Referenser till gamla kulter i vardagen ...

"Kuken säger Ko-koo, ty den lämnar ungar i främmande bo" ... (skojar fanjunken och tar sig en sup till) "Ja, kuk var ett namn för göken förr!", lägger han till och forsvinner med amiralens fru ut på dansgolvet. (Ni hör vagt hur frun skojande säger "Kom nu min lilla fågel!")

Är inte det en skröna, om du tänker på fallossymbol? Det är väl en tolkning som uppstod långt senare? Kan ha helt fel, men har för mig att stången är ett arv som härleds till offrande och upphängning av offergåvor? Någon mer kunnig får gärna rätta mig.

Så är det säkert, men det behövde ju inte vara sant enligt trådstarten. Det ligger ju iaf _nära till hands_ att spekulera om att det skulle härröra från någon gammal fruktbarhetsrit. :)

Kuk kommer från tupp precis som på franska och engelska. MEN! Under vissa perioder syftade det på kvinnliga könsorgan inte manliga. Vilket är lite spännande.
En av de skummare sakerna i latin är det semi-obscena smeknamnet på det manliga könsorganet (mentulla, ”griskulting”, vilket är gulligt) är femininform medan den för det kvinnliga (cunnus) är maskulinform.

Att korsa fingrarna är ett gammalt kristet tecken för att avvärja ondska, som den man skulle kunna drabbas av för att man ljuger eller de negativa konsekvenserna av ett brutet löfte.

”Hornen” i metal (ni vet, tecknet med fingrarna) härstammar till ett tecken Ronnie James Dios farmor (mormor? jag är osäker) från Italien gjorde för att avvärja det onda ögat.

En av de skummare sakerna i latin är det semi-obscena smeknamnet på det manliga könsorganet (mentulla, ”griskulting”, vilket är gulligt) är femininform medan den för det kvinnliga (cunnus) är maskulinform.
Det är väl mer regel än undantag iofs, och bara skumt om man tänker att grammatiskt genus har så mycket med biologiskt kön att göra. På rak arm verkar femininum för slangord för penis vara regel i latinska språk. Franska la bite, la queue, la teub (men le zizi). Spanska la verga. Iofs italienska il cazzo och portugisiska o pau. De kliniska orden är ju maskulina i franskan (le pénis, le vagin).

De flesta akademiker säger att det är för att maskulinum och femininum är grammatiska kategorier som bara är perifert relatetat till manligt och kvinnligt, men faktum är att det är ett arv från en förkristen matriarkal kultur i vilken alla människor förr sades ha varit kvinnor, men där en kvinna som begått brottet att stjäla en annan kvinnas barn straffades av gudinnan med att få sitt könsorgan tilltäppt av en propp, så att hon därefter endast kunde ge barn till andra och aldrig få något barn själv.

Last edited:
Det får vara som det vill med den moderna svenska majstången och midsommarfirandet och alla försök att nationalromantiskt återskapa "ursprunglighet", men över hela Europa (keltiska, germanska och slaviska områden, om sådana indelningar har något värde) har man under åtminstone hela järnåldern, i samband med någon vårsådd, ungefär då lövsprickningen kommit igång, av och till stuckit ner en upprättstående pinne i marken nära åkern.

Enligt traditioner som återfinns idag eller återfinns i folklivsskildringar från förr har man klätt den med löv och andra tecken på fruktsamhet, låtit unga kvinnor dansa runt den, ibland genom att fläta band runt den, låtit de unga männen dansa fysiskt utmanande danser som krävt spänst, och så vidare.

Man KAN tänka sig att den som stoppade ner den stora pinnen i ett hål i marken INTE tänkte "penis", men jag har svårt att tro att en majoritet av åskådarna, både barn och äldre, INTE tänkte "penis". Jag har också svårt att tro att den typen av ritualer efter sådden INTE associeras med fruktsamhet av människor som vet hur missväxt känns. Jag vet också hur tonåringar känner sig på våren.

