Ett gotisk Hammer Horror-spel placerat i Sverige

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Eftersom jag tycker den andra tråden börjar i helt fel ände men jag vill inte deraila den.

Jag tänker mig en kombination av Chock, Gemini och Svenska kulter, typ medeltidsvariant av Mutant Chronicles med en framträdande kyrka. Egentligen skulle man kunna säga att denna lek med tanken är en förlängning av de redan existerande spelen, men i en annan förpackning. Jag bör nämna att jag har inte läst varken Chock eller Svenska kulter, men här är vad jag skulle vilja plocka från vardera spel.

Chock: enskilda monster/människoförvrängningar - helst ska monstret stå för ett tema som människors ombytlighet från Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Så det handlar om att plocka fram vad monstret står för och bygga vidare på det.​
Gemini: kyrkan och den gotiska estetiken. Den själsliga "Smittan".​
Svenska kulter: ingen aning vad spelet är för något, men konspirerande kulter känns som en grej att ha. Det kanske inte finns något magiskt de kan göra/frammana, utan de har mest uppstått kring övernaturligheterna som finns i världen.​
Mutant Chronicles: stora handelsföretag, den framträdande kyrkan och den gotiska estetiken. De rika formar sina egna lagar. Den själsliga "Smittan".​
Götterdämmerung: porträttbilderna.​
Witcher: monster/monsterjägare/alkemi.​
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Här är några definitioner:

Hammer Horror
The films mostly re-invented the 'classic' horror movie characters previously given form by Universal themselves in the 1930s and '40s (Dracula, Frankenstein and his Monster, The Werewolf, The Mummy),​
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Film/HammerHorror



Ravenloft
Many of the individual domains of Ravenloft, along with their inhabitants, are directly inspired by classic horror and Gothic literature, infamous historical figures, and twisted versions of Fairy Tales and other stories. Dracula, The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde, /.../ Pinocchio, The Island of Doctor Moreau, Shakespeare's Macbeth, and the historical Borgia family among many others comprise only a few examples.​
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/TabletopGame/Ravenloft

 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Idéer jag får från allt detta ovan.

Varför ska man spela detta spel?
Upptäcka tematiska frågeställningar i en alternativhistoria av Sverige där inre krafter i Sverige verkar för att förvrida landet.

Vad gör man?
Ni blir anlitade av kyrkan för att reda ut saker och ting i världen samtidigt som ni har era egna agendor, antingen från handelshusen eller så går ni i era egen familjs intressen. Kanske någon av er tillhör en av kulterna?

Vad finns det?

Den gotiska stilen finns inte i Sverige så detta är en fernissa man kan använda sig av för att göra Sverige mer främmande.

Vad som inte heller finns i Sverige är Dracula, mumier och varulvar, men det finns många saker i vår egen folklorik: näcken, mylingar, gårdstomten, skogsrå/huldra, maran, storsjöodjuret, kraken.

Den stora skillnaden är att dessa förekommer i massor i nordisk folklorik. Vad spelet gör är att göra varje entitet till en egen unik varelse, men framförallt bryta ut temat och göra någonting av det. Dessa entiteter ska finnas för att ge äventyrsuppslag, men än vara ett statblock och en beskrivning. Jag minns när Rising skrev om hur han hellre hade velat att Chock hanterat monster, vilket gick i ungefär den riktlinjen. Jag hade också funderat mycket kring varför monstren uppkommer, vilket kan ge dem en unik twist: förbannelser, inavel, synd, ond bråd död, hämnd, otukt eller vad man nu kan tänka sig som går i stil med de gotiska/medeltida värderingarna.

Man skulle kunna säga att entiteterna är förkroppsligade versioner av sitt tema. Mårran står för "utanförskap", exempelvis.

Lägg även till kulter som uppstått kring dessa företeelser och handelshusens egna intriger. Så att handelshus kanske har en agenda men i handelshuset finns det även någon kulter som infiltrerat sig. Ovanpå detta, som någon sorts neutral zon, finns kyrkan.

Jag tror det viktiga i det här spelet är hur man ska få spelledaren att tänka i banor om att skapa monster på ett lätt sätt och att enkelt kunna hålla i massor av trådar samtidigt men framförallt skapa detta nätverk av trådar.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Någon anledning till att du inte nämner Vaesen bland kombinationerna? För det känns passande med flera av dina punkter

I vilken tid av Sveriges historia tänkte du den skulle utspela sig i? Eller tänkte du att det skulle vara ett allmänt "förindustriellt Sverige" som blandar olika tidsepoker, likt flertalet UH o HH filmer o Ravenloft riken?

Hur känt är det övernaturliga?

Vad som inte heller finns i Sverige är Dracula, mumier och varulvar,
Ser att du inte läst Teos ockulta kuriositeter...

Eftersom jag tycker den andra tråden börjar i helt fel ände
Håller inte med :p Vi har olika premisser
 
Top