Nekromanti Änglar, finns de ?

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: du glömde..

Jag har inte sett Dogma så den kan jag inte uttala mig om. Men jag skulle antaga att Matt Damons ängel inte är en sådan som jag tänker på....

Jag tror att Änglar skulle passa bra in i Geminis värld. Som mytologiska varelser..

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Tror det.

Jag skulle tro att änglar snarare tar bort sina vingar och sin aura av gudomlighet, och helt enkelt säger att de är mäniskor. De ser ju, till skillnad från demoner, faktiskt ut som mäniskor.

/Horus
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Ny vinkling

Tja, om kättare kan infiltrera kyrkan kan väl demoner infiltrera himlen. Å andra sidan, om inkvisitionen kan infiltrera kättarna, kan väl den Endes änglar infiltrera mörkret...

/Horus
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: hmm...

Ja, människan har förmågan att se övernaturliga saker utan att de verkligen är där. En uppenbarelse kan vara skapad av en persons hjärna. Och tror till och med mörkret skulle kunna förneka en ängel om den så stod framför dem. Masshypnos, eller liknande förklaring.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: du glömde..

Idén om att himmel och mörker skulle beblanda sig med varandra tilltalar mig inte då den skär totalt mot Geminis värld, som är mycket uppbyggt enligt det svart - vita mönstet. Det vill säga att sidorna är ganska klart definierade och åtskilda.
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Ny vinkling

"Och om nu den Ende är så mäktig så borde han väl med all enkelhet kunna krossa mörkret."

Men å andra sidan har säkert mörkret en hel del att sätta till motvärn också. Har funderat på om mörkret kan härstamma från någon gud på andra sidan järnporten. Denne skulle i så fall vara försiktigare än Den Ende, då han arbetar i bakgrunden med att intrigera och så tvivlets frön i folks sinnen. Den Ende är ju rätt handlingskraftig i sitt sätt att arbeta. Hans inkvisitioner är ju inte precis försiktiga med att anklaga och döda folk, och ordensriddarna hugger ner alla som kan tänkas vara i maskopi med mörkret.

Man skulle kunna tänka sig allt som ett stort spel med världens framtid på spel. Spelarna är den framåtfusige Den Ende guden, och den försiktige andra guden.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: du glömde..

Jag tycker det passar väldigt bra.. Enligt mig så verkar det inte finnas mycket gott i Gemini. Kyrkan är ju inte "jättesnälla" precis.
Nä.. skulle inte förvåna mig om kyrkan är en del av mörkret...

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Ny vinkling

Har funderat på om mörkret kan härstamma från någon gud på andra sidan järnporten.

Jag har fått intrycket att mörkret är en kraft snarare än en individ, en sorts "kaotisk urkraft" som är diametralt motsatt till den Ende. För att använda en gammal god kliché: den Ende motsvarar Ordning och mörkret motsvarar Kaos. Mörkrets arvtagare borde i sådana fall vara individer som använt denna urkraft så mycket att de uppslukats av den.

Den Ende är ju rätt handlingskraftig i sitt sätt att arbeta. Hans inkvisitioner är ju inte precis försiktiga med att anklaga och döda folk, och ordensriddarna hugger ner alla som kan tänkas vara i maskopi med mörkret.

Det här skulle jag nog skylla på människorna snarare än på den Ende, på samma sätt som jag inte tror att den spanska inkvisitionen var inspirerad av Gud.

Ridijeck
nyförkyld
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ny vinkling

Mörkrets arvtagare nämns i boken, det antyds att det på andra sidan finns väsen som är oerhört mäktiga, och vilka har upphöjt cyrus till en av de sina. Så man kan nog anta att det finns krafter hos mörkret som väl kan matcha den Endes. Men detta får vi förhoppningsvis veta mer om i kommande böcker.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ny vinkling

Sant, Mörkret beskrivs som en kraft som genomsyrar hela verkligheten. Och som sådan borde den vara oerhört mäktig.

Och när det gäller Inkvisationen och Ordensriddarna så får jag faktiskt hålla med Ridijeck. Under de tusen år som förflutet sedan den Ende uppenbarade sig för de första markiserna så är det oundvikligt att läran har förvridits en del. Och förutom det så har vi ju människor som använder läran för att nå sina egna mål, precis som Ridijeck säger.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Mystiken

Jag tror nog att den spanska inkvisitionen handlade i Guds namn.. Inte i sitt eget i alla fall. De genomfördes endast guds vilja.. Men eftersom jag är Ateist så är det ju självklart att allt är människornas fel..
Människorna skapade ju Gud och inte tvärt om.

