Nekromanti Rustningsfunderingar

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag har gjort en första riktig speltest av mitt system Omnimodus version 0.3, som är den version som jag jobbar med just nu (och som skiljer sig kraftigt från 0.2 om någon skulle ha tittat på det).
På det hela taget fungerade det väldigt bra och framför gick striderna relativt snabbt utan att för den skull bli enformiga.

Det som mina spelare hade svårast att greppa var dock systemet för rustningar som de tyckte var för krångligt. Samtidigt tycker jag att systemet är ganska intressant och vill därför inte förkasta det utan möjligen göra om det lite.

Undrar därför om det är någon som har någon bra idé på hur det kan modifieras. Systemet beskrivs i det i det följande dokument och vill du ha ytterligare information om systemet (vilket ev. kan krävas för att greppa rustningsreglerna) så hittar du det på spelsystemets sajt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Re: Rustningsfunderingar [OT]

I färdighetsbeskrivningen för Idrott så refererar du till färdigheten Skidor, den finns inte, men väl Skidåkning. :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Rustningsfunderingar [OT]

I färdighetsbeskrivningen för Idrott så refererar du till färdigheten Skidor, den finns inte, men väl Skidåkning.
Sådana detaljer skidor vi i.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Re: Rustningsfunderingar [OT]

Det dokumentet är inte riktigt up to date men jag tackar i alla fall för visat intresse och informationen kommer till nytta när 1920-reglerna skall uppdateras till version 0.3
 

Grasshopper

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
34
Det såg smart ut, men jag förstod inte riktigt hur det skulle fungera i praktiken. :gremfrown: Vet du vad du borde göra? Skriv ett schema där du beskriver alla regelmoment i tur och ordning punkt för punkt från det att någon blir träffad till det att skada utdelas. Berätta när man ska kolla om skadan är högre än Fördelningsvärdet och när man ska absorbera Vadderingen, osv. Jag förstod nämligen inte så mycket när alla termer introducerades på en gång. :gremcrazy: Exemplet förvirrade mig också.

Skyddsfaktor är således nio (två från det stoppade
tyget plus två från ringbrynjan plus fem från det härdade lädret).
Fördelningsvärdet är tjugosju eftersom det ökar
med den utanpåliggande rustningens skyddsfaktor
(tjugotvå från ringbrynjan plus fem från det härdade
lädret). Av dessa tre material är det bara det stoppade tyget
som är vadderande så hans totala vaddering är den
samma som det tjocka tygets vaddering alltså sex.
Det innebär att han måste träffas av en skada som är
högre än [color:\\"red\\"] arton [/color] för att den skall tränga igenom hans
rustning och i fall detta sker reduceras skadan med
nio innan den träffar Ales kropp.
Var fick du arton ifrån? Du har bara nämnt siffrorna Nio, Tjugosju och Sex tidigare. Utelämna inte någon matematisk beräkning i exemplet! Var noga med att hela tiden berätta var alla siffror kommer ifrån.

Berätta mer, för jag tyckte systemet såg roligt ut! :gremsmile:
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
arton kommer sig av att man måste slå över rustningens dubbla skyddsfaktor gånger (alltså 2 x 9) för att tränga igenom rustningen. Om skadan däremot tränger egenom skall den reduceras med skyddsfaktorn utan att denna dubbleras.

Jag ska se till att få med det i exemplet till nästa uppdatering och tackar för hjälpen. Du är desutom mer än välkommen och titta på övriga delar av systemt för jag tar gärna emot synpunkter på dem också, framför allt de som rör stird och skador. Du hittar de flesta mer eller mindre kompletta kapitlen till version 0.3 på följande adress:
http://hem.legend.se/omnimodus/reglerv0_3/regler.html
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Lite spontana och allmäna reaktioner på ditt rustningssystem:

Först och främst har jag inte läst igenom alltihopa, och inte ansträngt mig för att förstå alla penetrerande-, vadderande- och fördelanderegler. Därmed kan jag nog råka klämma några kråkor som beror på okunskap. Bara så att det inte uppstår några missförstånd.

