D&D DnD - skvalkanalen

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Okej, The Wild Beyond the Witchlight. Någon som är pepp? Någon som tänker köpa det eller tom (vågar jag säga det?) - spela det?

Jag är rätt nyfiken - inte minst på detta med att man ska kunna spela igenom hela äventyret (typ) utan våld. Det känns som att en sak 5e skulle kunna vara är ett slag glad-fantasy och det här äventyret ligger i linje med det? Jag kan själv känna att - måste det vara så mycket våld? Och vad händer om vi tar bort våldet? Hur förändrar det spelet? Jag tycker oavsett att det är ett modigt val av Wizards och en sak jag gillar med 5e äventyren är att de är så olika från varandra. De första var rätt vanilj, men det känns som att Wizards nu vågar satsa på rätt annorlunda idéer. Jag gillar det.
Okej så jag kollade upp den här kampanjen nu när jag läste det du skrev om den. Jag har inte brytt mig att göra det innan. Och wow. WOW. Så den innehåller tydligen:

-Spelbara kaninpersoner.

-Karaktärer från den tecknade D&D serien.

-Clowner.

Hur ska man kunna välja icke-våld under de omständigheterna?! Like come on! Om jag ser en kanin clown kommer jg döda den! Eller om tecknade Dungeon Master dyker upp? Gandhi hade spöat den killen!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Okej så jag kollade upp den här kampanjen nu när jag läste det du skrev om den. Jag har inte brytt mig att göra det innan. Och wow. WOW. Så den innehåller tydligen:

-Spelbara kaninpersoner.

-Karaktärer från den tecknade D&D serien.

-Clowner.

Hur ska man kunna välja icke-våld under de omständigheterna?! Like come on! Om jag ser en kanin clown kommer jg döda den! Eller om tecknade Dungeon Master dyker upp? Gandhi hade spöat den killen!
WRNU kräver att du kör äventyret med din elitmurderhobogrupp och skriver utförliga spelrapporter. Det kan bli den bästa vi någonsin haft på det här forumet.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag är småintresserad, men mest för att jag vill ha material om feywild.
Jag får en Alice i Underlandet vibe av det hör äventyret. Är Feywild så i största allmänhet eller är det mer något de kör i just det hör äventyret? (Vet att feywild var en stor grej i 4e men jag spelade aldrig det så jag vet inte så mkt om vad det är i DnD).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag får en Alice i Underlandet vibe av det hör äventyret. Är Feywild så i största allmänhet eller är det mer något de kör i just det hör äventyret? (Vet att feywild var en stor grej i 4e men jag spelade aldrig det så jag vet inte så mkt om vad det är i DnD).
Själv får jag vibbar av Ray Bradburys Something Wicked This Way Comes.
Men, nej, riktigt så crazy minns jag inte att Feywild var i 4E. Visst hade Feywild lite känsla av obehag, fast utan clowner och rubbitar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Själv får jag vibbar av Ray Bradburys Something Wicked This Way Comes.
Men, nej, riktigt så crazy minns jag inte att Feywild var i 4E. Visst hade Feywild lite känsla av obehag, fast utan clowner och rubbitar.
Känner inte till den. Men de parafraserar den titeln på baksidan av boken, så det är nog en korrekt iakttagelse.

Och det ena utesluter ju inte det andra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
För ett par månader sedan hade vi i min grupp Bigbys Fist-gate och nu står vi inför Teleport-gate. I bägge fallen har varken DM (jag) eller trollisen eller dvärgen med teleportationsringen fattat hur trollformlerna funkar med ganska stora konsekvenser för det som händer i spelet. Jag har dåligt samvete för jag tycker att jag som DM borde kunna allt, men en av mina spelare sa till mig "ingen kan ha koll på allt" och jag håller ju egentligen med honom om det. Spelet är för stort, det går inte att behärska.

Hur tänker ni kring sånt här? I teorin ska ju spelarna kunna sina förmågor men på hög nivå har man mycket att hålla reda på att reglerna är inte alltid lätta att uttolka. Är det bara att bita ihop? Ska man ha läxförhör med sina spelare? Känner mig lite uppgiven.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Här finns en länk till en suddig bild på innehållsförteckningen till The Wild Beyond the Witchlight.

Rob Weiland har skrivit en fin post om äventyret också. En sak jag gillar är när han skriver "We’re in the seventh year of this edition and we’re only starting to look forward to what this edition can be." Jag håller med. 5e är otroligt lyckad på det sättet, att det är ett spel som kan vara väldigt olika saker för olika människor. Även om kvaliteten på äventyren är lite si och så tycker jag bredden på dem är imponerade. Wizards vågar ta ut svängarna. Det gillar jag. (Men CR-systemet suger värre än bröderna Williams).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Hur tänker ni kring sånt här? I teorin ska ju spelarna kunna sina förmågor men på hög nivå har man mycket att hålla reda på att reglerna är inte alltid lätta att uttolka.
Nu spelar jag ju inte 5e längre - och en av de många anledningarna är deras ovana att beskriva krafter med vardagsspråk istället för regelspråk, vilket ökar mängden feltolkningar.

