Alien Earth

Där jag tycker Alien Earth brister, är att jag upplever det som otydligt vad den vill. Den berättar inte nog tydligt varför jag ska vara med och titta. Vilket kan vara okej om den ger mig något annat ... underhållning, nya perspektiv, frågor ... nu blir jag mer irriterad över klippningen och det fragmentariska, än intresserad av de frågor som dyker upp. Det finns massor med snyggt i den. Wendy är intressant, särskilt förhållandet till Xenon. Men det drunknar i en massa annat som jag förväntas bry mig om ...
 
Där jag tycker Alien Earth brister, är att jag upplever det som otydligt vad den vill. Den berättar inte nog tydligt varför jag ska vara med och titta. Vilket kan vara okej om den ger mig något annat ... underhållning, nya perspektiv, frågor ... nu blir jag mer irriterad över klippningen och det fragmentariska, än intresserad av de frågor som dyker upp. Det finns massor med snyggt i den. Wendy är intressant, särskilt förhållandet till Xenon. Men det drunknar i en massa annat som jag förväntas bry mig om ...
Fasen jag önskar verkligen att jag var nyfiken på Wendy och hennes nya sällskapsdjur men tyvärr så tappar de mig helt, eller så är det något som går mig helt över huvudet. Jag är mycket mer intresserad av besättningen som sändes ut för att hämta alla utomjordingar samt Kirsh. Där hade de kunnat grotta ner sig hur mycket som helst.

Jag fattar att jag inte är Disneys förstaval som tittare/streamare men jag tror ändå att man skulle kunna göra något riktigt "vuxet" av serien om man hade lagt ännu större fokus på karaktärerna istället för snabba effekter, just för att fånga oss gamla rävar, men som sagt...jag är för gammal...onekligen.:oops:
 
Kan håll med om att de borde gjort en säsong med dem först. Lite långsamt berättande.
Kanske att vi känner så för att vi fick se Ripleys besättning och blev engagerade i dem första gången, men samtidigt tycker jag faktiskt att den nuvarande, om än dödas, besättning och deras bakgrund är mer spännande än ungarnas, utomjordingarnas samt idiot-geniet. Jag kan till och med tycka att det vore mer intressant att få en större inblick i Dame & Arthur Sylvias arbetsliv.
 
Fortsatt rätt schysst. Och vi har ju alla tyckt lite olika här i tråden. MEN kan vi ALLA ändå vara överens om att vinjetten är den SÄMSTA JÄVLA vinjetten någonsin? Vad är det där? De spoilar typ lite scener från serien i vinjetten. Herre min ju vad den är sämst
 
Jag gav som sagt avsnitt 1-4 betyg 1 av 10. Ibland undrade jag om det var en parodi, typ space balls? Därför kom det som en stor överraskning att avsnitt fem faktiskt var riktigt bra, och avsnitt sex hyfsat bra. Även om det finns gränser till hur overkliga saker som tittaren förväntas köpa. Som att ha nya alien species i vanliga glasburkar, att skicka in tolvåringar (i syntetkropp) att sköta the "secure" lab som är full med massa farliga aliens, när företagsledningen är på resa. Men storyn börjar nu anas i de flesta av scenerna och de har haft ihjäl en del av de mest menlösa karaktärerna. Hoppas de fortsätter med det! Sen KANSKE det är så att den där Kirch har en dold agenda och att det fanns något syfte med att skicka in ett av "exprimentbarnen" till det -låt oss vara ärliga - rätt osäkra labbet där företaget "Prodidgy":ROFLMAO: förvarar sina 50 miljarder dollars aliens helt obevakat, men det verkar långsökt. Men serien har i alla fall artat sig, spännande inför fortsättningen.
 
Last edited:
Jahaja. Det var avsnitt 7. Ganska kul men fortfarande såå många vurpor längs vägen. Ärligt talat börjar serien tappa mig. Rollfigurer bara gör saker, som något slags "agents of chaos". Tempot och scenernas relationer är ryckiga. Saker händer men i nästa scen är det som att det inte hänt. Jag har svårt att förstå typ någon alls (utom Joe) och det gör det hela rätt oengagerade. Dessutom framstår upplägget allt mer som en slags mystery box storytelling (helt i onödan, premissen behöver det inte). Bara ett avsnitt kvar, så några lär inte komma några svar denna säsongen.
 
I början av det sjunde avsnittet - alltså så länge karaktärerna är kvar på insidan av Prodigys anläggning - känns det som att titta på några som lajvar en Alien-film. Skådisarna är som bäst halvbra och jag har svårt att se poängen med att hybriderna är barn i vuxna android-kroppar. Wendy, den mest intressanta av dem, är ju egentligen vuxen, även om hon, för syns skull, fick några mer barnsliga repliker i början.

