Rollspel har flera
gameplay loops, bara att vi tar dom för givna. Vissa brädspel, som Game of Thrones, har det också.
Notera, jag håller med dig från ditt perspektiv. Jag vill bara klargöra varför arketyper kan fungera utan den problematik som du för upp.
Rollspel är absolut inte designade för arketyper. Det går inte bara att slänga in arketyper (pregens) och förvänta sig samma resultat. Det jag pratar om är hur man kan göra för att undvika problemen, men det finns (för mig kända) inga exempel i rollspel idag där mina tankar redan finns. Möjligtvis skulle
Se och höra i Aliatra fungera med samma karaktärer som besöker samma stad igen, eftersom det finns 500 sidor med platser att utforska.
Notera också att hela trådstarten handlar om en preferens. Att svara med en annan preferens känns lite som att missa målet med
diskussionen.
Jag tror dock i slutändan att vi håller med varandra. Jag säger inte emot dig, utan bara pratar om ett annat perspektiv och tänkbara "what ifs".