Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Även om jag skulle råka vara väldigt duktig på att skriva så tror jag den krassa sanningen är att det drar väldigt lite extra pengar till en produkt.
Även fast det kanske inte drar in de snabba cashen tror jag att bra skriven text kan göra att spelet lever längre och får större spridning, word-of-mouth. Kutulu är ett väldigt välskrivet spel och jag tror inte det är en slump att det har spridits till Japan t ex. Det kanske int är det snabbaste vägen till rikedom men det lyfter spelet över mängden i det långa loppet.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
betalar man en nobelpristagare en miljon för att skriva ihop en fantastisk, välkomponerad och pregnant text, och sen lägger in amatörmässiga och fula bilder, så uppfattar många ändå produkten som något som ett gäng glada hobbyutövare satt ihop på pojkrummet, så att säga.
men jag gillar det här! Glada hobbyutövare som bara kör. Sen skadar det inte om det har en fräck punkighet som är svår att köpa för pengar eller utbilda sig till.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
[Min uppfattning är att det generellt i samhället saknas respekt för kreativt arbete. I synnerhet inom fält man inte själv är aktiv inom.

Det finns en underton av ”det är inte riktigt arbete”, men även handlar det om att det är svårt att förstå hur svårt, hur lång tid, och hur mycket färdighet som krävs att göra något som man själv inte utövar.

Jag jobbar tex mycket med folk som klipper och redigerar video. Jag har gjort det i 5 år nu, och har fortfarande svårt att avgöra hur komplicerat något är. ”Kan vi inte göra x?” undrar jag oskyldigt och de tittar på mig som jag är en galning.

Vissa grejer har jag fått lärra mig tumregler på, tex”1 sekund animation = 1h arbete”.

Min poäng är att mycket av diskussionen här berorn på att en okunskap/ointresse om konstnärers arbete. Man ska också ha jäkligt klart för sig att nästan alla konstnärer slumpar bort sin konst, prismässigt. Om de tog ett vettigt timpris skulle det inte finnas illustrationer i ett enda rollspel.

Och är konstnärer opålitliga? I den här kontexten skulle jag snarare säga att rollspelsmakare är svinjobbiga uppdragsgivare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vet inte hur applicerbart det här är, eller om det kommer som nyheter för någon, men som skönlitterär författare får man en viss procent på varje såld boks F-pris, dvs priset förlaget säljer den till distributörer för; som regel ligger den här så kallade royaltyn på mellan 25 och 30 procent av den summan; det finns en standard som författarförbundet har förhandlat fram som jag inte kan på rak arm. Förlaget står för då tryck, redigering, formgivning, distribution, finansiell risk, och allt annat; i gengäld behåller de då också 70 procent av försäljningspriset.
Det är så vår deal med Helmgast ser ut. Tror inte att det är så vanligt dock. En stor skillnad är att spelförlag gärna vill åt själva varumärket. För det är ju där eventuella stora vinster finns. Äventyrsspel gamla varumärken är ju bevisligen värda en del, även om de bara är på svenska.

Så problemet är nog, bortsett allt annat som redan sagt har, att rollspel är *spel*.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Dilandau Är det verkligen så att det inte finns respekt för kreativt arbete?

Jag skulle säga att bland boomer generationen och tidiga gen x kanske det kan vara så men flera personer inom mitten av millenie generationen och gen z jobbar ju med kreativa jobb som resevloggare , bloggare , youtubers , content creators mm mm som inte skulle kunna ses som vanliga reguljära jobb utan jobb inom den kreativa sfären

Pewdiepie har 111 miljoner följare på Youtube , Logan Paul har 23,6 miljoner prenumeranter på sin Youtubekanal .

Svenske youtubern och multisysslaren anis din Demina har närmare 300:000 följare på Instagram , vilket inte är dåligt för en svensk influencer i Sverige

Vi har Jocke och Jonna som är content creators och väldigt stora inom den sfären

Svenska Gangster-rappare hyllas ju i media om vart annat och vinner musik och kulturpriser på olika kulturgalor .

