DoD Vilka världar till Drakar och Demoner är du intresserad av?

Vilka världar till Drakar och Demoner är du intresserad av?

• Ereb Altor

Votes: 58 56.9%
  • Chronopia

Votes: 36 35.3%
  • Trudvang

Votes: 52 51.0%
  • Dimmornas dal

Votes: 30 29.4%
  • Mervalde

Votes: 9 8.8%
  • Windheim

Votes: 16 15.7%
  • Någon annan värld (skriv gärna världens namn i en kommentar)

Votes: 9 8.8%
  • Inga överhvudtaget

Votes: 15 14.7%
  • Magnamund (tillagt alternativ)

Votes: 14 13.7%

• Total voters
    102
Är det för att kränga Dragon Bane spel, eller varför gör man så måntro? Trudvang har ju en helt annan känsla än Dragonbane.
Jag tror nog att de kan fånga känslan genom yrken, förmågor, magiskolor, monster, släkten, etc.
Screenshot_20251020_114448_Gmail.jpg

Utan att vara särskilt intresserad av Trudvang är jag ändå nyfiken på om Ligan kan göra något vettigt av Den svarta solen. Jag spelade Vildhjärta en gång i tiden och det var trevligt men det blev ingen fortsättning därefter. Senare gjorde jag ett försök att läsa Snösaga men gav upp efter ett antal sidor. För mig kändes det ospelbart och baserat på vad jag hört är efterföljande delar i kampanjen ännu värre.

Jag är rätt säker på att det inte fanns några regelmekaniska grejor i Boken om Magnamund, förutom förstås det helt självständiga brädspelet som ingick.
Jag tänker inte säga emot. Jag utgår ifrån att mitt minne sviker mig :)

Min närmaste familje- och vängrupp är av okänd anledning tveksamma till att spela Drakar och Demoner. Men jag tror nog att de skulle kunna gå igång på Trudvang-settingen :)

Jag vill se Stål-världen av @Dimfrost . Han har givit mig tillstånd att skriva den själv, men jag vet inte när jag kan hinna det.

Tycker det är lite likt Mortal Enginges. Filmen är iofs sci-fi, men grejen med de omkringkörande städerna var vad jag fastnade för. Annars låter upplägget ball! Som stort fan av Dark Sun är det kanske inte en högoddsare...

Cog.

Magnamund (Ensamma Vargen) är ju också på gång till Drakar
Jag har för mig att jag sett den annonseras någonstans. Jag diggar Magnamund! Av världarna är nog den mest intressant tycker jag. Annars är jag nog mer sugen på att höra om spelvärldar i fanzine och i artiklar på nätet om spelledarnas egna världar.

Det måste inte vara stort och känt för att vara kul. Tex har @God45 gjort en kul grej i #Drakar25-utmaningen, inte så att jag vill flytta alla mina kampanjer dit, men att läsa och kanske spela EN gång hade varit skoj.

Jag tror nog att de kan fånga känslan genom yrken, förmågor, magiskolor, monster, släkten, etc.
View attachment 26285
"Trudvangs unika version av magi."

Nu har jag bara Riotminds första utgåvor av DoD i någorlunda färskt minne, men var inte magin där liknande den som använts i nästan alla utgåvor av spelet, inklusive DoD23?

Nu har jag bara Riotminds första utgåvor av DoD i någorlunda färskt minne, men var inte magin där liknande den som använts i nästan alla utgåvor av spelet, inklusive DoD23?

Man väver väl vitner?

Man väver väl vitner?

Ja, det finns 3 olika typer av magi som ändrar verkligheten på olika sätt, har olika sidoeffekter och kan upptäckas olika svårt. Har du en svartmagiker i byn så MÅSTE du leka Maffia/Werewolf och så ihjäl honom för annars kommer barnen födas dödfödda och allt odlat kommer dö.

Jag fattade heller ingenting av detta först, men tydligen förändrades magin mycket i senare versioner av Trudvangreglerna.

De tongivande på det här forumet har egentligen aldrig riktigt varit särskilt representativa för vad som uppskattas och spelas ute i stugorna vad jag kunnat märka. Kanske under jättetidigt 00-tal när forumet var rätt nytt kanske. Finns flera anledningar till varför.

Trudvang är något som rätt många ofta är nostalgiska till, speciellt från den tidiga tiden för Riotminds. De två stora svenska spelen sådär runt 2004 var ju DoD6 och Mutant UA ( och kanske Eon med?). Nu har jag iof min egen starka kritik av exempelvis Snösaga efter att ha spelat den kampanjen flera gånger med varierande resultat (och nått slutet en gång). Men utanför det här forumet har jag bara hört folk tala om den kampanjen med värme och nostalgi om hur bra och episk den var. Långt ifrån den rätt ensidigt fräna och bittra kritik det oftast hörts på det här stället eller närliggande bloggar. Så jag ser det här stället historiskt sett lite mer som sin egen bubbla och ekokammare.
Ja, många som började spela rollspel på 00-talet är nostalgiska över Trudvang i allmänhet och Den svarta solen i synnerhet, har jag förstått det som. Det ska vi inte undeskatta. Det är lätt att bli lite intern här annars.

För att man då måste bygga en helt ny regelmotor?

Ja det är väl bra? Folk verkar älska nya regler. Men vill man inte utveckla nya regler kan man väl använda de gamla med lite tweaks och presentera i en ny, egen, regelbok.

Men hur kompatibla är de? Ska det finnas ankor i Trudvang? Bygger grundpremissen på någon kamp mellan demoner och drakar även här?
Världen måste inte matcha grundboxen. Mig verterligen kommer det inte finnas några som helst ankor i Magnamund heller.

Världen måste inte matcha grundboxen. Mig verterligen kommer det inte finnas några som helst ankor i Magnamund heller.

Det blir säkert en framgångsrik kampanj på forumet för att få med ankorna även i Trudvang.

Hur som helst väldigt kul med ett nytt Trudvang och att Fria Ligan håller i tyglarna! Mindre kul i mitt tycke att man ankrar det till Drakar och Demoner 23 spelet.

Tror dessutom det är ett dåligt affärsbeslut då Trudvang torde ha mycket starkare dragningskraft än Dragonbane, och därför nog får en del som inte är sålda på Dragonbane att stå över Trudvang.

Det blir säkert en framgångsrik kampanj på forumet för att få med ankorna även i Trudvang.

Hur som helst väldigt kul med ett nytt Trudvang och att Fria Ligan håller i tyglarna! Mindre kul i mitt tycke att man ankrar det till Drakar och Demoner 23 spelet.

Tror dessutom det är ett dåligt affärsbeslut då Trudvang torde ha mycket starkare dragningskraft än Dragonbane, och därför nog får en del som inte är sålda på Dragonbane att stå över Trudvang.
Här tror jag du kommer få fel.... Nostagli i all ära, men jag är rätt säker på att Dragonbane sålt mer än DoD23 och där finns det ingen nostalgi att falla tillbaka på för att få försäljning. Jag tror även att 'på Trudvang kickstartern kommer få se fler backare från engelskspråkiga länder än från Sverige.

Back