JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 8,641
Ett typexempel på något som ofta tas upp som ointressant för berättelsen är väl när rollpersoner köper utrustning.
Där saknas inte bara berättelse utan även konflikt mer generellt.
Ett typexempel på något som ofta tas upp som ointressant för berättelsen är väl när rollpersoner köper utrustning.
Då dök det upp någon i tråden som berättade om hur deras spelgrupp spelade. Tror att de spelade Chuubo's Magical Wish-Granting Engine eller vad det heter. I alla fall så hade de oftast brainstorming innan varje scen, där de bollade lite idéer om vad som skulle hända. Det gillade det och tyckte att det gav högre kvalitet på scenerna. Typ "Jag kommer in och upptäcker att du håller på att skriva på det där brevet, och du typ försöker dölja det." "Ja, och du märker att jag försöker att undanhålla dig något, och till slut får du typ tag på det och läser det." "Ja, det är ballt, och så typ blir jag arg och stormar därifrån." "Eller så kanske Britta kommer in då, och undrar vad som händer!" "Ja, och så blir hon arg!" "Eller så kanske vi plötsligt båda försöker dölja det från henne?" "Ja, det blir ballt; så gör vi!"
Jag är nyfiken på vad det är som gör att rollspel fungerar illa (eller i varje fall sämre) om de försöker berätta historier?
Jag ställde ju förvisso flera frågor i hopp om att förstå vad det faktiskt var du menade, eftersom du tillskrev folk åsikter vitt och brett och själv skrev saker som jag inte kunde tolka på annat sätt än paradoxalt.Jag förklarar gärna tydligare vad jag tycker, om jag får en faktisk frågeställning som jag kan utveckla resonemanget utifrån.
Att du gör det aktiva valet att tolka innebörden i det jag säger på ett helt annat sätt än det jag skrev, och sedan avfärda din tolkning som "nonsense" gör det bara svårare, inte enklare, att förklara mitt perspektiv. Slipper vi väderkvarrnar blir det lättare att hålla diskussionen konstruktiv och meningsfull.
Jag ställde ju förvisso flera frågor i hopp om att förstå vad det faktiskt var du menade, eftersom du tillskrev folk åsikter vitt och brett och själv skrev saker som jag inte kunde tolka på annat sätt än paradoxalt.
Att skapa drama och att berätta historier är samma sak. Jag fattar inte var ståndpunkten ligger?
Är det inte egentligen bara, åter igen, den urgamla diskussionen om ROLLspel vs rollSPEL?
Jag tror du behöver förklara bättre hur du menar, för just nu skriver du i mina ögon "rollspels styrkor ligger inte i skapandet av berättelser, utan i alla delar som används för att skapa berättelser", vilket givetvis är helt nonsens.
tillskrev folk åsikter vitt och brett
Precis det där; tack! Det är verkligen ett helt annat sätt att spela på, som går emot så mycket av vad många skulle säga hela poängen och kärnan i aktiviteten rollspel. Men jag tänker inte säga att det inte är rollspel, och det verkar vara en medveten och givande spelstil för de inblandade. Jag kan till och med bli lite sugen att prova någon gång! @adrian_of_arcane_lore, läs den här länken; jag tror att du skulle finna det intressant!
(snipp) …att rollspelsmediets unika styrkor inte ligger i skapandet av berättelser utan i den direkta interaktiva upplevelsen av deltagande i en händelseutveckling… (snapp)
Det här tycker jag är intressant. Det finns helt klart någonting här som skiljer rollspel från andra media.rollspelsmediets unika styrkor inte ligger i skapandet av berättelser utan i den direkta interaktiva upplevelsen av deltagande i en händelseutveckling, och den dramatik och det känslomässiga engagemang som skapas i stunden utifrån de unika premisser som rollspelsmediet erbjuder (interaktion, inlevelse, relativt fria val, agens, konsekvens, improvisation mm).
Jag ser nog inga egentliga fördelar med att exkludera folk som anser sig spela rollspel från hobbyn.
För mig personligen är AP-strömmarnas underhållningsvärde i stort sett noll, oavsett hur väl genomförda de är. Jag tror det beror på att tar man bort det som är unikt med rollspel; min interaktion, agens, m.m.; så försvinner också det roliga med rollspelen.Det gäller nog även publiken till AP-strömmar skulle jag tro. Dvs att det kan vara underhållande att se/höra andra interagera med varandra vid rollspelsbordet förutsatt att de gör det på ett underhållande sätt.
För, you know. De flesta oredigerade rollspelsberättelser suger. ”You had to be there”
Trollar du nu eller? Jag skrev ju klart och tydligt att jag inte förstod vad du menade, och därav bad dig förklara tydligare (med frågor). Att då läsa det som att jag gjort en vanrepresentation av det du skrev blir ju rätt märkligt. Jag var ju tydlig med att jag inte förstod och tyckte du sa emot dig själv med det du skrev, eftersom de exempel du gav är att berätta.Frågorna du ställde i tråden var:
och
Vilka jag inte svarade på, eftersom jag inte uppfattade dem som särskilt relaterade till något jag skrev utan mer generella frågor, då de i vart fall för mig inte på något tydligt sätt byggde på mina resonemang. Men vill du att jag skall svara på dem så kan jag ju självklart göra det.
