Vilken setting vill du helst se till DnD5 och varför?

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det gjorde dock inte idén om planeswalkers i Magic. De gör liknande saker på väldigt olika sätt. MtG:s planeswalkers är mer som Marvelhjältar. Planescapes planewalkers är mer filosofiska.

Vad som är intressant eller ej känns mer som en smakfråga, och jag ser inget skäl för WotC att återuppliva Planescape hur som helst när de kan erbjuda superkraftsvarianten.
Problemet med settings gjorda till andra former av spel än rollspel är att de brukar ha helt annat fokus. I M:tG finns i princip ingen fokus alls på individer. Det är ändå individer man spelar. Varje serie är också en helt ny epok fast samma hjältar och skurkar återkommer. Det är egentligen samma problem som Old World hade. Det var mest spelbart när det gjordes till WHFRP... när Fantasy Battle sedan började ta över settingen så blev den långsamt mer och mer fokuserad på olika "lag" och skillnader och fick inte längre en organisk känsla av att vara en plats där det levde folk och att det fanns några nyanser överhuvudtaget. I legend of the five rings ändrades hela spelet enligt en metalplot som helt drevs på av vad som hände i kortspelet och rollspelarna fick glatt tack och ta emot när handlinge hoppade flera år mellan varje modul. Samtidigt är settings skapade för rollspel oftast (inte alltid, sneglar på FR's förflutna med spellplagues och times of trouble med mera) mer snapshots som är betydligt lättare att anpassa för vad spelare och spelledare har för idéer.

För övrigt är även min röst på Planescape om jag ska välja en existerande setting som skulle var coolt att återse.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
I M:tG finns i princip ingen fokus alls på individer.
Böckerna handlar om Jace Beleren och andra planeswalkers, om Gatewatch och deras kamp mot Nicol Bolas. De handlar om Agrus Kos som undersöker fall i Ravnica. Kvaliteten är minst sagt varierad, men påståendet att det inte finns något fokus på individer i Magic:s lore är helt enkelt inte sant. Det finns en sablarns massa lore som berättar om en sablarns massa individer.

Theros och Ravnica är ju redan utgivna som böcker. Skulle inte förvåna mig om det släpps fler världsböcker av det slaget. Kanske sedan någon sorts samlingsvolym om planeswalkers, med system för att använda Magic:s multiversum som faktisk spelvärld. Problemet med den är ju att dess kosmologi inte fungerar alls som den som beskrivs i D&D. Så de är egentligen rätt svåra att kombinera.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Okej, ny rösträkning:

2,25 Dark Sun
2,25 Planescape
1,25 Spelljammer
1 S&S
1 Dragonlance
1 Goblin Slayer
1 Birthright
1 Blackmoor
1 Greymoor
1 Jenner
0,25 Ravenloft
Jag känner plötsligt att jag får en mycket djupare förståelse för båda sidor av uttrycket (som kanske eller kanske inte sas av Ford): “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” XD
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Men tror du verkligen Trudvang klickar så bra med DnD5s extrema High Fantasthy/Superhjälte-vibe. Jag kan inte Trudvagn så bra, men jag känner mig skeptisk till den här idén.
Nja, det finns väl en inte obetydlig risk att det kanske inte går så bra ihop som jag hoppas. Men jag tyckte ändå det fanns en del utrymme för extrema karaktärer i Trudvang, och man kan ju alltid låta bli de högre levlarna i DnD5 om man inte gillar det. Men magin gör mig lite bekymrad, där tycker jag DnD5 och Trudvang står långt från varandra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nja, det finns väl en inte obetydlig risk att det kanske inte går så bra ihop som jag hoppas. Men jag tyckte ändå det fanns en del utrymme för extrema karaktärer i Trudvang, och man kan ju alltid låta bli de högre levlarna i DnD5 om man inte gillar det. Men magin gör mig lite bekymrad, där tycker jag DnD5 och Trudvang står långt från varandra.
Känns som att Riotminds är i sitt opportunistiska esse här.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Böckerna handlar om Jace Beleren och andra planeswalkers, om Gatewatch och deras kamp mot Nicol Bolas. De handlar om Agrus Kos som undersöker fall i Ravnica. Kvaliteten är minst sagt varierad, men påståendet att det inte finns något fokus på individer i Magic:s lore är helt enkelt inte sant. Det finns en sablarns massa lore som berättar om en sablarns massa individer.

Theros och Ravnica är ju redan utgivna som böcker. Skulle inte förvåna mig om det släpps fler världsböcker av det slaget. Kanske sedan någon sorts samlingsvolym om planeswalkers, med system för att använda Magic:s multiversum som faktisk spelvärld. Problemet med den är ju att dess kosmologi inte fungerar alls som den som beskrivs i D&D. Så de är egentligen rätt svåra att kombinera.
Ja men dessa i princip gudomliga väsen lever över epoker av tid och nästan varenda setting de lämnar efter sig för att åka till nästa har de på något sätt haft sönder. DVS det går inte att åka från Kaladesh till Ravnica till Innistrad och faktiskt låta saker vara som i böckerna, för varje bok och kortserie ändrar på settingsen med näst intill kataklysmiska följder. DVS de olika planen existerar inte i någon slags spelbar bubbla samtidigt utan en hord med supermäktiga magiker, drakgudar och cthulhoida väsen drar runt och river platserna de besöker typ.