Så nog finns det en respekt för kreativt arbete
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Det är så vår deal med Helmgast ser ut. Tror inte att det är så vanligt dock. En stor skillnad är att spelförlag gärna vill åt själva varumärket. För det är ju där eventuella stora vinster finns. Äventyrsspel gamla varumärken är ju bevisligen värda en del, även om de bara är på svenska.

Så problemet är nog, bortsett allt annat som redan sagt har, att rollspel är *spel*.
Vi har en sådan deal med Ligan så det är nog relativt vanligt. Vi äger dock varumärket själva men de har rätt att ge ut böckerna och vi får royalties per såld bok.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Så nog finns det en respekt för kreativt arbete
Äpplen och päron. 99.99% är grafiska formgivare som layoutar direktreklam eller pizzamenyer. De får knappt betalt och inte speciellt mycket respekt heller. Gäller även trubadurer, aspirerande författare eller varför inte kommunpoeter. Det gäller absolut möbelformgivare som inte har breakat (vilket är typ 99.99%).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
[Min uppfattning är att det generellt i samhället saknas respekt för kreativt arbete. I synnerhet inom fält man inte själv är aktiv inom.

Det finns en underton av ”det är inte riktigt arbete”, men även handlar det om att det är svårt att förstå hur svårt, hur lång tid, och hur mycket färdighet som krävs att göra något som man själv inte utövar.

Jag jobbar tex mycket med folk som klipper och redigerar video. Jag har gjort det i 5 år nu, och har fortfarande svårt att avgöra hur komplicerat något är. ”Kan vi inte göra x?” undrar jag oskyldigt och de tittar på mig som jag är en galning.

Vissa grejer har jag fått lärra mig tumregler på, tex”1 sekund animation = 1h arbete”.

Min poäng är att mycket av diskussionen här berorn på att en okunskap/ointresse om konstnärers arbete. Man ska också ha jäkligt klart för sig att nästan alla konstnärer slumpar bort sin konst, prismässigt. Om de tog ett vettigt timpris skulle det inte finnas illustrationer i ett enda rollspel.

Och är konstnärer opålitliga? I den här kontexten skulle jag snarare säga att rollspelsmakare är svinjobbiga uppdragsgivare.
Jag måste säga att det är svinsvårt för mig att avgöra om jag har tillräcklig verkshöjd för att räknas in i det där kreativa arbetet man ska ha respekt för. Utövar jag ett omsorgsfullt odlat hantverk? Eller är jag bara en amatör som förstör arbetsmarknaden för riktiga skribenter? Jag menar, du säger att diskussionen här handlar om en okunskap om konstnärligt arbete, men är inte många inblandade folk som själva skriver saker?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Äpplen och päron. 99.99% är grafiska formgivare som layoutar direktreklam eller pizzamenyer. De får knappt betalt och inte speciellt mycket respekt heller. Gäller även trubadurer, aspirerande författare eller varför inte kommunpoeter. Det gäller absolut möbelformgivare som inte har breakat (vilket är typ 99.99%).
Då får man ju specificera vilken grupp inom den sfären det rör sig om och inte säga att det inte finns respekt för kreativt arbete som en helhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag måste säga att det är svinsvårt för mig att avgöra om jag har tillräcklig verkshöjd för att räknas in i det där kreativa arbetet man ska ha respekt för. Utövar jag ett omsorgsfullt odlat hantverk? Eller är jag bara en amatör som förstör arbetsmarknaden för riktiga skribenter? Jag menar, du säger att diskussionen här handlar om en okunskap om konstnärligt arbete, men är inte många inblandade folk som själva skriver saker?
Tills dess att man får någon form av erkännande inom kreativa yrken (beundran eller betalt, eller båda) så verkar man ju i ett vakuum där det enda skyddet är ens egna självkänsla och eventuellt stöttande vänner/familj. Dessvärre.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Well, jag är ju faktiskt verksam i den kreativa branschen och har varit i 20 år. Kan säga att ingen på insidan skulle betrakta Pewdiepie som annat än PR-plakat. Om de ens vill låtsas om som han finns. :)
Jag är inte ett fan av pewdiepie men jag skulle nog ändå säga att det han sysslar med är kreativt arbete , är det på samma nivå som tex en arkitekt , grafisk designer eller illustratör nej men det är fortfarande kreativt arbete endast en annan form av det

