Recent content by olaberg

  1. olaberg

    Vad menar vi med "svårt"?

    Utmanande för förmågan implicerar låg sannolikhet.
  2. olaberg

    Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

    Koden att knäcka här består då i att spelarna, baserat på texten letar efter en häst (en fåle) medan sanningen står att finna i ett får?
  3. olaberg

    Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

    Jag skulle kanske kallat personen för "lyktgosse". Eller "dankpojke", om vi inte pratar en lykta utan just en "link", en dank: en veke av någon sorts textilfiber och ett tunt lager fett eller vax runtom, det billigaste slaget av ljus.
  4. olaberg

    Nekromanti Ett nytt Ereb!

    Ordet du söker är nog "monolatri": De andra gudarna finns (i någon mån) men ska inte tillbes. Gamla testamentet uttrycker sig ibland monolatriskt ("sluta be till de andra gudarna..."), och ibland monoteistiskt ("...eftersom de inte finns, de är falska!")
  5. olaberg

    Have Lightsaber – Will Travel: Star Wars OSR - Feedback tack!

    Korr: Thermal detonator gör d20 skada och inte d20 damage.
  6. olaberg

    Ett Nordic Noir-rpg på väg via Mörk Borg-motorn!? Cörk Børd.

    Coolt! Förutom namnet då ...
  7. olaberg

    "Save Points" i rollspel

    Det viktiga för mig är alltid att mekaniken stämmer överens med narrativet. Och om så inte är fallet så behöver man vara påhittig i sina narrativ om man vill behålla mekaniken. I gamla D&D fungerade Raise Dead / Väcka döda som en spawn-point, och det blev skevt. För hur skulle den värld se ut...
  8. olaberg

    Odöd v.s. vandöd

    Ofråga. Som GBG:are som började spela rollspel i Myg...menar @Oldtimer s efterföljd säger jag förstås vandöd. "Odöd" var en konstig anglicism från det yngre DoD-gänget. Odöd betyder "icke-icke-levande", medan "vandöd" antyder att något gått snett i själva döendet.
  9. olaberg

    Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

    Jag vet inte om detta är bakom betalvägg men Dick Harrison skriver i sitt nyhetsbrev om handelsresande till sjöss under medeltiden...
  10. olaberg

    Bronsåldersfantasy?

    Samtidigt så är bronsåldern en tid av stora och rätt statiska "riken". Det krävs ett stort och stabilt handelsnätverk för att framställa brons, och brons krävs för vapen och pansar som krävs för att upprätthålla de stabila nätverken som krävs för att etc. Kungen/drottningen är Gud, stabiliteten...
  11. olaberg

    Allt som har regler blir "speligt"

    Det var oerhört träffande formulerat av det som även är mina preferenser här.
  12. olaberg

    Format på spel i digital form?

    Ensidesböcker löser det rätt bra. Läs igenom hela. Sedan: markera besökta länkar med särskild färg.
  13. olaberg

    Format på spel i digital form?

    Ah, då är kanske inte HTML rätt. Annars är ju hyperlänkad text och bild, som jag tyckte du beskrev att du ville ha, precis HTML:s användningsfall. Men bäst fungerar det tycker jag om man handknackar det. Så det är min rekommendation till alla som inte är helt negativa till formatet.
  14. olaberg

    Format på spel i digital form?

    Responsiv så att den funkar kalas med både mobil, platta och dator.
Back
Top