DDNg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/CeZlih4DDNg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
+1
Min middag før kvællen bestæmd i varje fall :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
xyas said:
Bunny said:
Eksem said:
Helvegetarisk kost (eller "vegan" om man så vill) är knepigare dock. Det kräver faktiskt en del av en. Har testat av och till, och man blir definitivt mer begränsad.
Angående det praktiska arrangemanget så har jag valt den pragmatiska vägen att vara (ovo-)vegan i mitt eget hushåll, men tillåta mig lakto-ovo-utsvävningar utanför husets fyra väggar. Det kanske låter lite väl slapphänt, men faktum är att lunchen i regel är den enda måltid jag inte äter hemma och ibland består även den av hemlagad mat. Sedan letar jag inte nödvändigtvis upp massa möjligheter att förtära laktosprodukter - vegan är fortfarande bäst.

Det funkar för mig. :gremsmile:
Men... surstrømming???
Haha! Ah! Det visar sig att jag är än mer pragmatisk än vad jag först utgick från. Tack för påpekandet! Ja, jag gör undantag för pesci ibland också. :gremsmile:

Pesci-lakto-ovo-vegan, således. :gremwhistle:

Förresten, det kanske går att jäsa aubergine eller zuccini istälet? Inlagd sådan är annars väldigt goda alternativ till inlagd sill, så... :gremwink:
 
Top