Nekromanti Änglar, finns de ?

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Musiktips?

Det är därför jag kör ned mina cdskivor till MP3 och har en stor playlist på datorn som får sköta bakgrundsmusiken. :)

Samt att jag ser till att använda musik som man kan spela på lagom låg volym utan att man lägger märke till den direkt i bakgrunden. Detta innebär att det inte plötsligt ska ske några enorma volym ändringar mitt i låten, komma hemska elgitarr solon eller allmänt skrikiga ljud som dyker upp i musiken. Filmmusik brukar därför vara ganska bra att använda som bakgrundsmusik. Att komponera ihop en bra playlist för spelande tar sin tid.

/Johan
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Musiktips?

"Man kan ju använda musik som "event"-musik istället.
Alltså, man har olika musikteman på olika platser och personer."


Bra idé! Om man inte låter spelarna veta om det, utan spelar viss musik lite i bakgrunden varje gång de träffar t ex sin ärke rival borde man kunna få dem att känna sig lite kusliga till mods utan att de vet varför. T ex: Spelarnas fiende nr 1 befinner sig alldeles i närheten utan spelarnas kännedom. Man sätter på musiken som spelarna omedvetet lärt sig förknippa med honom, och plötsligt börjar de skruva på sig och bli oroliga. Kanske blir svårt ändå, men det skulle vara ett kul amatör-psykolog-experiment.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Musiktips?

Är det inte lite stämningsdödande med en dator som står och surrar?

Bra geminimusik:

Mortiis och Dead can dance, monotont och suggsetivt, bra att använda när spelarna utforskar mörka skogar och hemska grottor och så. Stämningen blir lite mystisk när man lyssnar på sådana band.
Kompositioner av Wagner, Orff, Grieg och andra kompositörer som gör ödesmättade symfonier att spela när superondingen visar sig i slutet på äventyret.
Willow, Merlin och Den siste Mohikanen har soundtracks som är mycket passande för heroiska stämningar.
Abruptum gör helt vrickad black metal. Tunga malande ljudmattor i bakgrunden och tortyrljud och skrik och sånt i 20 minutersspår. Perfekt när man ska skrämma skiten ur spelarna.
Och naturligtvis, the crown and the ring med Manowar när rollpersonerna har utfört något riktigt heroiskt :)
Era och Enigma är väl ok, men det är lite väl mycket discodunk.

/weatherman
 
Top