DoD & Co. - Skvalkanalen

Åha, utveckla eller länka gärna.
Båda slår anfall samtidigt. Den som slår högst, men ändå under sin CL får in en träff.

Så det blir skador nästan varje runda. Och mindre av att kämparna står och parerar varandras hugg. Det går fortare helt enkelt.
 
Båda slår anfall samtidigt. Den som slår högst, men ändå under sin CL får in en träff.

Så det blir skador nästan varje runda. Och mindre av att kämparna står och parerar varandras hugg. Det går fortare helt enkelt.

Så då har man ingen uppdelning i anfall och försvar, ger det några intressanta effekter på taktikerna som används?
 
Båda slår anfall samtidigt. Den som slår högst, men ändå under sin CL får in en träff.

Så det blir skador nästan varje runda. Och mindre av att kämparna står och parerar varandras hugg. Det går fortare helt enkelt.
Låter riktigt smart måste jag säga.
 
Båda slår anfall samtidigt. Den som slår högst, men ändå under sin CL får in en träff.

Så det blir skador nästan varje runda. Och mindre av att kämparna står och parerar varandras hugg. Det går fortare helt enkelt.

Tillägg: den som lyckas men inte lyckas bäst får upp skölden, som fungerar som extra rustning. Så skölden är med utan att ens kräva egna slag.
 
Tillägg: den som lyckas men inte lyckas bäst får upp skölden, som fungerar som extra rustning. Så skölden är med utan att ens kräva egna slag.
Skada, ABS och KP är balancerat lite annorlunda än i DoD 85.

KP: Man har dubbelt så många
Rustnings-ABS: skyddar något mer
Skada: Man slår typiskt 4T6 (normal styrka för en riddare) eller 5T6 (om man har riktigt hög styrka), alltså mycket högre än DoD
Sköld: Ungefär hälften av ABS mot DoD.

Så den där paraden med skölden man får in är inte så avgörande. Samtidigt höjer den ABS typiskt från 10 till 16, och om 4T6 normalt blir 14, så gör de stor skillnad.

Pendragon är helt skrivet för strid med riddare, utrustade som riddare. Det blir inte roligt att vara stråtrövare med nitläder.
 
Pendragon är helt skrivet för strid med riddare, utrustade som riddare. Det blir inte roligt att vara stråtrövare med nitläder.

Vilket har den positiva effekten att din riddare till häst redan som nyrullad har alla chanser att hugga ned ett halvdussin av dem.
 
Hur bra var din gubbe efter en serie rejäla äventyr, eller till och med några kampanjer?

Någon som vill flasha lite och posta rollformuläret?

Vad pratar vi om för grundegenskaper och färdigheter (förmågor / utrustning?) när gubbarna har blivit "bra"?

Om man vill skriva äventyr för riktiga hjältar, vad för motstånd är rimligt?
 
Jag kommer ihåg att en av mina spelare var väldigt nöjd över sitt FV 28 i Sammansatt båge, eftersom han nu officiellt var en bättre bågskytt än Robin Hood (på FV 27).
 
Vad pratar vi om för grundegenskaper och färdigheter (förmågor / utrustning?) när gubbarna har blivit "bra"?
För att anses bra bör din Sword vara nära 20, och du behöver en Passion som också är i den trakten och är användbar i många av de fajter du hamnar i. För då kan du lita på att bli Inspired, vilket ger dig +10 på en skill. Så du kan critta på hälften av dina attacker...
 
För att anses bra bör din Sword vara nära 20, och du behöver en Passion som också är i den trakten och är användbar i många av de fajter du hamnar i. För då kan du lita på att bli Inspired, vilket ger dig +10 på en skill. Så du kan critta på hälften av dina attacker...

Det finns en scen i The Great Pendragon Campaign där Lancelot kommer farande efter att ha crittat sin (redan skyhöga) "Love: Guinevere". Det finns absolut inget annat att göra än att kasta sig ur vägen, när han typ auto-crittar fyra attacker per runda...

Överlag har man väl som spelare en viss chans att platsa vid runda bordet, men ingen att bli lika bra som de verkliga toppnamnen (Lancelot, Gawain, Galahad)?
 
Kolla in det här fina rollformuläret från Sagan om Ringen - Rollspelet. Kolla speciellt in det fina blocket längst upp med separata färdigheter för Förflyttning och Manöver, dvs det som motsvarar Rörlighet i FLDoD.

Att röra sig i olika rustningar är separata färdigheter, och notera kolumnen "Särskild" ute till höger, ju tyngre rustning desto mer straffas bäraren när den vill hoppa och klättra och göra andra akrobatiska konster. Är det inte en fantastiskt cool mekanik?
SRR_Rollformulär_Baksida.jpg
 
Att röra sig i olika rustningar är separata färdigheter, och notera kolumnen "Särskild" ute till höger, ju tyngre rustning desto mer straffas bäraren när den vill hoppa och klättra och göra andra akrobatiska konster. Är det inte en fantastiskt cool mekanik?

Var och en får avgöra om det är dumt eller coolt att dvärgar blir mer rörliga när de sätter på sig en metallrustning än när de bara har kläderna på sig...
 
Rolemaster löste det här bättre, där kunde man aldrig få bättre än +/-0 på Chain och Plate om jag inte missminner mig.
 
Back
Top