Renodlat spel för äventyr i sandlådan

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
En central utmaning i grottkräl är väl resurshantering, ofta i form av facklor och tid för vila (eftersom det är farligt att vila längre tider i grottan)? För sandlåda gissar jag att resurshantering i form av mat blir viktigt, och därmed regler för restid, matkonsumtion, belastning och jaga/samla mat i olika områden.

XP för guld funkar kanske mindre väl, men det har varit svårt att hitta ett bra alternativ.

I övrigt är det väl typ gammel-DnD du vill ha, fast man får ändra det till BRP.
Ja, det blir det ju om man tänker sig att man flyttar ut grottan och gör den större. Men, jag upplever inte riktigt att det är vad DoD kom att handla om. Det var deras avstamp, men sedan blev det ett annat djur, as they say.

Att hitta föda har aldrig varit det minsta centralt, men regler för belastning har funnits. Men det har heller inte varit centralt utan mest en effekt av att "man kan ju inte bära hur mycket som helst"

Men ser nu att du redan har frågat om detta...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Eller förresten, vad är Äventyr i sandlådan?
Precis. Som det var i Äspels alster så var det ju att på rätt lösa boliner, eller vind för våg om man föredrar nån annan nautisk liknelse, accepterar uppdrag och ger sig ut för att göra X eller Y. Oftast fanns det ingen som helst orsak till detta. Mer än att spelarna förstod att det var vad SL ville att man skulle göra. Så, världen ligger där ute. Den finns. Det är inte bara påhitt för stunden, även om inte allt är definierat. Och i den världen finns det en massa saker som måste göras. Skatter att hitta, monster att dräpa, men även giriga handelsmän som lurar fattiga, svartkonstnärer som lägger byar i mörker och ficktjuvar och gudarna vet vad. Spelarnas RP är inte en del av detta. Även om de ibland doppar tårna i vanligt folks angelägenheter så är de en kast för sig själva. De är Äventyrare. De äventyrar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Jag vet inte exakt vad det är för spel som @Måns efterlyser här. Men själv har jag funderat länge på varför det inte finns någon fantasy-BRP som är lika enkelt som ett OSR DnD-spel. BRP har liksom ett bagage av träfftabeller, motståndstabeller, brytvärden, skadebonusar etc etc. Jag trodde att HT skulle vara ett sådant enkelt spel när jag läste det, men jämfört med exempelvis S&W whitebox framstår HT som oerhört regeltungt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Jag vet inte exakt vad det är för spel som @Måns efterlyser här. Men själv har jag funderat länge på varför det inte finns någon fantasy-BRP som är lika enkelt som ett OSR DnD-spel. BRP har liksom ett bagage av träfftabeller, motståndstabeller, brytvärden, skadebonusar etc etc. Jag trodde att HT skulle vara ett sådant enkelt spel när jag läste det, men jämfört med exempelvis S&W whitebox framstår HT som oerhört regeltungt.
Tror man hade kunnat få ner alla relevanta regler på två A4. Men OSR fuskar iom att de inte har färdigheter! :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Tror man hade kunnat få ner alla relevanta regler på två A4. Men OSR fuskar iom att de inte har färdigheter! :)
Unknown Armies är ju BRP, och det har inga färdigheter. Eller ja, det har det ju, men man får hitta på dem själv, så inga färdighetslistor behövs.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Men själv har jag funderat länge på varför det inte finns någon fantasy-BRP som är lika enkelt som ett OSR DnD-spel. BRP har liksom ett bagage av träfftabeller, motståndstabeller, brytvärden, skadebonusar etc etc.
Det är väl helt enkelt för att allt det där finns med även i grundboxarna. Grunden är mer komplicerad, alltså. Om man slimmar för mycket kommer man längre ifrån gammel-BRP.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Det jag tänker skulle behövas är att man betydligt tydligare anpassar spelpjäserna efter spelbrädet.

