Nekromanti Vad är grejen med Warhammer?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Är "the empire" som jag förstått det som att man spelar i människornas rike i kontrast till dem andra rasernas riken (á la figurspelen)? Finns det orcher?
Människorna har flera riken, The Empire är den som är fokus för rollspelet. Sen finns Brettonia (riddare), Tilea (Italien), Kislev (tsar-rike) och Albion (typ kelter), och se fler utanför den omedelbara sfären runt imperiet. Just ja, Norsca som är vikingar typ finns också.

Alverna har nått rike också, och dvärgarna har sina riken i bergen.

När jag skriver ovanstående inser jag att mycket i Warhammer kan förklaras med "de har KLICHÈ, typ". För det är nästan alltid ett "typ" med när man pratar om Warhammer. Allt är lite skruvat.

Orcher finns som sagt, och så skaven som är mycket coolare tycker jag.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Utspelar sig alla äventyr, moduler och dyl i the empire?

Är någon bekant med enemy within kampanjen? Verkar ofta beskrivas som en av dem bästa kampanjerna som skrivits alla kategorier.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Utspelar sig alla äventyr, moduler och dyl i the empire?

Är någon bekant med enemy within kampanjen? Verkar ofta beskrivas som en av dem bästa kampanjerna som skrivits alla kategorier.
Till WFRPv4 är alla äventyr satta i Imperiet, såvitt jag vet. Till de äldre versionerna finns lite utflykter till andra ställen, men det mesta är som du är inne på "lokalt" i Imperiet.

The Enemy Within till WFRPv4 kan du läsa mer om i den är tråden:

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Just ja, om du vill få mer känsla för ett sätt att spela WFRP på som är rätt populärt kan du lyssna på podcasten Mud & Blood när de spelar sin Carrion Company-kampanj.

Första avsnittet hittar du här:


Sen finns resten också på sajten.

Om du vill få mer känsla för TEW så spelar A Grim Podcast of Perilous Adventure igenom den. Du hittar den här:


Varning! De första avsnitten är inte lika bra som det sedan kommer att bli. Vissa rollfigurer är sjukt irriterande och det kan bli lite för flamsigt. Men det blir bättre när de blir varma i kläderna.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Just ja, om du vill få mer känsla för ett sätt att spela WFRP på som är rätt populärt kan du lyssna på podcasten Mud & Blood när de spelar sin Carrion Company-kampanj.

Första avsnittet hittar du här:


Sen finns resten också på sajten.

Om du vill få mer känsla för TEW så spelar A Grim Podcast of Perilous Adventure igenom den. Du hittar den här:


Varning! De första avsnitten är inte lika bra som det sedan kommer att bli. Vissa rollfigurer är sjukt irriterande och det kan bli lite för flamsigt. Men det blir bättre när de blir varma i kläderna.
Bra tips! Jag lyssnade igenom ett antal avsnitt av Mud & Bloods podcast. Tycker settingen, stämningen och pacingen är fenomenal. Dessutom är SL:n och Liam otroligt duktiga. Tyvärr innehåller kampanjen även ett flertal spelare som inte alls är lika skickliga och betydligt mer åt det flamsiga och tramsiga hållet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Bra tips! Jag lyssnade igenom ett antal avsnitt av Mud & Bloods podcast. Tycker settingen, stämningen och pacingen är fenomenal. Dessutom är SL:n och Liam otroligt duktiga. Tyvärr innehåller kampanjen även ett flertal spelare som inte alls är lika skickliga och betydligt mer åt det flamsiga och tramsiga hållet.
Ja, den där prästen som hade tysthetslöfte var jag inte så glad i. Och så har de väl någon spelare som alltid ska vara "tvärs om".
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag blev nyligen introducerad till WHFR 2nd ed (med vissa lån från 4th ed om jag förstått saken rätt) och kan efter några spelmöten konstatera följande:
  • Spelvärlden är väldigt innehållsrik och intressant, inte trots utan just tack vare alla smått förvridna klichéer.
  • Regelsystemet är lite knepigt men charmigt. Vi har inte hamnat i strid ännu men jag hoppas att det inte ska vara ett slukhål när det gäller speltid.
  • Systemet med karriärer är väldigt inspirerade, och eventuellt samtidigt en smula frustrerande.
Som helhet tycker jag att det är ett spännande, mustigt och - på ett positivt sätt - märkligt spel. På min lista placerar det sig lätt över till exempel 5E.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Regelsystemet är lite knepigt men charmigt. Vi har inte hamnat i strid ännu men jag hoppas att det inte ska vara ett slukhål när det gäller speltid.
Det är rätt känt för sin whiff factor. Kanske 4e fixat det, men jag vet att det ALLTID nämns när WHFRP diskuteras. Det är nästan det enda jag vet om spelet. Det och small but vicious dog.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det brukar också nämnas en naken dvärg har jag för mig.
Lite bakgrund behövs nog för de som nu sitter och ser en naken dvärg framför sig.

