Nekromanti Vad är grejen med Warhammer?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Det brukar också nämnas en naken dvärg har jag för mig.
Just det. Det är nog i 1st... Jag har aldrig stött på det (men har ju aldrig spelat 1an, bara läst).
Man behöver inte ens vara dvärg för att bli rätt hård. När jag spelade WFRP 1st edition i min ungdom så blev både min karaktär och en annan spelares (båda människor) så pass hårda att "vanliga" moståndare bara kunde skada oss om de crittade, fast vi bara hade rätt lätt rustning på oss. Medan vi å andra sidan kunde one-shotta det mesta med lite tur.

Spelledaren verkade en smula frusterad över det, men vi tyckte det var rätt kul. Vi hade båda bra toughness från start, och mycket XP i ryggen, förvisso.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Blev otroligt mycket mer sugen på gamla Warhammer, än nya Drakar och Demoner.
Tack WRNU! :rolleyes:

//EvilSpook
Drivethrough RPG sålde PDF:er av det mesta till WFRP 1st edition rätt billigt. I alla fall för nån månads sedan.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
"Naken dvärg"-snacket handlar mest om att rustningar fr a i 1E ger dåligt skydd i kombination med att Toughness har stor betydelse - en dvärg med Toughness över genomsnittet är orustad lika motståndskraftig för skada som en ordinär människa i fullplåt.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
WFRP bar tydliga spår av D&D, alltså Dungeons & Dragons. Classes och alignment är väl de saker som sticker ut mest. De flesta kastade dock ut de grejerna rätt snart, så på det sätt som WFRP spelades så kändes det inte som D&D.
Arvet finns där men på vissa sätt är de noga med att göra tvärtemot D&D av ren princip. Det bästa sättet att avancera är att byta klass, något som var mycket begränsat i den tidens D&D. I ett äventyr (DotR?) finns en NPC med hillebard, och en fotnot om att i Warhammer har alla stångvapen exakt samma regler, förmodligen som en pik (ha!) till D&D och alla dess specialregler för glaive-guisarme m fl.

"Naken dvärg"-snacket handlar mest om att rustningar fr a i 1E ger dåligt skydd i kombination med att Toughness har stor betydelse - en dvärg med Toughness över genomsnittet är orustad lika motståndskraftig för skada som en ordinär människa i fullplåt.
När jag spelledde Enemy Within för en massa år sedan hade jag stort bryderi med en dvärg-RP som genom tur och taktiska yrkesval kommit upp i T8. Standardvärden för en människa är S3 och T3, skada beräknas W = S+1d6 - T. Så en vanlig människa skulle behöva slå en sexa för att ens orsaka en poäng skada. Resten är whiff. Dvärgen i fråga skaffade så fort som möjligt tung rustning och sköld vilket i praktiken ger +3T och var i stort sett osårbar. Hur hanterar man det utan att skicka fram jättebiffiga kaosriddare som i stället skulle göra köttfärs av övriga gruppen?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
En sak som är en effekt av regelsystemets låga chanser att lyckas för rollpersonerna är att WFRP uppmuntrar gruppen att arbeta tillsammans och att vara försiktiga och att ha en plan innan de slår till och ger sig in i strid. Jag tycker också att WFRP på det sättet starkare svetsar samman gruppen än vad som görs i D&D där man har olika specialroller som från början är designade för att fylla funktioner i en grupp, så att det finns så att säga en taktik att följa redan från början. Det gör att man inte tänker på det så mycket i D&D.

I WFRP måste man upptäcka den taktiken själv, annars dör rollpersonerna. Hårt och orättvist. Precis som det ska vara i WFRP.
 
Top