Samtidigt i Planescape så är fokus på olika organisationer och fenomen som existerar samtidigt, interagerar med varandra och går för rollpersonerna att påverka även innan de är level 17+. Planescape skulle vara lika olämpligt som setting om det helt och hållet hade fokus i settingen på ärkedemonernas kamp mot the planars of Mount Celestia.

Bara så vi är på det klara med detta. Jag tycker M:tG's setting bitvis verkar riktigt cool. Jag tror bara att de kosmologiska, systemtekniska och fokusmässiga clashen blir lite galen att spela i. Med detta sagt, de två böckerna som kommit ut med individuella plan har båda varit helt ok men ganska inkompatibla med resten av D&D.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
DVS det går inte att åka från Kaladesh till Ravnica till Innistrad och faktiskt låta saker vara som i böckerna, för varje bok och kortserie ändrar på settingsen med näst intill kataklysmiska följder.
Nej, men att göra saker som i böckerna är ju knappast det intressanta. Snarare skulle det vara intressant att göra en egen sådan resa. Det når aldrig hela vägen i böckerna jag läst, som ärligt talat vacklar mellan helt urusla och okej, men det finns absolut en grundstomme att utgå ifrån med att involvera flera världar i väldigt storslagna händelseförlopp. Leta efter mytomspunna artefakter i en värld för att sedan ta med sig dem till en annan. Alla story beats i War of the Spark är ju faktiskt riktigt coola och en typ av häftiga kampanjer som skulle lämpa sig galet bra för rollspel. Världar blir lite mer som planeter i Star Wars. Stadsvärlden. Piratvärlden. Etc.

En planeswalkerkampanj kan lätt handla om spelgruppens alldeles egna kataklysm, helt enkelt!

Dessutom gör ju Planescape liknande saker som det du beskriver. Världen har absolut en rätt neutral och mer filosofisk utgångspunkt, men det är också 90-tal, och metaplot:en* som presenteras genom äventyren gör ganska drastiska förändringar på hela spelvärlden som potentiellt inte är helt olika de konsekvenser du nämner.

*: Alltså, den utveckling som kan anses nå sin kulmen i Faction War. Men egentligen finns det ju flera olika "metaplots" med olika storslagna konsekvenser.

Med detta sagt, de två böckerna som kommit ut med individuella plan har båda varit helt ok men ganska inkompatibla med resten av D&D.
Har inte läst Theros, men väl Ravnica. Och detta är lite min iakttagelse också. Nu väljer dock Ravnica bort ganska mycket av det som görs i böckerna, antagligen för att böckerna dels är rättså inkonsekventa och kassa, men också för att hålla det mer settingneutralt på något sätt och låta D&D-spelare välja och vraka. Jag gillar det ju personligen, och uppskattar att det inte grottar ned sig i onödiga detaljer. Dessutom gör Ravnica många saker som jag tycker D&D i allmänhet saknar, exempelvis att ge dig verktyg för att göra skurkar från ALLA settingens olika grupperingar. Inte bara de uppenbart onda. Dock vet jag att en del ogillar upplägget i Ravnica av exakt samma skäl, och hade önskat mer detaljer.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min känsla är i all falla att man inte mitt i kampanjen nådde stadiet ”döda gudar till frukost” i gamla Trudvang. Men det går kanske att skruva ned volymen på progressionen i DnD5s klasser och få det att flyga?
det vore långt ifrån den minst lämpliga setting folk brutalt försökt pressa in i D&Ds mycket nischade regelsystem genom åren...

Conan, anyone? Sagan om ringen? Star Wars? Herregud...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Al Qadim uppdaterat för det nya millenniet. Älskade settingen, och älskar över lag ”tusen och en natt-fantasy”. Men jag skulle vilja se ett rollspel som tacklar miljön utan att falla ner i ett hål av orientalism och problematiska klyschor och stereotyper.

Nu finns det ju också fler källor att inspireras av. Saladin Ahmeds ”Throne of the crescent moon” och SA Chakrabortys ”City of Brass” är två exempel som ploppar upp. Det finns kort och gott fler författare med rötter i Mellanöstern som skriver Mellanöstern-inspirerad fantasy idag än på 90-talet. Och det skapar förutsättningar för ett jäkla spännande Al Qadim.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Al Qadim uppdaterat för det nya millenniet. Älskade settingen, och älskar över lag ”tusen och en natt-fantasy”. Men jag skulle vilja se ett rollspel som tacklar miljön utan att falla ner i ett hål av orientalism och problematiska klyschor och stereotyper.

