RECENSION James Bond 007

Det som senare äventyrsmoduler gjorde riktigt coolt var att de gav NPC:erna individuella motståndsvärden, vilket gjorde det till en mini-game i sig självt att försöka lista ut om rätt väg att gå är övertalning, eller förhör, eller förföresle, etc.

Låter ju inte helt olikt hur Dallas fungerar, i praktiken, förutom att det inte riktigt har äventyr i den bemärkelsen. Så kanske fanns det lite inspiration därifrån, även om Dunnigan inte verkar ha jobbat något med James Bond 007.
 
Vuxenlivet har besegrat mig senaste tiden, men jag läser inte mindre rollspelsregler för det. Däremot hinner jag inte skriva om det. Så nu får jag försöka beta av åtminstone resten av spelarsektionen av James Bond 007!

Gambling and Casino Life
Det här några sidor långa kapitlet går igenom hur spelreglerna används för hasardspel och för att fuska i desamma. Ett antal spel får egna regler: kortspelen Chemin de fer, Baccarat, Blackjack och Poker; och sedan även hasardspelet Roulette.

Det är alltså endast regler för hur färdigheter används för att spela och vilka resultat det innebär med olika Quality Result. Spelen har enkla kopplingar till sina förlagor, exempelvis att du kan satsa igen efter ditt första färdighetsslag i poker. Tanken är att du som spelledare ska kunna reglerna i de riktiga spelen och därför förmedla vad olika saker innebär. Quality Result 1 för din pokerhand är såklart en Royal Straight Flush.

Kapitlet har även med kulturella skillnader mellan casinon i olika länder, exempelvis vilka kläder du behöver ha på dig eller om roulette i något visst land har en 00-ruta. Det finns också någon paragraf vardera om ett antal kända casinon i dåtiden. I boken Thrilling Locations, som följer med i boxen, beskrivs flera av de här sakerna i mer detalj. Detta är regelsidan av hasardspelen.

Skälet att det görs en stor grej av det är såklart att dessa spel är en bra plats för skrävliga skurkar att skryta och för raffinerade förhörstekniker att sättas in av agenterna.

Fusk får lite extra fokus. Spelledaren måste tala om att SLPs potentiellt kan fuska, men måste inte säga när de gör det. Däremot kan spelare be om att få slå Persuasion för att upptäcka om det görs.

1748181911045.png
Casino Royale. Varianten utan Daniel Craig.

Fame
Något sånt Youtubeklipp där "real CIA spy talks about spy movies" menade att idealagenten är "The Gray Man". Den som du inte lägger på minnet och som ser ut som alla andra. Kanske inte riktigt urtypen för James Bond, men Fame-reglerna verkar absolut hålla med.

Du får Fame genom att saker du gör och/eller din nuna hamnar på blaskornas förstasidor eller i TV-rutan. Varje gång någon dör bjuds fem poäng. Varje synligt ärr ger 20 poäng.

När du sedan slår för att känna igen någon (eller när spelledaren slår dolt för att se om en SLP känner igen din rollperson) så slås ett Ease Factor 5 Perception-slag. Det finns tre potentiella utfall. Slaget kan lyckas, vilket innebär igenkänning. Slaget kan misslyckas, vilket innebär ingen igenkänning. Och slutligen kan slaget även leda till en osäker situation, som kan vändas till en rollpersons favör med ett lyckat Persuasion. Nejnej, jag är inte han, han är längre än jag!
Om du vet med dig att din Fame kan bli ett problem kan du använda Disguise i förväg. När du gör det och lyckas så används helt enkelt ditt Quality Result som Ease Factor på slaget för den som försöker känna igen dig, istället för fem. (Det här är ett snyggt regeltekniskt trick som spelet använder ofta: eftersom QR kan gå upp till 4 och Ease Factor normalt är 5.)

IMG_1091.jpg
Damer och herrar, jag ger er: Connery-Bonds fumlade "Persuasion"-slag.

Hero Points
Nästa tvåsidorsuppslag handlar om hjältepoäng. Spelet har ingen helt fast regel för hur dessa bör delas ut, men påpekar att en Rookie typiskt börjar ett uppdrag med runt 3, en agent med 8, och en 00 med 12. Fler poäng leder till mer heroiskt spel. Att exempelvis ge sig in i en eldstrid i numerärt överläge utan några Hero Points kommer antagligen leda till rollpersonsdöd.

Kapitlet har däremot inga stenhårda regler för hur poängen delas ut. Det lämnas mer som ett smakråd.

Huvudmekanismen för hjältepoäng är att de kan spenderas för att ändra ett Quality Result. Om du får QR 4 kan du spendera två poäng för att nå QR 2. Men du kan också spendera för att försämra SLPs resultat. Ett exempel i boken är att en kula som träffar dig med QR3 kan ändras till en miss (QR över 4) med två Hero Points.

Ett annat förslag är att låta spelare spendera HP för att förbättra en situation i sin favör. Att väldigt lämpligt få tag i något som verkligen behövs, just när det behövs. Det är något som händer Bond i filmerna relativt ofta.

1748182916512.png
I The Man With the Golden Gun hoppar en pojke ned och försöker sälja en souvenirelefant till Moore-Bond och kan också högst lämpligt vrida bränslereglaget rätt så Bond kan gasa på med båten. HP spenderades!

Experience and Character Growth
Du får XP av att klara saker. Du kan spendera XP för att köpa poäng i färdigheter och egenskaper. Priserna är ganska höga, så räkna inte med att göra någon radikal resa. Det är däremot relativt billigt att köpa nya färdigheter, och du kan även spendera XP för att köpa bort Fame och för att be om tuffare prylar från Q inför nästa uppdrag. Så det finns mer än bara +1 Riding att lägga poäng på.

1748183292906.png
Skådespelaren Desmond Llewelyn hann averka rätt många Bond, som Q. Snacka om character growth!

Equipment
Det sista kapitlet i spelarsektionen av boken och primärt ett listkapitel för handeldvapen, fordon, och äventyrsutrustning. Finns även lite möjligheter att uppgradera fordon med bepansring och andra saker.
1748183213710.png
Walther PPK. Bondpistol av rang.
 
Back
Top