Nekromanti Änglar, finns de ?

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Satt och funderade här om dagen lite på Geminis världsbild, och konstaterade att Änglar inte skulle kännas helt malplacerade, frågan är bara; Finns de i Geminis värld ? (menas kommer de beskrivas i boken om kyrkan) och varför uppenbarar de sig i så fall inte eller påverkar det som sker i världen ? eller gör de det i det fördolda ?
Min bild av änglar i Gemini liknar mest något i stil med ärkeänglar med sköld och svärd i hand, och inte de små gulliga figurer som kan ses i kyrkor.

Några åsiker om detta ?

/Johan
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
Tror det.

Hmm jag tycker faktiskt att de borde finnas. Och då den variant som du talar om. Men jag tor inte att de är som demoner utan mer att de arbetar i hemlighet. Eller så kanske det finns vanliga människor som är änglar (på samma sätt som demoner ofta bor i människorkroppar). Men babyänglar i blöjor känns som om de inte passar in.. Hmm värt en funderare så får vi väl se vad som händer nu när kyrkan släpps.

//MrChina
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Tror det.

Håller med. Jag har tänkt på det också, och eftersom det finns demoner skulle det mycket väl kunna finnas änglar också. Som du sa liknar det nog inte små barn i blöjor, utan jag kan tänka mig att de är lite mer som Tyral i Diablo2 :gremwink: Liksom demonerna arbetar de förmodligen i bakgrunden, kanske kan de byta utseende som de vill eller så uppfattar folk dem på olika sätt. Hur som helst är nog varken mörkret eller kyrkan redo för ett fullskaligt krig, utan demoner och änglar arbetar i bakgrunden för att försvaga den andra sidan, och styrka den egna till den dag då den Stora Striden ska stå.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Tror det.

Nej, min tanke var inte att de är som demoner, utan snarare att de arbetar i det fördolda, den Endes herdar till mänskligheten. Det som hindrar dem från att direkt ingripa vidare synligt i vad som pågår i världen är just det att mänskligheten måste själva klara av sina problem för att stärkas i sin tro på den Ende. Om änglarna skulle lägga sig i så skulle det förstöra den kamp som måste ske inom en person för att hans tro på den Ende ska stärkas. Endast i särskilda fall kan de mer direkt ingripa, då i form av uppenbarelser, eller ta mänsklig gestalt för att utföra något. Och endast personer med väldigt hög Natur kan se att en ängels sanna form då den tar mänsklig form, och personer med väldigt låg natur kan förnimma en ängels närvaro precis som de kan förnimma en person som har hög natur, fast denna förnimmelse är många gånger starkare.

Vad sägs om det ?

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Archer on 2000-10-30 22:07.</EM></FONT></P>
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Tror det.

Änglarna kan ju också vara budbärare. Man skulle kunna tänka sig att den Ende skickar nån ängel istället för att själv uppenbara sig.
Kan vara bra om man vill att rollpersonerna ska få en uppenbarelse men inte vill låta dem stirra in den Endes gudomliga nuna. Visst, att få besök av en stilig man med vita vingar och nytvättad toga kan vara nog så omvälvande, men det är iaf lite bättre än att skaparen själv kommer och ger dem uppdrag (han kanske har viktigare saker för sig).

Men visst skulle Moses uttåg från Egypten bli ett prima äventyr?:)
-weatherman
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Tror det.

Det där lät riktigt bra.

Änglar borde ju ha riktigt jädra hög natur, och med änglar i kampanjen kan man ju leka med fallna änglar också. Det är mycket spännande.

Dessutom är änglar mycket dekorativa, och en jul utan änglar vore hemskt! -weatherman
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Osäker

Änglarna kan ju också vara budbärare. Man skulle kunna tänka sig att den Ende skickar nån ängel istället för att själv uppenbara sig.

Jag har mera fått intrycket att när den Ende inte närvarar själv i en uppenbarelse skickar han någon av sina markiser i stället för en ängel. I regelboken nämns det ju på sina ställen att de första markiserna uppenbarar sig för folk, men det står inte ett ord om änglar.

Närvaron av änglar kan kanske komma att ändra stämningen en aning. Om änglar finns finns borde även den Ende existera, och då förlorar mörkret ett av sina favoritargument (att den Ende bara är påhittad av maktfullkomliga markiser). Det skulle också rucka lite på mörkrets monopol på övernaturligheter och känslan att "mänskligheten står ensam mot en ofattbar fiende" som jag personligen känner som ett väldigt centralt tema i Gemini.

Däremot inte sagt att änglar nödvändigtvis är en dålig idé. Om jag inte missminner mig helt finns det statyer av änglar (eller i alla fall bevingade människor) avbildade på sina ställen i Gemini.

Ridijeck
som personligen är en aning tveksam till änglar men skulle kanske kunna lära sig att gilla dem
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Helt säker

Jag tycker att änglar skall finnas med i Geminis mytologi, men de skall vara något okänt och diffust, Inget som uppenbarar sig för folk eller hoppar in i en strid emot demoner.
Om Änglar beger sig ned till "världen" så skulle jag tro att de reser förklädda (likt Oden i den nordiska mytologin)och de budskap som de för med sig är först och främst vishet till människorna.
Har svårt att tro att de skulle ta strid gentemot mörkret.

Men att det finns fallna perverterade änglar gör det hela så mycket mer spännande...

Men som sagt.. det är upp till var och en,..

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Tror det.

Mig veterligen arbetar demoner också i det fördolda. Det är i alla fall vad som sägs i grundboken (ganska tydligt).

/Horus
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Tror det.

Det är sant, de döljer sig i den kropp de har tagit över. Men jag tror inte att Änglar skulle ta över folk på samma sätt så som demoner gör. Utan deras sätt att arbeta i det fördolda lär nog skilja sig ganska radikalt.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Änglar, Artikel.

