D&D Förklara ADnD för mig

Jag har vagt gör mig att de var rätt kassa, också? Dvärgarnas stenkunskap var väl OK, men det var inte mycket kräm i alver eller dvärgar.
Det största problemet med dvärgar och alver (och halflings) i BECMI är att de är begränsade i level, men på låga levels så är de minst lika bra som människo-klasserna.
Dvärgar är i princip fighters med lite extra förmågor, och bättre saving-throws
Alver är i stort sett identiska med alviska fighter/magic-users i AD&D. De går upp i level långsamt, men kombinationen av att kunna slåss och använda magi gör dem väldigt flexibla.
Om man använder Weapon Mastery så är följande en faktor också: människor får välja ett begränsat antal vapen som de kan använda på level 1 (2-4 st) medan icke-människor kan använda alla (eftersom de lever längre har de haft mer tid att lära sig dem heter det). Men när människorna blir level 3 kan de specialisera sig på ett vapen, vilket ger rätt dramatiska bonus på träff och skada plus specialförmågor. Icke-människorna får vänta till level 4, och särskilt för alverna lär det dra ut på tiden eftersom de har dubbla kostnaden för att levla (de har ju trots allt två klasser).
 
Det jag gillar med att alv och dvärg är klasser i sig själva är att man tenderar att få mycket färre alver och dvärgar. Men jag vet inte inte om det väger upp just att det är rätt tråkigt att alla alver och dvärgar är typ samma.
Enligt gamlingarna på Dragonsfoot är lösningen att man enkelt husreglar ihop den värv-/folkslags-kombination man vill ha i en egen klass. Dvärgaspejare som kan spåra i underjorden, alviska druider och halvlingsninjor.

På Dragonsfoot kan man ofta hitta sådan husreglade Classic-D&D- klasser.
 
På Dragonsfoot kan man ofta hitta sådan husreglade Classic-D&D- klasser.
Fördelen med Classic-D&D är ju att en klass kan beskrivas på .... en halv sida (eller betydligt mindre).
Om alla i gruppen bara är ok med det, så är det ju superenkelt.
Tänker också att det kan finnas behov att balancera om efter hand. Om Halvlingsninjan blir alltför obalancerad så får man prata med spelaren och göra några ändringar.
 
Enligt gamlingarna på Dragonsfoot är lösningen att man enkelt husreglar ihop den värv-/folkslags-kombination man vill ha i en egen klass. Dvärgaspejare som kan spåra i underjorden, alviska druider och halvlingsninjor.

På Dragonsfoot kan man ofta hitta sådan husreglade Classic-D&D- klasser.
Gazetteererna introducerar en hel del skoj, t ex en dvärgcleric, i princip F/Cl, som jag tycker är helt försvarlig. Dock handikappas den av att de måste vara undercover och kan inte använda sina förmågor så att icke-dvärgar ser det. Inte förrän man känt dem i flera år åtminstone. Modulen rekommenderar att spelaren har två rollformulär, ett fejk som ligger framme där han är en vanlig dvärg, och ett riktigt som bara DM vet om. Undrar bara vad de andra säger när de levlar runt 2000 xp och den här dvärgen gör det vid det dubbla.

Finns även en människa-som-alv-klass ("Forester"). Alltså en F/M, som upptagits i en alvklan och lärt sig allt de kan (woop-i-dooh). Fast utan immuniteterna och detection som är genetiskt. Även denne ska vara hemlig tills något dramatiskt ögonblick där de plötsligt räddar gruppen med sin hemlighållna magi.
 
Enligt gamlingarna på Dragonsfoot är lösningen att man enkelt husreglar ihop den värv-/folkslags-kombination man vill ha i en egen klass. Dvärgaspejare som kan spåra i underjorden, alviska druider och halvlingsninjor.

På Dragonsfoot kan man ofta hitta sådan husreglade Classic-D&D- klasser.
Känns som samma lösning som att dela upp det. Det löser det negativa men tar bort det positiva =)
 
Basic Fantasy är jäkligt fint men nästan för bra. Tillrättalagt, liksom. Nästan inga knasigheter att förfäras över :(
För att återknyta till trådens syfte: en av förklaringarna till AD&D:s tjusning är att det är bitvis ofullständigt och dåligt, så det lockar till hemmafixande.

Det blir Ikea-effekten, du dras till något du behövt sätta samman själv.
 
För att återknyta till trådens syfte: en av förklaringarna till AD&D:s tjusning är att det är bitvis ofullständigt och dåligt, så det lockar till hemmafixande.

Det blir Ikea-effekten, du dras till något du behövt sätta samman själv.
Som jag brukar säga: om någon säger att de har spelat AD&D i 40 år, kan du vara rätt säker på att det de faktiskt spelar nu maximalt har vissa likheter med AD&D...
 
Back
Top