Professor T
The Fun Guy From Yuggoth
Och ffa - ett antal av våra backers har fått dem
Såklart. Bara bråkig petimäter här. Jag har ju fått paketet själv, så kan ju vittna om den finns ute.
Och ffa - ett antal av våra backers har fått dem
Man anar en påverkansoperation här…Mer förvånad Chronopia har drygt 35% appeal. Visste inte @Dimfrost hade så många konton!
Drakar och Demoner Stål
Riotminds nya DoD-licens är aktuell på nytt nu när spelen som bygger på den börjar släppas. Jag har anledning att återkomma till flera av dem i senare recensioner (speciellt Mellanspels speliga Trudvangversion är lockande) men Drakar och Demoner Stål är något aningen avvikande. Licensen bygger ju på att man antingen skapar produkter som kräver DoD Trudvang-regelboken på ett eller annat sätt, eller att man får utnyttja namnet »Drakar och Demoner« mot en smärre licensavgift och att vissa krav på innehållet uppfylls. Det senare handlar främst om att uppdatera och skriva om gamla versioner av och världar till DoD, och det är här DoD Stål ligger på gränsen till det tillåtna. Det talas rentav om rättsliga följder, men inget är ännu bestämt.
Vad är det då som är kontroversiellt med DoD Stål? Utan att gå in på tekniska detaljer i licenstexten är det inte så enkelt att förstå. Det tycks i alla fall bottna i att spelet är för unikt och på samma gång för nostalgiskt. Marknadsföringen går ut på att DoD Stål är en av de världar som en frilansare, Adrian Palmberg, arbetade på när Äventyrsspel hade börjat skrota Ereb Altor och leta efter något nytt. Andra exempel var den värld som Gunilla Jonsson och Michael Petersén skisserade i Magikerns Handbok, och den som beskrevs i en Sinkadus-artikel om alver (nummer 39). Ingen av de världarna användes någonsin någon annanstans.
Detsamma gäller DoD Stål. Som vi vet valde Äventyrsspel att satsa på Chronopia i stället. DoD Stål är därför ett fristående spel som nästan slaviskt bygger på reglerna från DoD4 från 1991. Ändå är det inte helt säkert att myten om ursprunget från åren 1993–1994 verkligen är sant. Det ryktas om att det bara är ett reklamstunt för att spela på de nostalgiska strängarna och bygga upp en hype, och ibland får man intrycket av att lite mer än vad skaparna hävdar nog är nyskrivet i spelet.
Men nostalgivärdet är hur som helst oomtvistat. Jag växte upp med DoD4, och jag kan inte låta bli att tilltalas av DoD Stål trots dess många uppenbara brister: spelsystemet är simulerande med små meningslöst taktiska inslag som bara stör (yrkesförmågor är ett fint exempel) och typografin är tråkig. Men även detta kan vändas till något positivt: i nästan allt är intrycket en DoD4-modul, från layouten till formatet, en box med två G5-häften, en färgkarta och ett tunt äventyrshäfte. Snyggt är att det faktiskt är originalmålningar på böckernas och boxens omslag (något annat vore väl att driva nostalgivurmen alltför långt), samt de MiG-aktiga illustrationerna. Det är även några färgsidor i böckerna (tänk första utgåvan av Kult). Spelet är också kanske förvånansvärt välskrivet.
Och spelvärlden är riktigt lockande. Det är en ökenvärld, ett hårt samhälle långt ifrån Ereb Altors trots Nidlands onda araber likväl påfallande vänliga stämning. Vindpinade öknar av sten och salt och sand bryts av svarta klippor där främmande och fascistiska alver styr över världen från sina stålcitadell. Över landet kryper enorma långsamma stålfordon, slagskepp och arker i ett. Människor och andra lägre folkslag lever som primitiva stammar och bara enstaka i mindre städer. Samhällslivet domineras av mer eller mindre religiösa ordnar. Ensliga kloster på bergstoppar härbärgerar eremiter eller fanatiker på tämjda riddrakar. I fjärran anas en uttorkad, oljig havsbotten full av skrämmande monster. Överallt går ståltemat igen, från rasernas sinnelag till vapenkonst, dekorationer och magi; en av de intressantare idéerna är alvernas stålsymbiosmagi.
Det är väldigt överdrivet och alltid kraftigt influerat av Dark Sun, reglerna är obsoleta och långt ifrån vad jag föredrar i vanliga fall, men presentationen och idéerna gör att jag inte kan annat än att älska spelet. Åtminstone nu, till en början. Att faktiskt spela det är en helt annan sak.
och Askerra (från @Robert Jonsson som jag misstänker är en kommande grej och som vi lowkey spelar i emellanåt).
EDIT Håller med!Trudvang, men tycker det ska vara ett separat spel!
Chronopia känns lite dött just nu pga att det ligger lite nära Arkand. Inte i innehåll egentligen, eftersom det är en så mycket mindre stad, och lite mindre storslagen, men ändå i upplägg, och just stadsmodulfokuset till DoD. Men om tre-fyra år är det kanske dags att börja tigga FL om att få skriva Chronopia.Mer förvånad Chronopia har drygt 35% appeal. Visste inte @Dimfrost hade så många konton!
För att det är en värld till Dragonabne-rollspelet?Är det för att kränga Dragon Bane spel, eller varför gör man så måntro? Trudvang har ju en helt annan känsla än Dragonbane.
Äspel gav ut Boken om Magnamund med regelstöd för att använda den som spelvärld till DoD. Men visst, det var ett tag sedan.
De tongivande på det här forumet har egentligen aldrig riktigt varit särskilt representativa för vad som uppskattas och spelas ute i stugorna vad jag kunnat märka. Möjligtvis under jättetidigt 00-tal när forumet var rätt nytt. Finns flera anledningar till varför.Jag blir alltid lika förvånad över hur väl omtyckt något verkar vara, gentemot hur tongångarna går på forumet bland de som är tongivande. Hade aldrig kunnat tänkt att Trudvang låg så högt upp på listan till exempel.
Korrekt. Den står i min bokhylla och har en bunt grejer som ser ut som Games Workshop-miniatyrer i sig bland annat. Cool bok dock. Fortfarande så jag skulle vilja se att världar till rollspel presenteras. Med en bild- och lore-tung fyrfärgsbok som kan ligga på kaffebordet och inspirera folk medan eventuella regler till settingen kommer med i en svartvit liten pamflet.Jag är rätt säker på att det inte fanns några regelmekaniska grejor i Boken om Magnamund, förutom förstås det helt självständiga brädspelet som ingick.