Personligen tappade jag dock intresset för att ge ett utvecklande svar när du skrev
Vilket jag tolkar som en ganska rejäl vanrepresentation av det jag skrev (vilket det nästan alltid är när man svarar med att skriva om vad en person säger, snarare än att bemöta det som faktiskt sägs på det sätt det sägs), och att du valde att avfärda denna vanrepresentation (alltså inte mina ord, utan dina) som nonsense. Vilket dels blir oerhört svårt för mig att både försvara och utveckla, eftersom jag då behöver försvara/utveckla en position jag inte tagit, och dels så är det i min mening ointressant att föra diskussioner utifrån vad jag uppfattar som "bad faith".
Vilket jag påpekade.
Istället för att då svara utifrån den premissen specifikt försökte jag utveckla mina resonemang i den vidare diskussionen.
Men tydligen så innebar det att jag:
Vilket jag ärligt talat känner mig nödgad att ifrågasätta.
Vilka åsikter har jag tillskrivit vem, i vilket inlägg har jag sagt att någon specifik person har en åsikt denne inte har?
Och då det skett "vitt och brett" betyder ju det med andra ord att det måste ha skett flera gånger under denna diskussion, så jag skulle gärna vilja veta vilka deltagare i tråden jag har tillskrivit vilka åsikter, så jag kan få möjlighet att antingen förklara mig eller be om ursäkt.
Är det något jag har gjort borde det ju finnas konkreta exempel på det, för inte är det väl så att vi hänfaller åt ospecifikt anklagande vagueposting när någon uttrycker en hållning vi känner att vi inte gillar?
Kan eventuellt ha hänt förr det med.
För mig personligen är AP-strömmarnas underhållningsvärde i stort sett noll, oavsett hur väl genomförda de är. Jag tror det beror på att tar man bort det som är unikt med rollspel; min interaktion, agens, m.m.; så försvinner också det roliga med rollspelen.
Jag är bara tveksam till att detta något är berättelsens verkshöjd?
Medhåll. Det blir antingen som radioteater som har noll med rollspel att göra eller, om det är mer som riktigt rollspel, väldigt jobbigt att lyssna på eftersom man nog ska "vara där" för att det ska bli kul.För mig personligen är AP-strömmarnas underhållningsvärde i stort sett noll, oavsett hur väl genomförda de är. Jag tror det beror på att tar man bort det som är unikt med rollspel; min interaktion, agens, m.m.; så försvinner också det roliga med rollspelen.
Instämmer skarpt. Rollspel är interaktiva, och det är interaktiviteten jag blir lockad av. Ju mindre jag kan påverka vad som sker, desto mindre spel är det. Det är inte den dramaturgiska kurvan som ska eftersträvas för min del, utan snarare inlevelse i det gemensamma skapandet. Att uppslukas helt av den värld vi agerar inom skapar för mig mycket fler minnen än de gånger jag strikt försökt följa en plan.Vill bara flika in att jag tycker att denna diskussion är en av de mest intressanta jag läst på wrnu på länge! Nog för att jag absolut ser rollspel som en form av berättande (och det är nog ingen som sagt något annat) så tycker jag att @adrian_of_arcane_lore har flera intressanta poänger - lika lite som att improvisationsteater kanske oftast skapar dramaturgiska mästerverk så är heller rollspelens styrka inte att snickra berättelser med skickligt uppbyggda character arcs och eleganta dramatiska kurvor.
Inte att det inte går att skapa dramaturgiskt väl uppbyggda berättelser i rollspel, men jag håller med om att rollspel är sämre på det än böcker och film. Rollspelens styrka tänker jag i stället är deltagandet och inlevelsen i världen, rollpersonerna och vad som händer dem. Precis som andra redan har sagt - att lyssna på andras återgivande av rollspelssessioner är ofta (men inte alltid) en ganska blek upplevelse. Magin sker i ögonblicket.
Ja, men med ett undantag. Jag tror mycket på modellen -0< istället för _/\_/ när man pratar tidsbundet rollspel, tex oneshots på konvent. Presentera en tickande klocka, låt rollpersonerna undersöka möjligheter, och presentera ett val de måste göra. Där funkar det bättre än den dramatiska ark/val som en traditionellt linjär berättelse ska ha. På det sättet blir 0 i modell 1 en fisktank / sandbox att undersöka och försöka förstå.Denna diskussion är också mycket relevant för rollspelsskapande. Jag läser för tillfället Into The Woods: How Stories Work and Why We Tell Them av John Yorke och slås av att ganska lite av allt han skriver om aktstrukturer och character arcs är användbart för att skriva rollspel - mycket av det kräver en allsmäktig berättare som noggrant och väl avvägt kan snickra fram berättelsen och alla dess vändningar. En sådan färdig historia är stendöd vid spelbordet - den upplevs bättre som bok eller film.
Instämmer helt.Vi i Ligan jobbar ju med många frilansare, framförallt för moduler och äventyr. Nästan alla är skickliga skribenter, men det absolut vanligaste misstaget många gör i början är att de tror att det ska skriva en berättelse. Det är inte vad vi vill ha - jag har sagt i något annat sammanhang att en äventyrstext ska vara som en ritning för en lekplats, inte en roman. Tycker jag.![]()