Renodlat spel för äventyr i sandlådan

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tråden om rollspelet ROLLSPEL fick mig att sväva ut lite, men insåg också var alla spel gör "fel" som försöker närma sig någon slags DoD-kärna.

För det finns ingen.

Alltså, det finns BRP, som har förfinats och förädlats i massor av spel, och det har gjorts bra! Men om man skulle närma sig "problemet" från ett annat håll? Om vi tänker oss att man redan 1985 visste att det var Äventyr i Sandlådan som var grejen, hur hade man då skapat reglerna?

Som det är nu är BRP en variant på D&D men utan det spelets tydliga fokus på grottkräl. Men genom att plocka bort det, och ersätta med allehanda Äventyr i Sandlådan, så skapade man en regelbok som hade lite svårt att stå på egna ben. Så låt oss backa bandet, och skapa ett spel, eller diskutera hur ett sådant skulle kunna se ut, som utgår ifrån detta.

Regler:
1. Spelet ska gå att spela ut ur lådan
2. Spelet har ingen spelvärld
3. Spelet ska vara kompatibelt med kommande Äventyr i Sandlådor
4. Spelet ska grunda sig på BRP, men behöver inte vara speciellt troget
5. Spelet ska vara någon form av fjantasy. Som DoD där bilder på samurajer samsas med orcher och drakar. Och gycklare.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har haft som sommarprojekt att skriva just ett sådant spel. Det heter Bredsvärd & Nitläder.
Det är ganska OSR men har tydliga regler för resurshantering och färder i vildmarken.

Edit: men det är inte BRP dårå utan löst baserat på Maze Rats. Men nu är jag lite sugen på att skriva om det till att använda Open Quest som kärna.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har haft som sommarprojekt att skriva just ett sådant spel. Det heter Bredsvärd & Nitläder.
Det är ganska OSR men har tydliga regler för resurshantering och färder i vildmarken.

Edit: men det är inte BRP dårå utan löst baserat på Maze Rats. Men nu är jag lite sugen på att skriva om det till att använda Open Quest som kärna.
Bara för det så la jag till en ny regel! Spelet ska grunda sig på BRP snarare än D&D :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
  • Det heter Bredsvärd & Nitläder.
  • Det är ganska OSR men har tydliga regler för resurshantering och färder i vildmarken.
  • Men nu är jag lite sugen på att skriva om det till att använda Open Quest som kärna.
Ok, du får knappt godkänt på namnet. Men det är ok :)
Resurshantering och vildmarksfärder känns som givna inslag. Tänker även på de fina stadstabellerna i Torchbearer. En sån grej hade varit klockrent. Man hade kunna göra samma sak för STADEN som för TRÄSKET, ÖKNEN och SKOGEN. Exempelvis. Open Quest låter som en bra start!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Tråden om rollspelet ROLLSPEL fick mig att sväva ut lite, men insåg också var alla spel gör "fel" som försöker närma sig någon slags DoD-kärna.

För det finns ingen.

Alltså, det finns BRP, som har förfinats och förädlats i massor av spel, och det har gjorts bra! Men om man skulle närma sig "problemet" från ett annat håll? Om vi tänker oss att man redan 1985 visste att det var Äventyr i Sandlådan som var grejen, hur hade man då skapat reglerna?

Som det är nu är BRP en variant på D&D men utan det spelets tydliga fokus på grottkräl. Men genom att plocka bort det, och ersätta med allehanda Äventyr i Sandlådan, så skapade man en regelbok som hade lite svårt att stå på egna ben. Så låt oss backa bandet, och skapa ett spel, eller diskutera hur ett sådant skulle kunna se ut, som utgår ifrån detta.

