Varning. Det här inlägget innehåller en vansinnigt ogenomtänkt teori. Intelligenta och känsliga läsare uppmanas ta ett djupt andetag innan ni fortsätter.
___
Det finns tre sätt att spela rollspel på. Spela äventyret (1), spela rollpersonen (2) och spela händelser (3).
1. Äventyret går ut på att stjäla den röda juvelen. Om du gestaltar en deprimerad fotograf eller en hyperfokuserad lönnmördare som ska göra det spelar ingen roll. Behöver någon charmas så gör din rollperson det, oavsett bakgrundshistoria, för annars kommer inte äventyret framåt. Riskaversion spelar roll eftersom premissen är att alla vill klara uppdraget och få tag i juvelen. Riskaversion spelar även roll om du inte vill förlora din rollperson eller det är jobbigt att få in en ny i berättelsen. Men själva äventyret skiter ju i din rollperson och fortsätter oavsett.
2. Du gestaltar en deprimerad fotograf eller en hyperfokuserad lönnmördare, och vad du tar dig för är det huvudsakliga. Vill din rollperson leta juveler är det viktigt, och vill din rollperson dricka öl på en taverna och prata om att inte leva upp till sina föräldrars förhoppningar så är det viktigt. Riskaversion här betyder att du håller tillbaka din egen upplevelse och det låter ju kontraproduktivt.
3. Långsiktighet är inte intressant. Vad som kommer att utspela sig just härnäst är intressant. Din rollperson kommer att göra det som ger den bästa scenen, oavsett om en deprimerad fotograf eller en hyperfokuserad lönnmördare egentligen borde göra så. Riskaversion har inte något med saken att göra.