Recent content by erikt

  1. E

    Utmaningen att läsa (och skriva) platsbaserade äventyr

    Inte om man kör klassisk D&D. "Level appropriate" innebär inte garanterad vinst, men gruppen kommer nästan garanterat att vara i sämre skick efter striden än innan - och därmed sämre rustade för att hantera nästa encounter. Slumpmässiga möten ger sällan mycket loot, och därmed inte mycket XP...
  2. E

    Misslyckade tärningsslag

    Ja. Och? Sådana situationer inträffar då och då i verkliga livet, så det skulle vara väldigt konstigt om de inte kunde inträffa i rollspel.
  3. E

    Är SkyNet äntligen här?

    Nej. Modern vetenskap säger absolut ingenting om hur världen är eller inte är "egentligen". Vad modern vetenskap och Vetenskaplig Metod säger är ungefär: "Vi har gjort de har observationerna. Baserat på dem så kan vi skapa följande hypoteser ("teorier") om hur världen fungerar. De kanske...
  4. E

    Historiska settings för Kult?

    Det går säkert att anpassa Kult till olika historiska perioder, men det känns inte som något som låter sig göras bra på ett enkelt sätt. Precis som grund-settingen för spel som Drakar och Demoner eller Dungeons&Dragons är någon slags pseudo- europeisk medeltid, så är grund-settingen för Kult...
  5. E

    Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

    Vill man hitta en adligt ätt som har ett väldigt ordinärt namn, så är den grevliga ätten Torstenson ett praktexempel. Mest kända medlemmen av ätten var Lennart Torstensson som var en av Gustav II Adolfs skickligaste officerare
  6. E

    Hur bygger man vanor?

    Det är kanske sant för dem, men det betyder ju inte att det är någon universell sanning för alla skribenter, och det betyder absolut inte att det SKA vara svårt att skriva. För en del människor är det jobbigt och slitigt, för andra är det inte det.
  7. E

    Hur bygger man vanor?

    Varför skulle det varit någon jobbig process eller någon mödosam strävan? Det är väl bara bra att det inte var det? Jag hoppas du inte inbillar dig att alla andra som skriver har en massa vedermödor för att skriva något, för det är helt enkelt inte sant.
  8. E

    Hur bygger man vanor?

    Ja? Naturligtvis är det så. Jag hoppas du inte väntade dig något annat. Skall man bli bra på något så är det en massa övning och repetition som behövs. Finns tyvärr inga genvägar runt det. Är det något man inte tycker är särskilt roligt så blir all den där övningen ganska tråkig och jobbig...
  9. E

    Hur man ser på regler

    Det är inte alls klart. Om magiker kan använda rustning, eller om en icke-magiker kan använda magiska stavar beror ju på hur magi fungerar i den setting som används. Klart man kan skita i allt sådant, men då har man ingen gemensam ram att spela inom - och det brukar vara rätt bra om alla...
  10. E

    Hur kommer man över varumärken?

    Det måste inte finnas någon tjänst, och finns inte alltid heller. För registrade varumärken så finns de garanterat i en databas någonstans - som ofta är per land. Men alla varumärken är inte registrerade, och då behöver de inte vara sökbara någonstans. Men det var varumärken. Vanliga böcker...
  11. E

    Cyberpunk musikvideor

    Beast in Black - Moonlight Rendezvous
  12. E

    Ny det varumärkesintrång?

    Kult är ett registrerat varumärke. Finns flera registreringar av det ordet till och med - av olika företag för olika ändamål. Inget av de registrerade användningsområdena verkar inkludera vanliga romaner dock.
  13. E

    Världens mest komplicerade Rollspel!

    Han levde nog som han lärde på den punkten - vilket var irrelevant eftersom Gygax själv inte spelade AD&D utan något annat, nämligen det äldre (O)D&D
  14. E

    Världens mest komplicerade Rollspel!

    Ars Magica är inte heller särskilt komplicerat i sig. Dock så är det mycket regler att hålla reda på, och till skillnad från många andra rollspel så bör alla spelare (inte bara spelledare) ha koll på alla reglerna innan man börjar spela. Det kan bli många siffror att hålla reda på, men nästan...
  15. E

    Tankar om språk och magi

    Intressant idé, men troligen omöjligt att genomföra bra i spel. Obligatorisk läsning på temat: Ursula K. Le Guin: A Wizard of Earthsea. Jack Vance: The Languages of Pao
Top