Men som allmän i princip i alla regeltunga spel vägrar jag som SL att hålla allt i huvudet. Jag låter spelarna hålla reda på sina förmågor. De får beskriva vad som händer, tills jag säger "vänta nu, det där låter OP as hell, är det verkligen så det står?" Då kollar jag efter. Men om jag inte tycker något verkar brutet, tja då skulle jag säga att det per definition inte är det heller. :cool:

Sedan har vi frågan vad som händer när vi upptäcker att vi missat en regel eller tolkat något fel? För det händer faktiskt då och då. Min metod är oftast att säga "OK, vi fortsätter göra som vi alltid gjort under den här striden eller sessionen, och så korrigerar vi i fortsättningen." Om korrigeringen gör att en spelare inte längre tycker att den påverkade formeln (eller vad det nu är) är rolig, låter jag dem byta ut den.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Hur tänker ni kring sånt här? I teorin ska ju spelarna kunna sina förmågor men på hög nivå har man mycket att hålla reda på att reglerna är inte alltid lätta att uttolka. Är det bara att bita ihop? Ska man ha läxförhör med sina spelare? Känner mig lite uppgiven.
Du har redan fått ett svar ovan från @Bolongo och mitt svar tillför inte så mycket utöver att jag delar samma linje.

Jag litar på mina spelare, jag spelleder såväl DnD 5, PF och PF 2. För mig som spelledare skulle det vara omöjligt att hålla koll på alla förmågor som spelarnas rollpersoner behärskar så här lägger jag över ansvaret på mina spelare och litar på dem. Skulle det uppstå en situation där jag reagerar på något så ber jag om att få kika upp eller att spelaren kan dela med sig av regeltexten om vi spelar digitalt så vi tillsammans kan kika igenom förmågan. Den här delen handlar mest om min nyfikenhet och min vilja att vinna förståelse samtidigt som jag gärna se att vi gör så gott vi kan runt bordet för att inte bryta sönder spelets regler.

När det kommer till misstag, det händer. Jag gör missar som SL och mina spelare gör missar på sin sida. Vi lever, vi lär, vi förlåter och diskuterar hur vi vill göra till nästa gång. För det mesta faller vi tillbaka på det som sagts ovan att vi korrigerar till nästa spelomgång eller behåller vår tolkning av förmågan så som den uppkommit runt spelbordet. Det viktiga är att vi alla är ense om hur vi går vidare, råkar det bryta mot en regel är inte hela världen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
För ett par månader sedan hade vi i min grupp Bigbys Fist-gate och nu står vi inför Teleport-gate. I bägge fallen har varken DM (jag) eller trollisen eller dvärgen med teleportationsringen fattat hur trollformlerna funkar med ganska stora konsekvenser för det som händer i spelet. Jag har dåligt samvete för jag tycker att jag som DM borde kunna allt, men en av mina spelare sa till mig "ingen kan ha koll på allt" och jag håller ju egentligen med honom om det. Spelet är för stort, det går inte att behärska.

Hur tänker ni kring sånt här? I teorin ska ju spelarna kunna sina förmågor men på hög nivå har man mycket att hålla reda på att reglerna är inte alltid lätta att uttolka. Är det bara att bita ihop? Ska man ha läxförhör med sina spelare? Känner mig lite uppgiven.
Jag är 100% på att det är spelarens ansvar. Som spelledare har du så mycket mer att hålla koll på. Spelaren har bara sin karaktär och då är det orimligt att lägga det på spelledaren.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Medan jag ändå pratar om 5e, har jag nämnt att jag är försiktigt optimistisk inför Level Up?

Deras senaste enkät visar att jag inte på något vis är ensam i vad jag tycker behöver förbättras.
Jag har kikat på Level Up vid tillfällen, vilka delar är det du ser fram emot/tror kommer bli bra med deras utveckling av 5e systemet?

Kanske är att dra tråden lite åt sidan, men jag är nyfiken att höra andras tankar. Obotligt nyfiken.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
vilka delar är det du ser fram emot/tror kommer bli bra med deras utveckling av 5e systemet?
Precis de som jag länkade. Eller, tja, nya klasser bryr jag mig inte så värst mycket om. Men de andra grejerna. Plus att stat blocks för monster verkar bli bättre.

Inte sett så många signaler än om ifall de kommer att förbättra beskrivningarna av spells, men det är ändå en grej jag kan leva med om viktigare saker blir fixade.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag har kikat på Level Up vid tillfällen, vilka delar är det du ser fram emot/tror kommer bli bra med deras utveckling av 5e systemet?

Kanske är att dra tråden lite åt sidan, men jag är nyfiken att höra andras tankar. Obotligt nyfiken.
Det känns som att de vill hacka 5ed till att vara 3.5. Det känns som ett misstag,
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det känns som att de vill hacka 5ed till att vara 3.5. Det känns som ett misstag,
Det har sett mkt reklam för det på ENwold på sistone, men inte kollat upp det för allt som lägger order ”avancerat” till 5e känns som helt fel väg att gå. Har läst på lite nu, det verkar genomtänkt på många sätt men jag vill faktiskt inte ha mer djup.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Det har sett mkt reklam för det på ENwold på sistone, men inte kollat upp det för allt som lägger order ”avancerat” till 5e känns som helt fel väg att gå. Har läst på lite nu, det verkar genomtänkt på många sätt men jag vill faktiskt inte ha mer djup.
Jag känner samma sak. Liksom, 5ed är kompromiss editionen. Varför hacka den för att vara mer som en annan edition? Alltså, oavsett om det är mer komplext, mer wargamigt eller enklare?
 
Top