Och vad gäller stången och korset som solsymbol: Ett vanligt motiv i alla indoeuropeiska kulturer är den om jorden som en fruktbar kvinna, och solen som himmelsgudens fruktbarhetsaspekt. Vi behöver inte välja mellan att se midsommarstången som en snopp eller en sol.

Get you a mythology that can do both!

Vad jag alltid trott efter att hört ,det är att midsommarstången är en gigantisk manslem med testiklar.

Denna gigantiska kuk skall befrukta marken för en god skörd och var (vad jag fått höra) kopplad till Frej i asamytologin.

Alltså en penisliknande symbol för god skörd kopplad till asaguden Frej (här i norden) vet ej hut dey såg ut runt om utanför dom nordiska länderna

Sedan om detta stämmer eller är ren hogwash vet jag icke

Man KAN tänka sig att den som stoppade ner den stora pinnen i ett hål i marken INTE tänkte "penis", men jag har svårt att tro att en majoritet av åskådarna, både barn och äldre, INTE tänkte "penis". Jag har också svårt att tro att den typen av ritualer efter sådden INTE associeras med fruktsamhet av människor som vet hur missväxt känns.
Fast det kanske säger mer om din snuskiga hjärna än hur allmänt folk tänker :p;)

Det får vara som det vill med den moderna svenska majstången och midsommarfirandet och alla försök att nationalromantiskt återskapa "ursprunglighet", men över hela Europa (keltiska, germanska och slaviska områden, om sådana indelningar har något värde) har man under åtminstone hela järnåldern, i samband med någon vårsådd, ungefär då lövsprickningen kommit igång, av och till stuckit ner en upprättstående pinne i marken nära åkern.

Enligt traditioner som återfinns idag eller återfinns i folklivsskildringar från förr har man klätt den med löv och andra tecken på fruktsamhet, låtit unga kvinnor dansa runt den, ibland genom att fläta band runt den, låtit de unga männen dansa fysiskt utmanande danser som krävt spänst, och så vidare.

Man KAN tänka sig att den som stoppade ner den stora pinnen i ett hål i marken INTE tänkte "penis", men jag har svårt att tro att en majoritet av åskådarna, både barn och äldre, INTE tänkte "penis". Jag har också svårt att tro att den typen av ritualer efter sådden INTE associeras med fruktsamhet av människor som vet hur missväxt känns. Jag vet också hur tonåringar känner sig på våren.

Och vad gäller stången och korset som solsymbol: Ett vanligt motiv i alla indoeuropeiska kulturer är den om jorden som en fruktbar kvinna, och solen som himmelsgudens fruktbarhetsaspekt. Vi behöver inte välja mellan att se midsommarstången som en snopp eller en sol.

Get you a mythology that can do both!
Nja, midsommarstången har förindoeuropeiska anor (vissa säger till och med neandertalare) och togs upp av indoeuropeerna som fruktbarhetssymbol, men ursprunget är en påle som sattes ned vid olika heliga platser och dekorerades med sniderier. Ursprunget tros ha varit fastnaglandet av ett underjordiskt väsen eller gengångare, jämför vapyrmyten med pålen i hjärtat.

Pubnamnet 'the Green Man' som man kan hitta här o där i Storbritannien är i själva verket den sista resten av att platsen där dessa pubar ligger en gång var helgedomar för en förkristen naturgud.

Nja, midsommarstången har förindoeuropeiska anor (vissa säger till och med neandertalare) och togs upp av indoeuropeerna som fruktbarhetssymbol, men ursprunget är en påle som sattes ned vid olika heliga platser och dekorerades med sniderier. Ursprunget tros ha varit fastnaglandet av ett underjordiskt väsen eller gengångare, jämför vapyrmyten med pålen i hjärtat.
*serious mode*: Alla referenser till företeelser under brons- och stenålder blir OERHÖRT spekulativa. Inte fel i den här tråden visserligen, men under den delen av järnåldern som romarna härjade runt i Europa och framåt så har vi lite mer kött på benen. Därför skrev jag "åtminstone järnålder", trots att det finns goda indikationer på samma tänkande i bronsåldern.

* tillbaks till trådens ämne *: SJÄLVKLART vet vi att det handlar om att binda en ond underjording.

Back