Christoffer
It's all pig.
Jag tror inte rollspel ensamt har skapat den kulturen, men man kan ju kolla på de Shoot em up-spel vi roade oss med under samma tid. De hade mest bara vapen och ammo, och det var fullt rimligt att anse att de vapen och ammo vi hittade i våra rollspel skulle användas på samma sätt. Jag tror inte att döden i sig har så mycket med det att göra, det är problemlösning helt enkelt.
Fast nu talar vi om extremt olika saker. Du svarar på något jag inte ens talat om. Våld och död som en del av underhållningskultur helt klart, där är ju rollspel inte ensamma. Men inte det jag syftar på öht. Jag menar döden så som ett rätt unikt utfall av en konflikt, att sticka kniven i någon eller försöka snacka ner dem? Att försöka hinna först till en plats eller skjuta den man tävlar med i ryggen? osv. Rollspel har ju en enorm luddighet kring konfliktresolution för allt som inte rör döden, para ihop den luddigheten hur ett lyckat slag för övertala ska se ut med spelledarråd att dominera och kontrollera, att driva igenom saker i en viss riktning, osv. Då blir döden ett säkert sätt för spelare att påverka situationen. Så utifrån vad det är jag talar om så har det helt och håller med döden i sig att göra, vad det är, och just för att lösa problem/garantera ett visst utfall.