Det som jag ser som det stora (och kanske enda riktiga) problemet med systemet är att det är alldeles för komplext. Visst, det ger trevliga effekter som känns trovärdiga och tar hänsyn till många aspekter av rustningar och skador (åtminstone enligt min högst begränsade kunskap om rustningar). Men när systemet blir så komplext och obehändigt som det här är, då överväger plötsligt mödan att använda systemet dess fördelar.

Mer specifikt är problemet nog att det är för många olika värden. Nog för att de används intelligent och ganska intuitivt, men det är ändå så många att man omöjligt kan hålla dem i huvudet - och än mindre traggla sig igenom regelprocessen för att använda dem. Fram till att man har ett rustningsvärde som dras ifrån skadan när effekten har överstigit det dubblerade rustningsvärdet. Enkelt och trovärdigt - sådant tycker jag om. Genomslagsvärdet kan jag också acceptera (även om jag inte skulle tagit med det som regelmakare, då jag kör stenhårt på KISS-principen), men efter det blir det bara för många värden som modifieras fram och tillbaka. Penetrerande, vadderande, fördelande - sure, det kanske ger bra effekter för flera lager rustning, men vid det stadiet är det knappast roligt längre.

Om man nu vill ha någonting som håller reda på flera lager rustning, är det inte en juste lösning att bara lägga ihop deras Skyddsfaktorer då? Det ger inte samma komplexa effekter som det här gör, men det är mycket lättare att använda.

Ett annat alternativ är att låta det allra enklaste vara regeln, och sedan får det andra vara tilläggsregler, eller kallas för avancerat rustningssystem eller vad man nu vill.


Nå, jag har inte så mycket konstruktivt att komma med, men min analys av problemet är helt enkelt att det är alldeles för många värden och regelfunktioner.


Zap
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Även om jag för all del inte tycker att det är så komplicerat så har du nog rätt i att det kan vara svårt att greppa för någon som inte har tänkt ut dom och har en glasklar bild i sitt huvud.
Jag ska nog göra så att jag lägger allt utom skydsfaktorn och genomslagsvärdet som extraregler precis som du föreslog, att slopa genomslagsvärdet skulle inte vara möjligt med nuvarande regler eftersom man då skulle vara tvungen att höja skadan för de större vapnena vilket i sin tur skulle leda till att mer eller mindre alla träffar från dem dödade en oskyddad rollperson.
Jag tackar i vilket fall så mycket för hjälpen och visat intresse
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
"Även om jag för all del inte tycker att det är så komplicerat så har du nog rätt i att det kan vara svårt att greppa för någon som inte har tänkt ut dom och har en glasklar bild i sitt huvud."

Det låter troligt, men iaktta min distinktion mellan komplicerat och komplext.
Jag kallade bara systemet för komplext, vill säga att det har många värden att hålla reda på och flera steg i hur man träffar, hugger igenom rustning, sprider ut skada och minskar skada och så vidare.
Komplicerat är det inte, då det inte är några avancerade matematiska beräkningar eller många värden som beror på varandra.

Nå, jag tror nog att det ska fungera bra med allt utom skyddsfaktor och genomslagsvärde som extraregler. Det blir en avvägning - visserligen en avvägning åt det, i mitt tycke, mer komplexa hållet - men absolut en avvägning som fungerar.

"Jag tackar i vilket fall så mycket för hjälpen och visat intresse"

Inget att tacka för, utan bara att bjuda igen.

Zap
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Klappar lite i händerna. Det är alltid kul att se när någon inte bara vimsar iväg utan faktiskt har kött på benen. Ge mig en stund så skall jag försöka hjälpa till.
Tar det där som ett tecken på att jag inte är helt ute och cyklar eftersom jag har stor respekt för ditt kunande. :gremlaugh:
Ser fram emot kommentarer och förslag.
 
Top