Regler:
1. Spelet ska gå att spela ut ur lådan
2. Spelet har ingen spelvärld
3. Spelet ska vara kompatibelt med kommande Äventyr i Sandlådor
4. Spelet ska grunda sig på BRP, men behöver inte vara speciellt troget
5. Spelet ska vara någon form av fjantasy. Som DoD där bilder på samurajer samsas med orcher och drakar. Och gycklare.
Du efterfrågar alltså Hjältarnas Tid
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
En central utmaning i grottkräl är väl resurshantering, ofta i form av facklor och tid för vila (eftersom det är farligt att vila längre tider i grottan)? För sandlåda gissar jag att resurshantering i form av mat blir viktigt, och därmed regler för restid, matkonsumtion, belastning och jaga/samla mat i olika områden.

XP för guld funkar kanske mindre väl, men det har varit svårt att hitta ett bra alternativ.

I övrigt är det väl typ gammel-DnD du vill ha, fast man får ändra det till BRP.

Saker som gör BRP mindre dåligt är väl pendragonslag och skada direkt i slaget som i Unknown Armies. Beroende på vapen ger du skada lika med tiotalstärningen,entalstärningen eller summan av tärningarna. (Skada lika med slagets värde reserveras nog till supermäktigtrolldom.)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Om spelet ska spelas i sandlåda, och saknar medföljande äventyr men ska kunna spelas ut ur lådan, tycker jag att det bör ha ett kapitel som heter "Bygg din egen sandlåda". Ett sådant kapitel kan innehålla val eller tabeller för hur kartan ska se ut, äventyrsplatser med krokar i startbyn och något övergripande hot som ska besegras i finalen.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Om spelet ska spelas i sandlåda, och saknar medföljande äventyr men ska kunna spelas ut ur lådan, tycker jag att det bör ha ett kapitel som heter "Bygg din egen sandlåda". Ett sådant kapitel kan innehålla val eller tabeller för hur kartan ska se ut, äventyrsplatser med krokar i startbyn och något övergripande hot som ska besegras i finalen.
Detta är en bra utgångspunkt: https://rayotus.itch.io/gygax75

Det är helt absurt att Gygax artikel inte kom med i OD&D grundlådan, något av de följande supplementen eller AD&D DMG.

Edit: Gygax 75 Challenge är en utförlig metod för att skapa en miljö för sandlådespel komplett med en dungeon, en stad och omgivande vildmark. Baserat på en artikel som GG skrev för ett fanzin 1975.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Om spelet ska spelas i sandlåda, och saknar medföljande äventyr men ska kunna spelas ut ur lådan, tycker jag att det bör ha ett kapitel som heter "Bygg din egen sandlåda". Ett sådant kapitel kan innehålla val eller tabeller för hur kartan ska se ut, äventyrsplatser med krokar i startbyn och något övergripande hot som ska besegras i finalen.
Jag har tänkt att man använder en hexkarta där det finns några olika sorters hexagon-typer:

Vildmark
Exempel "döda träsket". Kan täcka fler än en hexagon och består av en beskrivning och en tabell med slumpmöten.

Bosättning
Exempel: "Gölstorp". En karta över en by eller stad med lite korta beskrivningar över lite SLP och etablissemang.

Landmärke
Exempel: "tvillingbergen". En beskrivning och eventuellt någon SLP.

Äventyrsplats
Exempel: "fördömda hålan". Karta, rumsbeskrivingar, SLP, monster, skatter osv.

Regelboken ska innehålla tips och tabeller för att skapa alla de olika sorters hexagonerna.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag har tänkt att man använder en hexkarta där det finns några olika sorters hexagon-typer:

Vildmark
Exempel "döda träsket". Kan täcka fler än en hexagon och består av en beskrivning och en tabell med slumpmöten.

Bosättning
Exempel: "Gölstorp". En karta över en by eller stad med lite korta beskrivningar över lite SLP och etablissemang.

Landmärke
Exempel: "tvillingbergen". En beskrivning och eventuellt någon SLP.

Äventyrsplats
Exempel: "fördömda hålan". Karta, rumsbeskrivingar, SLP, monster, skatter osv.

Regelboken ska innehålla tips och tabeller för att skapa alla de olika sorters hexagonerna.
Jag får en känsla av att @Måns snart kommer med en regel som säger att det inte ska vara hexcrawl.
 
Top