Det finns något i Illusionism/participationism-split:en som gnager i mig... Jag läser troligen in fel saker i det, men det känns som att valet för ett linjärt scenario är att man endera skall lura spelarna att det finns val/påverkansmöjligheter men det inte gör det eller också skall man vara öppen med att det inte finns val/påverkansmöjligheter.
Men det blir så skevt... I de flesta linjära scenarion så finns det
massor med saker som man kan (och förväntas) påverka även om det finns delar som kommer ske oberoende av vad spelarna gör. Det finns en eller flera satta "bomber" som kommer bisera.
Så för mig är det i princip kondencerat ned till frågan "Är vi alla okej med att det kan finnas saker i det här scenariot som är väldigt svåra, kanske till och med omöjliga att påverka?" i vårt före spel-kontrakt.
Så med den något kantiga (i till tycke) definitionen av Participationism så kanske en ytterligare term skulle vara ett alternativ. Kanban-style play kanske?