Nu finns det ju också fler källor att inspireras av. Saladin Ahmeds ”Throne of the crescent moon” och SA Chakrabortys ”City of Brass” är två exempel som ploppar upp. Det finns kort och gott fler författare med rötter i Mellanöstern som skriver Mellanöstern-inspirerad fantasy idag än på 90-talet. Och det skapar förutsättningar för ett jäkla spännande Al Qadim.
City of Brass? Mässingsstaden på Eldplanet som vaktas av efriter (enligt Sutherlands omslag till DMG1ed)?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Världen innan syndafloden som mormonerna trodde den såg ut.
Vissa av oss har nog större chanser än andra att få se våra önskningar att slå in ... :gremsmile:

Och för oss som aldrig kom längre än de magiska glasögonen, hur tror mormonerna om världen innan syndafloden?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vissa av oss har nog större chanser än andra att få se våra önskningar att slå in ... :gremsmile:

Och för oss som aldrig kom längre än de magiska glasögonen, hur tror mormonerna om världen innan syndafloden?
Det är vilt! Så det finns jättar som är barn till änglar, och allt vatten som sedan kommer ner i syndafloden flyger runt som ett DOOM CLOUD, det finns monster som inte fick följa med på arken som tex dinosaurier, Kains barn har ett badass imperium och det finns folk som Nimrod som är en jägare mot Gud och det finns trollkarlar och Liliths barn rockar runt öppet, ännu större DOOM beasts som Levithan och en enorm fågel bara är på ställen och varannan jävel är någon sorts trollkarl. Och all civilisation är så dekadent och ond att Gud kommer döda alla när som helst!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Goblin Slayer. Stora delar av rollspelsscenen hade fått totalt psykbryt, samtidigt som stora grupper av manga/anime-nördar och edgelords känts sig nödgade att ge dem mothugg. Det hade varit fascinerande att följa den kontroversen. Jävlar vad krig det hade blivit. Jag kan inte föreställa mig en mer polariserande produkt.
Med den recensionen som min ledstjärna så sökte jag rätt på mangan och läste den.
Jag hade spelat Goblin Slayer D&D. Phan vet om jag orkat med 5e, men med någon mer regellätt version så.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Med den recensionen som min ledstjärna så sökte jag rätt på mangan och läste den.
Jag hade spelat Goblin Slayer D&D. Phan vet om jag orkat med 5e, men med någon mer regellätt version så.
Goblin slayers anti-världsbyggande är great. Ingen har namn! Platser heter så generiska saker som möjligt! Alla monster och gudar är max generiska! Det är amazing.

Men jag avundas ingen som försöker fylla en setting bok med grejer! :p Goblin Slayers mentor är ju fucking Bilbo fast ingen säger hans namn bara. Kan man komma undan med det i en rollspelsbok?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det är vilt! Så det finns jättar som är barn till änglar, och allt vatten som sedan kommer ner i syndafloden flyger runt som ett DOOM CLOUD, det finns monster som inte fick följa med på arken som tex dinosaurier, Kains barn har ett badass imperium och det finns folk som Nimrod som är en jägare mot Gud och det finns trollkarlar och Liliths barn rockar runt öppet, ännu större DOOM beasts som Levithan och en enorm fågel bara är på ställen och varannan jävel är någon sorts trollkarl. Och all civilisation är så dekadent och ond att Gud kommer döda alla när som helst!
Herren har redan svarat på din bön. Eller, Herren körde uppenbarligen 3e och har ännu inte gått över till 5e:

Testament: Roleplaying in the Biblical Era

From Green Ronin Publishing


You've Read The Book, Now Play The Game!
There were giants in the Earth in those days, and also after that, when the sons of God came in onto the daughters of men and they bare children to them, the same became mighty men which were of old, men of renown. --The Book of Genesis
The world of the Bible comes to life in this campaign setting for 3rd Era rules. Play a wandering Babylonian magus, a sorcerer in the service of Pharaoh, a Canaanite maker of idols, or a prophet of the God of Israel. Walk the streets of ancient Jerusalem, stand beside King David as one of his Mighty Men, smite Philistines, ponder the mysteries of gargantuan tombs, look upon the dwellings of the gods, and battle demons, dragons, plagues, and the legendary beasts of Babylon. Testament gives you everything you need to immerse yourself in the Biblical Era, including:
  • A dozen new core and prestige classes, including the Levite Priest, the Egyptian Khery-heb wizard, and the Desert Hermit.
  • Over 30 new monsters, including Nephilim, Tempter Devils, and Zebub-Spawn.
  • Over 50 new feats and over 100 new spells.
  • Rules for barter, curses, piety.
  • Guidelines for leading a small tribe through the hazards of the Bronze and Iron Age world.
  • The Biblical Battlefield Resolution System, a new way to fight epic combats.
  • Full cultural details on ancient Israel, Canaan, Egypt, and Mesopotamia, including history, beliefs, holy days, architecture, and more.
  • Dozens of new magic items and artifacts.
Part history, part mythology, Testament is the 3rd Era setting that's both instantly familiar and yet unlike any game world you have ever experienced.
This product is a Classic 3.0 product, and has NOT been updated to the 3.5 revision
Du måste köra det här, God! Du har den mest gammeltestamentliga personan på hela forumet - och du har väl läst Boken? (Jag gav upp på s 43, en Gud som skriver så illa är inte värd min dyrkan).
 
Last edited:
Top