Så fort handlingen förflyttas utomhus blir det hela dock mer intressant. Då är det inte uppenbart vad som ska hända. Att Wendy kan styra xenomorferna (är det en särskilt avancerad del av just hennes AI-mjukvara som gör det möjligt?) tillför en ny dimension till hela franchisen. Xenomorfen har blivit ett husdjur! I nuläget uppfattar jag det också som den bärande poängen i hela serien - även om det också finns flera (stundtals förvirrande) sidospår.

Att Weyland-Yutani-soldaterna kommer upp ur vattnet känns möjligen fånigt (som hämtat från ett tv-spel?), men det tillför också nödvändig spänning och action. Tycker att det verkar lovande att säsongsavslutningen innehåller fler scener i nya miljöer (labbet är för mig för mycket lågbudget-studio).

Jag tycker, som sagt, att serien är underhållande, men något förvånande inte alls i samma klass som någon av de tre bästa Fargo-säsongerna, som ju Hawley också har varit med om att skapa.
 
Last edited:
Har sett det senaste avsnittet. Ett av de bästa hittills! Tempot är högt och de storys som premieras är de jag tycker är mest intressanta.

Denna serie har blivit så mycket bättre sen jag fattade att den ska ses som satir! När Slightly försöker mata Arthur genom facehuggern, när de släpar på honom och det bajsande fårmonstret var alla roliga grejer!

En sak jag vill ge serien är att den inte är så förutsägbar. Det händer rätt mycket som överraskar.

Ser fram emot sista avsnittet!
 
nu har jag sett 6 avsnitt hittills. Jag är inte jätte-imponerad hittills av serien. Spoilers fram tom avsnitt 6:

Nästan alla rollfigurer gör onormalt korkade saker hela tiden, på ett forcerat sätt, som gör att jag har svårt att ta serien på allvar.

Jag accepterar (motvilligt) premissen att det är barn i syntetkropparna eftersom att de har ”otyglad fantasi” som därmed kan vara en tillgång i analys- och idé-skapande, men då bör ungarna ingå i nån form av avancerad think tank, inte skickas in som dumma spån i kraschen.

Att ”Isaac” deaktiverar spärrar och går in själv för att mata flugorna, ensam i labbet, är helt efterblivet mht att Kirsch sa till honom att göra vetenskapen ”by the book”.

Det här med satir köper jag inte alls, jämför jag med t ex robocop där styrelseledamöterna tar den groteska ihjälskutningen av en kollega med en axelryckning, som att det är en normal företeelse är en satir av kapitalismen dragen till sin spets. Att Yutani har en ”cyberpunk-megacorp” japansk trädgård i sitt kontor ser jag varken som parodiskt eller satiriskt.
Tyrell i Blade Runner är ju på intet sätt satirisk eller parodisk, han är bara en hyperkapitalist dragen till sin spets.

Generellt tycker jag nog att det som gör mig mest besviken är denna konstanta inkompetens på alla nivåer. Tex:
- hur kan man missa att petrovich kryo-säng är tom?
- Hur kan man glömma att stänga dörrar till karantäner hela tiden?
- hur fan kan en lärling inte ens veta vad en lärling är?
- forskarparet är ju helt sämst.
- hur kan yutani och morrow inte preppat att kontra med ordaken till sabotaget i förhandlingarna med Boy Kavaliere?

Det hade varit mer intressant om alla hade varit kompetenta, men att saker går fel pga andra mer kompetenta har överhanden, inte för att alla är sämst.

Och Boy Kavaliere måste vara bland de mest störiga figurerna i tv på länge, tål inte att se kräket.

Det hade varit betydligt mer intressant om serien anlagt en mer filosofisk ton i stil med Westworld och True Detective (säsong 1) som motpol/fördjupning av skräcken.
 
Det här med satir köper jag inte alls, jämför jag med t ex robocop där styrelseledamöterna tar den groteska ihjälskutningen av en kollega med en axelryckning, som att det är en normal företeelse är en satir av kapitalismen dragen till sin spets.
Fast snarlika saker händer ju flera gånger i denna serie; folk där till höger och vänster men de som sitter på toppen bryr sig inte. Mycket av den mörka humorn i serien handlar ju om just detta.
 
Fast snarlika saker händer ju flera gånger i denna serie; folk där till höger och vänster men de som sitter på toppen bryr sig inte. Mycket av den mörka humorn i serien handlar ju om just detta.
Alltså, att de inte har empati med allmän-befolkningen är ju inte tillräckligt för att det ska bli satir.
Satiren/ironin uppstår ju när saker blir roliga för publiken för att de i berättelsen är tar saker på sånt allvar att det blir absurdt. Typ ”gentlemen, you can’t fight in here, this is the war room” från strangelove, eller rekryteraren med inga ben och mekanisk arm i starship troopers som säger att ”the mobile infantry made me the man I am today”.

Sen för att ta exemplet med 1700-talsnissen i festlägenheten som krälar med kapad underkropp. Det är ju 100% menat att visa honom i chock efter ett groteskt överfall, inte för att vara busigt roligt för oss. Sen kan man kanske finna det lustigt som tittare, men det är definitivt där för att driva läskighet, inte satir/parodi.
 