1. Alla RP är äventyrare. De är med i Äventyrargillet. Exakt vad Äventyrargillet är går vi inte in på i detta första spel.
2. RPs olika möjliga roller utgår inte ifrån deras status eller tidigare syssla, utan utifrån äventyrararketyper - Dessa behöver inte skilja sig så mycket från ex Warrior, Priest, Wizard, Thief.
3. Deras olika färdigheter och egenskaper fokuserar främst på magi, strid, tjuvande, upptäckande och diplomati. De flesta hinder kan övervinnas på detta sätt. Här funkar ju det mesta, men jag tror man kan skala ner reglerna avsevärt.
4. Viktig status är inom gillet. Denna ökar genom att framgångsrikt utföra uppdrag.
5. Erfarenhetspoäng fås genom att utföra uppdrag och genom att utforska nya områden.
6. Världen består av Hexrutor med slumpmässigt innehåll. Ja, som i länken ovan.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,439
Location
Stockholm
1. Alla RP är äventyrare. De är med i Äventyrargillet. Exakt vad Äventyrargillet är går vi inte in på i detta första spel.
Ååå kommer att tänka på de gamla Quest for Glory-spelen från Sierra. Äventyrargillet var en pub med en anslagstavla och lite random äventyrare. Inga konstigheter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Ååå kommer att tänka på de gamla Quest for Glory-spelen från Sierra. Äventyrargillet var en pub med en anslagstavla och lite random äventyrare. Inga konstigheter.
Så är det ju i typ alla fantasy-animeserier någonsin. För att få äventyra behöver du regga dig hos ett äventyrargille. Folk postar uppdrag på en anslagstavla. Du kan ofta också kolla din level och dina stats där, hur mycket XP du har samlat på dig, och så vidare.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Svärdets sång passar in på de flesta kraven: BRP-inspirerat, rollpersonerna har som främsta uppgift att äventyra och det går lätt att göra om deras borg till ett äventyrargille. Det finns visserligen en spelvärld, men rollpersonerna är generiska nog för att funka i de flesta fantasyvärldarna.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Svärdets sång passar in på de flesta kraven: BRP-inspirerat, rollpersonerna har som främsta uppgift att äventyra och det går lätt att göra om deras borg till ett äventyrargille. Det finns visserligen en spelvärld, men rollpersonerna är generiska nog för att funka i de flesta fantasyvärldarna.
Tänkte också på Svärdets sång, men var osäker på om det var tillräckligt mycket BRP. Angående spelvärlden finns den så klart där, men det står också ganska tydligt utskrivet att den inte är nödvändig för att spela spelet. Reglerna funkar ju lika bra i andra spelvärldar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Svärdets sång passar in på de flesta kraven: BRP-inspirerat, rollpersonerna har som främsta uppgift att äventyra och det går lätt att göra om deras borg till ett äventyrargille. Det finns visserligen en spelvärld, men rollpersonerna är generiska nog för att funka i de flesta fantasyvärldarna.
Jag håller med, Svärdets Sång är väldigt on-point. Men system matters och känslan i MYZ skiljer sig (på gott och ont) ganska mycket från både BRP och DnD.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Mor Mehiras agentur i Tistla fäste i Symbaroum hyr ut äventyrare för längre eller kortare tid; det finns olika arketyper som stöd för rollpersonsskapandet; de får erfarenhet av att ta sig an olika utmaningar; grundegenskaperna är fokuserade på magi, strid, tjuvande, upptäckande och i viss mån diplomati; status inom den egna gruppen och i förhållande till andra grupperingar är viktigt.

Det finns tabeller för att skapa ruiner med invånare och innehåll, men övriga platser är i huvudsak förskapade. Det går att komma igång direkt från grundregelboken, förutom att där inte står något om hexutforskande. Starter Set innehåller mycket kring skattletande och tillräckligt mycket kring rollpersonerna för att kunna köra igång. Finns dock bara på engelska.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Om spelet ska spelas i sandlåda, och saknar medföljande äventyr men ska kunna spelas ut ur lådan, tycker jag att det bör ha ett kapitel som heter "Bygg din egen sandlåda". Ett sådant kapitel kan innehålla val eller tabeller för hur kartan ska se ut, äventyrsplatser med krokar i startbyn och något övergripande hot som ska besegras i finalen.
Jag tror mindre på att sätta upp färdigheter och yrken, utan mer på att skapa en process för att spela hexcrawl-äventyr, precis som guldfink är inne på.

I den processen ska man sedan stoppa in rollpersonerna och deras specialiteter och få ut olika typer av "output". Tänk ungefär Drakborgen med dess hinder och sedan karaktärernas förmåga att överkomma dem. I spel som det eller Talisman börjar spelskaparna inte med karaktärerna, utan börjar med att förklara själva "banan" och hur man ska spela det. Karaktärerna är sekundära för själva spelet.

Fast jag tycker också att rollspel borde förklaras som brädspel och att rollspelsstrukturen är helt fel i mångt och mycket: i upplägg, i fokus och i text.

Det viktiga är äventyret (vad som ska hända), inte spelvärlden och dess karaktärer.

Jag förstår fortfarande inte, i denna tråd, vad som är sandboxen (alt. hexkrälandet). Vad är det som ska "berättas"?
 
Top