många youtubers , influencers bloggare osv har även lyckats nå en stor respekt och uppskattning bland gen z så att det finns en respekt för kreativt arbete ja absolut det gör det sedan kan man ju alltid ställa sig frågan om den respekten och uppskattningen är riktad mot rätt yrkesgrupp inom den kreativa sfären .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag är inte ett fan av pewdiepie men jag skulle nog ändå säga att det han sysslar med är kreativt arbete , är det på samma nivå som tex en arkitekt , grafisk designer eller illustratör nej men det är fortfarande kreativt arbete endast en annan form av det

många youtubers , influencers bloggare osv har även lyckats nå en stor respekt och uppskattning bland gen z så att det finns en respekt för kreativt arbete ja absolut det gör det sedan kan man ju alltid ställa sig frågan om den respekten och uppskattningen är riktad mot rätt yrkesgrupp inom den kreativa sfären .
Nej, det finns respekt för att lyckas. Det gäller alla yrkesgrupper. Ingen skulle avlöna en okänd TikToker...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Tills dess att man får någon form av erkännande inom kreativa yrken (beundran eller betalt, eller båda) så verkar man ju i ett vakuum där det enda skyddet är ens egna självkänsla och eventuellt stöttande vänner/familj. Dessvärre.
I rollspelsbranschen får jag intrycket att skribenter som inte aktivt marknadsför sig själva blir väldigt osynliga. När jag senast fick min första produkt där jag varit huvudförfattare recenserad i Fenix var betyget utmärkt – men det stod inget om hur jag skrev, och mitt namn nämndes inte ens, vilket också tycks vara normen. Om det är något jag ser som ett problem är det detta – att den i stort sett enda tidskriften för rollspelsrecensioner inte ser böckernas författare som viktiga nog att sätta ut namn på, utan enbart hänvisar till vilket förlag som givit ut dem.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
@Dilandau Är det verkligen så att det inte finns respekt för kreativt arbete?
Har man någon gång jobbat professionellt med tex text, design, illustration så vet man att ”alla” tror de experter på det. Alla tror de kan jagvetinte välja den den bästa färgen. Framförallt misstar folk ofta sin egen smak för ”bästa valet”.

Samma sak råkar exempelvis jurister eller ekonomer sällan ut för.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Har man någon gång jobbat professionellt med tex text, design, illustration så vet man att ”alla” tror de experter på det. Alla tror de kan jagvetinte välja den den bästa färgen. Framförallt misstar folk ofta sin egen smak för ”bästa valet”.

Samma sak råkar exempelvis jurister eller ekonomer sällan ut för.
Jag har svårt att läsa in vad du vill säga om svenska rollspelsförfattare med det här. Menar du att vi i allmänhet är kompetenta skribenter vars kreativa arbete inte respekteras nog? Eller att vi är amatörer som inte förstår hur svårt det är att arbeta kreativt "på riktigt"? Det är så att säga oklart var du vill placera in den svenska rollspelsbranschen i den problematik du beskriver – vem du anklagar och vem du vill ta i försvar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har man någon gång jobbat professionellt med tex text, design, illustration så vet man att ”alla” tror de experter på det. Alla tror de kan jagvetinte välja den den bästa färgen. Framförallt misstar folk ofta sin egen smak för ”bästa valet”.

Samma sak råkar exempelvis jurister eller ekonomer sällan ut för.
Jag motsätter mig inte att det finns dom som inte har respekt för personer och vissa yrkesgrupper inom den kreativa sfären , det jag motsatte mig var att JAG uppfattade det utifrån hur du formulerade dig som så att du menade att folk inte hyser respekt för den kreativa sfären som helhet. Tog jag fel i det antagandet ber jag självfallet om ursäkt
 
Top