Re: Efter katastrofen (Inget bögspel)
Du ser bara den ytliga nivån: Judegnomerna är satir, kritik på rollspelens essentialistiska rastänk som i förlägningen leder till fördomar => nazism etc etc
Jag ska skriva ett mer ingående svar än gårdagens:
Efter katastrofen är verkligen inget bögspel! Näbbdjur togs bort endast för att det inte gick att få in dem i rasschemat.
Automater avundas apor, eftersom de har fri vilja och kan välja mellan gott och ont.
Apor ser ner på de godhjärtade men...
Verktygshatt
En automat med verktygshatt får tillgång till egenskapen Maskinhjärta. Maskinhjärta fungerar på så vis att istället för att satsa glaspärlor så använder man dem för att permanent köpa extramoduler åt Automaten. Maskinhjärta kan höjas genom att skörda "Den Andre" på nyttiga saker...
Toppen! Ni verkar vara en herre med smak. Några förslag att lägga till i spelet? Jag funderar på en gamblingmekanism där Miror kan riskera Ångest för att lyckas med det de åstakommer: Ifall man vinner så får man fem glaspärlor, men misslyckas man så höjs "Det jag hatar mest i hela världen" med...
Ta en titt på Efter katastrofen , där kan man utforska såväl Istanbul som Konstantinopel, och vad det innebär att vara god/ond och andra drivkrafter som nämnts i thread:en.
Re: Efter katastrofen (Inget bögspel)
Hmm, det verkar vara en annan kultur på det här forumet. Ändrade formuleringen till "inget onödigt spel".
Synd, vi har satsat på att spränga konventionerna. Kan vara en ögonöppnare.
Jag här bestämt mig för att presentera vårt rollspelsprojekt här på forum.rollspel.nu: "Efter katastrofen"
Min medarbetare, JPK, har inte haft lust att registrera sig pga forumklimatet, men nu när spelet ändå är klart så tänker jag lägga upp det för er kritiska utvärdering. Notera att det är...
Det såg smart ut, men jag förstod inte riktigt hur det skulle fungera i praktiken. :gremfrown: Vet du vad du borde göra? Skriv ett schema där du beskriver alla regelmoment i tur och ordning punkt för punkt från det att någon blir träffad till det att skada utdelas. Berätta när man ska kolla om...
Arvidos är klok som en bok.
Tänk så här: Du har skrivit ett bra inlägg, så pass bra att det inte bara borde läsas av de som skriver äventyr till sina egna rollspel, utan av alla som skriver äventyr över huvud taget.
Det finns ju de som skriver egna äventyr till befintliga spel, och de är inte...
I ett realistiskt rollspel ser jag nog helst det andra vapnet fungerar som en dålig sköld, men i ett roligt boffer-eskapad-äventyr (:gremgrin:) så kanske jag skulle föredra att man verkligen hade en attack med vardera vapen. Eller åtminstone att man fick välja vilket vapen man skulle ge skada...
Är inte interaktivitet överskattat?
Bra inlägg. Mycket att bita i.
Men är det inte så att interaktiv frihet bara är ena halvan av en rolig spelupplevelse? Att reglera friheten är ju också viktigt. Ofta är det det som verkligen gör spelen utmanande och roliga.
Att inte kunna flytta pjäserna...
Hej! Här är nånting jag har funderat på ett tag.
I de flesta spel jag har vuxit upp med och fortfarande spelar helst, så är det så att rollpersonerna (och ibland viktiga SLPs) inte följer samma regler som andra för moralslag och köpslående och så. Enligt reglerna är det för att rollpersonen...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.