Det är så sant, anledningen till att jag skrev detta inlägg var just för att försöka samla lite ideer och tankar runt änglar och så småningom skriva en artikel om dem, i första syfte för min egen kampanj.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Osäker

Markiserna har uppenbarat sig för vissa troende, och det är därför rimligt att anta att det är så änglar påverkar världen om de nu existerar, genom uppenbarelser. Och vem har sagt att Markiserna inte har blivit änglar efter döden ?

Och när det gäller din åsikt om närvaron av änglar så är det något jag tänkt på, det behöver inte påverkar känslan eller världen särskilt mycket om man betänker en av de viktigaste sakerna när det gäller tron på den Ende. Att lida och kämpa för sin tro är en viktig del inom kyrkan och klostren, och man kan därför anta att det är en viktig del för att en person ska stärka sin tro på den Ende, och därför är inte änglar tillåtna att direkt synligt påverka världen. Om de gjorde detta så skulle det rucka på den faktor som verkar vara viktig, just att en person måste kämpa och lida för sin tro för att stärka sin tro och därmed komma närmare den Ende. Därför ser jag änglarna snarare som mänsklighetens herdar, de observerar och ibland så uppenbarar de sig med ett meddelande från den Ende för någon med tillräckligt stark tro. Ibland så tar de även fysisk form, då i människogestalt, men detta är oerhört sällsynt och kan endast ske i samband med att mörkret gör några extrema dåd, så som ifall att Malachdrim skulle finna den Endes inkarnationer och försöka döda dem, eller mörkret skickar en demon för att dräpa en av markiserna. Det vill säga att det krävs ganska mycket för att en ängel skulle ens får ta fysisk form och ingripa, på grund av att om mänskligheten inte bekämpar mörkret på egen hand och inte får kämpa för sin tro på den Ende så kommer de aldrig att bli starka nog i sin tro att de kan närma sig den Ende. Att den Ende inte ingriper mer i världen än vad han gjort hittills är antagligen just för att han vill sätta sitt folk på prov, sätta deras tro på prov och få dem att kämpa för sin tro för att stärka dem.

Jag vet inte om mina idér är helt uppåt väggarna eller om det är något ni tycker passar in.

/Johan

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Archer on 2000-10-31 19:54.</EM></FONT></P>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Helt säker

Som sagt så var tanken att de tar sig mänsklig form då de ingriper, och de kastar sig inte in i strider mot demoner om det inte är så att hela skapelsen står på spel, och även då i mänsklig form. De som ser en ängel ser bara en människa, inget övernaturligt väsen i dessa fall. Och de tar inte strid mot mörkret, så som jag skrev tidigare är det något mänskligheten måste klara av på egen hand för att stärka sin tro på den Ende.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
också osäker

Jag vet inte heller riktigt om änglar är det rätta, även om en klar majoritet verkar vara av annan uppfattning.

Det kanske bara är en definitions fråga. Men det verkar i de flesta fall här vara någon som "arbetar i himlen till sammans med den Ende".
Personligen skulle jag nog föredra att "änglarna" följer samma spår som "demonerna" (jag hoppas förövrigt att Cell inte har skrivit demoner nånstans i boken), alltså att det handlar om någon form av förändring av människorna.

Mycket litet är beskrivet kring t.ex. markiserna, ena tvillingen, beskyddaren (bränne mig, jag kommer inte på namnet) o.s.v. med andra ord de riktigt stora personerna inom kyrkan. Skulle de kunna vara besatta av den Endes kraft (hög natur) till den grad att man skulle kunna jämföra dem med änglar?
Skulle de, bl.a. kunna uppenbara sig för djupt troende efter sin död?

Visst änglar som de flesta talade om dem är tuffa, det håller jag med om och de skulle passa till _stämningen_. Tyvärr verkar inte Cell överhuvudtaget planerat att ha med dem och jag skulle säga att det inte finns någon plats för dem. Skaffar man dem plats är risken stor att de kommer att kännas fel.

Därför skulle jag föreslå att helt enkelt anta de nämnda stora männen och fler som passar där till som motsvarigheten till änglar.

- Zire
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: också osäker

Självklart är det naturligtvis så att personer med tillräckligt hög natur kan uppnå änglalik status efter sin död.
Hur annars skulle de första Markiserna uppenbara sig ? deras själar existerar ju någonstans.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ny vinkling

Vem har sagt att den Endes vilja är densamma som Änglarnas. Och om nu den Ende är så mäktig så borde han väl med all enkelhet kunna krossa mörkret.
Änglarna kanske är avundsjuka på mänskligheten, innan människorna (och alverna och dvärgarna) skapades så var de den Endes förtrogna.
Vissa Änglar kanske gick med mörkret i förakt för det den Ende gjort.. Eller så blev det nedkastade från himlarna då de trotsade honom.

Det vill säga att det finns kanske änglar som vill se mänskligheten utrotas fullständigt. Andra kanske känner medlidande för deras kamp emot mörkret.

Och kampen mot mörkret är kanske för att testa mänskligheten.

Rekommenderad läsning:

John Milton - Det förlorade paradiset (Paradise lost)
Anne Rice - Memnoch the devil

Att se på film så kan man ju rekommendera

Gods Army
Profetian
The Rapture




Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
På omslaget till Kyrkan sys en ängelliknande gestalt. Så de kanske är på gång.

/Korp
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
hmm...

"deras själar existerar ju någonstans"
I åskådarnas inbillning kanske?

- Zire, mörkret måste kunna förneka det...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
du glömde..

..Dogma såklart.

Annars så låter det ju bra, fast, jag tror nog att det blir något annat än Gemini. (rättelse: annat än Mitt Gemini).

- Zire
 
Top