Riskaversion

Jag sällar mig till kören som nog inte tror det är så stor skillnad idag som i någon sorts förtid. Det är lite för person och situationsberoende för att kunna göra en bredare svepande bedömning.

För egen del har det helt och hållet att göra med typen av spel som spelas har jag lärt mig med åren. I one-shots (eller few-shots) bryr jag mig inte utan låter gladeligen min RP gå i döden om det leder till något ball och störs inte nämnvärt om den rent slumpmässigt skulle råka dö. Där det är tänkt att spelet skall vara kampanjspel bryr jag mig mer och tycker det är direkt störande om SL "slumpmässigt" eller godtyckligt har kål på min RP.

Det ligger i kampanjspelets natur att huvudpersonerna inte dör alltför lättvindigt. Sen är det då avvägningen som gör att man inte upplever att man har carte blanche att göra vad som helst eller är som Stålmannen och inte kan dö. Där kommer fingertoppskänsla från SL in och känna sin grupp och sina spelare så de känner en upplevd spänning och risk i spelet. Samt att det inte nödvändigtvis måste vara med risk för egen liv och lem i var och varannan situation utan kan vara närstående, ekonomi, föremål eller annat som sätts på spel.

Cog.

Back