JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 8,640
I rollspel är detta svårt att göra, eftersom premissen för denna typ av skräck är att ett felaktigt beslut bryter den trygga normaliteten. Om man då går in med medvetenheten om att man ska spela ett skräckrollspel så måste man göra denna typ av felaktigt beslut till att börja med för att trigga gå-åt-helvete-processen, så egentligen är det inget beslut alls -- det är ett "jag vill inte spela"-alternativ, lite som att i ett fantasyspel spela hobbiten som faktiskt bara sitter kvar i sin håla och inte åker på äventyr med dvärgarna.
Trail of Cthulhu är väldigt noga med att framhålla att det är ditt jobb som spelare att skapa en rollperson som visst vill undersöka den onda källaren, och har ett system med drivkrafter för detta. Det är särskilt viktigt i Cthulhu-äventyr, eftersom man vanligen själv söker upp dåligheterna där (medan man i Kult ofta inte får något val, för att man drabbas direkt i stället).