Slutna äventyr

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Dracula Dossier liknar Armitage Files, men jag vet inte om jag håller med om din beskrivning. Det är inte så mycket att SL måste skapa en struktur som att rollpersonerna kan undersöka i valfri riktning och rycka i olika tåtar, vilket i sin tur orsakar olika reaktioner från motståndet. Visst, man är fortfarande i kampanjen och det finns ett slutmål, men det är väl inte det vi pratar om som "slutet"?
Har du testat att spela det? Jag tyckte det var helt hopplöst. ”Här har du ett gäng krokar, ett gäng,SLP, vaga idéer om vad som finns på olika platser, omfattande handouts med ledtrådar men ingen backstory som säger vad som är sant - hitta själv på hur allt hänger ihop” För mig hjälpte kampanjen mig med precis det jag inte behöver utan att hjälpa mig med det jag faktiskt behöver. Ser smart ut på håll. Men där är man ju olika, vad man vill ha av en text.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Har du testat att spela det? Jag tyckte det var helt hopplöst. ”Här har du ett gäng krokar, ett gäng,SLP, vaga idéer om vad som finns på olika platser, omfattande handouts med ledtrådar men ingen backstory som säger vad som är sant - hitta själv på hur allt hänger ihop” För mig hjälpte kampanjen mig med precis det jag inte behöver utan att hjälpa mig med det jag faktiskt behöver. Ser smart ut på håll. Men där är man ju olika, vad man vill ha av en text.
Eftersom du tar en vidöppen kampanj och väljer att sluta den (mot dess egna SL-rekommendationer), är inte det ett tecken på att du faktiskt vill ha den slutna? I alla fall i just här fallet?

Jag har hört den här reaktionen från andra - ”jag måste ju låsa in allting från början” - och jag förstår den inte. Det funkar inte för dig öppna med en ram och sedan att ta en nod åt gången 8 respons till spelarna? Ken Hite är ju inte direkt någon hippie, tänker jag…
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Eftersom du tar en vidöppen kampanj och väljer att sluta den (mot dess egna SL-rekommendationer), är inte det ett tecken på att du faktiskt vill ha den slutna? I alla fall i just här fallet?
Kanske väldigt olika ingångar vad som är öppet/slutet här, men jag tänker att efterfråga en backstory inte är samma sak som att något skall vara slutet eller knutet till en preppad plot. Ser det som extremt olika saker.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Kanske väldigt olika ingångar vad som är öppet/slutet här, men jag tänker att efterfråga en backstory inte är samma sak som att något skall vara slutet eller knutet till en preppad plot. Ser det som extremt olika saker.
DD innehåller massor med backstory (mycket mer än om den varit spikad på förhand, eftersom det presenteras alternativ hela tiden) - det är mer tanken att man spikar vilken man använder först när det behövs. Är Rädda-barnen-aktivisten i Rumänien en vanlig person, agent för Dracula, eller en asset för brittisk underrättelsetjänst, var och en med en egen bakgrundsbeskrivning för just det? Är Lady Godalming bara en partybrud, eller har hon terminal cancer och ser att bli Draculas nästa brud som sin enda utväg, eller fortsätter hon familjetraditionen som vampyrjägare? Behöver du faktiskt veta det i förväg, snarare än att bestämma det när frågan uppstår, särskilt som rollpersonerna kanske aldrig ens möter någon av dem? Att ha alternativen öppna ger dig bättre möjligheter som SL att anpassa vad som händer till vad du känner att kampanjen behöver. Det är liksom inte ett sådant där spel där det aldrig blir någon sanning; det handlar mycket mer om hur du tar dig fram till Dracula. Tanken är att improvisera utifrån en synnerligen väl tilltagen verktygslåda.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Eftersom du tar en vidöppen kampanj och väljer att sluta den (mot dess egna SL-rekommendationer), är inte det ett tecken på att du faktiskt vill ha den slutna? I alla fall i just här fallet?

Jag har hört den här reaktionen från andra - ”jag måste ju låsa in allting från början” - och jag förstår den inte. Det funkar inte för dig öppna med en ram och sedan att ta en nod åt gången 8 respons till spelarna? Ken Hite är ju inte direkt någon hippie, tänker jag…
Jag gillar inte det där att mördaren inte är bestämd på förhand. Each to his own. Tycker som sagt inte heller jag fick valuta för pengarna. Det modulen innehåller är sånt som är enkelt att improvisera. Förutom handoutsen så klart.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
DD innehåller massor med backstory (mycket mer än om den varit spikad på förhand, eftersom det presenteras alternativ) - det är mer tanken att man spikar vilken man använder först när det behövs.
Jag tror vi talar om rätt olika saker både vad gäller vad backstory är och vad öppen/sluten är i detta fall. Med öppen menar jag valfrihet, att kunna agera med sin karaktär, inte prompt vara garanterad något, men ialf kunna välja och driva åt det håll som karaktären finner lämpligt. Ett slutet äventyr är ett sådant där valmöjligheterna begränsas på grund av att vi ska göra något specifikt, vi har en plotline att följa eller på annat sätt tvingas i en viss riktning. Med backstory menar jag sådant som är etablerat, antingen för spelbordet eller för en SL i sin prepp eller något annat. Dvs vem som är mördaren, vem som såg hen mörda, vem som nu innehar mordvapnet, osv. Saker som skett i spelvärlden innan vi sätter igång med första spelmötet med andra ord. Så vad jag säger är bara att bestämma något om vad som skett innan spel börjar minskar inte öppenheten, det blir inte slutet för det. Men jag gissar att du här åsyftar öppenhet som möjligheter för olika sanningar att inträffa och slutenhet att dessa potentiella backstorys inte kan väljas.
 
Top