Renodlat spel för äventyr i sandlådan

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Innebär det här att det saknas plot i äventyrandet när en spelar spelet vanilla?
Det behöver det inte alls göra. Alltså att slumpa fram Äventyr är ju superenkelt.

RP ska...
  • Hitta
  • Försvara
  • Förflytta
  • Laga/vårda
  • Sälja/Köpa
  • Etc
En...
  • Artefakt
  • Person
  • Byggnad
  • Utomjordslig entitet
  • Apparat
  • Etc
Vilket försvåras av att...
  • En rivaliserande äventyrargrupp vill åt samma jobb
  • Det är krig i landet
  • Pesten härjar
  • Draken Fuffe har vaknat
  • Det råder ekonomisk kris
  • Etc
O.s.v. Sedan lägger man till regler för att skapa hela hexkartan så bör man ha äventyr så det räcker och blir över.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tror mindre på att sätta upp färdigheter och yrken, utan mer på att skapa en process för att spela hexcrawl-äventyr, precis som guldfink är inne på.

I den processen ska man sedan stoppa in rollpersonerna och deras specialiteter och få ut olika typer av "output". Tänk ungefär Drakborgen med dess hinder och sedan karaktärernas förmåga att överkomma dem. I spel som det eller Talisman börjar spelskaparna inte med karaktärerna, utan börjar med att förklara själva "banan" och hur man ska spela det. Karaktärerna är sekundära för själva spelet.
Basicly exakt vad jag har försökt säga i den här tråden. @terje länkade även till en en utmärkt process för att skapa hexkartor, från Gygax egna penna. Talisman/Drakborgen är en bra liknelse. Eller varför inte det ännu bättre HeroQuest?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag håller med, Svärdets Sång är väldigt on-point. Men system matters och känslan i MYZ skiljer sig (på gott och ont) ganska mycket från både BRP och DnD.
Ffa är det ju en hel box med två böcker och en färdig karta. SS är kanske vad ett sånt här spel hade kunnat utvecklas till, men jag tycker fokus är alldeles för lite på att generera en intressant hexkarta med intressant innehåll. SS är ju mer ett vanligt rollspel, med en hexkarta.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Det behöver det inte alls göra. Alltså att slumpa fram Äventyr är ju superenkelt.

RP ska...
  • Hitta
  • Försvara
  • Förflytta
  • Laga/vårda
  • Sälja/Köpa
  • Etc
En...
  • Artefakt
  • Person
  • Byggnad
  • Utomjordslig entitet
  • Apparat
  • Etc
Vilket försvåras av att...
  • En rivaliserande äventyrargrupp vill åt samma jobb
  • Det är krig i landet
  • Pesten härjar
  • Draken Fuffe har vaknat
  • Det råder ekonomisk kris
  • Etc
O.s.v. Sedan lägger man till regler för att skapa hela hexkartan så bör man ha äventyr så det räcker och blir över.
Jag förstår. Jag tolkade punkt 6 som att hexagonernas innehåll skulle slumpas allteftersom RPna kom till dem (så att inte ens SL på förhand visste vad som skulle finnas i dem), men det verkar vara en feltolkning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag förstår. Jag tolkade punkt 6 som att hexagonernas innehåll skulle slumpas allteftersom RPna kom till dem (så att inte ens SL på förhand visste vad som skulle finnas i dem), men det verkar vara en feltolkning.
Det ena utesluter inte det andra. Alltså, RP behöver förflytta sig från A till B och de får ta vilken väg de vill, men naturligtvis kan de träffa på faror på vägen, eller hitta något spännande. Som då slumpas fram. Men man behöver ha bestämt om det är VÄG, BERG eller TRÄSK först. Så spelarna kan välja väg.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Det ena utesluter inte det andra. Alltså, RP behöver förflytta sig från A till B och de får ta vilken väg de vill, men naturligtvis kan de träffa på faror på vägen, eller hitta något spännande. Som då slumpas fram. Men man behöver ha bestämt om det är VÄG, BERG eller TRÄSK först. Så spelarna kan välja väg.
Yes, är med! Kartans terränger är färdiga, men vad som händer i varje hex slumpas.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Worlds without number försöker vara ett sådant spel, med tabeller för att generera olika platser och äventyr. Men det är lite för djupgående och invecklat för min smak. Väldigt tjock bok.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Ett kul koncept vore att släppa kompendium med färdiga hexagoner. Så kan SL välja de hen gillar och placera dem på sin karta.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Worlds without number försöker vara ett sådant spel, med tabeller för att generera olika platser och äventyr. Men det är lite för djupgående och invecklat för min smak. Väldigt tjock bok.
WWN är ju väldigt OSR dock, och det var väl inte vad som efterfrågades.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag hann inte med att skriva när den här tråden gick. Den fick mig dock att tänka på mitt gamla avsomande Guld och gravkummel. Så mycket att jag bar börjat peta lite med det igen.
Utan att klicka på länken (hey! Det är internet liksom! Jag behöver inte basera åsikter på fakta!) så indikerar titeln att det rör sig om grottor, snarare än sandlådor?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Utan att klicka på länken (hey! Det är internet liksom! Jag behöver inte basera åsikter på fakta!) så indikerar titeln att det rör sig om grottor, snarare än sandlådor?
Hmm, men det har hänt en del i mitt huvud sedan dess. Jag har spelat BECMI och lärt mig om Blorb. Så jag tänker det som ett spel för att spela sandlådor, med grottor. Och jag vill ha med OSRiga system för utforskning.
 
Top