Antal "bullets expended per casualty"
Napoleonkriget 200-300kulor per död - (musköter)
Amerikanska inbördeskriget 60-80/död - (gevär)
WWII 25 000/ död (automatvapen)
Så träffchanser med avståndsvapen kanske är något överskattade i rollspel
Men det blir en fråga om "kul"
och som Måns sa. Ett slag som inte ger någon effekt är aldrig kul (=tar bara tid) och ett slag som inte ter sig rimligt (i Alien exemple från Ento) är inte heller kul.
Ett resurssystem skall alltså vara???
1. Enkelt
1a Lite bokföring
1b inga specialregler
1c få slag (exempelvis vid kritisk miss, efter striden eller vid "pressning")
2. Inte ta bort player agens.
2a De skall veta att om de inte gör något dumt så tar inte luften slut första 5min. Det skall finnas 5 luftresurspoäng kvar och endast en kan försvinna per "rull". Dvs man bara genom att andas så slår man bara för en resurs.....inte alla fem.
2b. Någon form av hanterbar chans risk. Gärna något som är styrt av spelarna.
Exempel på vad jag menar med 2b kopplat till strid eller mat. (system agnostiskt/ hypotetiskt) Detta är ett exempel där ett misslyckat slag leder till ett val....inte bara "inget"
Ex 1 strid
Spelare Stefan rullar för att träffa Fienden Fredrik med sitt storsvärd/ automatkarbin. Missar.
spelaren kan acceptera att han missar eller "pressa" slaget
Jo jag träffar men svärdet slår hårt mot Fienden Fredriks rustning och får ett hack (brytvärdetsresurspoängen minskas med 1) eller att det riktade skottet missar men automatsalvan träffar (spenderar frivilligt en ammoresurspoäng)
Ex 2 vandring
Ni måste lyckas med två "vildmarksslag" för att hinna ifatt orcherna som tagit era vänner Perry och Mippin. Ett slag lyckas men det andra misslyckas. Jo säger spelarna. Vi springer hela natten och spenderar ett ransonresurspoäng.
Ex strid igen.
Spelaren Stefan parerar med sitt svärd mot Orchen Oskar och misslyckas kritiskt och riskerar en dödlig skada.. Men väljer att ta skadan på svärdet.
Får då en skada för att han kritiskt misslyckas ? eller får slå ett slag för det (som sagt hypotetiskt)
samt ytterligare en skada för att han valde att inte ta skadan
(Dvs storsvärdet tar 2 brytvärdesresurspoäng i skada)
Slut exempel.
När striden är över slår man något form av slag för att se om inblandad utrustning blev skadad under striden. (blir dock en krigar/bågskyttes -momsskatt jämfört med magiker.....om inte de slår ett slag för att se om deras psyke tagit skada förståss......varför inte? Ett mental-balans-resurspoäng?)
Men som sagt. Jag vet inte om det är "kul".
Bokföring ju kanske inte det primära när jag sitter och spelar.....men om man flyttar agens till spelarna tror jag det skulle kunna bli bra.
Då skulle Alienexemplet ovan vara.
Spelaren går igenom utrustningen innan och rättar till fel. SL ger då dräkterna full syre (jag höftar 5 syrepoäng) med att en "1a" på en t6 varje "tidsenhet" leder till att den spenderas.
Spelaren tittar inte utan tar bara första bästa rustning men tankar upp den. SL ger 5 poäng syre men både 1 och 2 på en t6 spenderar resursen. (dräkten är skadad)
Spelaren tittar inte alls utan bara tar någon. Rustningen kanske innehåller 1t6 syre och tar slut på 1 och 2 på en t6 för den är inte påfylld? och skadad `?
På så sätt får spelaren agens att påverka ....men det finns en slump i den.
En bieffekt blir dock kanske att spelarna ser till att skaffa bra utrustning (men många resurspoäng och låga värden på att konsumeras) men det tycker jag personligen är bättre än "longsword +1" som mål när man letar utrustning
(Sorry for wall of text)