I WFRPv1 kunde en dvärg maxa olika egenskaper och talanger som gjorde att hen kunde gå naken in i en strid utan att oroa sig för att bli skadad.

”Naked dwarf syndrome” kallas det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Så summa summarum, WFRP:s USP består av torr brittisk humor, inkompetenta rollpersoner, en elak liten hund och en naken men ändå osårbar dvärg. Inte många spel som kan mäta sig med det vill jag påstå.
Det är inte helt långt från sanningen. Det finns en absurd dramaturgi i WFRP åtminstone tidiga regelverk som jag personligen tycker är helt fantastisk. Kan absolut vara frustrerande, men ändå fantastiskt. Men, 2:ed löste mycket av detta. Regelverket är betydligt solidare än 1st ed.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Lite bakgrund behövs nog för de som nu sitter och ser en naken dvärg framför sig.

I WFRPv1 kunde en dvärg maxa olika egenskaper och talanger som gjorde att hen kunde gå naken in i en strid utan att oroa sig för att bli skadad.

”Naked dwarf syndrome” kallas det.
Så...Gotrek alltså (vilket är en canon karaktär).
Han är en slayer, och slayers är en klass av dvärgar som försöker hitta en ärorik död i kamp mot dvärgrasens fiender, allt för att återupprätta sin ära. Gotrek är den sämsta slayern, för trots att han har i decennier försökt hitta en fiende som är mäktig nog att dräpa honom så har han misslyckats. Han har bara hittat troll, jättar, drakar, förkämpar för kaosguden av krig, demonfurstar och liknande patrask som inte har varit mäktiga nog.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Introduktionen till Small But Vicious Dog (ett OSR-hack inspirerat av 1E WFRP) sammanfattar 'grejen' med Warhammer ganska väl IMO.

Whisper it (that fanboys may not hear and descend a-squealing), but for all the charm of its skewed-familiar
16th century milieu and the lurking horror of Chaos, Warhammer Fantasy Role-Play was little more than a
modcop of classic Dungeons & Dragons. Yes, our beloved WFRP was yet another ‘fix D&D’ fantasy
heartbreaker, albeit one which had the clout of the biggest name in British gaming behind it. Whole chunks of
the system were lightly disguised D&D mechanics adapted to a roll-under d% system, and many setting
elements not gleefully ripped off from Tolkien, Leiber or Moorcock were already established D&D tropes by the
time WFRP was published.

But that's ok. Indeed, that's part of why all right-thinking people – Brits, Italians and Poles especially – love
WFRP. To paraphrase a better man than I: we took an American invention, soaked it in a witches' brew of
Bosch, Durer and Doré, Mervyn Peake and Tom Sharpe, Blackadder, The Young Ones, pints of bitter, cheap
weed, Iron Maiden and The Damned, and then we played the hell out of it.
Sedan tycker jag inte att någon av utgåvorna är något vidare som regelsystem egentligen, men det är en annan femma.
 
Top