Det jag vill ha kvar i Gemini är mystiken.. man vet inte riktigt vad mörkret är för något utan det är en själv som får fantisera och ändra som man vill. Jag vill inte ha en bok som beskriver allt.. *suck*..
Nä mystik är allra bäst..

"Än finns det kristna kvar... de skall vi tillintetgöra!" / Mörk Gryning

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Inkvisitionen

Visst, spanska inkvisitionens dåd var vad DE ansåg handlingar av Guds vilja. Därmed agerade de å sina vägnar eftersom de utgick från sin tolkning av vad som var blasfemi.
Jag kan ha fel, är inte så insatt i inkvisitionen.

Det finns väl inget som tvingar dig att köpa en ev. bok om mörkret?

/weatherman - som tycker att Mörk Gryning suger grispung
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
De finns onekligen som någon form av begrepp i Geminis värld, markis Dantero hade ju ett garde som kallades "de vita änglarna" (sid 179 i grundboken)

weatherman
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Inkvisitionen

<I>Jag kan ha fel, är inte så insatt i inkvisitionen.</I>

Stämde nog rätt bra - fast spanska inkan hade ganska utbrett stöd bland vanligt folk på sin tid också.
Fanzinet Kobold #3 (kom ut i våras, men bör fortfarande gå att få tag på) har en stor artikel om just inkvisitionen, som var rätt läsvärd.

--
Åke
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ett sanningens ord

"Det jag vill ha kvar i Gemini är mystiken"
Den största sanningens ord. Äntligen någon som formulerade dem.
Det finns ingenting som jag skulle säga mer visar vad Gemini är. Mystik. Skräck. Spänning. Det är väl grunden till spelet, eller?

Att undvika att läsa böcker där det står skrivet är inte lösningen. Vissa företeelser och frågor ska inte ha svar. Ingen ska kunna veta. Man kan bara undra och spekulera.
Det är fantasy.

- Zire, som börjar bli högsentimental så här mot midnatt..
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ett sanningens ord

Trots det att du tycker det så antar jag att även du skulle uppskatta en bok som beskriver kyrkans organisation, de olika riddarordnarna, munkklostren och deras ordnar, en rad olika böner med mera som kan användas under spel ?
Det är nämligen det jag tror boken om kyrkan är. Så mystiken lär inte försvinna, du lär bara få ytterligare ett medel att bygga upp stämmningen med.

Något som rekommenderas starkt (som jag provat) då vi spelat Gemini, och spelat äventyr som utspelat sig i kloster eller har anknytning till kyrkan är att ha lite lugn gregoriansk sång i bakgrunden på. Fungerar som en suverän stämningsgivare.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Archer on 2000-11-03 01:49.</EM></FONT></P>
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Musiktips?

Jag tror också, med tanket på vad Cell har släppt tidigare, att det är vad man har att vänta sig.

Har du något tips till CD som man kan införskaffa med just gregoriansk körsång?
Själv kan jag tipsa om Arcana och Enigma, den musik som jag har testat som bäst passar till Gemini.

- Zire
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Musiktips?

Kanon Pokajanen (några låtar där som går att använda)
Era
Annars så går det ganska bra med vilken gregoriansk sång som helst, bara man inte enbart kör detta utan varvar det med annan musik för att få lite variation, dock så är det ganska bra om man försöker hålla samma stämmning rakt över all musik man använder då, vilket innebär att det brukar för egen del bli; gregoriansk sång, Era, Enigma och liknande.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Musiktips?

Problemet med bakgrundsmusik är att man lätt tröttnar på den.
Man kan ju använda musik som "event"-musik istället.
Alltså, man har olika musikteman på olika platser och personer. (som i dataspel, typ)
T.ex. man kanske har en onding i ett äventyr och använder något passande musikstycke till. Varav man spelar den låten eller musikbiten när man först möter personen, då man finner ett spår efter honom, "slutstriden" etc.

Fördelen är att man inte tröttnar på någon musik (kopplar bort den, och den inte längre gör någon mening).
Dessutom tyckte jag (åtminstone) att det gav mer effekt överhuvudtaget till spelet.
En annan fördel är att man kan använda ganska mycket olika musik (jag hittade t.ex. passande Scooter-låtar) eftersom det inte ska vara stämningen för hela spelet utan bara för stunden.

Nackdelen är att man måste vara mer aktiv vid spelaren, och se till så att den inte spelar på nästa låt osv.
Dessutom när man som jag inte har CDbrännare sitter man med ganska många skivor. (iofs så använder man inte alla under samma spelmöte)

- Zire
 
Top