Alltså, att de inte har empati med allmän-befolkningen är ju inte tillräckligt för att det ska bli satir.
Satiren/ironin uppstår ju när saker blir roliga för publiken för att de i berättelsen är tar saker på sånt allvar att det blir absurdt. Typ ”gentlemen, you can’t fight in here, this is the war room” från strangelove, eller rekryteraren med inga ben och mekanisk arm i starship troopers som säger att ”the mobile infantry made me the man I am today”.
Tycker det finns mycket sånt i serien.
Sen för att ta exemplet med 1700-talsnissen i festlägenheten som krälar med kapad underkropp. Det är ju 100% menat att visa honom i chock efter ett groteskt överfall, inte för att vara busigt roligt för oss. Sen kan man kanske finna det lustigt som tittare, men det är definitivt där för att driva läskighet, inte satir/parodi.
Det ligger såklart ingen motsättning i att visa någon i chock efter ett groteskt överfall och göra det på ett morbidt roligt sätt. Läskigt tycker jag inte att det är för fem öre och jag känner inte att det är menat att vara det. Spännande kanske, men inte läskigt.
 
Tycker det finns mycket sånt i serien.

Det ligger såklart ingen motsättning i att visa någon i chock efter ett groteskt överfall och göra det på ett morbidt roligt sätt. Läskigt tycker jag inte att det är för fem öre och jag känner inte att det är menat att vara det. Spännande kanske, men inte läskigt.
Jag håller helt med om att det inte blev läskigt i slutändan, men jag tror ändå att det var avsikten.

Vi kanske helt enkelt har olika definitioner på satir, för jag kan inte se när dom inträffat, men jag släpper den punkten nu :)
 
Jag håller helt med om att det inte blev läskigt i slutändan, men jag tror ändå att det var avsikten.

Vi kanske helt enkelt har olika definitioner på satir, för jag kan inte se när dom inträffat, men jag släpper den punkten nu :)
Absolut, man tolkar ju saker olika vilket är helt okej :) Intressant dessutom att få ta del av analyser och spaningar som skiljer sig från ens egna :)
 
Man kan tolka olika. Men att de flesta verkligen inte ser satiren i detta kan inte betyda annat än att

1) det är inte tänkt framförallt som satir/humor, det är inte det som är seriens grundton
2) det är faktiskt tänkt som satir/humor. Men då har man misslyckats rätt tydligt eftersom väldigt många/de flesta inte ser det som det, utan bara ser det som dåligt skrivet

Jag har svårt att se någon tredje tolkning tror jag :)
 
Man kan tolka olika. Men att de flesta verkligen inte ser satiren i detta kan inte betyda annat än att

1) det är inte tänkt framförallt som satir/humor, det är inte det som är seriens grundton
2) det är faktiskt tänkt som satir/humor. Men då har man misslyckats rätt tydligt eftersom väldigt många/de flesta inte ser det som det, utan bara ser det som dåligt skrivet

Jag har svårt att se någon tredje tolkning tror jag :)
Absolut, så är det. Jag tror stenhårt på nr. 2 men bara det faktum att det inte är tydligt är ett problem för serien. Sedan om jag tycker att en sak är rolig så ger jag ju inte ett lägre omdöme för att andra inte tycker att samma grej är rolig. Men stämningen i serien känns på något sätt "off" på ett sätt som är lite knepigt att greppa. Ett exempel är från senaste avsnittet. Jag gillade det avsnittet, men det är ju onekligen ett speciellt beslut att låta så många scener äga rum mitt på ljusa dagen i en lummig paradisö. Det gör ju att det inte känns särskilt läskigt, så det är inte tänkt att vara skräck. Men det finns inga halsbrytande actionscener heller, så det är inte tänkt att vara action. Däremot finns det en hel del roliga scener i avsnittet. Exempelvis när Slightly matar Arthur, när xenomorphen kläcks ur honom (stämningen känns liksom mer Evil Dead än skräck där) eller när Slightly och Smee släpar omkring på liket trots att xenomorphen har smitit. Eller scenen med fåret som pendlar mellan spänning och bajshumor, regissören bryter stämningen hen själv byggt upp fullt medvetet. Dessa grejer funkar ju inte alls som skräck eller action. Men när jag ser de ur ett perspektiv av mörk morbid humor tycker jag att det träffar mer rätt.

Och jag vill vara supertydlig. Jag menar inte detta på ett sätt som "Om man inte fattar att det är humor är man korkad" eller något liknande. Utan jag menar precis tvärtom, att om det är tänkt att vara humor (vilket vi inte kan veta med säkerhet) så träffar det inte helt rätt då såpass många inte kan se det humoristiska. Här hade serien gärna fått ta det ännu längre tycker jag så att det kunde blivit lite mer tydligt. Men det tar ju inte ifrån att jag personligen är underhållen.
 
skulle vara intressant att höra hur serieskaparen själv beskrivet tonen de var ute efter :unsure:
 
Back
Top